kutiava alapää

Nuori nainen

hei! Mun ongelmana on kutiava alapää. Mä olen 16-vuotias nuori nainen,ja mulla on tässä kolme-nelisen päivää kutianut alapäätä ja se ei ole mitään miellyttävää :/ Mä olen miettinyt syitä,yhdynnässä en ole ollut joten siitä se ei voi johtua ja en keksikään enää syitä?!Olen pitänyt pikkuhousun suojia,mutta ei niistä ole ennenkään tullut mitään,miksi yhtäkkiä tulisi. Olen aina pessyt alapääni aamuin illoin ja teen niin edelleenkin. Vaikka peseytyy aamuin illoin,voiko syynä olla jostain syystä epähygienia? Entä saippua,aiheuttaisiko se tällaista kauhee kutinaa(välillä kuumotusta)?Tuntuu että se ei hellitä... Vaikka asian kanssa pystyy elämään,se ei ole mitään kivaa :D Olen ajatellut odottaa vielä muutaman päivän. Mutta jos kutina ei helpota,joudun mennä terveydenhoitajalle,ja se on varsin NOLOA! Kuvitelkaa itsenne minun sijaani kertomassa tällaisesta terkkarille - ei kiitos. Äitillekään en mielusti puhuisi. Auttakaa.Kiitos jo etukäteen :)

68

46735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitiliini-66

      Vastaisin nuorelle tytölle joka kärsii kutinasta. Kulostaa tutulta. Pese viileällä vedellä, bakteerit kasvaa lämpimässä vedessä. Ei saippuaa,varmaan tiesitkin. Pikkuhousunsuojat ovat ikävä kyllä myös pahasta, mutta tiedän kokemuksesta että niitä pitää välillä käyttää. Tiukat farkut ja stringit edesauttavat myös kutinaa. Itselläni ennen menkkoja on kausi jolloin hiiva puhkeaa ja niin tulee varmaan aina olemaan. Asiaa on puitu niin monesti gynegologin kanssa. Diflucan-taletista on itselleni ollut apua, se auttaa tehokkaammin. Mutta se vaatii reseptin joten mene terveydenhoitajalle. Ne ovat fiksuja, itselläni melkein saman ikäinen tyttö ja hän käy juttelemassa, sekä aion viedä gynegologille kun hän tuntee olevansa valmis sinne.

      • Nuori nainen

        Kiitos vihjeestäsi! Yritänkin nyt noudattaa ohjeitasi ja olet varmasti hyvä äiti tyttärellesi!


      • Tiutau
        Nuori nainen kirjoitti:

        Kiitos vihjeestäsi! Yritänkin nyt noudattaa ohjeitasi ja olet varmasti hyvä äiti tyttärellesi!

        Kokeilepa apteekista ilman reseptiä saatavia Gynophilus-emätinpuikkoja! Ne sisältävät maitohappobakteereja ja tasapainottavat emättimen bakteeritasapainoa. Itse olen saanut avun noista kutinaan ja kunnon ärhäkkään hiivatulehdukseenkin. Ovat turvallisia käyttää, joten voit ihan huoletta kokeilla! Hintaa niillä oli muistaakseni jotain 12 euroa/paketti.
        Ja noista pikkuhousunsuojista ym olikin jo edellä kerrottu. En nyt muista oliko mainittu sitä, että liikaakaan ei saa alapäätä pestä, kerran päivässä riittää. Menkkojen aikaan tietty useammin jos siltä tuntuu.
        Jos ei noista Gynophilus-puikoista ole apua, mene sitten terkkarille. Ei siinä mitään noloa tai hävettävää ole, ihan normaaleja naisen elämään kuuluvia juttujahan noi on! Tosin muistan kyllä hyvin kuinka nuo asiat tuntuivat nuorempana tosi noloilta, eikä niistä olisi halunnut ulkopuolisille huudella....


      • Nuori nainen
        Tiutau kirjoitti:

        Kokeilepa apteekista ilman reseptiä saatavia Gynophilus-emätinpuikkoja! Ne sisältävät maitohappobakteereja ja tasapainottavat emättimen bakteeritasapainoa. Itse olen saanut avun noista kutinaan ja kunnon ärhäkkään hiivatulehdukseenkin. Ovat turvallisia käyttää, joten voit ihan huoletta kokeilla! Hintaa niillä oli muistaakseni jotain 12 euroa/paketti.
        Ja noista pikkuhousunsuojista ym olikin jo edellä kerrottu. En nyt muista oliko mainittu sitä, että liikaakaan ei saa alapäätä pestä, kerran päivässä riittää. Menkkojen aikaan tietty useammin jos siltä tuntuu.
        Jos ei noista Gynophilus-puikoista ole apua, mene sitten terkkarille. Ei siinä mitään noloa tai hävettävää ole, ihan normaaleja naisen elämään kuuluvia juttujahan noi on! Tosin muistan kyllä hyvin kuinka nuo asiat tuntuivat nuorempana tosi noloilta, eikä niistä olisi halunnut ulkopuolisille huudella....

        Ensiks mun täytyy kiittää sinuakin! On niin ihanaa että joku vaivautuu lukemisen lisäksi vastaamaankin ongelmaani:)Nää asiat on todellakin(ainakin mulle..)TOSI vaikeita,kun en oo oikeen sitä tyyppiä et viittis kavereitten kanssa puhua tälläsistä yksityisasioista kun niitäkään tuskin kiinnostaa, tuntuu raskaalta kun joutuu kantamaan yksin tällaisia asioita! Arvaappa vaan kuinka monet menkkakivut kärsin ennenkö uskalsin mennä terkkarille sanomaan kivuista että saisin lääkkeet?! No,jos mä siihenkin pystyin niin toivottavasti tähänkin. Mutta mä en voi sua muuta ku kiittää hirveesti neuvoista(joita tietenkin pyrin noudattamaan...)ja siitäkin että ymmärrät tämmöstä ujoa teinityttöä! Sanoinkuvaamattoman paljon kiitoksia,tuo sun ymmärtäväisyys huokuu mulle apua ja piristystä päiviin! =)


      • Memu

        Minullakin oli sama ongelma :C Mutta lö ysin kaapista ORIONIN merkkistä hiivasieneen tehoavan lääkkeen ;) Vedin sitä koko pimppaan ja sisälle sillai sormen päästä ja noin viikon päästä auttoi :) Jos käytät tätä menetelmaa niin ilmota vaikka minulle miten tehos !!


      • hassu17
        Memu kirjoitti:

        Minullakin oli sama ongelma :C Mutta lö ysin kaapista ORIONIN merkkistä hiivasieneen tehoavan lääkkeen ;) Vedin sitä koko pimppaan ja sisälle sillai sormen päästä ja noin viikon päästä auttoi :) Jos käytät tätä menetelmaa niin ilmota vaikka minulle miten tehos !!

        hei olen 17 vuotias tyttö ja minulla on kanssa samanlaisia oireita. kutinaa alapäässä eli emättimen sisällä. olen ollut yhdynnässä poikakaverini kanssa ilman kondomeja, kun käytän e-pillereitä. kun tämä kutina alkoi, pari ensimmäistä kertaa kun kävin pissalla niin kipu oli kova. en ole aina käynyt suihkussa yhdynnän jälkeen, usein aamulla monien tuntien jälkeen. Minulla kyllä alkaa kuukautisetkin kohta, en tiedä onko sillä jotakin merkitystä. sitten, olen alkanut ottaa pillerin myöhempään kuin yleensä. kun gynekolokini neuvoi minua ottaan pillerini 9 illalla, oltin sen ennen 1 päivällä. en tiedä onko siinä sitten kutinan syy.


      • autsss
        Memu kirjoitti:

        Minullakin oli sama ongelma :C Mutta lö ysin kaapista ORIONIN merkkistä hiivasieneen tehoavan lääkkeen ;) Vedin sitä koko pimppaan ja sisälle sillai sormen päästä ja noin viikon päästä auttoi :) Jos käytät tätä menetelmaa niin ilmota vaikka minulle miten tehos !!

        No joo.. Mulla oli ihan sama juttu, rasva tehos ennen. Voiko se johtuu jos käyttää tampooneja ? Ku mul kutiaa ja sitte polttelee :s Ja sitte siihe emätin reijän ympärille on tullu kupruja tai pienii patteja ? Kuppaa en epäile.. Aina menkkojen jälkee tulee sama kutina kun yhdynnän jälkeen :/


      • ApuaXc
        autsss kirjoitti:

        No joo.. Mulla oli ihan sama juttu, rasva tehos ennen. Voiko se johtuu jos käyttää tampooneja ? Ku mul kutiaa ja sitte polttelee :s Ja sitte siihe emätin reijän ympärille on tullu kupruja tai pienii patteja ? Kuppaa en epäile.. Aina menkkojen jälkee tulee sama kutina kun yhdynnän jälkeen :/

        Toivon et joku voi auttaa en oo saanu moneen päivään unta tämän kutina ansiosta.
        Oon 12 enkä uskalla kertoo äitille tästä😭😶😳😵


      • samassa-tilanteessa
        ApuaXc kirjoitti:

        Toivon et joku voi auttaa en oo saanu moneen päivään unta tämän kutina ansiosta.
        Oon 12 enkä uskalla kertoo äitille tästä😭😶😳😵

        Mäki oon 12 ja sama vaiva. Mä kerroin äitille ku se heti ruoes ottaa selvää. Kerro sun äitille koska saat apua sen kautta. Nuaki kutittaa koko ajan. Itelläni johtuu maidosta vaikka maito allergiaa ei ole. Kokeile viikko ilman maitoa (jogurtit viilit yms) pois. Sit voit juoda kaura maitoo ja muita soija maitoja. Koulussa vettä. Mulla se viikko oli niin ettei kutissu kun vaan jos vahingos olin juonu maitoo. Alota vaikka maananataina ja sitte seuraavan viikon maanantaina juotki maitoa. Jos maidoton viikko oli ilman kutinaa, käuy lääkärissä maito allergia testeisså. KERRO ÄITILLESI ENNEN NTN MAITO TESTEJÄ! äitisi voi auttaa.


      • Hei mitä minun pitäisi tehdä? Olen 13-vuotias tyttö jolla ei ole alkanut menkkoja ja ihmetyttää kun minulla ei ole alkanut Mutta muilla ystävilläni on ja sekin vielä että pari päivää on kutistuu alapäässä joka kerta kun käyn vessassa ja pyyhin niin vähän polttaa ja kutittaa. Mikä neuvoksi?


    • ansu

      pesetk; saippualla ala päätä saippua kuivattaa kokeile rasvata aamuin ja illoin ja jos sekään ei auta niin olet allerginen pesu ainneelle siis pyykin pesu aineelle vaihda pesu ainetta

      • haisu

        Haiseeko muiden alapää? vähän kuin sillille? ei tietenkään heti pesun jälkeen, mutta esim. sitten kun hikoaa niin haisee. Valkovuoto ei haise pahalle, vaan isojen häpyhuulten välinen alue, jos vaikka sormella koittaa ja haistaa.
        Onko muilla tällaisia ongelmia?


      • mulla ainakin
        haisu kirjoitti:

        Haiseeko muiden alapää? vähän kuin sillille? ei tietenkään heti pesun jälkeen, mutta esim. sitten kun hikoaa niin haisee. Valkovuoto ei haise pahalle, vaan isojen häpyhuulten välinen alue, jos vaikka sormella koittaa ja haistaa.
        Onko muilla tällaisia ongelmia?

        haisu mulla sama juttu oon miettiny onko yleistä se on ärsyttävää mut en nyt oikeen kehtais mennä minnekään terkkarille ainakaa et sit mielummin gynelle..


    • epätoivonen tyttö

      mulla on aika samaa ongelmaa. alapää kutisee tosi paljon, ja kuumottaa. todella ahdistava tunne. :/ tää ilmeni tossa pari päivää sitten. ku olin ollut yhdynnässä poikaystäväni kanssa, mutta ei ennen oo mitää tällästä käyny. :/ alapää on myös aika kipeä. voisko olla joku sukupuolitauti? oon yrittäny netistä ettiä tietoo mut ei vaikuta sit miltää taudilta. mite saan ton kutinan ja kivun pois ?? :(

      • ouhg

        Jos käytitte kumia, saatat olla allerginen kumille. Jos taas ette, sperma saattaa ärsyttää. Mun ainakin täytyy aina pestä alapää heti seksin jälkeen ja rasvata. Lactacyd (meniköhän oikein) on hyvä pesuaina, mut ota hajusteeton versio.


      • HVB
        ouhg kirjoitti:

        Jos käytitte kumia, saatat olla allerginen kumille. Jos taas ette, sperma saattaa ärsyttää. Mun ainakin täytyy aina pestä alapää heti seksin jälkeen ja rasvata. Lactacyd (meniköhän oikein) on hyvä pesuaina, mut ota hajusteeton versio.

        Jos et nyt millää kehtaa mennä valittaa terkkarille tai gynegologille niin otappas jääkaapista piimapurkki ja mene suihkuun. pese alapää, sen jälkee peset alapään piimälla ja huuhtelet sitte pois. tämä on jo vanha menetelmä ja auttaa! niin paljon maitobakteereita siin ja nehä ne on jotka auttaa! suosittelen siis.


      • t
        HVB kirjoitti:

        Jos et nyt millää kehtaa mennä valittaa terkkarille tai gynegologille niin otappas jääkaapista piimapurkki ja mene suihkuun. pese alapää, sen jälkee peset alapään piimälla ja huuhtelet sitte pois. tämä on jo vanha menetelmä ja auttaa! niin paljon maitobakteereita siin ja nehä ne on jotka auttaa! suosittelen siis.

        Hei haloo ihmiset.herätkää nyt, olen lukenut monta tälläistä samanlaista aihetta netistä tänään. Teen kouluun esitelmää ja sain hyvää materiaalia siitä miten ihmiset eivät älyä mennä lääkäriin. Tuollakin 16v tytöllä on ilmanen terkkari, eikä viitsi tai mukamas kehtaa mennä kertomaan hänelle että alapää kutiaa. Se on sen terkkarin työtä ja varmasti tietää mitä tekee. Ei se terkkari kerro siitä kenellekkään, ei edes muille opettajille eikä soita asiasta kotiin. terkkarilla on vaitiolo velvollisuus. Äitikin auttaisi varmasti miellellään tytärtään, mutta tytär ei anna mahdollisuutta. Kelle muka äitisi kertoisi asiasta tai juoruaisi. Olet sentään hänen tyttärensä ja äitisi ilahtuisi jos olisit hänelle avoin. Äideillä on muutenkin paineita kun tytöt kasvavat ja alkaa kuukautiset ja rintojen kasvu. Äidit olisivat ylpeitä jos saisivat auttaa omaa lastansa tässä normaalissa kehityksessä ja sen tuomissa haitoissa. Lisäksi äitilläsikin on varmaan ollut monenlaista kutinaa, hän varmaan osaa auttaa näissä asioissa sinua hyvin.
        Ihmeellisintä tässä asiassa on se että mielummin otat neuvoa netistä ventovierailta ihmisiltä, kuin kävisit ihan ammattilaisen luona. Uskon että suurimmalla osalla ei ole täällä mitään tietoa sinun oikeista vaivoistasi tai he eivät voi tarjota sinulle, tarvitsemaasi hoitoa. Ole siis rohkea ja hiljaiseen aikaan koulussa mene terkkarin luokse ja sano että sinulla on arka asia josta on vaikea puhua. Terkkari osaa varmasti sen jälkeen suhtautua sinuun paremmin, kun tietää että sinun on vaikea puhua kutinasta. Jos et halua puhua terkkarin kanssa, niin vedä äitisi joskus sivummalle kotona ja puhu asiasta, äitisi kyllä osaa huolehtia asiasta paljon paremmin kuin nämä ventovieraat ihmiset. Jos rupeat nyt jo tuon ikäisenä puhumaan asioista, etkä pelkä ihmisten reakstiota, selviydyt paremmin loppu elämästä.
        ystävällisin terveisin tarja (lähihoitaja)


      • t
        t kirjoitti:

        Hei haloo ihmiset.herätkää nyt, olen lukenut monta tälläistä samanlaista aihetta netistä tänään. Teen kouluun esitelmää ja sain hyvää materiaalia siitä miten ihmiset eivät älyä mennä lääkäriin. Tuollakin 16v tytöllä on ilmanen terkkari, eikä viitsi tai mukamas kehtaa mennä kertomaan hänelle että alapää kutiaa. Se on sen terkkarin työtä ja varmasti tietää mitä tekee. Ei se terkkari kerro siitä kenellekkään, ei edes muille opettajille eikä soita asiasta kotiin. terkkarilla on vaitiolo velvollisuus. Äitikin auttaisi varmasti miellellään tytärtään, mutta tytär ei anna mahdollisuutta. Kelle muka äitisi kertoisi asiasta tai juoruaisi. Olet sentään hänen tyttärensä ja äitisi ilahtuisi jos olisit hänelle avoin. Äideillä on muutenkin paineita kun tytöt kasvavat ja alkaa kuukautiset ja rintojen kasvu. Äidit olisivat ylpeitä jos saisivat auttaa omaa lastansa tässä normaalissa kehityksessä ja sen tuomissa haitoissa. Lisäksi äitilläsikin on varmaan ollut monenlaista kutinaa, hän varmaan osaa auttaa näissä asioissa sinua hyvin.
        Ihmeellisintä tässä asiassa on se että mielummin otat neuvoa netistä ventovierailta ihmisiltä, kuin kävisit ihan ammattilaisen luona. Uskon että suurimmalla osalla ei ole täällä mitään tietoa sinun oikeista vaivoistasi tai he eivät voi tarjota sinulle, tarvitsemaasi hoitoa. Ole siis rohkea ja hiljaiseen aikaan koulussa mene terkkarin luokse ja sano että sinulla on arka asia josta on vaikea puhua. Terkkari osaa varmasti sen jälkeen suhtautua sinuun paremmin, kun tietää että sinun on vaikea puhua kutinasta. Jos et halua puhua terkkarin kanssa, niin vedä äitisi joskus sivummalle kotona ja puhu asiasta, äitisi kyllä osaa huolehtia asiasta paljon paremmin kuin nämä ventovieraat ihmiset. Jos rupeat nyt jo tuon ikäisenä puhumaan asioista, etkä pelkä ihmisten reakstiota, selviydyt paremmin loppu elämästä.
        ystävällisin terveisin tarja (lähihoitaja)

        Muistakaa myös aina, että ystävänne kärsivät usein samoista asioista kuin te itsekkin. Ystäville on hyvä puhua, mutta hyvä vinkki on se ettet kerro kelle tahansa ystävälle vaan sille parhaimmalle ystävälle joka pitää salaisuudet. Minä ainakin puhun kaikki asiani parhaalle ystävälläni joka kertoo myös minulle omistaan. Yleensä meillä on samoja ongelmia ja saan hyviä vinkkejä ystävältäni. Ystävälleni on hyvä kertoa kutinoista, oireista, vaivoista, huolista, miehistä, seksistä,ehkäisystä kaikesta mahdollisesta. Ystävä on se jolle voi avautua aina. Minäkin kerroin ystävälleni että minulla on syömishäiriö. Hän ohjasi minut hoitoon ja auttoi minua asioissa joista en olisi selvinnyt yksin. Oma äitini on kuollut, mutta jos hän eläisi hän olisi minun paras ystäväni jolle kertoisin kainen.


      • JT
        t kirjoitti:

        Hei haloo ihmiset.herätkää nyt, olen lukenut monta tälläistä samanlaista aihetta netistä tänään. Teen kouluun esitelmää ja sain hyvää materiaalia siitä miten ihmiset eivät älyä mennä lääkäriin. Tuollakin 16v tytöllä on ilmanen terkkari, eikä viitsi tai mukamas kehtaa mennä kertomaan hänelle että alapää kutiaa. Se on sen terkkarin työtä ja varmasti tietää mitä tekee. Ei se terkkari kerro siitä kenellekkään, ei edes muille opettajille eikä soita asiasta kotiin. terkkarilla on vaitiolo velvollisuus. Äitikin auttaisi varmasti miellellään tytärtään, mutta tytär ei anna mahdollisuutta. Kelle muka äitisi kertoisi asiasta tai juoruaisi. Olet sentään hänen tyttärensä ja äitisi ilahtuisi jos olisit hänelle avoin. Äideillä on muutenkin paineita kun tytöt kasvavat ja alkaa kuukautiset ja rintojen kasvu. Äidit olisivat ylpeitä jos saisivat auttaa omaa lastansa tässä normaalissa kehityksessä ja sen tuomissa haitoissa. Lisäksi äitilläsikin on varmaan ollut monenlaista kutinaa, hän varmaan osaa auttaa näissä asioissa sinua hyvin.
        Ihmeellisintä tässä asiassa on se että mielummin otat neuvoa netistä ventovierailta ihmisiltä, kuin kävisit ihan ammattilaisen luona. Uskon että suurimmalla osalla ei ole täällä mitään tietoa sinun oikeista vaivoistasi tai he eivät voi tarjota sinulle, tarvitsemaasi hoitoa. Ole siis rohkea ja hiljaiseen aikaan koulussa mene terkkarin luokse ja sano että sinulla on arka asia josta on vaikea puhua. Terkkari osaa varmasti sen jälkeen suhtautua sinuun paremmin, kun tietää että sinun on vaikea puhua kutinasta. Jos et halua puhua terkkarin kanssa, niin vedä äitisi joskus sivummalle kotona ja puhu asiasta, äitisi kyllä osaa huolehtia asiasta paljon paremmin kuin nämä ventovieraat ihmiset. Jos rupeat nyt jo tuon ikäisenä puhumaan asioista, etkä pelkä ihmisten reakstiota, selviydyt paremmin loppu elämästä.
        ystävällisin terveisin tarja (lähihoitaja)

        Mielestäni joitakin asioita on vain yksinkertaisesti helpompi kysyä vierailta.. Tämähän on minun mielipiteeni, kuten sinä ilmaisit omasi.
        Helpompihan se on täältä katsoa samanlaisia oireita kuin itsellään ja vertailla ja lukea erilaisista hoitokeinoista. Eihän terveydenhoitajakaan osaa satavarmasti heti kertoa mikä mättää, kun alapää kutisee, sillä siihenhän voi olla monta eri syytä, kuten täällä keskustelussa on käynyt ilmi.


      • kutisija
        t kirjoitti:

        Hei haloo ihmiset.herätkää nyt, olen lukenut monta tälläistä samanlaista aihetta netistä tänään. Teen kouluun esitelmää ja sain hyvää materiaalia siitä miten ihmiset eivät älyä mennä lääkäriin. Tuollakin 16v tytöllä on ilmanen terkkari, eikä viitsi tai mukamas kehtaa mennä kertomaan hänelle että alapää kutiaa. Se on sen terkkarin työtä ja varmasti tietää mitä tekee. Ei se terkkari kerro siitä kenellekkään, ei edes muille opettajille eikä soita asiasta kotiin. terkkarilla on vaitiolo velvollisuus. Äitikin auttaisi varmasti miellellään tytärtään, mutta tytär ei anna mahdollisuutta. Kelle muka äitisi kertoisi asiasta tai juoruaisi. Olet sentään hänen tyttärensä ja äitisi ilahtuisi jos olisit hänelle avoin. Äideillä on muutenkin paineita kun tytöt kasvavat ja alkaa kuukautiset ja rintojen kasvu. Äidit olisivat ylpeitä jos saisivat auttaa omaa lastansa tässä normaalissa kehityksessä ja sen tuomissa haitoissa. Lisäksi äitilläsikin on varmaan ollut monenlaista kutinaa, hän varmaan osaa auttaa näissä asioissa sinua hyvin.
        Ihmeellisintä tässä asiassa on se että mielummin otat neuvoa netistä ventovierailta ihmisiltä, kuin kävisit ihan ammattilaisen luona. Uskon että suurimmalla osalla ei ole täällä mitään tietoa sinun oikeista vaivoistasi tai he eivät voi tarjota sinulle, tarvitsemaasi hoitoa. Ole siis rohkea ja hiljaiseen aikaan koulussa mene terkkarin luokse ja sano että sinulla on arka asia josta on vaikea puhua. Terkkari osaa varmasti sen jälkeen suhtautua sinuun paremmin, kun tietää että sinun on vaikea puhua kutinasta. Jos et halua puhua terkkarin kanssa, niin vedä äitisi joskus sivummalle kotona ja puhu asiasta, äitisi kyllä osaa huolehtia asiasta paljon paremmin kuin nämä ventovieraat ihmiset. Jos rupeat nyt jo tuon ikäisenä puhumaan asioista, etkä pelkä ihmisten reakstiota, selviydyt paremmin loppu elämästä.
        ystävällisin terveisin tarja (lähihoitaja)

        Ei soimata nuorta tyttöä jos ensi askeleen avautumiselle ottaa täällä, hyvä oli kokemus varmaan. JA kannustetaan tietysti avautumaan asiasta omalle äidille, mutta me kun ei ihmistä, tätä äitiä tunneta niin uskaltaako sitä sanoa että äitisi olisi varmasti ylpeä ja ilahtuisi jos puhut hänelle. Eihän sitä tiedä. Tuli vain heti mieleen mahdollisuus että kaikki äidit eivät ole samanlaisia.. Ja tottakai ammatti ihmisten luo kipin kapin:) mutta alku saattaa olla hankalaa.
        Mukavaa kevättä kaikille:)


    • Kutiava

      Itsellä on ollut monestakin syystä ja pesu etikkavedellä muutaman kerran päivässä auttaa. Kärsin myös B vitamiinin puutteesta ajoittain ja silloin iho alapäästä menee rikki ja kutiaa ihan kamalasti. Rasvat ja pulverit melkein pahentaa. Kuukautisten aikaan Berex kuuri auttaa.

      • shasssha

        Olen 19 v. nuori nainen ja olen sukupuoliyhteydessä silloin tällöin, lähes aina käyttänyt kondomia. Nyt viimeisen 2 kk ajan on ilmennyt välillä lievempää ja välillä kovempaakin kutinaa alapäässä, välillä on pakko rapsutella niin kauan että paikat on jo ihan kipeinä. Yritän rasvata alapäätä päivittäin ja pestä säännöllisesti miedolla saippualla. Voisiko kutina johtua ihon ärsyyntymisestä/kuivuudesta vai olisiko mitenkään mahdollista että kyseessä on sukupuolitauti, kun sen yhden kerran unohdin kondomin käytön kokonaan? Myös toinen oire siinä sivussa, menkat on tulleet myös viim. 2 kk ajan milloin sattuu. Nytkin yli 2 vko myöhässä ja alkaa vähän mietityttää josko kyseessä olisi raskaus. Lopetin e-pillreiden käytön 3 v jälkeen puoli vuotta sitten, ja söin jälkiehkäisypillerin 3 kk sitten, voisiko menkkojen epäsäännöllisyys johtua siitä? On kyllä inhottava vaiva toi kutina ja sekin kun menkat tulee niin epäsäännöllisesti. Nää asiat mietityttää paljon, kiitos vastauksista jo etukäteen !


      • terkkari28v
        shasssha kirjoitti:

        Olen 19 v. nuori nainen ja olen sukupuoliyhteydessä silloin tällöin, lähes aina käyttänyt kondomia. Nyt viimeisen 2 kk ajan on ilmennyt välillä lievempää ja välillä kovempaakin kutinaa alapäässä, välillä on pakko rapsutella niin kauan että paikat on jo ihan kipeinä. Yritän rasvata alapäätä päivittäin ja pestä säännöllisesti miedolla saippualla. Voisiko kutina johtua ihon ärsyyntymisestä/kuivuudesta vai olisiko mitenkään mahdollista että kyseessä on sukupuolitauti, kun sen yhden kerran unohdin kondomin käytön kokonaan? Myös toinen oire siinä sivussa, menkat on tulleet myös viim. 2 kk ajan milloin sattuu. Nytkin yli 2 vko myöhässä ja alkaa vähän mietityttää josko kyseessä olisi raskaus. Lopetin e-pillreiden käytön 3 v jälkeen puoli vuotta sitten, ja söin jälkiehkäisypillerin 3 kk sitten, voisiko menkkojen epäsäännöllisyys johtua siitä? On kyllä inhottava vaiva toi kutina ja sekin kun menkat tulee niin epäsäännöllisesti. Nää asiat mietityttää paljon, kiitos vastauksista jo etukäteen !

        Vastaukseni kuuluu "shasssha"-nimimerkille. Omalla isosiskollani (hän oli silloin 17v) tuli yhdynnän jälkeen epäsäännöllisesti menkat, mutta tuli kuitenkin. Noin kahden, kolmen kuukauden jälkeen selvisi, että hän on raskaana. Se selvisi siten, että hän alkoi oksennella muttei silti ollut vatsatautia. Ensin epäilimme syömishäiriötä, mutta lääkärissä sanottiin että hänellä on pieni sikiö vatsassa. Mene ihmeessä ajoissa lääkäriin ! Vaikka menkat tulisivat, huomattiin omakohtaisesti, että kannattaa varautua kaikkeen...
        Mainitsemasi kutina voisi mielestäni johtua siteistä, hiivasta tai satiaisista. Kannattaa ensin kokeilla eri merkkisiä terveyssiteitä, jos olet allerginen nykyisille siteillesi. Jos oireet eivät häviä, kokeile huuhtelua kylmällä vedellä ja normaalilla kotirasvalla. Jos oireet eivät vieläkään häviä, kannattaa turvautua terveydenhoitajan/lääkärin puoleen. He osaavat kyllä neuvoa. (PS.lähes jokaisella naisella on jossain vaiheessa elämässään hiivatulehdus,joten ei syytä paniikkiin ! ) Kannattaa hoitaa asia kerralla kuntoon,niin saat mielenrauhan. :)


      • Kutinaa
        shasssha kirjoitti:

        Olen 19 v. nuori nainen ja olen sukupuoliyhteydessä silloin tällöin, lähes aina käyttänyt kondomia. Nyt viimeisen 2 kk ajan on ilmennyt välillä lievempää ja välillä kovempaakin kutinaa alapäässä, välillä on pakko rapsutella niin kauan että paikat on jo ihan kipeinä. Yritän rasvata alapäätä päivittäin ja pestä säännöllisesti miedolla saippualla. Voisiko kutina johtua ihon ärsyyntymisestä/kuivuudesta vai olisiko mitenkään mahdollista että kyseessä on sukupuolitauti, kun sen yhden kerran unohdin kondomin käytön kokonaan? Myös toinen oire siinä sivussa, menkat on tulleet myös viim. 2 kk ajan milloin sattuu. Nytkin yli 2 vko myöhässä ja alkaa vähän mietityttää josko kyseessä olisi raskaus. Lopetin e-pillreiden käytön 3 v jälkeen puoli vuotta sitten, ja söin jälkiehkäisypillerin 3 kk sitten, voisiko menkkojen epäsäännöllisyys johtua siitä? On kyllä inhottava vaiva toi kutina ja sekin kun menkat tulee niin epäsäännöllisesti. Nää asiat mietityttää paljon, kiitos vastauksista jo etukäteen !

        Kutiaminen voi johtua myös emättimen bakteerituehduksesta, bakteerivaginoosista, joka on ihan yhtä yleinen kuin hiiva. Kutinaa aiheuttaa myös moni emättimen ihosairaus, kuten valko-ja punajäkälät.
        Menkää ihmiset gyenkologille.
        Itse 33-vuotiaana sairastuin viime viikolla elämäni toiseen hiivatulehdukseen, tai niin luulin.
        Käytin Canesten combi-kuurin, auttoi hekten, eilen kvin gynellä, yksityisellä.
        Alapääni on kutissut sietämättömästi, kuuri ei vaikuttanut kutinaan. Olen siis raapinut ihon ihan rikki.
        Sain kuurin bakteerivaginoosiin, eli bakteeritulehdukseen, 1 viikko emätinpuikkoja, käksi myös laittaa miehellekin varulta. Lisäksi hän epäili limakalvoilla olevan valkojäkälän, johon sain hyvin vahvan kortisonin, voide kuurina 2krt päivässä 2 viikkoa.
        Itseäni tuo kortisoni hirvittää, mutta lääkäri oli asiantunteva, pitänee uskoa.
        Kortisonin jälkeen pitää laittaa estrogeenivoidetta, jotta limakalvot vahvistuvat.
        joo.
        Ahdistaa tämä asia.
        Mutta parasta on,e ttä homma on nyt hoidossa, enkä vain yksin ostele hiivakuureja ja raavi.


    • rtyuid

      Hajuste allergia? Kutiseeko myös korvat ja ootko vaihatnut shampoo/saippuamerkkiä?

    • hanna11v.

      moi mä oon 11v. ja mulla on sama oire kutii ihan perkaleest.mä menin terveyden hoitajalle ja se sano että oireena voi olla ärtyny alapää.jolloin lääkäri sano että laita kortisoni rasvaa.siis ei reikää vaan huulille.sitten se sano et ei kannata aina laittaa ku peseytyy ni samphoota. :D

      • nanna24juho

        No minunkin äläpäättä kutittaa ihan hirveasti oon 13v. en uskalla sanoa vanhemmille asiasta kun mulla on vain isä ei ole äiti ja mitä minun pitäisi tehdää?


      • MändeBQQ
        nanna24juho kirjoitti:

        No minunkin äläpäättä kutittaa ihan hirveasti oon 13v. en uskalla sanoa vanhemmille asiasta kun mulla on vain isä ei ole äiti ja mitä minun pitäisi tehdää?

        Mietin että olenkohan raapinut ihon iha rikki? Meinaan, tuossa edellä mainittiin siitä että on raapinut alapäätä aivan liikaa kutinan takia.
        Mitä tehdä..?


      • nanna24juho
        MändeBQQ kirjoitti:

        Mietin että olenkohan raapinut ihon iha rikki? Meinaan, tuossa edellä mainittiin siitä että on raapinut alapäätä aivan liikaa kutinan takia.
        Mitä tehdä..?

        nytte elän todella hyvin kerroin isälle ja menin lääkärille sain voiden ja se auttaa ei ole enään oireita ja olen todella surullinen puolestasi se on vaikea sairaus. alussa käytin voidetta oli vaikea nukkua eli sain kipulääkettä ja uni tuli ja aloin voida paremmin :DD


      • moi13

        mullaki on tollaset samanlaiset oireet. oon 13v. ja kutii ihan kauheesti , en tiiä mitä pitäis tehä ja äitillekkää en haluis kertoo ja terkkarillekkaa en haluu mennä . oisko kenelläkää mitää ideoi mite kutinan sais hoidettuu iha koti konsteil ?


      • nanna24juho
        moi13 kirjoitti:

        mullaki on tollaset samanlaiset oireet. oon 13v. ja kutii ihan kauheesti , en tiiä mitä pitäis tehä ja äitillekkää en haluis kertoo ja terkkarillekkaa en haluu mennä . oisko kenelläkää mitää ideoi mite kutinan sais hoidettuu iha koti konsteil ?

        juu on että ne eivät välmättä kaikki lähtee pois konsteil. joskus hiivatulehdus voi hävitä itsekseen, mutta ei aina. Sille on myös ominaista uusiutua joillakin usein, joillakin harvemmin. Kannattaa poistaa kaikki tekijät, jotka aiheuttavat sukuelinten hankausta ja ärsytystä, kuten esimerkiksi tiuhat yhdynnät ja alapesut saippualla. Tiukkojen vaatteiden sijaan kannattaa käyttää löysiä vaatteita ja vaihtaa stringit vähemmän hankaaviin alushousuihin.
        Anna alavartalolle ilmakylpyjä, eli esimerkiksi nuku ilman pikkuhousuja. Vältä hauduttavia pikkuhousunsuojia.
        Intiimialueen pesuun tulee käyttää pelkkää vettä tai intiimipesuun tarkoitettuja pesuaineita, joiden Ph on alle 5. Ärtynyttä ja kutiavaa ihoa voi hoitaa perusvoiteella tai ihoöljyllä.
        Myös suun kautta nautittavat maitohappobakteereja sisältävät tuotteet (Asidofilus-, Gefilus-, ja Bifilustuotteet) puolustavat kehon omaa bakteerikantaa, mutta tutkittua näyttöä asiasta on niukalti. Voit myös lisätä ruokavalioosi jotain hapanta kuten puolukkaa tai maustamatonta jogurttia.


      • iix...
        moi13 kirjoitti:

        mullaki on tollaset samanlaiset oireet. oon 13v. ja kutii ihan kauheesti , en tiiä mitä pitäis tehä ja äitillekkää en haluis kertoo ja terkkarillekkaa en haluu mennä . oisko kenelläkää mitää ideoi mite kutinan sais hoidettuu iha koti konsteil ?

        Oon kans 13 vuotias ja ihan sama vaiva! Omalle äidilleni olen kertonut ja hiivatulehdusta epäiltiin! Kävin testeissä mutta minulla ei ollut hiivatulehdusta! Olen kokeillut piimä konstia mutta itselläni se ei auttanut!
        Nyt käytän normaalia Bebanthen rasvaa ja sillä saan edes vähän hillittyä kutinaa! ärsyttävä vaiva... Alan olla jo neuvoton kun ei mikään auta ;(


      • ni jo paranee!
        iix... kirjoitti:

        Oon kans 13 vuotias ja ihan sama vaiva! Omalle äidilleni olen kertonut ja hiivatulehdusta epäiltiin! Kävin testeissä mutta minulla ei ollut hiivatulehdusta! Olen kokeillut piimä konstia mutta itselläni se ei auttanut!
        Nyt käytän normaalia Bebanthen rasvaa ja sillä saan edes vähän hillittyä kutinaa! ärsyttävä vaiva... Alan olla jo neuvoton kun ei mikään auta ;(

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Naisten_vaivat_ja_parantavat_bakteerit.html


      • Tiukkapipo29
        nanna24juho kirjoitti:

        juu on että ne eivät välmättä kaikki lähtee pois konsteil. joskus hiivatulehdus voi hävitä itsekseen, mutta ei aina. Sille on myös ominaista uusiutua joillakin usein, joillakin harvemmin. Kannattaa poistaa kaikki tekijät, jotka aiheuttavat sukuelinten hankausta ja ärsytystä, kuten esimerkiksi tiuhat yhdynnät ja alapesut saippualla. Tiukkojen vaatteiden sijaan kannattaa käyttää löysiä vaatteita ja vaihtaa stringit vähemmän hankaaviin alushousuihin.
        Anna alavartalolle ilmakylpyjä, eli esimerkiksi nuku ilman pikkuhousuja. Vältä hauduttavia pikkuhousunsuojia.
        Intiimialueen pesuun tulee käyttää pelkkää vettä tai intiimipesuun tarkoitettuja pesuaineita, joiden Ph on alle 5. Ärtynyttä ja kutiavaa ihoa voi hoitaa perusvoiteella tai ihoöljyllä.
        Myös suun kautta nautittavat maitohappobakteereja sisältävät tuotteet (Asidofilus-, Gefilus-, ja Bifilustuotteet) puolustavat kehon omaa bakteerikantaa, mutta tutkittua näyttöä asiasta on niukalti. Voit myös lisätä ruokavalioosi jotain hapanta kuten puolukkaa tai maustamatonta jogurttia.

        Tämähän on siis suora kopioitu vastaus, koska olen nähnyt kyseisen tekstin jollain netin lääkäri sivulla. Ärsyttää vaan tommonen vastausten "omiminen".


      • Apuva!!97
        ni jo paranee! kirjoitti:

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Naisten_vaivat_ja_parantavat_bakteerit.html

        Moii!! Oon 13 -vuotias tyttö. Alapäätä alkoi kutittaa noin 4 päivää sitten...kutina on sietämätöntä välillä...ja välillä on kans vaikee nukkua Kutinan takia..en uskalla äidille sanoa mitään...terkallekkaan ei oo pokkaa mennä..lueskelin tuolta Wikipediasta että nuoremmilla voi hiiva tulla myös kihomadosta...ittelläni oli semmonen vaiva vähän aikaa sitte mutta siitä sanoin heti ja sain lääke kuurin..en oo varma onko se nyt parantunu..oireita mulla on siis kutina ja kirvely lähinnä klitoriksen alueella ja välillä kuumottaa??? Mitä teen?? En jaksa enää..!? (:


      • Marii
        MändeBQQ kirjoitti:

        Mietin että olenkohan raapinut ihon iha rikki? Meinaan, tuossa edellä mainittiin siitä että on raapinut alapäätä aivan liikaa kutinan takia.
        Mitä tehdä..?

        Moi. Oon ittekin kuukaus sitten 12-v täyttäny, ja mulla alko viikko sitten kutittaa alapäätä. Oon sanonu äitille, mut eipä sekään asiasta paljoa tiedä, ku ei sille oo koskaan tullu tällästä ongelmaa. Mua ei kutita päivällä vaan yöllä!=( No nyt tästä hetkestä jos puhutaan, niin sain viime yön nukuttua kunnolla,(Siis etten heränny keskellä yötä, tai valvonu vuoteessa illalla) ku kun menin nukkumaan, niin nukuin kyljellään. Yleensä se tulee, ku nukun selällään. Se on inhottavaa. Oli noloa käydä kysymässä apteekista, mut en voinu muutakaan. Siellä vaan käskettiin käydä terkkarilla. Meni hermot, ja oli pakko kirjottaa googleen hakusanaks "kutina alapäässä" Löysin tän sivun. Helpotuin, ku luin, et monilla muillakin on tällästä vaivaa, ku luulin, et oisin yks vaan niistä muutamista:)
        Aijon käydä terkkarilla, vaik se nyt nololta tuntuukin, mut en kestä tätä enää. Kiitos teille kaikille hyvistä vinkeistä! (Yleisesti kaikille)


      • Marii
        Marii kirjoitti:

        Moi. Oon ittekin kuukaus sitten 12-v täyttäny, ja mulla alko viikko sitten kutittaa alapäätä. Oon sanonu äitille, mut eipä sekään asiasta paljoa tiedä, ku ei sille oo koskaan tullu tällästä ongelmaa. Mua ei kutita päivällä vaan yöllä!=( No nyt tästä hetkestä jos puhutaan, niin sain viime yön nukuttua kunnolla,(Siis etten heränny keskellä yötä, tai valvonu vuoteessa illalla) ku kun menin nukkumaan, niin nukuin kyljellään. Yleensä se tulee, ku nukun selällään. Se on inhottavaa. Oli noloa käydä kysymässä apteekista, mut en voinu muutakaan. Siellä vaan käskettiin käydä terkkarilla. Meni hermot, ja oli pakko kirjottaa googleen hakusanaks "kutina alapäässä" Löysin tän sivun. Helpotuin, ku luin, et monilla muillakin on tällästä vaivaa, ku luulin, et oisin yks vaan niistä muutamista:)
        Aijon käydä terkkarilla, vaik se nyt nololta tuntuukin, mut en kestä tätä enää. Kiitos teille kaikille hyvistä vinkeistä! (Yleisesti kaikille)

        Tarkotan siis sillä, et kävin kysymässä apteekista niin, että kävin kysymässä jotain lääkettä siihen kutinaan.


      • näinon
        nanna24juho kirjoitti:

        juu on että ne eivät välmättä kaikki lähtee pois konsteil. joskus hiivatulehdus voi hävitä itsekseen, mutta ei aina. Sille on myös ominaista uusiutua joillakin usein, joillakin harvemmin. Kannattaa poistaa kaikki tekijät, jotka aiheuttavat sukuelinten hankausta ja ärsytystä, kuten esimerkiksi tiuhat yhdynnät ja alapesut saippualla. Tiukkojen vaatteiden sijaan kannattaa käyttää löysiä vaatteita ja vaihtaa stringit vähemmän hankaaviin alushousuihin.
        Anna alavartalolle ilmakylpyjä, eli esimerkiksi nuku ilman pikkuhousuja. Vältä hauduttavia pikkuhousunsuojia.
        Intiimialueen pesuun tulee käyttää pelkkää vettä tai intiimipesuun tarkoitettuja pesuaineita, joiden Ph on alle 5. Ärtynyttä ja kutiavaa ihoa voi hoitaa perusvoiteella tai ihoöljyllä.
        Myös suun kautta nautittavat maitohappobakteereja sisältävät tuotteet (Asidofilus-, Gefilus-, ja Bifilustuotteet) puolustavat kehon omaa bakteerikantaa, mutta tutkittua näyttöä asiasta on niukalti. Voit myös lisätä ruokavalioosi jotain hapanta kuten puolukkaa tai maustamatonta jogurttia.

        HAHAHAaa ei saa kopioida!!!


      • Marii
        Marii kirjoitti:

        Tarkotan siis sillä, et kävin kysymässä apteekista niin, että kävin kysymässä jotain lääkettä siihen kutinaan.

        Kävin terkkarilla. Se sano, et mun pitäs näyttää alapäätä, mut en halunnu, ja se vaan anto lapulle muutaman lääkkeen nimen, joita voisin kokeilla. En oo vielä kokeillu niitä, vaikka ostettiin toista niitä, mutta onneks enää ei kutise. (Eikä tarvinnu kokeilla sitä lääkettä.)


      • Apuva!!97 kirjoitti:

        Moii!! Oon 13 -vuotias tyttö. Alapäätä alkoi kutittaa noin 4 päivää sitten...kutina on sietämätöntä välillä...ja välillä on kans vaikee nukkua Kutinan takia..en uskalla äidille sanoa mitään...terkallekkaan ei oo pokkaa mennä..lueskelin tuolta Wikipediasta että nuoremmilla voi hiiva tulla myös kihomadosta...ittelläni oli semmonen vaiva vähän aikaa sitte mutta siitä sanoin heti ja sain lääke kuurin..en oo varma onko se nyt parantunu..oireita mulla on siis kutina ja kirvely lähinnä klitoriksen alueella ja välillä kuumottaa??? Mitä teen?? En jaksa enää..!? (:

        Itselläni on samat oireet ja olen saman ikäinen ja kuukautisetkaan ei ole vielä alkanut enkä tiedä mitä pitäisi tehdä


    • Sama ongelma :/

      Moikka, mulla sama homma, alko menkkojen loputtua kutisee ja punottaa, viimekerralla autto ku rasvasin, nyt ei. On ollu jo joku 3-4 päivää, inhottavaa, mut ei tää hiivakaa voi olla ku ei valkovuoto oo mitää tollast... aattelin koittaa tänää tota piimä hommaa ja rasvaa vielä jollain toisella rasvalla. Lääkäriin en halua mennä enkä viitti äitillekkää kertoa. Siskoille kerroin ja ne sano että kannattaa vaa rasvata, toivottavasti helpottaa inhottava olo :/

    • semmoinen

      natusan auttaa kutinaan ensin kuumottaa ja sitten loppuu kutina ku seinään.... ohjeissa kyllä lukee että: vain ulkoiseen käyttöön.... mutta mitä väliä, koikeilla se kannattaa :D

    • aaarghh

      Minä olen 16-vuotias tyttö. Minulla on ollut jo vähän alle1kk hirveää kutinaa alapäässä. En ole ollut yhdynnässä. Tämä kutina alkaa olemaan jo todella kiusallista, koska yleisillä paikoilla ei kovin kehtaisi raapia. Lisäksi minulla on nyt menkat viikon myöhässä, vatsa kivut lisääntyneet ja ilmavaivat myös.. Mitä tämä voi tarkoittaa? Ei ole mahdollista mennä terkkarille, koska koulut ovat loppumassa ja koulumme terkkari on jo lopettanut. Lisäksi en haluis kertoa äidille tästä ja lääkärissä käynti äitille ilmoittamatta ei onnistu, koska asumme 60km lähimmästä terveyskeskuksesta. Kiitos sille joka osaa auttaa.

    • 11v. tyttö

      en valitettavasti osaa auttaa sinua, mutta minulla on myös melkein sama ongelma. hirveetä kutinaa alapäässä, vatsakipuja ja ilmavaivoja, siis ovat lisääntyneet. meiltäkin on loppu koulu, joten en voi sanoa terkkarille eikä olisi pokkaakaaXD terkkari on nimittäin äitini kaveri ja äipälle en halua kertoo koska se ois noloo siks et se on sairaanhoitaja. ja terkkariin en ilman äippää pääse sillä äiti on töissä sielä. kuukautisten ois kai pitäny jo alkaa mut eipä oo alkanu. yhdynnässä olen ollut, koska veljeni painoi minut meidän kaksin kotona ollessa sängylle ja alkoi panna mua rajusti. johtuisko siitä? oon huolissani ja toivon vastauksia!

      • Ohje

        Soita tai kävele terveyskeskukseen ja kerro, tai suoraan poliisille 112. Kysehän on rikoksesta. Parasta ja helpointa olisi varmaan tuo 112.


    • Tyttö12.v

      Moi! Its eolen 12.v tyttö joka on ollut hiivakierteessa n. vuoden. Apua olen hakenut ensin kouluterveydenhoitajalta, äidiltä ja lopuksi ihan lääkäriltäkin. Kihomatoja on esiintynyt myös useasti. Vuoden aikana olen ottanut kolme Diflucan kapselia jasilti tuntuu että hellitä. Canestenia en ole kokeillut. Kynsien pureskelunlopetin Stop&Grown aineella. Matoja esiintyy vieläkin. Pesen alapään kerran päivässä, enkä käytä saippuaa. Hapyhuulten pinnoilla on valkoista tohkää joka ei lähde raapimalla pois, leviää vain. Joskus rasvaan Lipolanilla/bepanthenilla ja saan kutinan pois hetkeksi. Syön maustamatonta joguttia. Mikä avuksi?!

    • 11.v tyttö

      asia hoidettu!

    • Örvelö

      Sama juttu itsellänikin oli tässä viikko sitten, tbh. Alapää alkoi kutista niin vimmatusti, kun itikat puree niin kolme kertaa pahemmin. Jännä kyllä mulla se meni ohi silleen parissa viikossa kun vaan kävin sitten suihkussa aamuin ja illoin, pesin hyvin ja huolehdin hygieniasta. Kuivuutta kuivuutta agh.

      • huolestunut pikku neiti.

        oon 13 vuotias tyttö ja alapäätäni on kutittanut välillä tosi pahastikkin ja sitä kuumottaa. Punoitusta en ole ainakaan itse huomannut, mutta kutinaa on enemmänkin alempana alapäässä. Yhdynnässä en ole ollut, ja olisin siihen muutenkin iha liian nuori. Mutta vanhemmilleni en kehtaa kertoa ja terkkaria olen harkinnut. Voiko tämä olla vakavaa? Eniten vain pelottaa tämmöiset oireet. Pyydän vastauksia :)


      • Jess
        huolestunut pikku neiti. kirjoitti:

        oon 13 vuotias tyttö ja alapäätäni on kutittanut välillä tosi pahastikkin ja sitä kuumottaa. Punoitusta en ole ainakaan itse huomannut, mutta kutinaa on enemmänkin alempana alapäässä. Yhdynnässä en ole ollut, ja olisin siihen muutenkin iha liian nuori. Mutta vanhemmilleni en kehtaa kertoa ja terkkaria olen harkinnut. Voiko tämä olla vakavaa? Eniten vain pelottaa tämmöiset oireet. Pyydän vastauksia :)

        Kannattaa kyllä mielummin puhua äidille ensin. Mä puhuin mun omalle, kun epäilin hiivatulehdusta ittelläni, ja se tunnisti heti. Kävi sitten seuraavana päivänä hakemassa mulle apteekista yhden ainoan pillerin jonka sitten otin, ja seuraavana päivänä oli poissa!
        Muuten, hiivatulehduksen merkkeihin kuuluu myös se valkonen vähän tiiviimpi kuin valkovuoto-mönjä, joka tulee pikkuhousuihin.
        Mulla oli tän vuoden alussa (oon 97), ja mun äiti hoiti homman hienosti xD


    • Hulda-

      Itse olin 16- vuotias kun sain hiivatulehduksen ensimmäisen kerran, kerroin noloissani äidille ja pelkäsin kamalasti että olen saanut jonkun sukupuolitaudin. Äiti varasi minulle ajan lääkäriin ja lohdutti että kyseessä on varmasti vain pelkkä hiiva, ja niinhän se olikin! Sain lääkkeet ja hiiva meni pois. Nyt näin 5 vuoden jälkeen hiiva vasta uusiutui, muistan oireet niin hyvin ettei nyt edes jännitä. Ei muutakun reippaasti vaan lääkäriin jos kutisee! Josset uskalla vanhemmillesi kertoa, mene terkkarille. Tai jos terveydenhoitaja tuntuu liian "läheiseltä" varaa aika terveyskeskukseen. Alapäätä joudut varmasti näyttämään, mutta he ovat ammattilaisia joten suotta sitä jännittämään. Saat heiltä reseptin lääkkeeseen ja pääset vaivasta eroon :) Tiedän että ensimmäinen kerta on pahin, mutta takaan että kun pääset tähän ikään (21v) olet näyttänyt alapäätäsi vieraille lääkäreille monta kertaa, eikä asia enää kauhistuta niin paljoa. Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni ja varaat lekuriin ajan!

    • pimppa1

      Joo siis mullaki aina kutisee hirveesti ja sitte joutuu rapsuttelemaa kesken koulupäivän ja silleen ja kerran laitoin öljyä ku kaveri neuvo mut ei sekää oikee auttanu..

    • toivoton2

      oon 12-vuotias tyttö ja mulla on kutissu alapää kohta kuukauden. rasvaa en ole koittanut mutta tänään ajattelin koittaa. mikä avuksi!? rupean jo menettämään toivoni...

    • Ongelma neiti

      Moi mulla kutisee kauheesti alapään reikä ja siinä on ympärillä ryppyjä mut alapää kutisee vaan iltaisin kun oon menossa nukkumaan mitä se on.??

    • TODELLA HUOLESTUNUT!

      Hei! Olen 14-vuotias tyttö.Jo 3 päivää kestänyt.. Alapääni kutiaa mutta aina kun istun se helpottaa.Kutittavatko pitkät karvat? Ja jotenki alapääon ehk vähä ```kuiva``. Laitan sinne silloin tällöinen jotain hygenia rasvaa joku sellane...eikä auta!! Tää on ihan hirveetä! Voiko se olla jokin tulehdus/tauti? Tarvitsen pikaista vastausta!

      • UgghhDx

        Oijjoi! Mulla on ihan sama! Luulin olevani ihan yksin, täysin samat oireet kuin sinulla!
        mulla välillä helpottaa, mutta sitten taas pahentuu, istuminen auttaa.. ja alapääkin on normaalimpaa kuivempi.


    • Ellen-tuotteet

      Ellen tamponit ja intiimivoide tasapainottavat pH arvoa intiimialueella.

      Apua kutinaan ja pahanhajuiseen vuotoon voi saada käyttämällä kuukautisten aikana probioottisia tampooneita, joissa on kolmea eri maitohappobakteeria.
      Ellenillä on myös vedetön voide, jota auttaa ulkosynnyttimien kutinaan ja tasoittaa pH arvoa.

      lue lisää ja tutustu www.ellen-tuotteet.fi

      Tuotteet saatavana hyvinvarustetuista apteekeista. Www-sivuilta löydät listan apteekeista, jotka myyvät tuotetta.

      • Rasvaaminen?

        Minulla alapään kutiamiseen auttoi rasvaus. Ja olen 16 vuotta itsekin.


    • 12v

      No täytin tos pari päivää sitten 12 vuotta ja tossa eilen rupes alapäätä kuttittamaan! Menkat ei oo vielä alkanu nii päätin tulla täältä kysymään??:0:(

      • tietämätön

        Olen myös 12 vuotias tyttö jonka alapäätä on kutittanut noin kuukauden ajan. Kuukautiset eivät minullakaan ole alkaneet. Mitä tehdä? Ja sopiiko slapään rasvaamiseen soft nivea rasva?


    • APUA12V

      Moi mäkin oon 12 vuotta ja mulla ei oo alkanu viel menkat. Mulla on kutissu alpää nyt noin neljä päivää. En uskalla sanoo äitille enkä varmasti iskälle. Enkä kyllä terkkarillekkaan. Mulla on ollu ihan pikkulapsesta tosi usein kihomatoja:(. Ja tänä vuonna tosi tosi useesti. Mietin että voiko se jotenki tulla siitä. Sitten mun alapää tuntuu ihan kuivalta eikä mulla oo kun hajusteellisia rasvoja enkä uskalla niitä laittaa mihinkää.. Piimääkään ei oo. Mun kaikki alusvaatteet on aika tiukkoa joten se saattaa johtua siitä. Ja peseydyn joka päivä kuumalla vedellä. Oon paniikissa, entä jos mulla on hiivatulehdus, koska en oo sanomassa siitä kyllä kellekkään. Auttakaa!

      • ÄähApua

        Uskon että johtuu kihomadoista. Mulla on silleen että välillä helpottaa ja sitten pahenee. Kun istun se auttaa joten kuten. Olen siis myös 12, pian 13v, auttaiskohan rasvaaminen? mulla menee hermot Dx Ja sun oireet voi ihan hyvin johtua myös kiristävistä vaatteista / alushousuista, kutiseeko sulla enään? koska mulle menee oikeesti hermot tähän, oon just muuttamassa uuteen kämppään ja pitäs seistä monta tuntia, mutta se on vaikeaa :(


      • ÄähApua
        ÄähApua kirjoitti:

        Uskon että johtuu kihomadoista. Mulla on silleen että välillä helpottaa ja sitten pahenee. Kun istun se auttaa joten kuten. Olen siis myös 12, pian 13v, auttaiskohan rasvaaminen? mulla menee hermot Dx Ja sun oireet voi ihan hyvin johtua myös kiristävistä vaatteista / alushousuista, kutiseeko sulla enään? koska mulle menee oikeesti hermot tähän, oon just muuttamassa uuteen kämppään ja pitäs seistä monta tuntia, mutta se on vaikeaa :(

        Kutina loppui kuin seinään! Toivottavasti ei palaa enää.


    • Kissakoira54

      Mä oon 11v ja mul iha sama ongelma

    • Apuvaapuva

      Oon 12.v ja asun iskän kaa ja empä juuri käykkään äitillä niin en haluaisi sanoa iskälle tai terkkarille ja on kutissu jo pari päivää et mitä teen

    • JokuRandomtyty

      Oon 11 ja mulla on ihan samat oireet kutiseva alapää. Joskus kun oon kavereitten kaa pitää juosta vessaan koska rupee kutisee. En seurustele. Auttakaa

      • Anonyymi

        Kerro sun äidille niin se käytää sun lääkärissä ja antaa hyvät hoidot sun alapäähän


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe