Husky metsästyskoirana . . . ?

Erätyttö19

Onko kellääm kokemuksia tai tietoa miten siperian / alaskanhusky sopii metsästykseen, ihan kaikenlaiseen metsästykseen hirveen, jäniksiä ajamaan, vesilinnut (suostuuko hakemaan vedestä) ?

10

921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäisi...

      Metsästysvietti on EI toivottu ominaisuus Siperianhuskyllä, mutta sitä esiintyy jonkin verran. Enpä siis siitä kyllä metsästyskoiraa yrittäisi laittaa.

      Tosin noutamaanhan voi opettaa minkä tahansa koiran.

      • Hukka-Musti

        Mistä tahansa koirasta saa metsästyskoiran, kun opettaa ajamaan riistaa. Koiralla on joko metsästysvietti verissä tai sitten se tekee kaikkensa omistajansa mieliksi (...kuten vaikka ajaa jotain riiistaa).

        Ja miksi joku ei voisi koulutta metsästyskoiraa rodusta, jolla metsästysviettiä ei kaivattaisi? Onko joka ikistä siperianhuskya vai käytettävä jalostukseen?


      • ja taas...
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Mistä tahansa koirasta saa metsästyskoiran, kun opettaa ajamaan riistaa. Koiralla on joko metsästysvietti verissä tai sitten se tekee kaikkensa omistajansa mieliksi (...kuten vaikka ajaa jotain riiistaa).

        Ja miksi joku ei voisi koulutta metsästyskoiraa rodusta, jolla metsästysviettiä ei kaivattaisi? Onko joka ikistä siperianhuskya vai käytettävä jalostukseen?

        Älä nyt kiltti Hukka-Musti ota taas kantaa näihin metsästyskoirakysymyksiin niin hanakasti kun olet jo aikaisemmin osoittanut että aihe ei ole sinulle niitä kaikkein tutumpia.

        Jos esimerkiksi koiran perimään ei ole rakennettu sitä ominaisuutta, että se seuraa tietyn riistaeläimen tuoretta (non 0 - 20 minuuttia) jälkeä haukkuen ja vähän vanhempaa ääneti, niin et sinä kyllä sitä millään ilveellä sille opeta.


      • 1 labbis

        Vaikka kuinka puhutaan noutamaan voi opettaa minkä koiran vain, ei pidä paikkaansa kalikan tuomisen voi monelle koiralle opettaa sitten kuin pitää riistaan koskea ja uida jää useammalta koiralta tekemättä tuo riistan tuonti ja uiminen.


      • Erätyttö19
        1 labbis kirjoitti:

        Vaikka kuinka puhutaan noutamaan voi opettaa minkä koiran vain, ei pidä paikkaansa kalikan tuomisen voi monelle koiralle opettaa sitten kuin pitää riistaan koskea ja uida jää useammalta koiralta tekemättä tuo riistan tuonti ja uiminen.

        Kannattaa hommata perheeseen toinen koira metsästys käyttöön . . . idea lähti alunperin siitä että itse haluaisin kovasti huskyn mutta minun ja avomieheni harrastusta ajatellen perheeseen pitäisi saada myös metsästys kaveri . . . eli kompromissina ajattelimme ottaa huskyn harraste ja perhe koiraksi ja karjalan karhukoira metsästys kaveriksi . . . kuulostaako huonolta hankkeelta? . . . itsekkin kyllä olin tietoinen huskyn rotumääritelmästä ja luonteesta mutta ajattelin kuitenkin kysyä onko kellään omakohtaista kokemusta. . . toinen koira tulisi siis lähinnä hirvikoira käyttöön. . . appiukolla on noutaja sorsan mehtuuta varten . .


      • Hukka-Musti
        ja taas... kirjoitti:

        Älä nyt kiltti Hukka-Musti ota taas kantaa näihin metsästyskoirakysymyksiin niin hanakasti kun olet jo aikaisemmin osoittanut että aihe ei ole sinulle niitä kaikkein tutumpia.

        Jos esimerkiksi koiran perimään ei ole rakennettu sitä ominaisuutta, että se seuraa tietyn riistaeläimen tuoretta (non 0 - 20 minuuttia) jälkeä haukkuen ja vähän vanhempaa ääneti, niin et sinä kyllä sitä millään ilveellä sille opeta.

        Kyllä koirille on metsästysvietti niin luontainen ilmiö, että vaikka lhasa apsolle saa opetettua taidon ajaa riistaa. Minun tuttuni lhasa apso oppi ajamaan jäniksiä ja kettuja, kun koirakaverina sillä on myös beagle. Oma koirani on englanninsetterin ja bouvierin sekoitus ja oppinut ajamaan riistaa oikeinyrittäen ohjata sen minua kohden. Sekin on näet pentuna ottanut mallia beaglelta.


      • totta...
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kyllä koirille on metsästysvietti niin luontainen ilmiö, että vaikka lhasa apsolle saa opetettua taidon ajaa riistaa. Minun tuttuni lhasa apso oppi ajamaan jäniksiä ja kettuja, kun koirakaverina sillä on myös beagle. Oma koirani on englanninsetterin ja bouvierin sekoitus ja oppinut ajamaan riistaa oikeinyrittäen ohjata sen minua kohden. Sekin on näet pentuna ottanut mallia beaglelta.

        ...siis se, että Runeberg ja Paroni Münchausen eivät yhdessäkään kykenisi suoltamaan vastaavia juttuja.


      • on jo laika
        Erätyttö19 kirjoitti:

        Kannattaa hommata perheeseen toinen koira metsästys käyttöön . . . idea lähti alunperin siitä että itse haluaisin kovasti huskyn mutta minun ja avomieheni harrastusta ajatellen perheeseen pitäisi saada myös metsästys kaveri . . . eli kompromissina ajattelimme ottaa huskyn harraste ja perhe koiraksi ja karjalan karhukoira metsästys kaveriksi . . . kuulostaako huonolta hankkeelta? . . . itsekkin kyllä olin tietoinen huskyn rotumääritelmästä ja luonteesta mutta ajattelin kuitenkin kysyä onko kellään omakohtaista kokemusta. . . toinen koira tulisi siis lähinnä hirvikoira käyttöön. . . appiukolla on noutaja sorsan mehtuuta varten . .

        Ota laika siitä veturin ja mettäkoiran


      • on jo husky
        on jo laika kirjoitti:

        Ota laika siitä veturin ja mettäkoiran

        Laikan ja huskyn luonteet eroavat toisistaan melkoisesti.


      • Erätyttö19
        on jo husky kirjoitti:

        Laikan ja huskyn luonteet eroavat toisistaan melkoisesti.

        Harkinassa oli se laikakin mutta mieheni sedällä on jo kyseinen kaveri . . . ihan hyvä vaihto ehto . . . metsällä vaan semmonen että saattaa lähtee jäniksen perrään haukkua siinä välissä pikkulinnusta oravaan ja siilistä kanalintuun ja loppujen lopuksi haukkuu jo hirveä . . . että vähän ehkä turhan hötkylä tapaus . . .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe