"Viisikko-kirjailija" Enid Blyton mullisti elämäni 10-vuotiaana. Ensimmäinen lukemani (lasten)kirja oli juuri Viisikko Kausalassa kartanohotellissa 80-luvun alussa. Muita tunnettuja kirja-sarjoja ainakin Suomessa on Salaisuus-sarja, Seikkailu-sarja, SOS-sarja sekä Noddy, joka on pienemmille lukijoille tarkoitettu kuin nuo muut.
Luin, suorastaan ahmin valehtelematta kaikki nuo kirjasarjojen kirjat ainakin 10-15 kertaa vuosien saatossa, ja hankin ne kaikki Noddya lukuunottamatta omaksikin. Viisikkoja on olemassa 21, noita muita vähemmän.
Luulin pitkään, että Enid Blyton on mies. Silloin ei ollut internettejä!
Hänen kirjoissaan minua kiehtoivat eniten brittiläisyys, viehättävä "menneen maailman ja ajan tunnelma" kutkuttava jännitys, sekä kekseliäät seikkailut. Ja kukapa voisi unohtaa kys. kirjoissa jatkuvaa syömistä! :)
Seikkailivatpa lapset sitten pyöräretkellä, autiolla saarella tai salaisessa luolassa; kirjoissa kuvailtiin aina hyvin yksityiskohtaisesti aterioiden sisältö: yleensä tomaattivoileipiä, kakkuja sekä inkivääriolutta, mikä minua, suomalaista lasta usein ihmetytti. Inkivääriolutta?!
Sittemmin olen lukenut, että sellaista on todella olemassa, ja tietääkseni jopa Suomessa saatavilla. Tosin sen löytäminen oikeista kaupoista vaatii varsinaisen salapoliisityön :)
Tuosta aterioiden ja herkkujen tarkasta kuvailemisesta olen myöhemmin lukenut analyysejä, että kyse saataa olla siitä, että silloin ankeina sota-ajan jälkeisinä vuosina ruoka, ja varsinkaan erilaiset herkut eivät olleet itsestäänselvyyksiä.
Myöhemmin, teini-iässä luin myös Sherlock Holmeseja sekä Agatha Christietä.
Mutta Enid M. Blytonille olen ikuisesti kiitollinen lukuharrastukseni vireillepanemisesta.
http://www.bournemouthecho.co.uk/resources/images/367238/?type=display
Ihminen joka ei lue kirjoja, ei tiedä mitä menettää.
Kiitos, Enid Blyton
_samppa_
0
710
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial281828Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1571802Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3511550- 1471181
Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2131164Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221128- 111004
- 285995
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4979Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49938