miten rihtataan potkuriakseli akselivetoisesta purkkarista.
Potkuri akselin rihtaus
12
3277
Vastaukset
- -Mika
Lyhyt versio (täydennystä varmaan tulee):
1.Akselin laippa löysälle akselista löysäämällä pultit.
2.Laippa irti laatikosta avaamalla pultit.
3. Nosta/laske vaihteiston takareunaa kiinnityspultteja säätämällä, kunnes laippa ja laatikon vastaava levy on pystysuunnassa samalla korkeudella (pultit menee reikiin suoraan, vääntämättä).
4. Sitten laippa käsin kiinni laatikkoon ja rakotulkilla (alussa silmällä) säädetään koneen/laatikon pulttien korkeutta vastakkaisesta päästä, kunnes laippa ja laatikon vastaava levy on sekä ylä, että alalaidasta samalla etäisyydellä toisistaan.
5. Tarkista akselilaipan korkeus suhteessa laatikkoon uudelleen ja jatka kohdasta 3.
Tee kaikki edellä mainittu, kunnes mittauksien jälkeen ei tarvitse mitään enää säätää.
6. Pulttaa akselin laippa kiinni laatikkonn ja akseliin.- Ei täristä enää
Ennen kuin alat löysäilemään laippaa yms. niin tarkistaa koneen kiinnitys eli se onko kone suorassa. Omassa purkkarissani löytyi vika sieltä kun se täristi. Kone oli etureunastaan nokallaan toiseen suuntaan.
- -Mika-
Ei täristä enää kirjoitti:
Ennen kuin alat löysäilemään laippaa yms. niin tarkistaa koneen kiinnitys eli se onko kone suorassa. Omassa purkkarissani löytyi vika sieltä kun se täristi. Kone oli etureunastaan nokallaan toiseen suuntaan.
..tuo rihtaaminen juuri on. Vain koneen suoruuden mittaamista ja korjaamista.
- Hönö.
-Mika- kirjoitti:
..tuo rihtaaminen juuri on. Vain koneen suoruuden mittaamista ja korjaamista.
mutta tuohon ensimmäiseen ohjeeseesi lisäisin sen verran, että kun olet irroittanut laippojen pultit ainakin itselläni akseli roikkuu koska ainoat laakerit akselilla ovat taliboksissa ja vannasputken päässä oleva vesivoideltu kuminen laakeri.
Itse rihtasin aiemmin juuri mainitsemallasi tavalla, mutta ajan myötä koneen kumityynyt väsyvät ja moottorin asento muuttuu. Laitoin laippojen väliin "rättinivelen" eli joustolaipan jolloin rihtaus ei ole niin tarkka. Itselläni tuo toimii mainiosti.
Lue myös tuo vanha ketju. http://keskustelu.suomi24.fi/node/4399152 - Hönö.
Hönö. kirjoitti:
mutta tuohon ensimmäiseen ohjeeseesi lisäisin sen verran, että kun olet irroittanut laippojen pultit ainakin itselläni akseli roikkuu koska ainoat laakerit akselilla ovat taliboksissa ja vannasputken päässä oleva vesivoideltu kuminen laakeri.
Itse rihtasin aiemmin juuri mainitsemallasi tavalla, mutta ajan myötä koneen kumityynyt väsyvät ja moottorin asento muuttuu. Laitoin laippojen väliin "rättinivelen" eli joustolaipan jolloin rihtaus ei ole niin tarkka. Itselläni tuo toimii mainiosti.
Lue myös tuo vanha ketju. http://keskustelu.suomi24.fi/node/4399152Tuon nivelen asennuksen ja rihtauksen jälkeen tarkistan linjauksen vielä akselin kyljestä heittokellolla.
- A33
Ei täristä enää kirjoitti:
Ennen kuin alat löysäilemään laippaa yms. niin tarkistaa koneen kiinnitys eli se onko kone suorassa. Omassa purkkarissani löytyi vika sieltä kun se täristi. Kone oli etureunastaan nokallaan toiseen suuntaan.
kumityynyt uusiin vai sääditkö vain kiinnitystä?
Vastaukset toistaiseksi OK mutta haluan lisätä että minä tein sen rihtauksen mutta asensin sen jälkeen BullFlex 8 joustokytkin ja ero oli valtava. Suosittelen lämpimästi!
Suurin ero huomaa aalokossa kun moottori liikkuu mutta BullFlex sallii aina 2 asteen suuntavirheitä.- pentafani
Potkuriakselin rihtaaminen on turhaa, jos asennat potkurikaselin läpiviennin tiivisteeksi ns. black jackin. Se on kumista valmistettu ja antaa anteeksi kulmavirheet akselissa. Kokeiltu on ja toimii hyvin.
- -Mika-
Eihän sitä rihtaamista tehdä vain läpiviennin tiivisteen keston vuoksi. Kun kyseessä on suora akseli, olisi suotavaa, että se olisi suorassa. Siitähän tässä vaan on kyse. Vinossa oleva akseli ravistaa koneajossa koko pakettia ja koneen kumityynitkin on kovilla, tärinöistä nyt puhumattakaan.
Eikös se ole kuitenkin helpompaa vaan laittaa kone suoraan, kuin alkaa vaihtamaan stefaboksin tilalle jotain Black-boxia. - pentafani
-Mika- kirjoitti:
Eihän sitä rihtaamista tehdä vain läpiviennin tiivisteen keston vuoksi. Kun kyseessä on suora akseli, olisi suotavaa, että se olisi suorassa. Siitähän tässä vaan on kyse. Vinossa oleva akseli ravistaa koneajossa koko pakettia ja koneen kumityynitkin on kovilla, tärinöistä nyt puhumattakaan.
Eikös se ole kuitenkin helpompaa vaan laittaa kone suoraan, kuin alkaa vaihtamaan stefaboksin tilalle jotain Black-boxia.Jos se akseli antaa periksi läpiviennin kohdalla, mihin se kone siitä enää heiluisi? Huomattavasti helpompaa on antaa paketin heilua läpiviennin kohdalla kuin alkaa rihtailemaan tarpeettoman tarkasti akselia. Näin tehdään muuten myös isommissakin aluksissa.
- -Mika-
pentafani kirjoitti:
Jos se akseli antaa periksi läpiviennin kohdalla, mihin se kone siitä enää heiluisi? Huomattavasti helpompaa on antaa paketin heilua läpiviennin kohdalla kuin alkaa rihtailemaan tarpeettoman tarkasti akselia. Näin tehdään muuten myös isommissakin aluksissa.
Yleensä akselivetoisissa on kannatinlaakeri myös pohjan toisella puolella. Ja näiden kahden laakerin (sisällä/ulkona) välillä on etäisyyttä kymmeniä senttejä. Ei se akseli ja ne laakerit pidä siitä, että se akseli joutuu taipumaan väärällä korkeudella olevan kone/laatikkopaketin vuoksi.
Kun se on suora akseli, sen kuuluisi olla suorassa. Ja sen saaminen suoraan on helppoa, sitä kutsutaan rihtaamiseksi.
Isommista aluksista en sen kummemin tiedä, mutta sukellusseuramme tukialuksessa on uloimman ja sisimmän laakerin väli yli kolme metriä. Ja välissä jäykkä akseli. Siinä se rihtaaminen on vielä tarkempaa. - -Mika-
pentafani kirjoitti:
Jos se akseli antaa periksi läpiviennin kohdalla, mihin se kone siitä enää heiluisi? Huomattavasti helpompaa on antaa paketin heilua läpiviennin kohdalla kuin alkaa rihtailemaan tarpeettoman tarkasti akselia. Näin tehdään muuten myös isommissakin aluksissa.
Jotta se akseli antaisi periksi siinä läpiviennin kohdalla, sen tulisi olla yhden pisteen läpivienti. Siis vain yksi laakeri koko akselissa. Ja vielä ilman niveltä. Tällaista ei ole tullut vastaan. Se ei tarkoita, etteikö sellaista olisi, mutta yleisimmässä akselitypissä laakereita on enemmän kuin yksi, jolloin rihtaamiselle on perusteita.
Ja jopa tuossa kuvitteellisessa yhden pisteen akselissa, on järkevää rihdata akselilaippa laatikkoon. Tällöin se vaan tehdään hieman toisin: Laitetaan pultit laippojen väliin paikalleen, mutta ei kiristetä niitä. Työnnetään lappta potkuriakselilla kiinni laatikkon ja mitataan välys laippojen välistä yla/ala suunnassa sekä vasen/oikea suunnassa. Säädetään kone/laatikkopakettia kunnes välykset on keskenään samat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282527- 1142126
- 1221809
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?971803Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91547Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161391140Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891031Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu211022Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987