Moottorin kilinä?

utelias.

Mistä se kilinä kuuluu kun vedättää liian pienillä kierroksilla? Olen usein tätä miettinyt

14

3477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      tärisee ja joku irtonainen osa resonoi, ellei ole menossa jo rikki

    • 00 99 99 95 ja ryssä 91

      sit nakuttaa!!!!!!Ettei olis 95oktaanista tankis,vaik pitäs olla 99/98 oktaanista

    • ne kilahtaa

      Ilmiötä vähennetään männäntapin- tai kampiakselilinjan siirrolla.

      Pienillä kierroksilla paineennousu voi olla aikaisempi kuin männän siirtyminen "nojaamaan toiseen reunaan", joka kuuluu kirkkaana kilinänä.

      • Auto Masentaja 2

        Älä viitsi yrittää huijata tietämätöntä, teinipahvi!
        Kyseessä on nakutus, joka ajan mittaan rikkoo moottorin ellei asialle tehdä mitään. Jos vaihto 98-oktaaniselle bensalle ei poista kilinää, niin käytä autoa korjaamolla sytytyslaitehuollossa. Ei maksa paljoa, korkeintaan tunnin työ mahdolliset varaosat.


      • Hölö hölö .
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Älä viitsi yrittää huijata tietämätöntä, teinipahvi!
        Kyseessä on nakutus, joka ajan mittaan rikkoo moottorin ellei asialle tehdä mitään. Jos vaihto 98-oktaaniselle bensalle ei poista kilinää, niin käytä autoa korjaamolla sytytyslaitehuollossa. Ei maksa paljoa, korkeintaan tunnin työ mahdolliset varaosat.

        Kyllä sen männänhelmojen kilinän erottaa jokainen autojen kanssa vähänkin touhunnut oktaaninakutuksesta.


      • Joo niin..
        Hölö hölö . kirjoitti:

        Kyllä sen männänhelmojen kilinän erottaa jokainen autojen kanssa vähänkin touhunnut oktaaninakutuksesta.

        Kevyesti kaasua painaessa kuuluva kirkas kilinä (myös kylmässä koneessa) on männänhelmoista lähtevä.
        Vanha kansa puhui venttiilien kilinästä (jota se ei siis ole) .
        Oktaaninakutus (itsesytytys) kuuluu kaasua enemmän painettaessa ja on äänensävyltään lähinnä dieselin nakutusta muistuttava.

        Kumpaako lie kysyjä tarkoittanut, ammattilainen erottaa ne tosiaankin helposti toisistaan.


      • Linjaton

        Mistä ihmeen linjojen siirrosta puhut. Käännä viestisi selkokielelle, että muutkin ymmärtää.


      • -seurailija-
        Linjaton kirjoitti:

        Mistä ihmeen linjojen siirrosta puhut. Käännä viestisi selkokielelle, että muutkin ymmärtää.

        Esimerkiksi joissain Jenkkien v8- koneissa kummankin lohkon männät on samanlaiset.
        Kun kuitenkin venttiileille on männissä lovet, niin eri puolilla ne ovat pyörintäsuuntaan eripäin, jolloin männäntapin on oltava keskellä.

        Jotta männänhelman siirtyminen sylinterin toiseen reunaan ennen yläkuolokohtaa onnistuisi ilman männäntapin siirtoa, kampiakselin laakeroinnin keskilinja tehdään sivuun sylinterin keskilinjasta.

        Poikkeuksetta nykyään kaikissa moottoreissa, joko männäntappi on sivussa, (männissä merkintä pyörintäsuuntaan) , tai niissä on siirretty kampiakselilinja.


      • rt
        -seurailija- kirjoitti:

        Esimerkiksi joissain Jenkkien v8- koneissa kummankin lohkon männät on samanlaiset.
        Kun kuitenkin venttiileille on männissä lovet, niin eri puolilla ne ovat pyörintäsuuntaan eripäin, jolloin männäntapin on oltava keskellä.

        Jotta männänhelman siirtyminen sylinterin toiseen reunaan ennen yläkuolokohtaa onnistuisi ilman männäntapin siirtoa, kampiakselin laakeroinnin keskilinja tehdään sivuun sylinterin keskilinjasta.

        Poikkeuksetta nykyään kaikissa moottoreissa, joko männäntappi on sivussa, (männissä merkintä pyörintäsuuntaan) , tai niissä on siirretty kampiakselilinja.

        "Moottoritekniikan alkeita
        -seurailija-29.9.2009 21:54 "

        "Jotta männänhelman siirtyminen sylinterin toiseen reunaan ennen yläkuolokohtaa onnistuisi ilman männäntapin siirtoa, kampiakselin laakeroinnin keskilinja tehdään sivuun sylinterin keskilinjasta."


        MISSÄ kilometrissä tuollainen huolto tehdään, vai aina vuositain.
        --------------------------------------------
        Näytät kyllä kirjasi lukeneelta,
        mutta nyt kirjoitat aivan eri sivulta kun pitäisi, aivan eri asiasta.


      • vitsipalstako ?
        rt kirjoitti:

        "Moottoritekniikan alkeita
        -seurailija-29.9.2009 21:54 "

        "Jotta männänhelman siirtyminen sylinterin toiseen reunaan ennen yläkuolokohtaa onnistuisi ilman männäntapin siirtoa, kampiakselin laakeroinnin keskilinja tehdään sivuun sylinterin keskilinjasta."


        MISSÄ kilometrissä tuollainen huolto tehdään, vai aina vuositain.
        --------------------------------------------
        Näytät kyllä kirjasi lukeneelta,
        mutta nyt kirjoitat aivan eri sivulta kun pitäisi, aivan eri asiasta.

        " YKSI juttu sinulta jäi kertomatta.
        rt30.9.2009 13:46 "

        " MISSÄ kilometrissä tuollainen huolto tehdään, vai aina vuositain. "

        - No just ...


    • "kuin kuusen havuja polttaisi" sanoo ammattilaiset.

      eli tankkiin 98/99 bensoja niin ei ainakaan tilannetta pahenna, eikä ole kallis juttu.

      tietysti et kertonut auton mallia, et ikää, eli mitään ei voi päätellä,

      eli kuuluisiko autoon aina 98, eli oletko huoltanut tulpat yms,
      onko >sytytysennakko oikein< ja toimiiko säätö.

    • Anonyymi00012

      Minulla oli 1980 luvulla etuveto Corolla 12 valve ja siinä moottorista kuului pieni kilisevä ääni kun tasakaasulla ajoi, kun painoi hiukan kaasua, klinä lakkasi kunnes alkaa uudelleen kun ajonopeus tasaantui. Kun moottorin sammutti moottori jatkoi hetken aikaa pyörimistä sytytysvirran katkaisun jälkeenkin. Arvelin sen johtuvan kartasta palotilassa , joka hehkuessaan saa seoksen syttymään ennen sytytystulpan kipinää. Laiha seos moottoreissa on ehkä palotilan lämpötila korkeampi

      • Anonyymi00013

        Mahtavaa, vastaat vuoden 2009 ketjuun ja kerrot, että kilinä johtuisi karstasta?


    • Anonyymi00014

      Venttiililautasista se sirinä kuuluu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe