Kysymyksiä arkkitehdiksi opiskelusta

rix rax poks

Opiskelen tällä hetkellä teolliseksi muotoilijaksi (AMK), ja haluaisin valmistuttuani opiskella vielä arkkitehdiksi Tampereella.
Millaista opiskelu on, onko se kauhean "teknistä" ja kuivaa, paljon lukemista?
Olen melkoisen taiteellinen, ja minulle tulisi ehkä vaikeuksia, jos opiskelu on kauhen teoriapainoitteista, ja pitäisi istua kaikki illat nenä kiinni kirjassa. Myös matikka, fysiikka yms on minulle vain pakollinen paha, mutta olen kuullut, että esim matikkaa ei pahemmin pääsykokeiden jälkeen enää tarvitse opiskella.

Riittääkö pääsykokeisiin lyhyt matikka? Montako prosenttia laskuista pitää olla suurinpiirtein oikein, että matikan osuus menee läpi? Vaihteleeko raja joka vuosi tason mukaan? Tarvitseeko näitä matikan taitoja oikeasti paljonkin sitten itse tutkinto-opiskelussa?

Ajattelin, että jos en pääse pääsykokeiden kautta lukemaan tutkintoa, pyrkisin avoimen yliopiston väyläopiskelijaksi. Onko minulla mahdollisuuksia päästä teollisen muotoilijan tutkinnolla väylään? (koska väylä on tarkoitettu ensisijaisesti arkkitehtuuria sivuavien tutkintojen suorittaneille tai arkkitehtuuria opiskelleille)
Tietääkö joku, saisinkohan työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea tms, , koska en voi saada mitään opintososiaalisia etuja avoimen puolella? Töissähän en oikein edes pystyisi käymään, koska opiskelu avoimessa väylässä on normaalia päiväopiskelua. Tuo keskiarvoraja mikä pitää saavuttaa päästäkseen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi, 4/5, tuntuu kyllä aika kovalta, varsinkin jos opiskelu on kauhean "teknistä" , eli ei mun vahvinta aluetta :).

1

700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääkäärme

Itse opiskelen toista vuotta TTYllä arkkitehtuuria ja opetus EI ole ollut kovin "teknistä" ja kuivaa, enemmänkin taiteellista ja monipuolista. Ei edes rakennusfysiikan perusteet arkkitehdeille -kurssilla tarvitse laskea yhtään mitään, riittää että osaa teorian (raksapuolen opiskelijoilla on samalla kurssilla erillinen "laskutentti" jota arkkarit ei suorita)

Pääsykokeisiin tarvii pitkän matikan, mutta on siitä selvitty lyhyellä myös. Matikan pääsykoe on enemmänkin karsiva koe, ja itse piirrustuskoe on se tärkein. Vanhoja kokeita on katseltavissa täältä: www.dia.fi
      Luulen että matikan koe on vain jäänyt vuosien varrelta roikkumaan, ennen vanhaan piirrettiin ja suunniteltiin asiat käsin, nykyään AutoCAD (lue: Computer Aided Design) sun muut tietokonepohjaiset ohjelmat ovat tuoneet apua tähän. En väheksy käsin piirtämistä, se on mielestäni edelleen se oikea tapa ja erittäin hyödyllinen. Mutta esim. Ruotsissa ei ole ollenkaan matikan pääsykoetta, pelkästään suunnittelu/piirustustehtävät.

Avoimen yliopiston kautta opiskelulla ei saa ainakaan opintotukea, muista en osaa sanoa tarkalleen. Väyläopiskelijaksi pääsee kuka vaan, se että siinä sanotaan "ensisijaisesti arkkitehtuuria sivuavien tutkintojen suorittaneille tai arkkitehtuuria opiskelleille" on mielestäni BS.
      Ei ole mielestäni kovin vaikeeta saada tuo 4/5 keskiarvo, varsinkin kun ne pakolliset kurssit eivät ole kovin haastavia.. Riittää että tekee kurssien harjoitustyöt kunnolla ja tarkasti (ohjeiden mukaan).

Itselläni on plakkarissa vain yksi kolmonen, loput ovat nelosia, pari viitosta löytyy. En pidä itseäni yhtään "teknillisenä". Hoida hommat kunnolla ja panosta lopputulokseen, niin eiköhän niitä "hyviä kurssisuorituksia" tule!

Onnea opintoihin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      180
      10906
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      87
      10369
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      233
      5801
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      180
      4624
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      131
      3106
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      171
      3105
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      39
      1903
    8. Mitä voisit miehenä tehdä?

Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä
      Ikävä
      298
      1498
    9. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      6
      1330
    10. Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!

Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi
      Tv-sarjat
      16
      1254
    Aihe