Kumiveneen liima

-Mika-

Mulla on tuollainen venäläisvalmisteinen kumivene, jossa on osa saumoista (mm. perälaudan liimaus) hieman auennut. Mikä mahtaisi olla paras valinta liimaksi, kun materiaalista ei ole täyttä varmuutta?

23

8288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+6=15

      Kontaktiliimalla ne on kasattu alunperinkin, Bostik A3, on yksi vaihtoehto.

      • -Mika-

        ..että sentään kontaktiliimalla. Kun Bostik A3 ei jaksa edes vinyyliä pitää kajuutankatossa yhtä kesää kauempaa...
        Luulisin, että jonkinlainen vulkanoiva aine/liima tulisi kyseeseen.
        JOs yrität paikata Bostkilla polkupyörn sisärengasta, ei sekään oikein onnistu. Tässä on vähän vastaavasta asiasta kyse, kun siellä veneen sisällä on paine.


      • 9+6=15
        -Mika- kirjoitti:

        ..että sentään kontaktiliimalla. Kun Bostik A3 ei jaksa edes vinyyliä pitää kajuutankatossa yhtä kesää kauempaa...
        Luulisin, että jonkinlainen vulkanoiva aine/liima tulisi kyseeseen.
        JOs yrität paikata Bostkilla polkupyörn sisärengasta, ei sekään oikein onnistu. Tässä on vähän vastaavasta asiasta kyse, kun siellä veneen sisällä on paine.

        Ainakin minun ryssykän tekemässä kumiveneessä oli uutena mukana liima-purkki, jonka sisältö haisi aivan kontaktiliimalle ja 98%:sti sitä olikin.
        Vinyylin liimaukseen kontaktiliimasta ei olekaan, mutta kumin liimaukseen se sopii.
        Nyt minä lähden mökille, hyvää viikonloppua.


      • -Mika-
        9+6=15 kirjoitti:

        Ainakin minun ryssykän tekemässä kumiveneessä oli uutena mukana liima-purkki, jonka sisältö haisi aivan kontaktiliimalle ja 98%:sti sitä olikin.
        Vinyylin liimaukseen kontaktiliimasta ei olekaan, mutta kumin liimaukseen se sopii.
        Nyt minä lähden mökille, hyvää viikonloppua.

        Vaikka kumivenettä kutsutaankin "kumi"veneeksi, niin lähempänä kait tuo materiaali on sitä vinyyliä. Ja polkupyörän kumin paikkaaminen (esimerkiksi) Bostikin A3 -liimalla ei onnistu. Paikkaustarvelaatikossa mukana tuleva liima osittain sulattaa (vulkanoi) sen paikan kiinni kumiin.
        Joten loogisena päättelyketjuna tästä, oletan kumiveneen paikkaukseenkin olevan ihan omanlaistansa liimaa. Kun vaan tietäisi mitä ja mistä sitä saa.


    • kumpparikippari

      Kumi/muoviveneiden korjaukseen kaksikomponenttinen kontaktiliima. Pinta hiotaan karheaksi ja vanha liima poistetaan. Pinta puhdistetaan esim. isopropanolilla ja sitten kontaktiloomaa sivellään kumpaankin pintaan. Liima saa kuivahtaa hetkisen ja sitten pinnat puristetaan lujasti yhteen. Puristysta jatketaan kunnet liima on jämähtänyt. Maritimilta saat kyseistä liimaa. Tosin purkki on aika iso ja maksaa paljon. Yksikomponettiset liimat eivät kestä kuin hetken.

    • Dinghy

      Minulla on 8 vuotta vanha ukrainalaisvalmisteinen Brig Dingo D265W. Sen materiaali nimeltään Mirasol on tiettävästi etelä-korealaista PVC-muovia eli polyvinyylikloridia. Kolme vuotta sitten veneeseeni tuli reikä jostakin terävästä esineestä. Veneen mukana tulleen korjaussarjan liima oli ehtinyt kuivua pilalle. Sain eräältä ystävälliseltä kanssaveneilijältä Zodiac-merkkisen kumpparin korjaussarjan 1-komponenttista liimaa, jolla Mirasol-paikan liimaus onnistui hienosti. Paikka on yhä lujasti kiinni ja ilmat pysyvät sisällä.

      3 vuoden takainen keskustelu samasta teemasta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/3201338

      • -Mika-

        Juuri tällaista tietoa etsinkin. Tuolta vanhasta ketjusta löysin kaiken tarvittavan. Nyt vaan sitten liimakauppaan.


      • kumpparikippari

        Minulla on myös Zodiakki ja sen mukana tullut 1K liima paikkasarja. Liiman käyttöohjeessa kerrotaan sen soveltuvan vain väliaikaiseen paikkaukseen. Samainen ohje neuvoo tekemään lopullisen paikkausen 2K liimalla.
        Itse ole myös gumppariani paikannut 1K liimalla. Se pysyy ihan hyvin kiinni jopa usean vuoden, mutta liima liukenee samantien alkoholiin/isopropanoliin ja paikka irtoaa. Jos bensa tai öljy aiheuttaa saman, niin saattaapi tulla ikävä yllätys. Pitäisi kokeilla mitä tapahtuu?


    • paikkaaja

      Mitähän ainetta nuo ranskalaiset veneet mahtaa olla? Onko kukaan paikannut? Jos niin millä liimalla?

      • liimanhaistelija

        ite käyttänyt saumoihin (zodiac 7096) merkkistä kaksikomponentti liimaa ja pieniin reikiin liquasol merkkistä liimaa, paikkaus kohdat puhdistettava hyvin ennen liimausta paras aine puhdistukseen on asetoni. kakskomponentti liimaa löytyy maritiimista makso viimeksi 36 ekua.


      • liimanhaistattelija
        liimanhaistelija kirjoitti:

        ite käyttänyt saumoihin (zodiac 7096) merkkistä kaksikomponentti liimaa ja pieniin reikiin liquasol merkkistä liimaa, paikkaus kohdat puhdistettava hyvin ennen liimausta paras aine puhdistukseen on asetoni. kakskomponentti liimaa löytyy maritiimista makso viimeksi 36 ekua.

        kakskomponentti liimaa levitetään ensin yksi kerros kummallekkin puolelle ja annetaan kuivahtaa ja sit levitetään uusi kerros ja annetaan kuivua jonkin verran ennenkuin kappaleet puristetaan yhteen.


      • kumpparikippari
        liimanhaistattelija kirjoitti:

        kakskomponentti liimaa levitetään ensin yksi kerros kummallekkin puolelle ja annetaan kuivahtaa ja sit levitetään uusi kerros ja annetaan kuivua jonkin verran ennenkuin kappaleet puristetaan yhteen.

        Gumpparini ilmakölissä on paljon pienen pieniä reikiä taitoksissa eli viikatun veneen taitoskohdat hiljalleen murtuvat ja alkavat vuotaa tihuttelemaan.
        Onko kukaan yrittänyt korjata noita pienen pieniä neulamaisia reikiä. Itse paikkailin neljä viisi perinteisillä lapuilla kunnes huomasin homman toivottomaksi. Ajattelin yrittää pursottaa liimaa kölin sisäpuolelle ja pumpata vähän ilmaa, jolloin ilmanpaine työntää liiman reikiin. Yksi keino olisi täyttää köli kaksikomponetti uretaanilla, mutta kova pötkylä estää kumiveneen taittamisen pienempään tilaan. Uusi ilmaköli maksoi muistaakseni 400e ja se on pvc-pötköstä aivan järjetön hinta.


      • en siis ole maistanu
        kumpparikippari kirjoitti:

        Gumpparini ilmakölissä on paljon pienen pieniä reikiä taitoksissa eli viikatun veneen taitoskohdat hiljalleen murtuvat ja alkavat vuotaa tihuttelemaan.
        Onko kukaan yrittänyt korjata noita pienen pieniä neulamaisia reikiä. Itse paikkailin neljä viisi perinteisillä lapuilla kunnes huomasin homman toivottomaksi. Ajattelin yrittää pursottaa liimaa kölin sisäpuolelle ja pumpata vähän ilmaa, jolloin ilmanpaine työntää liiman reikiin. Yksi keino olisi täyttää köli kaksikomponetti uretaanilla, mutta kova pötkylä estää kumiveneen taittamisen pienempään tilaan. Uusi ilmaköli maksoi muistaakseni 400e ja se on pvc-pötköstä aivan järjetön hinta.

        eli sekoitat 2litraa siemennestettä, silaus vaahterasiirappia, 3tl hunajaa, nompparellejä ja 2 desiä kuolaa. jos ylimääräistä jää voit tehdä hauskan kepposen kaverille;) !!!!(maistuu pahalle)!!!!


      • kumpparikippari
        en siis ole maistanu kirjoitti:

        eli sekoitat 2litraa siemennestettä, silaus vaahterasiirappia, 3tl hunajaa, nompparellejä ja 2 desiä kuolaa. jos ylimääräistä jää voit tehdä hauskan kepposen kaverille;) !!!!(maistuu pahalle)!!!!

        Olen tässä nyt run***'nut lähes viikon joka päivä, mutta vasta puoli desiä on siemennestettä kertynyt. Vaimokin jo vähän valittaa. Saako tuota ihmeainetta jostain ostaa vai pystytkö sinä auttamaan minua.


      • en siis ole maistanu
        kumpparikippari kirjoitti:

        Olen tässä nyt run***'nut lähes viikon joka päivä, mutta vasta puoli desiä on siemennestettä kertynyt. Vaimokin jo vähän valittaa. Saako tuota ihmeainetta jostain ostaa vai pystytkö sinä auttamaan minua.

        sinun pitää olla mahtisonni niin kuin minä TAI voit pitää kavereidesi kanssa saunaillan erilaisissa merkeissä keräten kaikki siemennesteenne yhteen ;)


      • 14+12

        Bombard tekee kaikki veneensä pvc:stä.


    • etsilleenjoo

      Uusimmassa kipparissa juttu kumiveneiden paikkauksesta.

      Tiivistelmä:
      Kontakti kuin kontakti pitää kyllä vettä muttei ILMAA
      Tiettyä erikoisliimaa kyllä myydään kuluttajille muttei siihen sopivaa kovetinta!
      Erästä liimaa saa vain 200l kerralla
      Venekorjaajalle vene viedään järestään vasta sitten kun omat paikkaukset on menneet pieleen.
      Ammattimiesten hommaa.

      • riko itse

        veneiliät yleensä tekevät paljon korjauksia mitä voisi luonehtia lauseella "Ammattimiesten hommaa.
        PVC veneitä voi aivan hyvin paikata itse jos on tilat, oikeat aineet ja peruskäsityö taitoja:
        - aikaisemmin mainittu 2 k zodiac on riittävän hyvä.
        - pintoja ei karhenneta, vaan puhdistetaan ensin ja sitten ne pehmennetään MEK metyylietyyliketoni
        - ilmankosteus on tärkeä, ei saa olla liian korke, lukee käyttöohjeessa. Samoin lämpötila
        - mutenkin netistä löytyy tarkempia sepustuksia, esim http://www.polymarine.com/advice/how-to-fit-new-inflatable-boat-pvc-valves.cfm
        Toki jos puoli pontonia on irti on omista taidoista rippuen kannatta viedä korjattavaksi


      • atlatl
        riko itse kirjoitti:

        veneiliät yleensä tekevät paljon korjauksia mitä voisi luonehtia lauseella "Ammattimiesten hommaa.
        PVC veneitä voi aivan hyvin paikata itse jos on tilat, oikeat aineet ja peruskäsityö taitoja:
        - aikaisemmin mainittu 2 k zodiac on riittävän hyvä.
        - pintoja ei karhenneta, vaan puhdistetaan ensin ja sitten ne pehmennetään MEK metyylietyyliketoni
        - ilmankosteus on tärkeä, ei saa olla liian korke, lukee käyttöohjeessa. Samoin lämpötila
        - mutenkin netistä löytyy tarkempia sepustuksia, esim http://www.polymarine.com/advice/how-to-fit-new-inflatable-boat-pvc-valves.cfm
        Toki jos puoli pontonia on irti on omista taidoista rippuen kannatta viedä korjattavaksi

        Lukeneeni että joku ohensi Liquidsol-nimistä liimaa ja siveli sitä kumin taitteeseen tulleisiin pikku halkeamiin....
        En vain saa päähäni,mistä tieto on...
        Liimaa ovat myyneet ainakin Etola,Bear&Water ja Welhonpesä.

        Tuolla liimalla olen itsekkin tehnyt jäällä pitävät kumpparit;
        Sivellään liimaa kohtalainen kerros kenkien pohjiin ja sirotellaan sitten liimalle hiekkaa.Annetaan kuivua kunnollla,ainakin 24 tuntia.

        Tuolla Liquidsolilla voi kait paikata mm neopreenia. Liima ei kuivuttuaan kovetu kivikovaksi vaan jää joustavaksi. Olen korjannut tuolla mm vaelluskenkiä.
        Toinenkin vastaava liima tuli mieleen: Silnet.

        Ja kaikki liimathan kannattaa laittaa tosiaan mahdollisismman puhtaalle pinnalle.
        Tuoteselostesta käy ilmi mikä liuotin noissa on osana ja käyttää kys ainetta ohentamiseen jos tarvitsee sivellä suuria pintoja. kokeilemalla ei mitään menetä jos tavara muuten joutuisi hylättäväksi...


      • pvc purkki vm 2008
        atlatl kirjoitti:

        Lukeneeni että joku ohensi Liquidsol-nimistä liimaa ja siveli sitä kumin taitteeseen tulleisiin pikku halkeamiin....
        En vain saa päähäni,mistä tieto on...
        Liimaa ovat myyneet ainakin Etola,Bear&Water ja Welhonpesä.

        Tuolla liimalla olen itsekkin tehnyt jäällä pitävät kumpparit;
        Sivellään liimaa kohtalainen kerros kenkien pohjiin ja sirotellaan sitten liimalle hiekkaa.Annetaan kuivua kunnollla,ainakin 24 tuntia.

        Tuolla Liquidsolilla voi kait paikata mm neopreenia. Liima ei kuivuttuaan kovetu kivikovaksi vaan jää joustavaksi. Olen korjannut tuolla mm vaelluskenkiä.
        Toinenkin vastaava liima tuli mieleen: Silnet.

        Ja kaikki liimathan kannattaa laittaa tosiaan mahdollisismman puhtaalle pinnalle.
        Tuoteselostesta käy ilmi mikä liuotin noissa on osana ja käyttää kys ainetta ohentamiseen jos tarvitsee sivellä suuria pintoja. kokeilemalla ei mitään menetä jos tavara muuten joutuisi hylättäväksi...

        Liimaaminen sujunut merkin omalla korjaus sarjalla. Mutta kertokaapa mikä olisi hyvä hoitoaine ponttooneille. Hempelillä oli jotain vinylin hoitoainetta mutta tuo oma veneeni on pvcmuovia. Jossain kyllä luki ettei tarvimitään... Jos tuo 25e purkki toisi veneelle lisää elinvuosia niin toki käyttäsin sitä. Tietääkö kukaan miten on?


    • Chewing gum

      Niistät nenästä ruskeaa limaa ja sekotat sen Jenkki purkkaan, niin kyllä imasee kiinni.

    • Tartsa N

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe