Kysymyksiä Maritim 550

Jii

Tervehdys!
Ostin viime kesänä Maritim 550 HT-mallisen veneen joka on varustettu Volvo-Penta AQ115 mallisella sisäperäkoneella.Vene on vuodelta 1973 ja niitä olisi tehty kuulopuheiden mukaan n.30kpl Kråkössä.Kone on käsitykseni mukaan vuoden 1979-mallin B-20:nen.Veneen runko on lasikuitua(tumman vihreä),kansi valkoinen ja hytti puinen(mahonkia?).

Viime kesä meni veneillessä mukavasti ilman ongelmia,eli siis varsin toimiva paketti

Eli nyt olisi vaan sellainen pyyntö,että jos joku tietää tämän veneen historiasta(veistämö,tekijä),merikelpoisuudesta,ajo-ominaisuuksista tai kyseisen koneen heikoista/hyvistä puolista niin olisin todella kiitollinen vastauksista.

Kiitos jo etukäteen!

4

2831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoMan

      Kaverillani oli ilmieisesti samanlainen vene, vaan että se oli myyty nimellä Finncraft 55HT, mutta kaverini kertoi, että samaa peliä olisi myyty Maritin 550HT:na.

      Venettä on valmistettu Hangossa jollain pientelakalla 1970 luvun alussa, kaverini taisi olla 1976 mallinen.

      Vene on ihan ok ajettava, hieman lyhyt aallokkoon, mutta ei silti hakkaa pahasti, kun on syvä V-pohjainen.

      Tässä kuvia kaverini veneestä ennenkun hän sen myi:
      http://koti.mbnet.fi/jecc/finncraft/finncraft.html

      Kuten näet, vene on viimeistä myöden laitettu kuntoon, kun hän sen kohta 5v sitten osti risaisena 10v seisoneena. Koneena veneessä on tällä hetkelläkin Volvo Penta AQ151C -89, mutta sitä ennen oli akselivetoinen VP BB145.

      Kyseinen moottori, AQ115 B20 pohjaisesta täällä löytyy kokemuksia reilun kymmenen yhteisen vuoden ajalta, kone on erittäin kelpo peli, jos vain pidetty kunnossa. Remontin se tarvitsee sellaisen 10v välein, kun on makeavesikone. Itse remontoin viime vuonna perusteellisesti edellisen AQ115B 100B -76 koneeni ja vetolaitteen ja myin sen, ja tilalle pistin B20 pohjaisen AQ130D 280D yhdistelmän, jonka myös remontoin ihan viimeisen päälle.

      Nyt on veneeseeni (Jurmo Trimaran HT 5,65m) tulossa Volvo Penta AQ171A -87 moottori 290 trimmivetolaitteella, ja B20 saa ilmeisesti siirtyä syrjään monen monen vuoden jälkeen.

      Tässä oma pieni kotisivuni, jossa paljon VOlvo Penta tietoutta, korjaamokäsikirjoja jne. Ja paljon kuvia omista veneprojekteistani:
      http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/

      • Jii

        Loistavaa,paljon kiitoksia erittäin hyvästä vastauksesta!!!.

        Kävin katsomassa kuvia kaverisi veneestä ja yhdennäköisyys oli täydellinen lukuunottamatta paria pikku yksityiskohtaa.Oma veneeni on 99% orginaalikunnossa.Kaverisi on tehnyt suuren työn kunnostaessaan projektiansa ja työnjälki näyttää täydelliseltä!!!Myös teikäläisen sivut olivat todella asialliset,niistä kiitokset!

        Täytyy mennä vielä uudelleen vakoilemaan niitä korjausmanuaaleja sieltä.

        Sain käsiini vihdoinkin monen mutkan kautta kopion vene-lehden koeajosta kyseisellä veneellä vuodelta '71.Ja todellakin rungon muovityön valmistaja on Finncraft oy Hanko.Sisustus ja viimeistely on tehty Kråkössä B.H Johanssonin toimesta.Veneet oli varustettu Evinruden sisäperämoottoreilla ja hintaa oli koko paketilla 24 650 silloista markkaa.

        Vene lehti kiitti:hyvä merikäyttäytyminen,hallittavuus kaikissa tilanteissa,työn laatu,viimeistely,puutyöt,mukava asuttavuus ja puhutteleva ulkonäkö.

        Vene lehti moitti:kuljettajan tilaa,keularoiskeita tuulilasiin,kattoluukun natinaa,makeaveden tankin puuttumista ja kuomun säilytyskourun syvyyttä.

        Vielä siitä minun koneesta,että kun se sattuu olemaan suoralla merivesijäähdytyksellä,niin suositteletko jotain toimenpiteitä jotka kannattais tsekata(ns.heikot kohdat).Kone on ulkoapäin todella siisti,ei minkäänlaista vuotoa eikä korroosiota näy ulospäin.Toisaalta vaikea mennä sanomaan mitä paljastuu sisäpuolelta.
        Alakerranlaakerit siihen ainakin on vaihdettu kaksi vuotta sitten.
        Vesipumpun huomasin loppusyksystä hieman vuotavan,joten saakohan niihin mitään korjaussarjoja tai tiedätkö uusien pumppujen hinnoista.


      • VolvoMan
        Jii kirjoitti:

        Loistavaa,paljon kiitoksia erittäin hyvästä vastauksesta!!!.

        Kävin katsomassa kuvia kaverisi veneestä ja yhdennäköisyys oli täydellinen lukuunottamatta paria pikku yksityiskohtaa.Oma veneeni on 99% orginaalikunnossa.Kaverisi on tehnyt suuren työn kunnostaessaan projektiansa ja työnjälki näyttää täydelliseltä!!!Myös teikäläisen sivut olivat todella asialliset,niistä kiitokset!

        Täytyy mennä vielä uudelleen vakoilemaan niitä korjausmanuaaleja sieltä.

        Sain käsiini vihdoinkin monen mutkan kautta kopion vene-lehden koeajosta kyseisellä veneellä vuodelta '71.Ja todellakin rungon muovityön valmistaja on Finncraft oy Hanko.Sisustus ja viimeistely on tehty Kråkössä B.H Johanssonin toimesta.Veneet oli varustettu Evinruden sisäperämoottoreilla ja hintaa oli koko paketilla 24 650 silloista markkaa.

        Vene lehti kiitti:hyvä merikäyttäytyminen,hallittavuus kaikissa tilanteissa,työn laatu,viimeistely,puutyöt,mukava asuttavuus ja puhutteleva ulkonäkö.

        Vene lehti moitti:kuljettajan tilaa,keularoiskeita tuulilasiin,kattoluukun natinaa,makeaveden tankin puuttumista ja kuomun säilytyskourun syvyyttä.

        Vielä siitä minun koneesta,että kun se sattuu olemaan suoralla merivesijäähdytyksellä,niin suositteletko jotain toimenpiteitä jotka kannattais tsekata(ns.heikot kohdat).Kone on ulkoapäin todella siisti,ei minkäänlaista vuotoa eikä korroosiota näy ulospäin.Toisaalta vaikea mennä sanomaan mitä paljastuu sisäpuolelta.
        Alakerranlaakerit siihen ainakin on vaihdettu kaksi vuotta sitten.
        Vesipumpun huomasin loppusyksystä hieman vuotavan,joten saakohan niihin mitään korjaussarjoja tai tiedätkö uusien pumppujen hinnoista.

        Jep, Volvo B20/30 pohjaisia penta koneita ei ole koskaan saanut tehtaalta lähtiessä makeavesijäähdytyksellä, mutta moni on itse sellaisen kyhännyt. Tämä on tehty ottamalla auton kiertovesipumppu ja lisätty lämmönvaihdin sen yhteyteen, ja jäähdytetty lämmönvaihdinta ihan vakio merivesipumpulla.

        Heikot kohdat koneessa jäähdytyspuolella on sylinterikannen 1. sylinterin pakokanavan puhkiruostuminen vesitilaan, joka aiheuttaa öljyt vedet sekasin (2 kertaa kokemusta).

        Toinen heikkous on pakosarja, joka alkaa ajan mittaan vuotamaan 3-4 pakokanavan katosta, ja aiheuttaa vähitellen venttiilien ja ruostumista ja heikenneitä puristuspaineita (aika tavallinen, ittekkin sain yhden pakosarjan, joka oli tuosta ihan "mätä").

        Ja sit etenkin 100B vetolaitteella varustetuissa koneissa ongelmana on pakokäyrä, joka on vaihdettava n.10v välein, kun se ruostuu "pohjastaan" puhki (kokemusta).

        Sit sellaen vakio ongelma on myös, että lohkon vesitilat täyttyvät vuosien saatossa irtoruosteesta, ja tämä heikentää vedenkiertoa, niin että kone alkaa käymään lopulta kuumana. Moni on tämän ratkaissut poistamalla termostaatin, joka EI OLE SUOTAVAA, aiheuttaa lopulta sylinterikannen ja tiivisteen hajoamiset.

        Mutta sulla jos kerran on vaihdettu alakerran laakerit, ni kone on varmastu purettu täysin, ja samalla putsattu jäähdytyskanavat.

        Vesipumpun laakeroinnit ja etummainen stefa tahtovat olla loppuunkuluneita myös, omassani oli OK kunnossa kun sen myin. Nykyiseen AQ130D koneeseen ostin vähän "kaverikaupalla" paikalliselta volvo penta myyjältä käyttämättömän n. 10v varastossa seisseen pumpun 100€ hinnalla. Mutta korjauskin on mahdollinen. Uusi pumppu maksaa listahintana muistaakseni lähemmäs 300€.


      • Jii
        VolvoMan kirjoitti:

        Jep, Volvo B20/30 pohjaisia penta koneita ei ole koskaan saanut tehtaalta lähtiessä makeavesijäähdytyksellä, mutta moni on itse sellaisen kyhännyt. Tämä on tehty ottamalla auton kiertovesipumppu ja lisätty lämmönvaihdin sen yhteyteen, ja jäähdytetty lämmönvaihdinta ihan vakio merivesipumpulla.

        Heikot kohdat koneessa jäähdytyspuolella on sylinterikannen 1. sylinterin pakokanavan puhkiruostuminen vesitilaan, joka aiheuttaa öljyt vedet sekasin (2 kertaa kokemusta).

        Toinen heikkous on pakosarja, joka alkaa ajan mittaan vuotamaan 3-4 pakokanavan katosta, ja aiheuttaa vähitellen venttiilien ja ruostumista ja heikenneitä puristuspaineita (aika tavallinen, ittekkin sain yhden pakosarjan, joka oli tuosta ihan "mätä").

        Ja sit etenkin 100B vetolaitteella varustetuissa koneissa ongelmana on pakokäyrä, joka on vaihdettava n.10v välein, kun se ruostuu "pohjastaan" puhki (kokemusta).

        Sit sellaen vakio ongelma on myös, että lohkon vesitilat täyttyvät vuosien saatossa irtoruosteesta, ja tämä heikentää vedenkiertoa, niin että kone alkaa käymään lopulta kuumana. Moni on tämän ratkaissut poistamalla termostaatin, joka EI OLE SUOTAVAA, aiheuttaa lopulta sylinterikannen ja tiivisteen hajoamiset.

        Mutta sulla jos kerran on vaihdettu alakerran laakerit, ni kone on varmastu purettu täysin, ja samalla putsattu jäähdytyskanavat.

        Vesipumpun laakeroinnit ja etummainen stefa tahtovat olla loppuunkuluneita myös, omassani oli OK kunnossa kun sen myin. Nykyiseen AQ130D koneeseen ostin vähän "kaverikaupalla" paikalliselta volvo penta myyjältä käyttämättömän n. 10v varastossa seisseen pumpun 100€ hinnalla. Mutta korjauskin on mahdollinen. Uusi pumppu maksaa listahintana muistaakseni lähemmäs 300€.

        Kiitoksia todella paljon asiantuntevasta vastauksesta.
        Kun tuossa kohta puoliin aloittelen venehommat,niin lienee syytä vilkuilla konetta hieman tarkemmin ja ensi syksynä ottaa moottori ulos ja tehdä perusteellinen remppa.Tietääpä ainakin sitten itse mitä siihen on tehnyt

        Vesipumppua kyselin täältä Helsingistä ja halvin oli 400-euroa ja korjaussarja 200,-.Soitin myös Hankoonkin ja siellä myyjä ilmoitti pumpun hinnaksi 466-euroa(Hangon auto&venetalo ky).Eli taitaa olla parempi repiä vanha irti ja katsoa mitä sille voi tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2322
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      426
      2179
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1186
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

      Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      985
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      819
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

      Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    7. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      787
    8. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      786
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      717
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

      Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      33
      705
    Aihe