Mistä aamuripuli kertoo?

misskyselee

Siis mulla on nyt jo about vuoden verran (en kyllä muista tarkkaa aikaa) niin ollu joinakin aamuina silleen, että kun oon heränny ja käyny vessassa pissalla, niin heti pian sen jälkeen saan juosta uudestaan vessaan kun maha menee ihan kuralle ja sit tulee melkein pelkkää vettä. En ehdi ikinä edes suuhuni mitään pistämään, niin ei se ny mikään imeytymishäiriö voi olla?
Syön aina illalla jotain ennen kuin menen nukkumaan, ja aamulla mulla on yleensä nälkä (riippuu tietty kuinka paljon oon illalla syöny) niin jotenkin hassua että on ihan ripulilla vaikka ei oo vielä mitään syöny... Onhan tää nyt ärsyttävää kun joinakin aamuina saa montakin kertaa käydä veskissä ennenku pääsee mihinkään lähtemään... Voisko olla jotain ärtynyttä peräsuolta, stressimahaa tai jotain?
Se menee yleensä kerralla ohi, joskus saa muutamaankin otteeseen käydä, eikä päivällä tuu enää mitään.. tai joskus voi tulla joskus iltapäivällä. Yleensäki mulla on aina maha joko todella löysällä tai sit kovalla. Yleensä löysällä, mikä on tosi rasittavaa, kun saa viiskin kertaa päivässä käydä isolla hädällä ja takapuoli on ihan ruvilla kun saa koko ajan pyyhkiä. Mut ripulilla ei oo kun silloin tällöin aamuisin.

10

14764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vatsa stressaa

itselläni on ollut vastaavia oireita jo 30 vuotta. Varma en tietenkään voi olla mutta sulla saattaisi hyvinkin olla stressivatsa. Mulla sellainen on. Mulla ei ole keliakiaa, ei laktoosi-intoleranssia eikä muutakaan vastaavaa vaivaa. Silti maha on löysällä lähes aina ja ilmavaivat ovat mahtavia. Tietyt ruoka-aineet ovat kyllä pahasta, etenkin omenat ja kahvi. Hiilihapolliset juomat ovat myös pahoja. Samoin runsas kasvisten syönti. Paras apu vatsan löysyyteen ja ilmavaivoihin ovat hiilitabletit. Niitä ei pidä kylläkään käyttää jatkuvasti että vatsa ei totu niihin ja jos on taipumusta ummetukseen, voivat hiilitabletit aiheuttaa sitä.

Stressivatsa on vaaraton mutta hyvin kiusallinen vaika, joka vaikuttaa jopa sosiaaliseen elämään.

Tsemppiä!

• elämää nähnyt

se ruokasooda säännöllisesti, niin olo on paljonkin hilppoisampi sitten aamuisin eikä litkua tarvii pusertaa.

• misskyselee

Epäilen kanssa nyt sitä stressivatsaa.. harmi vaan ettei siihen oo oikein parannuskeinoja, paitsi just toi ruokavalion muuttaminen mut sekin on niin kovin vaivalloista kun ei oikein tiedä että mikä niitä ilmavaivoja tekee kun tuntuu että ihan sama mitä syön, niin aina on jossain vaiheessa päivää ilmaa mahassa ja ravaan isolla hädällä monta kertaa päivässä. Tykkään kauheasti omenoista ja kahvista, mutta ymmärrän kyllä jos ne pitää jättää pois. Kasviksia en syö muutenkaan melkein lainkaan... ja sitten jos kääntää ihan päälaelleen niin sit vatsa menee kauheen kovalle eikä sekään kivaa ole.
        Mut onhan tää joo sosiaalista elämää ajatellen myös aika rankkaa, siis kun koko ajan kauheet ilmavaivat eikä tiedä mihin niitä menis päästelemään, ja sit kun joudun käymään vessassa ni pakko on aina suihkuttaa jotain ilmanraikastajaa niin sekös vasta paljastaa että edellinen on käynyt isolla. Mut mieluummin haistelen kyllä ilmanraikastajaa kuin SITÄ itseään! Hiilitabletteja vois kokeilla, oon niitä joskus kunnon ripuliin syöny ja tehos muuten aika nopeesti.

• Kaneliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8467601

Uskoisin, että tästä apua.

Ite saan laitosruuaasta tuollaisia oireita.

Eli aamulla kanelia ruokalusikallinen mukilliseen kuumaa vettä , kun on maha tyhjentyny..ennen kahvia kandee juoda...pitäis olla ohitten seuraavana päivänä.
      Sit kun alkaa taas tuleen takas, niin uusiksi.
      Uskon, että väärät mädättäjäbakteerit välillä on pääsemässä enemmistöön mahassa.

• Ihanaa

Minä olen saanut apua Precosasta . Se vaikuttaa jopa tosi nopeasti . Apteekki suositteli. Maksaa vähän yli 12 €. Yleensä mulla oli 1-3 ripulointi aamupäivällä.

• sistauti

Alflorex on myös hyvä vatsalle. Se alkoi auttaa noin 2 kk:n syömisen jälkeen. Sitä pitää syödä jatkuvasti, joka päivä, vaikka lopun elämää. En tiedä auttaako sekään kaikkeen ja kaikille.
      Itsellä on ärtynyt, epäsäännöllinen vatsa, lääkekuurienkin tuhoama, milloin mitäkin tulee, aamulla saa juosta vessassa monta kertaa.
      Alfoleria pitää syödä noin kolme kuukautta ennenkuin se auttaa.
      Sisätautilääkäri neuvoi tämän.

• Juffe_38

38v mies joka kärsii jokaaamuisesta ripulista.Vatsa toimii aamupäivän aikana kerran päivässä?Itsehoitona Visiblin x 2 ja Pegorion x 2. Suoli toimii vaan sen 1 kerran päivässä, ei taida olla normaalia että suoli toimii niin harvoin?Muina aikoina vatsa ei toimi lainkaan?

• Anonyymi

Eiköhän ole hyvä rytmi jos suoli toimii kerran päivässä. Visiblin ja Pegorion molemmat ummetuslääkkeitä, joten miksi ihmeessä sinä niitä ripuliin syöt?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän ole hyvä rytmi jos suoli toimii kerran päivässä. Visiblin ja Pegorion molemmat ummetuslääkkeitä, joten miksi ihmeessä sinä niitä ripuliin syöt?

No ei ole ummetuslääkkeitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläni Visiblin tasoittaa vatsan toimintaa eli ei ole juurikaan ripulia eikä myöskään kovia ulosteita. Yksi tai korkeintaan kaksi ulostusta aamulla tai aamupäivällä. Käytän yhden annosmitan aamupäivällä aterioiden välillä.

Ilman Visibliniä vatsa usein sekaisin, vuoroin ripulia, vuoroin kivikovaa. Tutkittu on, ei löydy syytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe