Liian(ko) iso ikäero?

Emiliiia__

Onko teidän mielestä liian suuri ikäero 4v.? Itse olen 14-vuotias kohta 15, kun poikaystäväni on 18v.
En ole mikään pissis tai lapsellinen. Osaan puhua avoimesti ja kypsästi asioista.
Moni luuleekin minua vanhemmaksi mitä olen. Poikaystäväni kylläkin ikäni tietää ja vanhempani seurustelustamme. Itse en näe seurusteluamme ja ikäeroa hirveänä, mutta ilmeisesti te muut näette sen luurankona kaapissa.

27

1283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edfgrdhf

      TERVETULOA 2000-LUVUN TABUN PARIIN!!!

      Tuo on samanlainen asia, kuin maahanmuuton arvostelu... siitä ei saisi puhua, koska yleisön joukosta voi tulla liikaa soraääniä, jos arvostelet maahanmuuttoa kriittisesti OLET VÄÄRÄSSÄ OLEVA MOUKKA! Jos puolustat vähän isomman puoleisia ikäeroja OLET VÄÄRÄSSÄ OLEVA MOUKKA!

      Mun mielipide on, ettei yläaste-ikäisten kuuluisi, eikä pitäisi seurustella vielä tuossa vaiheessa noin vanhojen kanssa. Tuota ei voi sanoa sen jätkän kohdalla pedofiliaksi, vaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Efebofilia
      totuus on useimmiten se, että se jätkä käyttää nuoren murkun herkkäuskoisuutta hyväksi.

      Jopa mä olen huomannut, että jos pari kertaa sanoo teinitytölle(olen itse 17, eli myöhäisteini) tyyliin: "Mä rakastan sua" tai "Sä oot mulle tärkee" niin teini hyppäää heti vaikka junan eteen pyynnöstä....

      Tosin... poikkeuksiakin on, voin olla väärässäkin...

      Mutta ajatteles nyt, helvetti vie, Voisitsä sitten kuvitella seukkaavas nelosluokkalaisen(10v.) pikkupojan kanssa?

      • Tyttövaineimuuta

        Musta 4-vuotta on aika yleine eikä mitenkään suuri ikäero!.. Ite seukkaan 20w jätkän kans ja oon 17w eli meillä on 3-vuotta ikäeroa.. Et jos teillä synkkaa ni älä anna muiden pilata sitä omilla jutuillaan. Tsemii


      • ...

        Ei voi tosin sanoa edes efebofiliaksi, koska seksuaalisen kiinnostuksen pitäisi kohdistua yksinomaan teini-ikäisiin, ja tässä tapauksessa se asia ei ole tiedossa. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että 18-vuotiaskin on vielä varsin nuori.

        Tähän varsinaiseen aiheeseen en lähde nyt ottamaan mitään kantaa.


      • ...

        "Mutta ajatteles nyt, helvetti vie, Voisitsä sitten kuvitella seukkaavas nelosluokkalaisen(10v.) pikkupojan kanssa?"

        Tuo ei ole vertailukelpoinen asia. Sama kuin väittäisi vaikkapa, että 60- ja 56-vuotiaan seurustelu vastaa 16- ja 12-vuotiaan seurustelua. Huomaatko missä menee vikaan?


      • Emiliiia__

        No tota noin mulla ei todellakaan ole noin huono itsetunto, että hyppäisin junan alle, jos poikaystävä jättää tai sanoo "hyppääpäs junan alle, kun rakastat mua". Enkä mä nyt siitä hirvittävästi murehdi, jos jätkä jättää, koska en tässä teini-iässä ja varhaisaikuisuudessa usko, että suhteet on kovin pysyviä. Itse olen sen verran maailmaa kokenut ja nähnyt, että tiedän ettei kaikki ole kultaa mikä kiiltää. Kokemusten takia olen sinut itseni kehon ja henkisen puolen kanssa.


    • tyttö16_f

      Henkinen ikä ratkaisee.

      Itse olen 16 ja poikaystäväni on 21. Hyvin meillä on mennyt. :)

    • nomidiäpidiä

      eihä tuos mitää probeleema mä oon 17 ja tyttöystävä 54 me rakastetaan toisiamme
      moni on sanonu mua ikäisiäni vanhemmaksi eli ehkä olen jo aikuisten tasolla

    • kk

      Minusta se että edes kysyt tuommoista kysymystä laittaa miettimään että oletko itse oikeasti varma ettei tuo ikäero haittaa teidän suhdettanne. Minusta itestä tuo ikäero ei ole mitään! En se ainakaan omaa seurusteluani luulisi häiritsevän.

    • adafsfafd

      Tuo on jo laitonta. VARSINKIN, jos harrastatte seksiä (jota en usko, että teette), "poikaystäväsi" syyllistyy rikokseen, sillä yli 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä alle 16 vuotiaan kanssa.

      • sdfgtrfd

        adafsfafd sinun kannattaisi lukea hieman tarkemmin tuosta suojaikärajasta!

        sillä yli 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä alle 16 vuotiaan kanssa.
        Jos on 16 ja 15 vuotias pari jotka harrastavat seksiä sitä ei katsota rikokseksi koska ikäero on vähäinen. Selittäisit asian ensikerralla hieman paremmin.


      • jepsjeps...

        "Tuo on jo laitonta. VARSINKIN, jos harrastatte seksiä (jota en usko, että teette), "poikaystäväsi" syyllistyy rikokseen, sillä yli 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä alle 16 vuotiaan kanssa."

        Menikös tuo nyt ihan nuinkaan... T: lakia lukenut


      • Olllllts

        Minun eksäni on syyllistynyt rikokseen, muttei siitä koskaan kiinni jää. ;) Ja arvaas mitä? HYVÄT NAUTINNOT. AHH IHANAA. Eikä harmita ollenkaan. Vei multa neitsyyden 14-vuotiaana. Ei katumusta.
        Nnnnnnnam. Lisää saan jos haluan. Miksi ei 14-15 vuotiailla voi olla seksisuhdetta, jos sukupuolitaudeista ja ehkäisystä ollaan tarkkoja eikä kenenkään henkinen tai fyysinen terveys kärsi, pikemminki kohoaa? Paheksukaa vaan maailma! (vaikka enhän mä oo läheskään ainoo..)


      • e3tqwe
        Olllllts kirjoitti:

        Minun eksäni on syyllistynyt rikokseen, muttei siitä koskaan kiinni jää. ;) Ja arvaas mitä? HYVÄT NAUTINNOT. AHH IHANAA. Eikä harmita ollenkaan. Vei multa neitsyyden 14-vuotiaana. Ei katumusta.
        Nnnnnnnam. Lisää saan jos haluan. Miksi ei 14-15 vuotiailla voi olla seksisuhdetta, jos sukupuolitaudeista ja ehkäisystä ollaan tarkkoja eikä kenenkään henkinen tai fyysinen terveys kärsi, pikemminki kohoaa? Paheksukaa vaan maailma! (vaikka enhän mä oo läheskään ainoo..)

        Voivoi kannattiko tänne kirjottaa poliisisedät jäljittävät viestisi ja hakevat eksäsi vastaamaan omista teoistaan


    • Minun mielestäni ei. Mutta ikäeron vuoksi voi olla monta muuta syytä, erot henkisessä kypsyydessä, parisuhteen odotuksissa, tulevaisuuden tavoitteissa, arvoissa, elämän tärkeysjärjestyksessä, ajanviettotavoissa ja niin edelleen.

      Mitä väliä sillä on, mitä mieltä minä olen? Se on teidän kahden välinen asia. Jättäkää kuitenkin seksi toistaiseksi pois kuvasta, niin ette tee siitä poliisin asiaa :)

      Jos minä olisin aikanaan välittänyt muiden mielipiteistä ikäerostamme, en olisi nyt ollut kultani kanssa kohta kymmentä vuotta.

    • ankle

      Itse oon 17 v tyttö, poikaystävä täytti vähän aikaa sitten 22 v, meillä on aika tarkkaan 4.5 vuoden ikäero. Siitä on tullu kommenttia, varsinkin mun kavereilta, mut meidän vanhemmilta ei oo ikinä tullu mitää kommenttia. Ollaan oltu ylihuomenna vuos yhdessä tosi onnellisina molemmat, ja ainut asia mikä mua joskus mietityttää on että voi ei mitä muut ajattelee meidän ikäerosta mut seki häiritsee nii minimaalisesti et aateltiin olla kyl yhdessä vielä pitkään :D Kuulostaa varmaan siltä et oon iha sinisilmänen ja harhanen ku kuvittelen tässä iässä alkaneen suhteen kestävän... Ei vaan mahda mitään, me sovitaan niin hyvin toisillemme ja on samoja tavotteita.

      Tää suhde on ainoita asioita jotka tuntuu tällä hetkellä oikeita, voiks siinä sillon olla jotain väärää? Sitä paitsi ikäeron merkitys vähenee vuosi vuodelta. Eli jos sua Emiliiia_ ei mikään muu teidän suhteessa mietitytä nii anna palaa vaan!

    • M_ooaoaoao

      Heippa! Olen itsekin täyttänyt parin kuukauden sisällä juuri 15. Eksäni kanssa mulla oli 4,5 vuotta eroa, ikä ei ollut este. Hyväksikäyttöä? Ei. Jätkä oli muhun umpirakastunut ja olinhan minäkin häneen. Henkinen ikä ei ollut ongelma, samalla tasolla kuljettiin. Mutta ei enää. Joten stoppi tuli. Hyvinä ystävinä tässä kuitenkin vielä mennään. Ei ne kaikki vanhat pojut yritä hyväksi käyttää, jotkut ihan vakavissaan.
      Minä siis en todellakaan ole vastaan tuollaista ikäeroa. Kunhan ottaa jätkästä selvää että millä asioilla on.
      Lämpimiä hetkiä sinne! :)

      • 11+7

        Huvittavaa kuultavaa tämä, että aikuinen ihminen on "umpirakastunut" pikkutyttöön!


      • M_ooaoaoao
        11+7 kirjoitti:

        Huvittavaa kuultavaa tämä, että aikuinen ihminen on "umpirakastunut" pikkutyttöön!

        Huvittavaa ehkä, mutta totta. Pikkutyttö? Rankat kokemukset on muovannut musta ikäistäni vanhemman, ja sukupuolisesti - surullista tai ei - olen jo ainakin melkeen kokonaan kehittynyt.
        Eikä meidän ikäeroa kyllä huomaisi. Ei edes henkistä.
        Sulla ei ole kokemuksia, arvostelusi ovat siis pelkkää sontaa.
        Naura vaan.


      • 11+7
        M_ooaoaoao kirjoitti:

        Huvittavaa ehkä, mutta totta. Pikkutyttö? Rankat kokemukset on muovannut musta ikäistäni vanhemman, ja sukupuolisesti - surullista tai ei - olen jo ainakin melkeen kokonaan kehittynyt.
        Eikä meidän ikäeroa kyllä huomaisi. Ei edes henkistä.
        Sulla ei ole kokemuksia, arvostelusi ovat siis pelkkää sontaa.
        Naura vaan.

        Huvittavaa kuultavaa tämä, että 15-vuotias pikkutyttö on jo muka aikuisen tasolla!


      • Mää vaan
        11+7 kirjoitti:

        Huvittavaa kuultavaa tämä, että 15-vuotias pikkutyttö on jo muka aikuisen tasolla!

        Pikkutytöiksi kutsuisin 1-9 vuotiaita ja sitä vanhempia murrosikäisiksi. 15-vuotias on kolmen vuoden päästä aikuinen, eli ei mikään pieni lapsi.


    • qqqqqqwee

      NNAURETTAVAA! en jaksa edes alkaa selittämään miksi

      • rannnndomi

        Jees, aikamoinen tabu tämäkin nykypäivän Suomessa. Kummallista kyllä. VARSINKIN jos TYTTÖ sattuu olemaan poikaa vanhempi, niin kuin minulla on päässyt käymään: olen 18 ja ihastukseni täyttää vasta kesällä 15 (kamalaa). Emme siis seurustele, mutta kiinnostusta löytyy molemmin puolin enkä voi vannoa, ettenkö antaisi tästä tulla jotain, jos kemiat kohtaa oikein kunnolla. Joo joo, kauhea puumanainen, mutta en tosiaan ole muista tuon ikäisistä kiinnostunut, tämä yksi vain hymyineen saa varpaat kippuralle.

        Olen siis yleisesti sitä mieltä, että neljä vuotta esim. 12 ja 16, 14 ja 18, 16 ja 20 on pikkasen kyllä arveluttavaa erilaisen henkisen kehityksen vuoksi (sillä fyysisestihän nämä eivät kovin paljoa poikkea toisistaan), mutta poikkeuksiakin toki on. Kaikkihan me väitämme ja tunnemme olevamme ainakin 30 vuotta ikätovereitamme kehittyneempiä, mutta on niitä oikeitakin tapauksia.

        Toivotan sinulle ja poikaystävällesi onnea (missä vaiheessa muuten nyt mennään? :p) ja vuosi vuodelta tuo ikäero tasaantuu. Kolmen-neljän vuoden päästä kukaan ei eds muista eikä kiinnitä huomiota koko asiaan. Seksin kanssa ei kyllä kannata kiirehtiä, mutta siitä olet varmaan kuullut paasausta jo muutenkin. Tsemppiä!


      • tyttö_94_
        rannnndomi kirjoitti:

        Jees, aikamoinen tabu tämäkin nykypäivän Suomessa. Kummallista kyllä. VARSINKIN jos TYTTÖ sattuu olemaan poikaa vanhempi, niin kuin minulla on päässyt käymään: olen 18 ja ihastukseni täyttää vasta kesällä 15 (kamalaa). Emme siis seurustele, mutta kiinnostusta löytyy molemmin puolin enkä voi vannoa, ettenkö antaisi tästä tulla jotain, jos kemiat kohtaa oikein kunnolla. Joo joo, kauhea puumanainen, mutta en tosiaan ole muista tuon ikäisistä kiinnostunut, tämä yksi vain hymyineen saa varpaat kippuralle.

        Olen siis yleisesti sitä mieltä, että neljä vuotta esim. 12 ja 16, 14 ja 18, 16 ja 20 on pikkasen kyllä arveluttavaa erilaisen henkisen kehityksen vuoksi (sillä fyysisestihän nämä eivät kovin paljoa poikkea toisistaan), mutta poikkeuksiakin toki on. Kaikkihan me väitämme ja tunnemme olevamme ainakin 30 vuotta ikätovereitamme kehittyneempiä, mutta on niitä oikeitakin tapauksia.

        Toivotan sinulle ja poikaystävällesi onnea (missä vaiheessa muuten nyt mennään? :p) ja vuosi vuodelta tuo ikäero tasaantuu. Kolmen-neljän vuoden päästä kukaan ei eds muista eikä kiinnitä huomiota koko asiaan. Seksin kanssa ei kyllä kannata kiirehtiä, mutta siitä olet varmaan kuullut paasausta jo muutenkin. Tsemppiä!

        Toi on niiiiiiiin huvittavaa! Siis okei 15 vuotias on teini, ei pikkutyttö, MUTTA 18-vuotias ei oo aikuinen! se on väärä käsitys! 18-v. on täysi-ikäinen EI aikuinen...aikuinen on semmoinen joka on täyttäny 20-v!!!!!


      • nannuska94stadi
        tyttö_94_ kirjoitti:

        Toi on niiiiiiiin huvittavaa! Siis okei 15 vuotias on teini, ei pikkutyttö, MUTTA 18-vuotias ei oo aikuinen! se on väärä käsitys! 18-v. on täysi-ikäinen EI aikuinen...aikuinen on semmoinen joka on täyttäny 20-v!!!!!

        Itte olen 16v ja poikaystäväni 23... ettei toi nyt niiiin iso asia ole. Olihan se mullekkin alussa vähän vaikeeta, kun poika ystävä 7-vuotta vanhempi mut kyl siihen tottuu... monet kerrat ollaan sekstattu yms. Kihloihin mennään kohta todennäköisesti :)


    • tell me!

      Heeii can somebody help me???!! Oon nytte 14v ja ollaan muuttamas perheen kanssa lontooseen ja mun poikaystävä asuu siellä se on 18v niin nähää pitkäst aikaa taas niin onko teistä tuo ikäero kauhee?? siis se et mä oon 14 ja se 18:// Kertokaa mulle niin tiedän mitä tehdä.

    • Ommonom

      Mielestäni neljä vuotta on hieman liian suuri ikäero noin nuorelle ja poikaystäväsi on kuitenkin jo täysi-ikäinen. On eri asia jos 30 ja 34 vuotiaat seurustelevat kuin 14 ja 18 vuotiaat.
      En toki ole ajatusta vastaankaan. Jos olette onnellisia ja luotatte molemmat toisiinne, nauttikaa yhteisestä ajasta. Ja varsinkin jos vanhempasi sallivat sen. Olkaa onnellisia yhdessä, mutta muista että sinulla on oikeus määrät kehostasi. Sinun ei tarvitse suostua mihinkään mitä poikaystäväsi sanoo, vaikka rakastaisitkin häntä sydämesi kyllyydestä.

    • Fakta

      Rakkaus ei katso ikää. :)

      Porukoillakin ikäeroa 12- vuotta.
      Siskolla ja sen miehellä 6-8 vuotta ikäeroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1747
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      177
      1547
    3. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1072
    4. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      9
      993
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      120
      921
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      799
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      39
      778
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      57
      654
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      632
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      628
    Aihe