Mistä uusi filmikamera?

jelppivä

Pitäisi ostaa lahjaksi joku laadukas filmikamera. Hintahaitari n. 100-200E
Mistähän moinen löytyisi?

33

5650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilmirullaattori

      Uusia tuohon hintaan ei taida löytyä kuin Holga, keskikoon filmille. Sitten löytyy ammattivehkeitä mutta niiden hinnat on tonneissa. Vähän käytetyn saa huutonetistä muutamalla kympillä ja sillä kuvaa muutaman kymmenen vuotta.

    • 23

      pitää ostaa lahjaksi,
      et siis et siis pidä lahjan saajasta, vain tuo raha pitää tuhlata.

      ehkä lahjansaaja ei ymmärrä jos on yli 85v, mutta varmaan muut tajuavat ilkeytesi.

      en näe mitään järkeä ostaa tuon hintaista filmikameraa,
      itse luovuin filmistä jo -90 luvulla.

      • filmikko

        ostaa ilman muuta filmikamera. Onhan se ihan eri juttu, kuin digi.
        Itselläni on molemmat, mutta kuvaan mieluummin filmille. Filmikuvassa/-kuvauksessa on sitä taikaa, jota on vaikea selittää.


      • filmikko kirjoitti:

        ostaa ilman muuta filmikamera. Onhan se ihan eri juttu, kuin digi.
        Itselläni on molemmat, mutta kuvaan mieluummin filmille. Filmikuvassa/-kuvauksessa on sitä taikaa, jota on vaikea selittää.

        hyvä jos yksi ihminen sadasta näkee sen taian. En oikein usko että tämän lahjan kohde on juuri se joka sadas.
        Jos filmikamera kuitenkin pitää saada, niitä on käytettyjen markkinoilla määrättömästi ja jotkut yksilöt käytännössä uudenveroisia.

        On kyllä totta että filmikamera on ihan eri juttu kuin digi, jonka kuvia voi katsella heti ja filmiäkin piisaa kerralla satoihin (haluttaessa lähes ilmaisiin) kuviin.


      • filmikko
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        hyvä jos yksi ihminen sadasta näkee sen taian. En oikein usko että tämän lahjan kohde on juuri se joka sadas.
        Jos filmikamera kuitenkin pitää saada, niitä on käytettyjen markkinoilla määrättömästi ja jotkut yksilöt käytännössä uudenveroisia.

        On kyllä totta että filmikamera on ihan eri juttu kuin digi, jonka kuvia voi katsella heti ja filmiäkin piisaa kerralla satoihin (haluttaessa lähes ilmaisiin) kuviin.

        "On kyllä totta että filmikamera on ihan eri juttu kuin digi, jonka kuvia voi katsella heti ja filmiäkin piisaa kerralla satoihin (haluttaessa lähes ilmaisiin) kuviin."

        Ilmaisiahan ne digikuvat tietysti ovat, kun ostat uuden kameran vähintään joka vuosi ja vanhan arvo on jo silloin romahtanut romun tasolle. Onhan se mukava räiskiä tuhansia kuvia ja tuhrata tietokoneen ääressä silmät punaisina yökausia valkkaamassa "sitä hyvää kuvaa".

        Kun omistat kunnollisen (nimenomaan kunnollisen) filmikameran, kuvaaminen on ihan eri tasolla positiivisessa mielessä. Ei tarvitse olla markkinoiden talutusnuorassa numeraalisten arvojen kilpailussa, vaan voit keskittyä olennaiseen, eli valokuvaamiseen. Ja kuvat ovat ihan eri maata, kuin keskivertokuvaajan digimuovikertakäyttöleluissa.


      • filmikko kirjoitti:

        "On kyllä totta että filmikamera on ihan eri juttu kuin digi, jonka kuvia voi katsella heti ja filmiäkin piisaa kerralla satoihin (haluttaessa lähes ilmaisiin) kuviin."

        Ilmaisiahan ne digikuvat tietysti ovat, kun ostat uuden kameran vähintään joka vuosi ja vanhan arvo on jo silloin romahtanut romun tasolle. Onhan se mukava räiskiä tuhansia kuvia ja tuhrata tietokoneen ääressä silmät punaisina yökausia valkkaamassa "sitä hyvää kuvaa".

        Kun omistat kunnollisen (nimenomaan kunnollisen) filmikameran, kuvaaminen on ihan eri tasolla positiivisessa mielessä. Ei tarvitse olla markkinoiden talutusnuorassa numeraalisten arvojen kilpailussa, vaan voit keskittyä olennaiseen, eli valokuvaamiseen. Ja kuvat ovat ihan eri maata, kuin keskivertokuvaajan digimuovikertakäyttöleluissa.

        >Ilmaisiahan ne digikuvat tietysti ovat, kun ostat uuden kameran vähintään joka vuosi ja vanhan arvo on jo silloin romahtanut romun tasolle.

        Mitä ihmettä höpötät? Miksi uusi kamera pitäisi ostaa joka vuosi tai edes joka kolmas vuosi? Mun kuusi vuotta vanha 5 megapikselin Sony-pokkari tekee yhä hienoa kuvaa ja tekee varmaan vielä vuosia. Eihän sillä paljon arvoa ole enää, mutta filmipokkareilla ei ole senkään vertaa, kun kukaan ei halua sellaisilla enää kuvata.

        >Onhan se mukava räiskiä tuhansia kuvia ja tuhrata tietokoneen ääressä silmät punaisina yökausia valkkaamassa "sitä hyvää kuvaa".

        En tiedä kuka noin tekee, minä en ainakaan, mutta mukavampi on kyllä löytää se hyvä kuva vaikka sadasta sarjana paukutetusta digiruudusta kuin todeta, että 24 kuvan filmin jäljellä olleille kahdeksalle ruudulle ei tällä kertaa yhtäkään hyvää otosta tallentunut ja filmin vaihdon jälkeen tilanne oli jo ohi.

        >Kun omistat kunnollisen (nimenomaan kunnollisen) filmikameran, kuvaaminen on ihan eri tasolla positiivisessa mielessä. Ei tarvitse olla markkinoiden talutusnuorassa numeraalisten arvojen kilpailussa, vaan voit keskittyä olennaiseen, eli valokuvaamiseen.

        Mikähän digikameroissa estääkään keskittymisen olennaiseen ja mikä pakottaa olemaan markkinoitten talutusnuorassa? Kyllä minä filmiajan olen elänyt ja aivan samoin silloin harrastajapiireissä kuolattiin uusien kameroitten ominaisuuksia kuin nytkin.

        >Ja kuvat ovat ihan eri maata, kuin keskivertokuvaajan digimuovikertakäyttöleluissa.

        Vertaat siis laadukkaan filmikameran säätömahdollisuuksia halpisdigien ominaisuuksiin? Saahan sitä noinkin tehtyä mieleisiään johtopäätöksiä...;)


      • filmikko
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ilmaisiahan ne digikuvat tietysti ovat, kun ostat uuden kameran vähintään joka vuosi ja vanhan arvo on jo silloin romahtanut romun tasolle.

        Mitä ihmettä höpötät? Miksi uusi kamera pitäisi ostaa joka vuosi tai edes joka kolmas vuosi? Mun kuusi vuotta vanha 5 megapikselin Sony-pokkari tekee yhä hienoa kuvaa ja tekee varmaan vielä vuosia. Eihän sillä paljon arvoa ole enää, mutta filmipokkareilla ei ole senkään vertaa, kun kukaan ei halua sellaisilla enää kuvata.

        >Onhan se mukava räiskiä tuhansia kuvia ja tuhrata tietokoneen ääressä silmät punaisina yökausia valkkaamassa "sitä hyvää kuvaa".

        En tiedä kuka noin tekee, minä en ainakaan, mutta mukavampi on kyllä löytää se hyvä kuva vaikka sadasta sarjana paukutetusta digiruudusta kuin todeta, että 24 kuvan filmin jäljellä olleille kahdeksalle ruudulle ei tällä kertaa yhtäkään hyvää otosta tallentunut ja filmin vaihdon jälkeen tilanne oli jo ohi.

        >Kun omistat kunnollisen (nimenomaan kunnollisen) filmikameran, kuvaaminen on ihan eri tasolla positiivisessa mielessä. Ei tarvitse olla markkinoiden talutusnuorassa numeraalisten arvojen kilpailussa, vaan voit keskittyä olennaiseen, eli valokuvaamiseen.

        Mikähän digikameroissa estääkään keskittymisen olennaiseen ja mikä pakottaa olemaan markkinoitten talutusnuorassa? Kyllä minä filmiajan olen elänyt ja aivan samoin silloin harrastajapiireissä kuolattiin uusien kameroitten ominaisuuksia kuin nytkin.

        >Ja kuvat ovat ihan eri maata, kuin keskivertokuvaajan digimuovikertakäyttöleluissa.

        Vertaat siis laadukkaan filmikameran säätömahdollisuuksia halpisdigien ominaisuuksiin? Saahan sitä noinkin tehtyä mieleisiään johtopäätöksiä...;)

        "Mitä ihmettä höpötät? Miksi uusi kamera pitäisi ostaa joka vuosi tai edes joka kolmas vuosi? Mun kuusi vuotta vanha 5 megapikselin Sony-pokkari tekee yhä hienoa kuvaa ja tekee varmaan vielä vuosia. Eihän sillä paljon arvoa ole enää, mutta filmipokkareilla ei ole senkään vertaa, kun kukaan ei halua sellaisilla enää kuvata."

        Olet kyllä (positiivinen) poikkeus, jos et ole kameroiden vaihtorumbassa mukana. Tätä palstaa seuratessa tulee kyllä sellainen mieleen, että täällä enemmistöllä on melkoinen vaihtorumba menossa koko ajan. Uutuuksiahan satelee nykyään aivan eri tahtiin, kuin ns. filmiaikoina.
        Itselläni on myös laatikon pohjalla 3,2 megapikselin Sony ja varmasti on vähintään yhtä hyvä kuva, kuin tämän hetken tavallisessa pokkarissa (jopa parempi). Ikääkin on kameralla jo viisi vuotta ja maksoi silloin maltaita. Nyt ei ole minkään arvoinen. Ei tietenkään filmipokkarikaan ole arvoaan säilyttänyt.

        En tiedä, tämä filmikuvaus on varmaan aivan eri harrastus, kuin digikuvaus ja siitä ei voi ehkä edes väitellä rinnakkaisina asioina. On vissiin elämäntapa.
        On siis digi-ihmistenkin aika aloittaa aivan uusi harrastus-filmikuvaus ;)


      • filmikko kirjoitti:

        "Mitä ihmettä höpötät? Miksi uusi kamera pitäisi ostaa joka vuosi tai edes joka kolmas vuosi? Mun kuusi vuotta vanha 5 megapikselin Sony-pokkari tekee yhä hienoa kuvaa ja tekee varmaan vielä vuosia. Eihän sillä paljon arvoa ole enää, mutta filmipokkareilla ei ole senkään vertaa, kun kukaan ei halua sellaisilla enää kuvata."

        Olet kyllä (positiivinen) poikkeus, jos et ole kameroiden vaihtorumbassa mukana. Tätä palstaa seuratessa tulee kyllä sellainen mieleen, että täällä enemmistöllä on melkoinen vaihtorumba menossa koko ajan. Uutuuksiahan satelee nykyään aivan eri tahtiin, kuin ns. filmiaikoina.
        Itselläni on myös laatikon pohjalla 3,2 megapikselin Sony ja varmasti on vähintään yhtä hyvä kuva, kuin tämän hetken tavallisessa pokkarissa (jopa parempi). Ikääkin on kameralla jo viisi vuotta ja maksoi silloin maltaita. Nyt ei ole minkään arvoinen. Ei tietenkään filmipokkarikaan ole arvoaan säilyttänyt.

        En tiedä, tämä filmikuvaus on varmaan aivan eri harrastus, kuin digikuvaus ja siitä ei voi ehkä edes väitellä rinnakkaisina asioina. On vissiin elämäntapa.
        On siis digi-ihmistenkin aika aloittaa aivan uusi harrastus-filmikuvaus ;)

        Palstat antavat aina vääristynen kuvan. Normaalit ihmiset eivät vaihda kameraa vuosittain. Veikkaisin tyypilliseksi käyttöiäksi 3-5 vuotta. Miksi ihmeessä miettii kameran arvoa? Ei se ole mikään sijoitus. Olennaista on kameran käyttöarvo.


    • pimpeli,pompeli
    • alte 2

      Kun digikamerat tulivat, tuli samalla markkinoille miljoonia ns. suuria valokuvaajia. Kaikki ovat nykyään suuria taiteilijoita ja valokuvauksen asiantuntijoita. Digikuvia on arkistoissa, mutta mihin ne joutuvat? Digikuva toi valokuvaukseen suuren inflaation. Mutta missä ovat ne suuret valokuvat, jotka jäävät historiaan? Digikuvaus ei ole tuonut yhtään sellaista.

      • filmikko

        Nyt kiinnitetään enempi huomiota siihen, että onko kuva veitsenterävä, miten pimeässä saa "hyviä kuvia", onko kamerassa tarpeeksi pikseleitä että saan hyvän metri kerta kaksi suurennoksen ym. ym. Myös se, että voin ottaa yhtenä päivänä 500-1000 kuvaa kun on tikikamera.

        Valokuvauksessa digi ei ole tuonut mitään itse valokuvauksen kannalta uutta. On vain jumalattomasti kuvia, joista se ylimääräinen määrä, minkä digi mahdollistaa filmikuvaukseen verrattuna, ei tuo mitään lisäarvoa.
        Ainut, mikä todella hyötyy tästä on laite- ja ohjelmistovalmistajat.

        Onneksi suuri osa nykykuvista häviää aika lyhyenkin ajan kuluessa bittiavaruuteen.


      • juhuuxi
        filmikko kirjoitti:

        Nyt kiinnitetään enempi huomiota siihen, että onko kuva veitsenterävä, miten pimeässä saa "hyviä kuvia", onko kamerassa tarpeeksi pikseleitä että saan hyvän metri kerta kaksi suurennoksen ym. ym. Myös se, että voin ottaa yhtenä päivänä 500-1000 kuvaa kun on tikikamera.

        Valokuvauksessa digi ei ole tuonut mitään itse valokuvauksen kannalta uutta. On vain jumalattomasti kuvia, joista se ylimääräinen määrä, minkä digi mahdollistaa filmikuvaukseen verrattuna, ei tuo mitään lisäarvoa.
        Ainut, mikä todella hyötyy tästä on laite- ja ohjelmistovalmistajat.

        Onneksi suuri osa nykykuvista häviää aika lyhyenkin ajan kuluessa bittiavaruuteen.

        "Onneksi suuri osa nykykuvista häviää aika lyhyenkin ajan kuluessa bittiavaruuteen."

        Ehkei se nyt aivan näinkään ole, tosin jos ei "päivitä" arkistoaan tarvittaessa niin silloin ehkä voivat hävitä mutta kuvaajalla joka ei sen vertaa viitsi nähdä vaivaa, ei säily edes ne "ikuiset" filmille otetut kuvat.

        Se mitä sanoit ettei digikuvaus ole tuonut kuvauksen kannalta mitään uutta pitää paikkansa, ja niin sen pitääkin pitää.


    • Lomograafisti
      • Bomber-Mache

        Totta, itsekin olen loomoileva kuvaaja. Kandee ainakin käydä tsekkaamassa... Itse olen Superkaupan kanta-asiakas. Olen ostanut sieltä mm Lubitel 166 kameran, ja olen tyytyväinen. :)


    • Bomber-Mache

      Kyllä filmissä on sitä jotain. Mutta kummallakin formaatilla on kannattajansa. Uusia fiomikameroita löytyy esimerkiksi Scandinavian Photosta, siellä myydään Phenix merkkisiä filmikameroita juuri tuohon hintahaarukkaan... Käytettyjäkin on tarjolla, sekä Canon EOS 1V ja Nikon F6 jotka ovatkin sitten hinnaltaan aivan toista luokkaa. Itse kuvaan kummallekin, niin filmillä kuin digillä. Digikamerana minulla on Nikon D1X ja filmikamerana Nikon F65. Kummassakin on se oma viehätyksensä. Ei kannata teilata kenenkään mieltymyksiä kuvausformaatin suhteen, jokainen saapi valita mieluisensa. Filmiä on yhtälailla saatavilla esim marketeista kuin on digikameroiden muistikorttejakin. Eli kummassakin on se oma juttunsa, eikä kenenkään kannata teilata toisten mielipiteitä jos itse niin kovasti luulee olevansa oikeassa. Sama juttu on CD vs vinyyli formaattisodan kanssa, kummallakin on kannattajansa. :) Ja taas itse käytän kumpaakin. Käypä tsekkaamassa Scandinavian Photon sivusto, siellä on kaikenlaista niin digikuvaukseen kuin filmikuvaukseenkin...

      • filmikko

        Se vain, että kun kuvaa filmille, niin kannattaa kuitenkin hankkia parhaita professional-filmilaatuja ja niitä ei tahdo löytyä marketeista, vaan valokuvaustarvikkeita myyvistä nettikaupoista tai oikeista valokuvausliikkeistä.
        Itse tilaan filmit, kemiat ym. saksalaisesta nettikaupasta.
        Muutaman euron lisähinta kunnon filmistä verrattuna halpafilmeihin kyllä kannattaa, jos ei sitten lomoile.


    • Kaupasta helpointa

      Miten olisi Kameratori.fi. Heiltä saa aina valikoimista filmikameroita ja tuntuvat olevan erittäin palvelualttiita jos jokua asia askarruttaa..

    • väinämöisenkatu

      Tarvitseeko välttämättä olla uusi.Olisi tarjolla siisti minolta dynax 5000i.Zoom 35-80,salama minolta program 2000i sekä laukku.

    • Nakketin

      Älä hemmetissä mitään uutta filkkarunkoa osta. Esim. käytetty Canon A1 on sen verran nostalgisen hieno, ettei uutta todellakaan tarvita. Jotain ylimääräisiä korjauksia saattaa joutua ikävä kyllä maksamaan, jos rungossa vikaa. Canon A1 rungon saa 50mm 1.8 manual lasin kanssa helposti tohon budjettiin ja paaaljon parempi lahja. Etenkin jos saaja on nuoruudessaan tuollaista runkoa kokeillut.

    • no ei kannata

      Kannattaako vastailla 2009 kirjoitettuun?

      • Näino

        Kannaattaa näköjään sinunkin mielestä:)


    • "Kannattaako vastailla 2009 kirjoitettuun?"

      Täällä perinteiset kamerat-puolella on niin vähän keskustelua, että vanhoihinkin juttuihin voi ottaa kantaa ja herätellä asiasta uuttakin keskusteltavaa.

      Ei todellakaan ole paljon mieltä etsiä uutta filmirunkoa kun huippulaatuisia kameroita saa edullisesti käytettynä.
      Tuo Canonin A1 on varmasti hieno kamera ja myös Nikonin F-sarja. Olympuksen OM-1/2 ovat todella hienoja kameroita myös.
      Leican M-sarja on sitten omassa luokassaan, mutta niin on hintakin. Leicalla arvo säilyy ja nousee.

    • Mixu

      Minulla on ollut kolme digikameraa ja jokainen on hajonnut alle kahden vuoden käytön aikana. Pidän kameroista hyvää huolta, eli en pudottele,kastele tai kolhi niitä, mutta rikki ne menee kuitenkin. Viimeisimmällä voi vielä ottaa kuvia, mutta kuvat on vaaleanpunaisia ja suttuisia. Vanhat filmikamerat kesti 15-20vuotta, ja jopa kauemminkin.

      • kestävyyksissä eroja

        Niin? Mitä sitten?

        Jos vanha filmikamera hajoaa, se hajoaa mekaanisesti. Digikamera voi hajota, vaikka siihen ei tulisi mitään mekaanista vauriota.

        Jos haluat kuvat digitaaliseen muotoon, ei filmikamera ole ratkaisu vain kesävyytensä vuoksi. Joudut kuitenkin skannaamaan nuo filmit, jolloin laatu putoaa alle sen, mitä olisit saanut digikameralla.

        Ei kannata sekoittaa asioita - mekaaninen hajoaminen ei ole vertailukelpoinen elektroniikan hajoamisen kanssa.

        Sinulla on oikeastaan vain yksi vaihtoehto yrittäessäsi löytää kestävämpää kameraa: osta kestävämpi digikamera.


    • tietoja

      huuto.netissä on myynnissä:
      Yashica-vanha filmikamera laukku hintaan 20€ filmi maksaa 2-4€ ja yhden filmin kehittäminen kuviksi maksaa lähelle 20 €

    • mie se vain

      Itselläni yksi Yashica jäänyt menneiltä ajoilta.. MF-2 malli ja voin kyllä olla suosittelematta sitä.. Tai,ihan käypiähän ne kuvat on,mutta mikäli ainoat säädöt on:
      ASA 100 salama on NOIN 1/100S ja F/4.0
      ASA 100 ilman salmaa on NOIN 1/100s F/5.6
      ASA 400 salama on NOIN 1/100S F/8
      ASA 400 ilman salamaa on NOIN 1/100s F/11

      Noin niinkö suuntia-antavasti.. Melko työlästähän son käytellä,mutta ihan hyvällä kirkkaalla päivällä ASA200 filmi sisälle ja säädöksi ASA400 ilman salamaa ja saat ihan kohtuullista jälkeä..

      Itse suosittelisin kiertämään nuita kamerakirppiksiä, niistä löytyy aarteita!

    • joukahainenkai

      Valokuvaamo Keskuskuva,
      Onkiniemenkatu 8,
      38200 Sastamala
      p. 03-5142955

      • vastasit sitten?

        jelppivä
        28.9.2009 15:18
        0

        Pitäisi ostaa lahjaksi joku laadukas filmikamera. Hintahaitari n. 100-200E
        Mistähän moinen löytyisi?



        joukahainenkai
        25.3.2014 11:47
        0
        Sulje
        Valokuvaamo Keskuskuva,
        Onkiniemenkatu 8,
        38200 Sastamala
        p. 03-5142955

        Voi ristuspetkele, alkuperäinen kyseli viisi (5) vuotta sitten filmikameraa, eiköhän
        tuo ole jo kameransa ostanut. Kannattaisi vähän tutkia milloin on mitäkin kyselty.


    • IlkkaHenrikki

      Minulla on suuri varasto filmikameroita.
      Minkälaista filmikameraa haluat ja minkälaisen linssin siihen?

      • myöhässä oot

        Eiköhän tuo aloittaja liene filmikameransa jo ostanut, jos ylipäätään sitä aikoo hankkiakaan. Meinaan viestiketju/aloitus on vuodelta 2009 joten aika myöhässä olet.


    • ,mdsgnsbhg
    • keskuskuva

      Valokuvaamo Keskuskuva
      Onkiniemenkatu 8
      38200 Sastamala

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe