Lasikuituveneen maaliongelma

maali???

Kunnostelen tässä vanhaa lasikuituista soutuvenettä.Suuremmat reiät paikattu matolla ja hartsilla.Pienemmät kitillä.
Pohjamaaliksi vedin Bilteman epoksiprimerin.
Pintaan tuli Packkemin Topcoat maali.Siveltimellä vedetty molemmat.
Nyt ongelma,kun topcoatti ei tahdo kuivua.Vuorokausi lähes kulunut ja maali märkää.
Kovetetta 1kg:n purkkiin n.15-20g,eli pitäs olla ok.
Onko tuolla maalilla niin pirun pitkä kuivumisaika,vai menikö tuossa joku vaihe ihan persiilleen?
Auttakkee viisaammat!

3

480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimim...

Kuulostaa siltä, että joku homma on nyt kussut, koska normaalisti toppis alkaa kovettua jo tunnissa. Kovettajaa olet kuitenkin laittanut ihan oikein, joten vika on jossakin muualla. Olettaisin, että olet vetänyt toppikset reilusti yli 10 asteen lämpötilassa, joten silloin lämmönkin pitäisi riittää.

Ainoa mikä tulee mieleen, että hartsia ei ole sekoitettu kunnolla. Itse otin kerran isommasta hartsipytystä ainetta, enkä vaivautunut sekoittamaan pyttyä ensin. No, seurauksena oli se, että satsi ei kovettunut kunnolla, vaikka kovettajaa sekoittaessa vatkasin hartsia kunnolla.

Täällä joku muukin on muuten raportoinut, että toppis ei olisi kovettunut kunnolla epoksin päälle. Yleensähän epoksin ja toppiksen yhteensopivuus pitäisi tarkastaa, mutta olen aina luullut, että tässä on kyse lähinnä tartunnasta, eli kyllä sen gelcoatin pitäisi aina kuitenkin kovettua, ainakin mikäli pohjalla oleva epoksi oli kovettunut ennen toppiksen vetoa.

mene ja tiedä....

• Soutaja sorsa

Onko niin että pintaan vetämästäsi maalista puuttuu parafiini joka tarkoittaa sitä että se ei tule koskaan kovettumaankaan. (eli olet hankkinut gelcoatia etkä topcoatia)

Toinen juttu on että epoksiprimeri vedetään normaalisti vasta topcoatin päälle. (takoituksenahan on estää veden imeytyminen topcoatiin ja sitä kautta laminaatteihin)

• lämpöä?

Jos olet nyt syyskylmillä 5 asteen lämpötilassa turannut 1,5% kovettajamäärällä niin kuivumiseen tarvittava kemiallinen reaktio ei käynnisty. Lämpöä sais olla vähintään 15 astetta.

Toinen juttu on toi Biltsun epoxi alla. En tiedä miten pitkään toppari sen päällä pysyy, ei varmaan yhtähyvin kun paljaassa kuidussa. Tais olla vähän turha kerros.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      711
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe