Voi hitto! Kyläillessä oli tarjolla uunileipiä, joiden päällä oli jauhelihaa. Huomasin syödessä, että liha oli keskeltä selvästi punertavaa. Liha ilmeisesti oli laitettu raakana leivän päälle ja leivät uuniin. Kuinkahan todennäköistä on saada huonosti kypsennetystä jauhelihasta esimerkiksi toksoplasmoosi? Pitääkö alkaa panikoimaan? Vasta-aineita mulla ei ole, joten olen mahdollinen tartunnan saaja. Raskaus on jo viikolla 38, mutta vielähän se ehtii vauvaankin tarttua.
Raaka jauheliha ja toksoplasmoosi, apua!
5
5204
Vastaukset
- ----
..nyt hyvä ihminen panikoi..suomessa on todella pieni riski (siis TODELLA PIENI) saada tokso raa´asta lihasta!
Suurempi riski on että saat sen ulkona jos jotain kukkamaata tms. tongit etkä pese käsiä kunnolla,vaikka hanskat olisivatkin kädessä..tai että saat sen jostain muusta kuin raa´asta lihasta Suomessa.
Vai mistä sitä tietää jos tämä jossa olit kylässä oli hakenut lihan vaikka virosta? =O Siellä ei sitä niin tarkasteta kuin Suomessa.- Mills................
Ei Suomessakaan toksoa mitenkään rutiinisti lihoista tarkateta..
- Nyt ahistaa!
Tiedän että riski on varmasti tosi pieni, mutta netistä kun kaivelin aiheeseen liittyviä tutkimuksia, mainittiin siellä raaka liha (erityisesti sianliha) suurimmaksi tokson riskitekijäksi. Tutkimusten mukaan kissan omistajien tutkiminen on turhaa, mutta raakaa lihaa syöneiden aiheellista.
Pelottaa jos olen kuitenkin yksi niistä harvinaisista, joka sen nyt on saanut!
- kokeisiin
Soita aamulla neuvolaan ja juttele neukun kanssa. Se voi laittaa sulle lähetteen verikokeisiin, johon voit sitten heti mennä, niin ei vaivaa montaa päivää! Mahdollisuus siihen, että olisit tokson saanut, on kuitenkin tosi pieni, mutta jos kerran vaivaa, niin käy ihmeessä verikokeessa. Ihan oman mielenrauhasi takia.
Hyvää loppu-odotusta! :) - julietjonesjashon
No, minun äitini oli raskausaikana syönyt raakaa jauhelihaa (en todellakaan tajua miksi, ei kuulema tiennyt sen olevan kiellettyä) ja minä sain toksoplasmoosin. Että ei se nyt niin tavatonta ole! Mutta minulla se onneksi tuli niin lievänä, että se aiheutti verkkokalvoon haavanomaisia jälkiä, jotka sitten tulehtuivat minun ollessani n.10-11 v. Että vähällä selvisin! Tuolloin vasta selvisi, että olen saanut toksoplasmoosin kohdussa ollessani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799