Parvekekasvit sisälle talveksi?

Jeppet

Omistan pienen soman amppelin, jonka olen itse kasannut kahdesta eri kasvista joiden nimeä en muista :D joten en voi kysyä kestävätkö ne talven yli parvekkeellani, vaan ajattelin pelata varman päälle ja ottaa ne sisälle talveksi. Näyttäisivät kuitenkin eloisilta, joten ajattelin niiden olevan monivuotisia.
Ainoa asia mikä minua tässä mietityttää ja "ahdistaa", ovat ötökät..


Eli, mahtaakohan kasviin/multaan olla pesiytynyt jotain eliöitä? Ja kuinka ne saa pois?? :)


ei niistä ehkä mitään vaivaa olisi, mutta minua nyt vaan inhottaa ajatus jostain multaan pesiytyneestä MEGAötökästä joka tulee minut joku yö syömään...! :D

5

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimitietoa kaipaava

      Jos olet tuon verran 'vinksahtanut' ötököihin, niin eiköhan ole paras että heität amppelikukat menemään. Saat rauhassa nukkua yösi.
      Yleensä kesäkukat eivät menesty talvea huoneenlämmössä.Ois kyllä hyvä että edes tietäis kukkien nimet silloin olis parempi avittaa kysymyksissä.

      • Jeppet

        Toisen kasvin löysin netistä ja se on nimeltään herttalyhty (herttaköynnös). Toinen on pienilehtinen, tiheä ja kukaton, on myös levinnyt alkuperäisestä koostaan kesän aikana reilusti ja täyttänyt tyhjän tilan. KAsvit eivät ole petunia/orvokki -luokkaa, jotka heittäisin aivan varmana pois kesän jälkeen, joten ajattelin ne säästää. Ohjeissa jotka kaupasta sin luki että selviävät sisälläkin.

        Niistä ötököistä vielä sen verran, etten myöskään tahdo niitä sisäkasveihini, jotta niille ei kävisi mitenkään. Ja minkä minä sille voin että en pidä ötököistä. Sääli olisi vain niiden takia heittää kauniit kasvit pois.


      • Jeppet kirjoitti:

        Toisen kasvin löysin netistä ja se on nimeltään herttalyhty (herttaköynnös). Toinen on pienilehtinen, tiheä ja kukaton, on myös levinnyt alkuperäisestä koostaan kesän aikana reilusti ja täyttänyt tyhjän tilan. KAsvit eivät ole petunia/orvokki -luokkaa, jotka heittäisin aivan varmana pois kesän jälkeen, joten ajattelin ne säästää. Ohjeissa jotka kaupasta sin luki että selviävät sisälläkin.

        Niistä ötököistä vielä sen verran, etten myöskään tahdo niitä sisäkasveihini, jotta niille ei kävisi mitenkään. Ja minkä minä sille voin että en pidä ötököistä. Sääli olisi vain niiden takia heittää kauniit kasvit pois.

        on ihan tavallinen huonekasvi, jota on ruvettu käyttämään myös kesäkukkien istutuksissa. Ota ihmeessä se sisään, laita valoisalle paikalle. Voit ottaa myös siitä pistokkaita, ja juurruttaa uusia taimia. Elä suotta heitä menemään jos kukka on hyvä, ja elinvoimainen.


    • Mrs Missukka

      Mulle kävi loman jälkeen näin: pidin kasvin varsia pois altakasteluputkilon edestä ja kaadoin putkiloon vettä. Sieltä putkesta ihan läheltä kättäni hyppäsi torakan kokoinen/näköinen ötökkä ylös ja katosi terassin lautojen väliin. Se kävi aikas nopeasti ja en huomannut isoja tuntosarvia, ei kai semmoiset olisi sinne mahtuneetkaan, mutta muuten kyllä sanoisin sitä torakaksi. Tuo episodi on mielessä joka kerta kun kyseistä kasvia kastelen. Ja juu, toin sen kasvin sisälle.

      Sisälle tuotavat kasvit kannattaa kai totuttaa vähitellen sisäelämään. Muutama päivä päivät ulkona ja yöt sisällä. Plus jos vaan mahdollista, pitää niitä eri paikassa kuin muita kasveja ja tarkkailla sairastuuko. "Karenssiajan" jälkeen voi siirtää muiden joukkoon.

      • Jeppet

        Tässä onkin tullut jo melkoisen hyviä vinkkejä :)
        Jos se megaötökkä ei Missukkaakaan syönyt, vaikka kasvi on sisällä, niin enköhän minäkin ole turvassa!! :D Alan varmaan jo tällä viikolla totuttaa amppelia sisälle, kun alkaa nuo yöt kylmenemään jo aikalailla.
        Ja Marja-Liisa, pistokkaita pitää ehkä ottaa kun herttaköynnös alkaa jo roikkumaan aika pitkällä! :) ja nyt kun tiedän, että voin niin täytyy kokeilla.

        Kiitos näistä vastauksista!! Ja jos nyt joku vielä sattuisi keksimään jonkun maagisen ötökän-poistoaineen niin siitä saa kertoa! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe