Lapinporokoira + yksiö

Oikea aika?

Olen jo pitkän aikaa miettinyt koiran ottamista, ja nyt olisi töidenkin puolesta hyvä aika ottaa. Asun kuitenkin 30m2 yksiössä, onko väärin ottaa lapinporokoiran kokoinen koira näin pieneen asuntoon?

Sisätila siis ei ole siitä suurimmasta päästä, mutta liikuntaa koira kuitenkin saisi riittävästi, nykyiselläänkin "lenkkeilen" (lainausmerkeissä siksi, ettei lenkkeilyni ole pelkkää juoksua, vaan ihan tunnon mukaan hölkkään ja kävelen) runsaasti päivittäin, suurimmaksi osaksi jo heti aamusta jonkinlainen "pikalenkki" ennen töitä ja töiden jälkeen uudestaan, aikaa on paha arvioida sillä yleensä menen "mielen mukaan", arviolta kuitenkin tunnista jopa kolmeen tuntiin. Koiraa toki käyttäisin vähintäänkin sen kolme kertaa päivässä ulkona (pentuna tietenkin useammin) pointtina vain oli että ulkoilmaihmisiä olen ja koira tietysti kulkee mukana.

12

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolettavaan

      hei. Kuule koira ei tarvi mihinkään suunnattomia tiloja. Mä en tajua mistä tämmöinen harhaluulo tulee....

      • Oikea aika?

        Kiva kuulla, itsekin olen enemmän tuota mieltä!

        Parit tutut lähipiiristä on kommentoinut koiraa sillä mielellä, ettei tämän kokoisesta koirasta kannata edes haaveilla ennen kuin on vähintääkin 60m2 kaksio - vaikka koira tuleekin samaan liikuntaa erittäin runsaasti, sekä muunlaista hommaa myös sillä joko toko, agility tai jälki on suunnitelmissa. Kuulemma joku pieni rotu voisi juuri ja juuri mennäkin, mutten itse juuri perusta "fifeistä".


      • Hukka-Musti
        Oikea aika? kirjoitti:

        Kiva kuulla, itsekin olen enemmän tuota mieltä!

        Parit tutut lähipiiristä on kommentoinut koiraa sillä mielellä, ettei tämän kokoisesta koirasta kannata edes haaveilla ennen kuin on vähintääkin 60m2 kaksio - vaikka koira tuleekin samaan liikuntaa erittäin runsaasti, sekä muunlaista hommaa myös sillä joko toko, agility tai jälki on suunnitelmissa. Kuulemma joku pieni rotu voisi juuri ja juuri mennäkin, mutten itse juuri perusta "fifeistä".

        Mihin koira kotona sitä tilaa tarvitsee? Kyllähän koira on pienessäkin asunnossa tyytyväinen, kun koiranhan on tarkoitus hoitaa liikuntansa ulkona ja leponsa sisällä. Minäkin pidän tuota tuttaviesi käsitystä aivan harhaluulona. Kaverillani on kerrostaloyksiössä harmaannorjanhirvikoiran ja portugalinvesikoiran sekoitus ja siellä se koira löhöilee la vaihtelee lepoasentojaan- ja paikkojaan kulmasta toiseen varsin tyytyväisenä. Yksi huone kun asunnossa on, jossa koira voi levähdellä asentojaan vaihdellen, niin hyvä se. Sitten muutaman kerran päivässä ne kaverini ja koiransa käyvät ulkoilemassa. Yhtä lailla isosta asunnosta koiran kanssa on lähdettävä ulos lenkille ja touhuamaan. Viis tuttujesi käsityksistä, näytä niille asian todellisuus...


    • kilkio

      Olet saanut parit kommentit. Mitä nyt meinaat asian kanssa siis tehdä? Meinaatko luopua toivosta asuntosi koon vuoksi?

      • Oikea aika?

        Saatuani kommenttia sekä täällä että kasvattajalta johon otin yhteyttä asian tiimoilta, olen tullut päätökseen että lapinporokoira tulee heti, kun löytyy suunnitteilla oleva pentue kivasta yhdistelmästä. Taitanee kaiken kaikkiaan mennä lähemmäs seuraavan vuoden kevätpuoliskoa kaikkine prosesseineen, mutta kyllä se on kaiken arvoista.

        Olen tullut tulokseen myös siitä, että mainitsemani tutut (aka sukulaiset) taitavatkin olla näitä "koirapiirien mustia lampaita" jotka oman mielensä mukaan laukovat omia totuuksiaan asiasta kuin asiasta. Ilmeisesti eivät halua koiraonnea muille, sillä juuri heidän koiriaan ihastellaan sukujuhlissa (kun sitä koiraa ei tosiaan ole kuin kahdella suvusta, mutta eläinihmisiä silti melkein kaikki). Pelkänevät, että minulle tuleva pentu vie kaiken huomion heidän sesseiltään. :)


      • Hukka-Musti
        Oikea aika? kirjoitti:

        Saatuani kommenttia sekä täällä että kasvattajalta johon otin yhteyttä asian tiimoilta, olen tullut päätökseen että lapinporokoira tulee heti, kun löytyy suunnitteilla oleva pentue kivasta yhdistelmästä. Taitanee kaiken kaikkiaan mennä lähemmäs seuraavan vuoden kevätpuoliskoa kaikkine prosesseineen, mutta kyllä se on kaiken arvoista.

        Olen tullut tulokseen myös siitä, että mainitsemani tutut (aka sukulaiset) taitavatkin olla näitä "koirapiirien mustia lampaita" jotka oman mielensä mukaan laukovat omia totuuksiaan asiasta kuin asiasta. Ilmeisesti eivät halua koiraonnea muille, sillä juuri heidän koiriaan ihastellaan sukujuhlissa (kun sitä koiraa ei tosiaan ole kuin kahdella suvusta, mutta eläinihmisiä silti melkein kaikki). Pelkänevät, että minulle tuleva pentu vie kaiken huomion heidän sesseiltään. :)

        Ei kannata ottaa pentua heti vastaantulevasta pentueesta ennen kuin on selvillä vanhempien terveystodistukset. mikäli ne ovat negatiivisia, unohda koko kasvattaja koirineen ja sen pentuineen ja jatka terveempien vanhempien luotettavine kasvattajineen etsimistä. Usein kunnon pentueiden etsintä vie aikaa, koska pentutehtailijoita on nykyään niin runsaasti, mutta kärsivällisyys on tässä asiassa tärkeä pointti. Mutta ties vaikka heti osuukin kohdalle se oikea. Mutta varaudu kumminkin siihen, että joudut tutkaisemaan lävitse useamman kasvattajan koirineen.

        Onnea kumminkin tulevaisuuteen koiran kanssa ja sopivan kasvattajan etsintään!


      • G
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Ei kannata ottaa pentua heti vastaantulevasta pentueesta ennen kuin on selvillä vanhempien terveystodistukset. mikäli ne ovat negatiivisia, unohda koko kasvattaja koirineen ja sen pentuineen ja jatka terveempien vanhempien luotettavine kasvattajineen etsimistä. Usein kunnon pentueiden etsintä vie aikaa, koska pentutehtailijoita on nykyään niin runsaasti, mutta kärsivällisyys on tässä asiassa tärkeä pointti. Mutta ties vaikka heti osuukin kohdalle se oikea. Mutta varaudu kumminkin siihen, että joudut tutkaisemaan lävitse useamman kasvattajan koirineen.

        Onnea kumminkin tulevaisuuteen koiran kanssa ja sopivan kasvattajan etsintään!

        Mulla on porokoira kerrostalokaksiossa ja todellakin ihan hyvin meillä menee. Riittää, kunhan koira saa paljon muita virikkeitä päivittäin; lenkitystä(tottakai), vapaana oloa esim. koirapuistossa, jos ei muualla mahd., jne.

        Koira ei hauku sisällä ollenkaan; tosin ei voi yleistää. Ulkona haukkuu jonkin verran. Omani on uroskoira, joka mielestäni sata kertaa narttua helpompi.! Edellinen oli narttu. Taaskaan ei voi yleistää, kaikki yksilöitä. Mulle vaan sattui tulemaan helppo poika.!

        Missäpäin muuten asustelet, ihan uteliaisuuttani..?


      • Hukka-Musti
        G kirjoitti:

        Mulla on porokoira kerrostalokaksiossa ja todellakin ihan hyvin meillä menee. Riittää, kunhan koira saa paljon muita virikkeitä päivittäin; lenkitystä(tottakai), vapaana oloa esim. koirapuistossa, jos ei muualla mahd., jne.

        Koira ei hauku sisällä ollenkaan; tosin ei voi yleistää. Ulkona haukkuu jonkin verran. Omani on uroskoira, joka mielestäni sata kertaa narttua helpompi.! Edellinen oli narttu. Taaskaan ei voi yleistää, kaikki yksilöitä. Mulle vaan sattui tulemaan helppo poika.!

        Missäpäin muuten asustelet, ihan uteliaisuuttani..?

        Asun täällä Ylöjärvellä.


      • Oikea aika?
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Ei kannata ottaa pentua heti vastaantulevasta pentueesta ennen kuin on selvillä vanhempien terveystodistukset. mikäli ne ovat negatiivisia, unohda koko kasvattaja koirineen ja sen pentuineen ja jatka terveempien vanhempien luotettavine kasvattajineen etsimistä. Usein kunnon pentueiden etsintä vie aikaa, koska pentutehtailijoita on nykyään niin runsaasti, mutta kärsivällisyys on tässä asiassa tärkeä pointti. Mutta ties vaikka heti osuukin kohdalle se oikea. Mutta varaudu kumminkin siihen, että joudut tutkaisemaan lävitse useamman kasvattajan koirineen.

        Onnea kumminkin tulevaisuuteen koiran kanssa ja sopivan kasvattajan etsintään!

        Siksipä kirjoitinkin "lapinporokoira tulee heti, kun löytyy suunnitteilla oleva pentue kivasta yhdistelmästä." :) Kyse on kuitenkin pitkäikäisestä kumppanista, joten olen itsekin miettinyt ettei liikaa voi pentua odottaa sillä haluan pennun jonka vanhempien terveystodistukset ovat hyvät, sekä tietysti katson myös lähisukua, vanhempien sisarukset yms. mistä vain tietoa löydän, ettei ole tullut mitään ihmeellisempää. 100% ei tietenkään voi sanoa etteikö kaikesta tuosta huolimatta koiralle tule jotain, mutta ainakin on tehnyt sen eteen mahdollisimman paljon. Värilläkään ei ole itselleni väliä ja musta, musta merkein, parkki yms. kaikki käyvät kunhan vain löytyy pentu hyvistä vanhemmista ja tietysti myös sen luonteinen, että sopii minulle.

        Kiitos!


      • Oikea aika?
        G kirjoitti:

        Mulla on porokoira kerrostalokaksiossa ja todellakin ihan hyvin meillä menee. Riittää, kunhan koira saa paljon muita virikkeitä päivittäin; lenkitystä(tottakai), vapaana oloa esim. koirapuistossa, jos ei muualla mahd., jne.

        Koira ei hauku sisällä ollenkaan; tosin ei voi yleistää. Ulkona haukkuu jonkin verran. Omani on uroskoira, joka mielestäni sata kertaa narttua helpompi.! Edellinen oli narttu. Taaskaan ei voi yleistää, kaikki yksilöitä. Mulle vaan sattui tulemaan helppo poika.!

        Missäpäin muuten asustelet, ihan uteliaisuuttani..?

        Kiitos sinullekin, kun kerrot omasta kokemuksestasi! Itsellänikin olisi haaveissa enemmän uros kuin narttu koska jostain sysytä ovat aina viehättäneet enemmän "suoremman" luonteentsa vuoksi (ainakin tietämilläni nartuilla riittää mielialanvaihdoksia juuri juoksunkin vuoksi). Ja täällä onkin lähellä ihanat lenkkeilypolut ja metsät, joten siinä vaiheessa kun se koira on niin siellä sitä kelpaakin mennä!

        ja jos minulle tarkoitit tuon "missä päin asut", niin Leppävaarassa. :)


      • burma-bing
        Oikea aika? kirjoitti:

        Siksipä kirjoitinkin "lapinporokoira tulee heti, kun löytyy suunnitteilla oleva pentue kivasta yhdistelmästä." :) Kyse on kuitenkin pitkäikäisestä kumppanista, joten olen itsekin miettinyt ettei liikaa voi pentua odottaa sillä haluan pennun jonka vanhempien terveystodistukset ovat hyvät, sekä tietysti katson myös lähisukua, vanhempien sisarukset yms. mistä vain tietoa löydän, ettei ole tullut mitään ihmeellisempää. 100% ei tietenkään voi sanoa etteikö kaikesta tuosta huolimatta koiralle tule jotain, mutta ainakin on tehnyt sen eteen mahdollisimman paljon. Värilläkään ei ole itselleni väliä ja musta, musta merkein, parkki yms. kaikki käyvät kunhan vain löytyy pentu hyvistä vanhemmista ja tietysti myös sen luonteinen, että sopii minulle.

        Kiitos!

        aika hauskasti Hukka-Musti tossa omaa asuinpaikkaansa tarjos :DD Vaikka luulen kyllä tosiaan, että kysymys oli osoitettu ihan ketjun aloittajalle. Mutta ainakin osallistuu kunnolla keskusteluun ;D

        Tämä siis ystävällismielistä naureskelua.


      • Porokoira-86
        Oikea aika? kirjoitti:

        Kiitos sinullekin, kun kerrot omasta kokemuksestasi! Itsellänikin olisi haaveissa enemmän uros kuin narttu koska jostain sysytä ovat aina viehättäneet enemmän "suoremman" luonteentsa vuoksi (ainakin tietämilläni nartuilla riittää mielialanvaihdoksia juuri juoksunkin vuoksi). Ja täällä onkin lähellä ihanat lenkkeilypolut ja metsät, joten siinä vaiheessa kun se koira on niin siellä sitä kelpaakin mennä!

        ja jos minulle tarkoitit tuon "missä päin asut", niin Leppävaarassa. :)

        Itselläni taas on päinvastaisia kokemuksia, urokset olleet mitäänsanomattomia luonteettomia hattutelineitä, nartuilla taas on löytynyt luonnetta niidenkin edestä ja jokaisesta huomannut omat puolensa. Mulla yks porokoiranarttu, aina asuttu kerrostalossa, ilmoittaa kun ovikello soi, eipä juuri muuta. Tosin porokoirat ovat herkkähaukkuisia (yleensä) että sekin kannattaa ottaa huomioon. 2 narttua täysi-ikäisiä ja kummastakaan ei ole huomannut juoksuaikaa muuta kuin ylettömänä merkkaamisena. Enemmän noi urokset sitten vikissyt niiden perään kiimassa.
        Ja toi tila ei tosiaan ratkaise koiran ottoa ellet meinaa pahvilaatikkoon muuttaa. En ymmärrä mitä porukka sitä vikisee, ulkonahan se koira liikuntaa saa eikä sisällä. Voisko joku näistä "ei koiria 'pieniin' asuntoihin"-ihmisistä esitellä mulle oman sisätiloissa olevan agilityradan? En usko että tilalla on vaikutusta ennen kuin semmosen näen.

        Nii ja että yleistystä tosiaan, ei sitä tiedä mitä sieltä kasvattajalta saa ja mitä siitä koirasta saa aikaiseks.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe