Vapaus on tulkinta

kawe

valinta ja arvokysymys.
Luin tuossa kahta teosta joiden alkukappaleista pitäisi Maanantaina olla essee valmis.
Toisessa käsitellään vapautta, yllätyin miten rajallista se kuitenkin loppupeleissä on.

38

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivellä.istuja

Nimenomaan loppupeleissä vapaus on jo sidoksissa niin moneen objektiin tai subjektiin, että voi vain haikailla oman vapaus-illuusionsa typeryyttä. Vapaus vapautta vain viattomuudessa.

• Meriläinen

on minulle erittäin tärkeä vaikka joskus on täälläkin alas sitä yritetty ajaa.
      On muutamia asioita joista en luovu ja yksi niistä on vapaus, muut kenties eivät kuulu tälle palstalle.

• handek

Isokorvaisena seuraa, mitä seurakunnassa tapahtuu, ja vilpittömän nopeasti painelee tiettömään tiehensä.
      Jänis on myös subjekti.
      Siis olla jänis on miellyllttävän jännää...

• ajaa takaa

siis hauska!

• Pirre*

olevamme vapaita, emme ole - ei tämän päivän ihminen ole vapaa..

• handek

Kuten lausui Mauri Antero, suuresti arvostami lausuntataitelija.

• Jos lisää vapautta haluaa, kahleiden purkaminen kannattaa aloittaa omista kahleista, niitä on.Yleensä tänikäiset ovat saaneet vanhanaikaisen kasvatuksen, josta on jäänyt tarpeettomiakin rajoitteita. Omat ennakkoluulot rajoittavat elämää. Mitä moninaismmat pelot rajoittavat vapautta.
      Näin äkkiä ajatellen ainakin noissa kotoperäisissä asioissa löytyy vapauttani rajoittavia tekijöitä, ja ihan turhaan, mutta minkäs itselleen mahtaa.

• välissä olevia kahleita tarkoitin minä/kin, asenteita, pelkoja... - niitä perittyjä kahleita.

Meitä ympäröivä yhteisö, yhteiskunta luo omat kahleensa..jne..

• Pirrejuupas kirjoitti:

välissä olevia kahleita tarkoitin minä/kin, asenteita, pelkoja... - niitä perittyjä kahleita.

Meitä ympäröivä yhteisö, yhteiskunta luo omat kahleensa..jne..

että kun noista omista pääsis irti, niin paljon vapaampaa olis.Yhteiskunta luo, kun yhteiskunnan osia oomme.
        Mutta eikö tuo ympäröivän yhteisön luomat kahleet kuulu enempi niihin omiin kahleisiin, jos ei sitä vapautta ihan niin viimosen päälle ota. Aattelin kun pienemmällä paikalla pääsee niin helposti ykköspaikalle näissä juoru-asioissa.

• t.l.

On sidoksissa joka puolelle :) Olen tehnyt samasta asiasta esseen. Monesti kuulee tuttavienkin puhuvan kuinka vapaita he ovat. Nooo siihen sitten saivartelen, että ihanko totta. No mites kello aamulla herättää ja pakottaa työhön lähtemään ja työ alkaa tiettynä kellon aikana ja pitää keritä akataulun mukaiseen junaan tai linja-autoon. Oikeastaan, elämä on rajallista ja vapaus hyvinkin käsitteellinen. Jostakin asiasta voi olla ja ollaankin vapaita, hmmm minä avioliitosta... Vai olenko sittenkään? Eronnut olen, mutta ne yhteiset lapset...

• Tga

ihminen ei ole koskaan täysin vapaa-lait ja säännöt määrää aika paljon elämäämme.
        En minä ole ainakaan vapaa vuokranmaksusta,sähkölaskusta,kännykkä ja nettimaksuista?!

Vapaa olen tavallaan,tunnesitein moneenkin suuntaan pitää "vankina"-halusitpa tai et.
        Muistojensa vanki,ajan vanki,onhan näitä..

Mutta muuten olla vapaa on laaja käsite.

• -.---------

Vapaus on utopia.

Nolon naivi mielipide, mutta tota mieltä mä olen. Tai siis tullut tähän lopputulokseen, näin omaa eloani ajatellen. Pitäis muuttaa kai jonnekin ulkoavaruuteen ja alkaa vain taruolennoksi, ihan vaan omassa mielessään, ei muuten.

=DW=

• kawe

vastauksia ja elämänkokemukseenhan ne tietysti peilaavat
      Monet on velvoitteet ja rajoitteet vapaudelle, joka on mielestäni käsitteenä subjektiivinen, tässä yhteydessä.
      Meidän toimintaamme rajoittavat yhteiskunnan yhdessä sovitut säännöt (kirjoitetut lait)
      Lisäksi käyttäytymistämme säätelevät yhteisömme kirjoittamattomat lait.
      Toisaalta kun tiedämme rajat se antaa *vapauden valita miten siellä sisällä käyttäytyy.
      Onko tarpeellista lentää kukasta kukkaan tai elää kuin ellun kana täysin piittaamatta muista.
      Se johtaa oman elämän hallinnan katoamiseen kuitenkin ja pahimmassa tapauksessa vapauden menetykseen (vankila)
      Tämä elämänmalli jossa me elämme on kuitenkin yksilötasolla valinnoille vapaa, meiltä puuttuu luokkajako, lakiuskonto, ideologiset rajoitteet.
      Vapauden puolelle jää enemmin kuin -, siis tänne jäädään...........

• Libertas..

meillä Suomessa on vieläkin olemassa yhteiskuntaluokat, satojen vuosien aikana muotoutunut luterilainen fundamentalismi ja kapitalistinen hyödyntavoittelu-ideologia.

Vapaus on suhteellista.

• kawe
        Libertas.. kirjoitti:

meillä Suomessa on vieläkin olemassa yhteiskuntaluokat, satojen vuosien aikana muotoutunut luterilainen fundamentalismi ja kapitalistinen hyödyntavoittelu-ideologia.

Vapaus on suhteellista.

niin fundamentalismi? Minä liitän sen termin lakiuskontoon ja sharia lakiin, tosin ideologien tiukka tulkinta on aina fundamentalismia. Tarkoittanet esim. naispappeutta.
        Yhteiskuntaluokat on poistettu, kun aatelisetkin maksavat veroja eikä porvaristo ja papisto ole saamassa erityiskohtelua.
        Tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa saat etsiä, minun mielestäni.........

• Libertas..
        kawe kirjoitti:

niin fundamentalismi? Minä liitän sen termin lakiuskontoon ja sharia lakiin, tosin ideologien tiukka tulkinta on aina fundamentalismia. Tarkoittanet esim. naispappeutta.
        Yhteiskuntaluokat on poistettu, kun aatelisetkin maksavat veroja eikä porvaristo ja papisto ole saamassa erityiskohtelua.
        Tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa saat etsiä, minun mielestäni.........

on suvaitsematon ja ahdasmielinen oppi. Siksi en kuulu kirkkoon, mutta siltikin tunnen nenässäni sen käryn.

Mitä me tiedetään tasa-arvoisista yhteiskunnista, kun emme tunne juuri muita kuin omamme.

• kawe
        Libertas.. kirjoitti:

on suvaitsematon ja ahdasmielinen oppi. Siksi en kuulu kirkkoon, mutta siltikin tunnen nenässäni sen käryn.

Mitä me tiedetään tasa-arvoisista yhteiskunnista, kun emme tunne juuri muita kuin omamme.

oikeassa noista muista kulttuureista, että siellä pitäisi asua jonkin aikaa ennenkuin tietää jotain. Perustan *oletukseni maailmanlaajuisiin tutkimuksiin ja hiukka omiin opiskeluihini.
        (sosiaali ja kulttuuriantropologia 6 op.) -aiheeseen liittyvä jakso............

• Minusta vapaus on konkreettisesti sitä, että ei ole oikeasti sidottu käsistään ja jaloistaan kiinni eikä elä lukitussa kopissa.

• kawe

kyllähän me olemme jopa vankiloissa vapaita, kun miettii jotain muuta kulttuuria
        Konkretiaa kyllä............

• PimuF.

mielestäni myös tiettyjä realiteettejä...jos, sinulla ei ole fyrkkaa...riittävästi...tai omaisuutta mitä muuttaa fyrkaksi...Pystykö sitten OIKEESTI olemaan vapaa...ethän voi tehdä asioita ilmankaan..Et edes matkustaa sinne haluammallesi mahdolliselle Paratiisi-saarelle...ja sit toisin päin mitä enemmän fyrkkaa ja omaisuutta et täysin vapaa silloinkaan..koska, omaísuudesta ja varallisuudestasi pitää huolehtia..

Eli uskon siihen että, ihminen voi vain jolloin ihme menttaali- tai ajatustasolla oikeesti olemaan vapaa. Tosin vain rajallisesti silloinkin...Realiinen maailma vaatii meidät liikkeelle..kuka sitten juoksee oravanpyörässä nopeemmin kuka hitaammin...kuka pelkästään kävelee?

t.Pimu

• enemmin tai vähemmin vapaa, onhan se sidottu pitkälti omaan tuntoon. Näin karkeesti ja nopeasti ajateltuna. En oo ehtiny lukemaan mitä keskustelua teil täs ketjus on.

• L.Leena

tuskin monikaan muuten. Ehkä omavaraistalouksinen erakko voisi olla melko vapaa.

Kaikki me olemme enemmän tai vähemmän navastamme vangittuja moniin eri asioihin ja ihmisiin.
      Toisilla on silti suurempi vapaus, kuin toisilla, tai sitten he ottavat sen.
      .

• henri|
      • kawe

rinnassamme toverit oi........... laulettiin sosialismia ihannoivasti
        Otin poliittisen ideologian *vapauden tai jonkin paremman symboliksi, vaikka se voisi olla mitä tahansa jokin unelma joka vie: "aavan meren tuolle puolen, missä kukat kauneimmat luo aina loistettaan siellä huolet huomisen voi jäädä unholaan"
        Kaihoisat unelmat, toteutumattomat yleensä ..........

• vejin sitte tunteella
        kawe kirjoitti:

rinnassamme toverit oi........... laulettiin sosialismia ihannoivasti
        Otin poliittisen ideologian *vapauden tai jonkin paremman symboliksi, vaikka se voisi olla mitä tahansa jokin unelma joka vie: "aavan meren tuolle puolen, missä kukat kauneimmat luo aina loistettaan siellä huolet huomisen voi jäädä unholaan"
        Kaihoisat unelmat, toteutumattomat yleensä ..........

noutamaan tuo prinnssi uljas nuori sadunihmemaan.....

• kawe
        vejin sitte tunteella kirjoitti:

silmät loistaa läpi kyynelten taas aamun koittoon uneen vaipuen. (eri tango hyvä silti)
        Joo sais tulla valkoisella ratsulla, karauttaa tuohon kadulle ja minä liun parvekkeelta alas, sitten katoamme puiston kautta meren rantaan josta purjehdimme sinne : aavan meren tuonne puolen Satumaahan.........
        Onko se unelma vapautta vai vapaata unelmaa

• Meriläinen
        vejin sitte tunteella kirjoitti:

kirjoitin nuo sanat päiväkirjaan, lukolliseen. Veli löysi päiväkirjan ja osasi avata lukosta ja sitten alkoi ilkkuminen :((
        Ja mä sain kauheita raumoja ja oon siitä ollu vähän väliä vaikka missä riisissä :((

• mulla ..
        Meriläinen kirjoitti:

kirjoitin nuo sanat päiväkirjaan, lukolliseen. Veli löysi päiväkirjan ja osasi avata lukosta ja sitten alkoi ilkkuminen :((
        Ja mä sain kauheita raumoja ja oon siitä ollu vähän väliä vaikka missä riisissä :((

ollut sisko tai veli, joka olisi yrittänyt lukaista mun lukittua päiväkirjaa. Moni mun riisikin on tuota perua.
        Vois niistä vaikka puuron keittää.
        .

• Meriläinen
        mulla .. kirjoitti:

ollut sisko tai veli, joka olisi yrittänyt lukaista mun lukittua päiväkirjaa. Moni mun riisikin on tuota perua.
        Vois niistä vaikka puuron keittää.
        .

yhdessä puuroa mie teen uunipuuroa, keitä sie liedellä.
        Paljon oon taas muistellut veljen tekemiä jekkuja, kait Heikun alotuksen johdosta.

• Meriläinen

tunnen itseni itseni vangiksi, tylsistyttää niin maan peskuleesti.

• viivi-amald. kirjoitteli

nostaa päätään, suun hymyyn nyt laittaa Meriläinen.
        Sinulla varmaan ne lomautukset tekee mielialan vaihtelua, luulisin.

• Meriläinen
        viivi-amald. kirjoitteli kirjoitti:

nostaa päätään, suun hymyyn nyt laittaa Meriläinen.
        Sinulla varmaan ne lomautukset tekee mielialan vaihtelua, luulisin.

vaikuttaa ja se että koko ens vuos on epäselvää.
        Nyt vaan pitäis saada ittensä huomenna tekemään jotakin järkevää.
        Tai sitte lähteä johonkin ees päiväks.

• viivi-amaldiina
        Meriläinen kirjoitti:

vaikuttaa ja se että koko ens vuos on epäselvää.
        Nyt vaan pitäis saada ittensä huomenna tekemään jotakin järkevää.
        Tai sitte lähteä johonkin ees päiväks.

itsellesi pari päivää lomautus-viikosta, tekist sitä mistä pidät. Näin saat uusia ajatuksia itsellesi.

• Meriläinen
        viivi-amaldiina kirjoitti:

itsellesi pari päivää lomautus-viikosta, tekist sitä mistä pidät. Näin saat uusia ajatuksia itsellesi.

Exotic Gardenin sivuilla ja siellä oli paljon mielenkiintoisia siemeniä.
        Ajattelin huomenna tilata jotain.
        On mulla muutama muukin ajatus, toi ohjelmointi olikin hyvä taidan laittaa ihan allakkaan parit päivän käynnit.
        Täällähän tulee mökkihöperöksi.
        Kiitos.

• viivi-amaldiina
        Meriläinen kirjoitti:

Exotic Gardenin sivuilla ja siellä oli paljon mielenkiintoisia siemeniä.
        Ajattelin huomenna tilata jotain.
        On mulla muutama muukin ajatus, toi ohjelmointi olikin hyvä taidan laittaa ihan allakkaan parit päivän käynnit.
        Täällähän tulee mökkihöperöksi.
        Kiitos.

täytyy tsekata oikein ajan kanssa, kiitos vinkistä.

• Meriläinen
        viivi-amaldiina kirjoitti:

täytyy tsekata oikein ajan kanssa, kiitos vinkistä.

että kipaset sinne heti kun kerron;)) Sain ite vinkin meidän kukkakauppiaalta.

• handek

Jos yleenssä vapaus, jota yleensä ihmettelen, taidat vain hupsutella, tämän tutkielman kanssa.

• kawe

niin ei ole myöhässä. Käymme keskustelua *ryhmän kanssa tällä hetkellä maahanmuuttajista, ulkomaalaispolitiikasta yleensä, suomalaisuudesta (mitä se on) ja miksi valitsimme juuri tämän aiheen.
        Jokainen tekee alustuksen jne.
        Se essee on sitten laajempi eikä mene kuin tuutorille ainakin hän lukee ensin. Hyvät laitetaan näytille pohdittavaksi.
        Mieleskäs muoto laajentaa näköulmia ja kerryttää op.tä..........

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      250
      2239
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1684
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      47
      1329
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1035
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      836
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      820
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      790
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      768
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      766
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe