Neuvoja

luonnonheinän viljelyyn

Voiko luonnonheinää "viljellä"? Meillä pari vähäisessä käytössä olevaa islanninhevosta ja ponia, joille riittäisi hyvin köyhä korsiravinto. Vanhat heinäpeltomme kasvavat pääasiassa nytkin luonnonheinää, mutta joskus olisi hyvä vähän uudistaakin kasvustoa, lähinnä mätästävien ja kortisten lajikkeitten ja jopa koivuntaimien vallatessa viljelyalaa. Joskus on kokeiltu timoteita, mutta se on mielestämme liian tuhtia ravintoa kopukoillemme, eivätkä ne sitä kovin mielellään edes syö. Luonnonheinästä tykkäävät. Jos vain kääntää maan, niin tietysti siihen lopulta kasvaa takaisin se luonnonheinä, mutta alkuun saattaa tulla enempi rikkakasveja. Kuinka siis menetellä, jotta saisi maan muokkauksen jälkeenhyvän luonnonheinän kasvamaan mahd. pian takaisin? Saako jostain esim. tilata luonnonheinän siemeniä, yritin kuuklettaa heikoin tuloksin...

3

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoa kuin heinänteko

      mikä on luonnonheinä? juolavehnä? lauha?

      ainakin juolavehnä on helppo tapaus, leviää juurista kuin rutto.

    • Ville Vallaton#

      kasvuston tilaamattakin, nurmilauhaa, erilaisia röllejä ym. Tietysti juolavehnäkin tulee helposti tälläisiin heinäviljelyksiin ja ruokohelpi, mutta ne nyt eivät ole niin toivottavia. Ihan hyvää heinää saa tälläisistä "luonnonnurmista" hevosille, sato ei tosin ole mikään kaksonen, mutta hevoset tykkää syödä näitä heiniä, kun ne vain korjataan asiallisesti.
      Itse teen vuosittain muutamalta hehtaarilta kaverin hevosille tälläisiltä nurmilta kuivaa heinää pikkupaaleihin ja onnistuu hyvin. Oikeastaan kunnon nurmesta on joinakin vuosina vaikeaa saada kunnon heinää, tulee rehevä kasvusto ja kuivatus ei aina onnistu riittävästi hevosille tarkoitettuun heinään, lisäksi heinä tulee helposti liian karkeaa.
      Nykyään nämä EU-hassutusnurmet sopii vallan mainiosti näihin hevosten heinien korjaamiseen.

      • luonnonheinää

        vinkeistä. Itse kyllä olen ajatellut, että luonnonheinää on kaikki muu paitsi kylvetty timotei, eli varmaan meidänkin pelloilla kasvaa juuri lauhoja, rölleja ja monenlaisia saroja. Itse en niin välittäisi voimakkaasti mätästävistä lajeista, koska pelloilla kulkeminen tulee hankalaksi, ja lisäksi mättäät houkuttelevat hiiriä ja myyriä suojiinsa. Hevoset syövät mieluummin lehtevämpää heinää, joten se on korjattava riittävän ajoissa, ettei sato mene liian kortiseksi. Silloin tulee paljon hukkaa, kun plokkaavat syödessään kovimmat korret pois. Jos heinän pistää palloihin, syövät kortisemmankin heinän paremmin. Säilötimotei taas pistää vatsat ripulille. Ilmeisesti kannattaa siis kylvää kääntämisen jälkeen esim. jotain laidunnurmi tms. seosta luontaisen kasvun lisäksi? Onkohan edullisempaa ostaa jotain valmista seosta vain joitain lajeja erikseen ja sekoittaa itse? Mites tämä EU-nurmi, onko jokin valmis juttu ja mistä sitä saa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe