Jouduin erään riitajutun tausta-aineistoa selvitellessäni rikkomaan vastapuolen kotirauhaa eli kävelin hänen pihatiellään n. 5 m tontille päin ja takaisin. Nyt sain haasteen käräjille kotirauhan rikkomisesta. En tiennyt tontin rajoja ja vastapuolelta (joka oli paikalla ja kuvasi minut tontillaan) kysyessäni aidatun tontin rajan kulkua aidatun alueen ulkopuolella, hän kieltäytyi vastaamasta, käski vain pysyä poissa tontiltaan. Aidatulle alueelle en mennyt. Koska näkemilläni asioilla on merkitystä riitajutussa koin olevani pakkotilanteessa riita-asian selvittelyn vuoksi. Voidaanko kuvatun kaltaisessa tilanteessa soveltaa pakkotilanteista säädettyjä lakeja tai käsitettä putatiivinen pakkotila?
putatiivinen pakkotila
2
593
Vastaukset
- .........
Ei putatiivista pakkotilaa ole olemassakaan. Olet sekoittanut sen putatiivihätävarjeluun. Siinä ihminen luulee joutuvansa hyökkäyksen kohteeksi, eli erehtyy. Tälllöin tahallisesta rikoksesta ei rangaista, mutta jos se sisältää tuottamusellisen teon, niin siitä VOI seurata rangaistus.
Pakkotilassa taas jonkin edun suojaamiseksi pakottavalta vaaralta, uhrataan jokin toinen etu.
Taidat olla opiskelija ja keksit koko jutun, sillä ei tällaista juttua Suomen käräjäoikeuksissa ole kait koskaan ollut.- jukkisalko
Vaikka nykyisin voimassa olevassa rikoslaissa ei em käsitettä mainitakkaan, tuntee oikeuskirjallisuus ko asian joten se siitä. "Tekijä voi näet jäädä rankaisematta esim. kysymyksen ollessa ns putatiivipakkotilasta."
Kysymyksessäni kuvaama juttu tullee käräjille aikanaan, kyseessä ei ole keksitty tapaus. Haaste tuli konkreettisena käsiini viime viikolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628