Päänsärky ukkosen alla

Painetta päässä

Onko muita, joilla ilmanpaineen vaihtelut aiheuttavat kovia pääkipuja, pahoinvointia ja "krapulaista oloa"? Olen ollut huomaavinani, että pari päivää ennen ukkosta saan kovan kohtauksen, joka kestää tunteja, joskus pari päivääkin. Myös ennen kovempaa sadetta oireilen. Migreeniksi se on diagnosoitu, myös Hortonin neuralgiaa on väläytelty. Kipu on joskus toispuolista ja siedettävää (ei ole pakko mennä makaamaan pimeään huoneeseen, vaikka se toki helpottaakin) ja joskus aivan sietämätöntä, repivää, raastavaa, toisen silmän taakse paikallistuvaa, johon ei liity pahoinvointia. Pahimmat kohtaukset tulevat lentokoneessa koneen lähtiessä laskuun, mutta myös ukkosen alla silmän takana saattaa tuikkailla.

Minulla on todettu krooninen poskiontelotulehdus, eli limakalvot ovat pahasti turvoksissa kauttaaltaan. Itse uskon sen aiheuttavan kivun. Mutta mikään siihen ei tunnu tepsivän kuin kortisoni, jota ei saa ottaa kuin pari kolme kertaa vuodessa parin päivän kuuri (otan sen ennen lentoja). Ontelot on leikattu ja kaikki mahdolliset sumutteet kokeiltu.

On kausia, jolloin päätä särkee ja kovaa lähes päivittäin ja olo on puolikuntoinen, väsynyt. Onkohan tähän mitään apua olemassa? Auttaisivatko migreenin estolääkkeet, vaikka syy olisikin poskionteloissa? Tunnistaako kukaan tällaista oireilua?

9

7198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Migreenipotilas

      Viimeeksi oli todella hirvee migreeni, kun oli ukkonen tulossa. Jouduin olemaan pois töistä silloin.

      • juukelinpuukeli

        Mulla samaa vikaa... ahtaat nenäkäytävät, polyyppi poskiontelossa, poskiontelotulehduksia, migreeniä (erityisesti kun on matalapaine), väsymys ym. syyksi kaikkeen paljastui pitkäaikainen kosteusvaurioHOMEALTISTUS.

        Migreenit ovat selvästi vähentyneet, kun vähensin lisäaineiden käyttöä ja siirryin muutenkin terveellisempään ruokavalioon, homeesta kun vielä pääsisi eroon.

        http://asumisterveysliitto.fi/pages/sivut2/artikkelit/homettako.php


    • Madame_Migreeni

      Ilmanpaineen vaihtelu aiheuttaa todella monelle migreeniä.

      Poskiontelo-ongelma on vähän hankalampi. Tulehdus voi ärsyttää kolmoishermoa ja sitä kautta aiheuttaa "trigemino(kolmoishermo)vaskulaarista (verenkiertoon liittyvä)" päänsärkyä, joka voi olla joko migreeni tai Hortonin neuralgia. Jos ongelman aiheuttajalle, eli poskionteloille ei voi tehdä enää mitään, sitten voidaan hoitaa seurausta eli päänsärkyä. Nyt olisi kuitenkin ensisijaisen tärkeää päättää, kumpaa päänsärkyä lähdetään hoitamaan, niillä kun on ainakin osittain erilaiset estolääkkeet. Ehdotan, että käyt keskustelemassa päänsärkyihin erikoistuneen neurologin kanssa. Heitä löydät esim. http://www.tohtori.fi/?page=6365729&id=4453843

      • Painetta päässä

        Kiitosta vain vastauksista!

        Madame Migreenin vastauksesta tuli mulle ihan uusia juttuja esille, hienoa. Mulle on tosiaan yksi neurologi sanonut sen kovimman kivun olevan Hortonin neuralgiaa, mutta kun lähetti jatkotutkimuksiin niin tuli eteen muita syitä (mm. se sinusiitti), joita lähdettiin hoitamaan. Mutta että siis krooninen poskiontelotulehdus voisi laukaista kohtauksen, jomman kumman, se on mielenkiintoista. Tiesin kyllä että aiheuttaa kipua, mutta että tällaista. Estolääkitystä en varmaan lähtisi ainakaan hortoniin syömään, sitä kun on kuitenkin niin harvoin, mutta täytyypä mennä uudestaan neurologin juttusille. Meinaa vähän masentaa kun olo on niin usein sellainen puolikuntoinen.

        Ja homealtistusta mulla on ollut parin vuoden ajalta, mutta ensimmäiset horton-kohtaukset sain jo ennen sitä. On varmaan pahentanut asiaa, se on selvää. Mitenkähän sitä saa häädettyä kehosta, jos on jäänyt joku yliherkkyys?

        Nenälääkäri totes että kyse on allergisesta sinuiitista (se home?), joka johtaa usein astmaan. Eikö astmaatikot juuri hengittele kortisonia? Miksiköhän minä en saisi sitä hengitellä jos kerran auttaa? Tai ainakin tabletit auttaa. Tekisi niiiin mieli nappailla niitä pillereitä että saisi "pään selväksi".


      • Liine
        Painetta päässä kirjoitti:

        Kiitosta vain vastauksista!

        Madame Migreenin vastauksesta tuli mulle ihan uusia juttuja esille, hienoa. Mulle on tosiaan yksi neurologi sanonut sen kovimman kivun olevan Hortonin neuralgiaa, mutta kun lähetti jatkotutkimuksiin niin tuli eteen muita syitä (mm. se sinusiitti), joita lähdettiin hoitamaan. Mutta että siis krooninen poskiontelotulehdus voisi laukaista kohtauksen, jomman kumman, se on mielenkiintoista. Tiesin kyllä että aiheuttaa kipua, mutta että tällaista. Estolääkitystä en varmaan lähtisi ainakaan hortoniin syömään, sitä kun on kuitenkin niin harvoin, mutta täytyypä mennä uudestaan neurologin juttusille. Meinaa vähän masentaa kun olo on niin usein sellainen puolikuntoinen.

        Ja homealtistusta mulla on ollut parin vuoden ajalta, mutta ensimmäiset horton-kohtaukset sain jo ennen sitä. On varmaan pahentanut asiaa, se on selvää. Mitenkähän sitä saa häädettyä kehosta, jos on jäänyt joku yliherkkyys?

        Nenälääkäri totes että kyse on allergisesta sinuiitista (se home?), joka johtaa usein astmaan. Eikö astmaatikot juuri hengittele kortisonia? Miksiköhän minä en saisi sitä hengitellä jos kerran auttaa? Tai ainakin tabletit auttaa. Tekisi niiiin mieli nappailla niitä pillereitä että saisi "pään selväksi".

        Minulla on myös aivan selkeästi päänsärkyä ja / tai lihassärkyä ilmojen vaihdellessa. Kaikkein pahinta on silloin, kun lyhyen ajan sisällä vaihtuu matalapaineesta korkeapaineeseen. Olen ollut tällainen lapsesta saakka ja äitini sekä isoäitini samanlaisia. Ennen vanhaan puhuttiin paljon myös reumatismista, jonka paheneminen tapahtui aina sadesäällä. Toiset meistä ovat herkempiä kuin toiset. Jotenkin lohduttavaa tietää, että "siitähän ne kivut taas johtuvat" tai niin kuin äitini sanoo "alkaa tulla taas migreenikohtaus eli vuorokauden sisällä alkaa ukkostaa" ja niin myös tapahtuu!


      • paineen muutokset
        Liine kirjoitti:

        Minulla on myös aivan selkeästi päänsärkyä ja / tai lihassärkyä ilmojen vaihdellessa. Kaikkein pahinta on silloin, kun lyhyen ajan sisällä vaihtuu matalapaineesta korkeapaineeseen. Olen ollut tällainen lapsesta saakka ja äitini sekä isoäitini samanlaisia. Ennen vanhaan puhuttiin paljon myös reumatismista, jonka paheneminen tapahtui aina sadesäällä. Toiset meistä ovat herkempiä kuin toiset. Jotenkin lohduttavaa tietää, että "siitähän ne kivut taas johtuvat" tai niin kuin äitini sanoo "alkaa tulla taas migreenikohtaus eli vuorokauden sisällä alkaa ukkostaa" ja niin myös tapahtuu!

        Mulla ei ole migreeniä (vain joskus aura ilman särkyä), mutta miehelläni on migreeni ja olen huomannut että ilmanpaineen äkilliset vaihtelut toimii triggereinä, eli tuo migreenikohtaus kun vaihtuu matalasta korkeaan on hänelle tuttu. Yleensä silloin myös tuulee voimakkaasti kun ilmanpaine vaihtuu.

        Uskon vahvasti, että migreenikohtaukset aina alkaa jonkun paineen vaihtelusta, luultavasti verenpaineen. Musta näyttää siltä, että kaikki triggerit jollain lailla aiheuttavat paineen vaihtumisen, joka laukaisee migreenin.

        Estrogeenitaso, syömättömyys, saunominen, valvominen, stressin vaihtelut, ilmanpaineen vaihtelut jne. aiheuttaa kaikki jossain vaiheessa jyrkän hetkellisen muutoksen verenpaineessa ja se laukaisee migreenin. Verenpaine elää ihmisellä.

        Uskon, että se on nimenomaan verenpaineen tippuminen, joka laukaisee migreenin, koska kun verenpaine tippuu voimakkaasti, niin niska jäykistyy ja pään verenkierto heikkenee. Olisko migreeni sitten yliherkkyyttä pään verenkierron heikkenemiselle ja siihen liittyvälle pään hapen vähenemiselle.

        Mieheni migreeni alkaa yleensä aamuyöstä ja silloinkin on ihmisellä vaihe, kun verenpaine sukeltaa ja niska puristuu estämään sitä, että laskeva verenpaine veisi liikaa verta pois päästä.

        Ilmanpaineen vaihtelut vaikuttaa verenpaineeseen. Kun tulee korkeapaine niin ihmisen verenpaine laskee.

        Toivoisin että migreeniä tutkittaisiin tältä kannalta. Nyt migreenin syyksi mainitaan tuhat eri asiaa, joita kehotetaan välttämään, vaikka se on ihan mahdotonta. Ja se, mitä tällä hetkellä sanotaan migreenin viralliseksi syyksi, on sellaista lääketieteellistä höpinää, ettei se sano kenellekään mitään, tuskin edes tavalliselle lääkärille. En edes muista miten se meni. Tuntuu toivottomalta koko migreenitutkimus kun se keskittyy vaan hämmästelemään aivoja, jossa on miljoona toimintoa ja pilvin pimein välittäjäaineita, jotka vaikuttavat sitä ja tätä eri pitoisuuksilla ja eri yhdistelmissä.


    • ukkosta ja ullakolla

      ja helteellä on ja ....
      Kun päätä kolottaa, yleensä ulkona sataa. Mutta ukkosella on joo.

    • Onteloinen

      Itse olen vuosikausia miettinyt, miksi välillä tulee väsyneitä kausia ilman mitään selitystä, joskus jopa masennusta. Viime syksynä aloin merkkailemaan nuo kaudet kalenteriin. Tässä keväällä olen alkanut analysoimaan tietoja. Aika vahvasti täsmää ilmanpaineen vaihteluihin nuo kaudet. Aina väsykautena, ilmanpaine ollut alle 1010 hPa.. Itsellänikin paljon poskiontelojuttuja. Voiskohan liittyä toisiinsa?

    • dhds

      Itse saan todella usein ukkosesta migreenin ja se on kai aika yleistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe