Kysymyksiä arkkitehdiksi opiskelusta

rix rax poks

Opiskelen tällä hetkellä teolliseksi muotoilijaksi (AMK), ja haluaisin valmistuttuani opiskella vielä arkkitehdiksi Tampereella.
Millaista opiskelu on, onko se kauhean "teknistä" ja kuivaa, paljon lukemista?
Olen melkoisen taiteellinen, ja minulle tulisi ehkä vaikeuksia, jos opiskelu on kauhen teoriapainoitteista, ja pitäisi istua kaikki illat nenä kiinni kirjassa. Myös matikka, fysiikka yms on minulle vain pakollinen paha, mutta olen kuullut, että esim matikkaa ei pahemmin pääsykokeiden jälkeen enää tarvitse opiskella.

Riittääkö pääsykokeisiin lyhyt matikka? Montako prosenttia laskuista pitää olla suurinpiirtein oikein, että matikan osuus menee läpi? Vaihteleeko raja joka vuosi tason mukaan? Tarvitseeko näitä matikan taitoja oikeasti paljonkin sitten itse tutkinto-opiskelussa?

Ajattelin, että jos en pääse pääsykokeiden kautta lukemaan tutkintoa, pyrkisin avoimen yliopiston väyläopiskelijaksi. Onko minulla mahdollisuuksia päästä teollisen muotoilijan tutkinnolla väylään? (koska väylä on tarkoitettu ensisijaisesti arkkitehtuuria sivuavien tutkintojen suorittaneille tai arkkitehtuuria opiskelleille)
Tietääkö joku, saisinkohan työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea tms, , koska en voi saada mitään opintososiaalisia etuja avoimen puolella? Töissähän en oikein edes pystyisi käymään, koska opiskelu avoimessa väylässä on normaalia päiväopiskelua. Tuo keskiarvoraja mikä pitää saavuttaa päästäkseen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi, 4/5, tuntuu kyllä aika kovalta, varsinkin jos opiskelu on kauhean "teknistä" , eli ei mun vahvinta aluetta :).

1

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääkäärme

Itse opiskelen toista vuotta TTYllä arkkitehtuuria ja opetus EI ole ollut kovin "teknistä" ja kuivaa, enemmänkin taiteellista ja monipuolista. Ei edes rakennusfysiikan perusteet arkkitehdeille -kurssilla tarvitse laskea yhtään mitään, riittää että osaa teorian (raksapuolen opiskelijoilla on samalla kurssilla erillinen "laskutentti" jota arkkarit ei suorita)

Pääsykokeisiin tarvii pitkän matikan, mutta on siitä selvitty lyhyellä myös. Matikan pääsykoe on enemmänkin karsiva koe, ja itse piirrustuskoe on se tärkein. Vanhoja kokeita on katseltavissa täältä: www.dia.fi
      Luulen että matikan koe on vain jäänyt vuosien varrelta roikkumaan, ennen vanhaan piirrettiin ja suunniteltiin asiat käsin, nykyään AutoCAD (lue: Computer Aided Design) sun muut tietokonepohjaiset ohjelmat ovat tuoneet apua tähän. En väheksy käsin piirtämistä, se on mielestäni edelleen se oikea tapa ja erittäin hyödyllinen. Mutta esim. Ruotsissa ei ole ollenkaan matikan pääsykoetta, pelkästään suunnittelu/piirustustehtävät.

Avoimen yliopiston kautta opiskelulla ei saa ainakaan opintotukea, muista en osaa sanoa tarkalleen. Väyläopiskelijaksi pääsee kuka vaan, se että siinä sanotaan "ensisijaisesti arkkitehtuuria sivuavien tutkintojen suorittaneille tai arkkitehtuuria opiskelleille" on mielestäni BS.
      Ei ole mielestäni kovin vaikeeta saada tuo 4/5 keskiarvo, varsinkin kun ne pakolliset kurssit eivät ole kovin haastavia.. Riittää että tekee kurssien harjoitustyöt kunnolla ja tarkasti (ohjeiden mukaan).

Itselläni on plakkarissa vain yksi kolmonen, loput ovat nelosia, pari viitosta löytyy. En pidä itseäni yhtään "teknillisenä". Hoida hommat kunnolla ja panosta lopputulokseen, niin eiköhän niitä "hyviä kurssisuorituksia" tule!

Onnea opintoihin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      186
      7772
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      93
      3932
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      67
      2609
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      73
      1660
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      392
      1601
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1488
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1456
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1121
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1060
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1058
    Aihe