Savate

ehkä harrastamaan?

Onko täällä ketään Savaten harrastajia? Minkälaiset ovat omat kokemuksenne lajista?

Miten Savate eroaa esim. Kick Boxingista tai Muay Thaista?

15

13079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saha

Savaten kehittivät satamien humalaiset pikkurikolliset. Olemukseltaan lajit kuuluvat samaan kategoriaan.

• Muay

Eikös tuo ollut just toisinpäin, että näitä pikkurikollisia vastaan kun ei saanut kantaa aseita? Potkut siis, käsitekniikka on kait kopsittu englantilaisesta nyrkkeilystä.

• Savateur

www.savate.com

• Minä vaan

Minun mielestäni kannattaa kokeilla, jos mielenkiintoa riittää, eikä pelkää pientä kontaktia. Lajina savate on huomattavasti liikkuvampi ja tanssillisempi kuin kick boxing ja muay thai. Lisäksi käytetään kenkiä, toisin kuin edellä mainituissa lajeissa. Potkut siis tähdätään kengän kärjellä, ei päkiällä tai säärellä. Savateen eivät kuulu polvi- tai kyynärpäätekniikat (tai paini-)kuten muay thaihin. Lisäksi toisin kuin kick boxingissa, savatessa alapotkut, eli potkut jalkoihin ovat erittäin suuressa osassa.

Itselläni harrastamista aikoinaan rajoitti lähinnä penikkatauti, muuten olen kyllä todella tykästynyt kyseiseen lajiin. Pieneen kontaktiin saa kyllä varautua, eli jos se pelottaa kannattaa kokeilla savate formeta. Jos tulee lisää kysyttävää, niin yritän vastata.

• nimimerkki

Nyt kannattaa muistaa, että savatea on olemassa eri tyylejä. "Savate" on samanlainen käsite kuin "karate" ja "kung-fu", eli sillä ei voi kovin tarkkaan mitään sanoa. Tässä ketjussa on puhuttu tähän mennessä "boxe francaise" nimisestä savaten tyylistä, joka on kilpailulaji. "Savate forme" tuli ainoana omana tyylinä esille. Se on kuntonyrkkeilyyn verrattavissa olevaa savatea.

Sellaisiakin tyylejä löytyy, joissa on polvi- ja kyynärpäätekniikat käytössä. Lisäksi esim. pariisilainen paini on osa joitain savaten tyylejä. Kaikissa tyyleissä ei tanssita.

• Minä vaan
        nimimerkki kirjoitti:

Nyt kannattaa muistaa, että savatea on olemassa eri tyylejä. "Savate" on samanlainen käsite kuin "karate" ja "kung-fu", eli sillä ei voi kovin tarkkaan mitään sanoa. Tässä ketjussa on puhuttu tähän mennessä "boxe francaise" nimisestä savaten tyylistä, joka on kilpailulaji. "Savate forme" tuli ainoana omana tyylinä esille. Se on kuntonyrkkeilyyn verrattavissa olevaa savatea.

Sellaisiakin tyylejä löytyy, joissa on polvi- ja kyynärpäätekniikat käytössä. Lisäksi esim. pariisilainen paini on osa joitain savaten tyylejä. Kaikissa tyyleissä ei tanssita.

Kommentoinkin lähinnä savatea sellaisena kuin sitä voi Suomessa harjoitella. Erityisesti pääkaupunkiseudulla, koska muista seuroista minulla ei ole kokemusta. Mitään tuollaista polvet ja kyynärpäätekniikat mukana -savatea täällä ei voi harjoitella. Toki lutte parisienne kuuluu la cannen (miekka ja keppitekniikat) ohella savateen, mutta koska niitä ei pääse harjoittelemaan, en niitä tässä yhteydessä lähtenyt mainitsemaan. Eli savate, jota täällä pääsee salille harjoittelemaan, on juuri tuota kilpasavatea. Turha kuitenkaan mielestäni verrata savate-termiä termiin kung fu, joka sinäänsä ei tarkoita mitään yksittäistä lajia. Savate on kuitenkin selkeästi oma lajinsa.

Kilpasavaten eli boxe francaisen lisäksi savatesta on sitten kehitetty savate formé, jolloin puhutaan kontaktittomasta lajista, kuten kuntonyrkkeily on muokattu nyrkkeilystä. Vastaavasti savate défence on savatetekniikoiden päälle rakennettu oma itsepuolustuslajinsa/turvallisuusalan ammattilaisten käyttämä tekniikkakokoelma.

• nimimerkki-erkki
        Minä vaan kirjoitti:

Kommentoinkin lähinnä savatea sellaisena kuin sitä voi Suomessa harjoitella. Erityisesti pääkaupunkiseudulla, koska muista seuroista minulla ei ole kokemusta. Mitään tuollaista polvet ja kyynärpäätekniikat mukana -savatea täällä ei voi harjoitella. Toki lutte parisienne kuuluu la cannen (miekka ja keppitekniikat) ohella savateen, mutta koska niitä ei pääse harjoittelemaan, en niitä tässä yhteydessä lähtenyt mainitsemaan. Eli savate, jota täällä pääsee salille harjoittelemaan, on juuri tuota kilpasavatea. Turha kuitenkaan mielestäni verrata savate-termiä termiin kung fu, joka sinäänsä ei tarkoita mitään yksittäistä lajia. Savate on kuitenkin selkeästi oma lajinsa.

Kilpasavaten eli boxe francaisen lisäksi savatesta on sitten kehitetty savate formé, jolloin puhutaan kontaktittomasta lajista, kuten kuntonyrkkeily on muokattu nyrkkeilystä. Vastaavasti savate défence on savatetekniikoiden päälle rakennettu oma itsepuolustuslajinsa/turvallisuusalan ammattilaisten käyttämä tekniikkakokoelma.

Pääkaupunkiseutu ei ole Suomi.

Savate ei ole sama asia kuin boxe francaise. Lukeehan se jo savate.comissakin, vaikka valikossa on vain savate.

"La boxe francaise" on Charles Lecourin vuonna 1830 omalle lajilleen antama nimi. Lecour opiskeli Lontoossa nyrkkeilyä saatuaan turpaan Owen Swiftiltä, nyrkkeilijältä. Lecourin laji yhdisti savaten potkut ja englantilaisen nyrkkeilyn. Boxe francaise on savatea, ja kirjoitetaan monesti: "savate - la boxe francaise". Lukaiseppa vaikka tuon niminen kirja, niin tiedät lisää.

"Savate" on verrattavissa "karate" termiin, "kung fu" tai "wushu" on ehkä jo liian häilyvä vertaus, myönnetään. "Savate" ei ole enää mikään laji, alkuperäistä savatea ei ole enää olemassa. Karateka voi sanoa yksinkertaisesti harrastavansa karatea ja savaten harrastaja savatea, mutta itse asiassa kumpikin harrastaa jotain tyyliä.

Keppitekniikoitakin pääsee Suomessa harjoittelemaan.

Tuolta löytyy muitakin savaten tyylejä http://koti.mbnet.fi/budo/

• Minä vaan
        nimimerkki-erkki kirjoitti:

Savate ei ole sama asia kuin boxe francaise. Lukeehan se jo savate.comissakin, vaikka valikossa on vain savate.

"La boxe francaise" on Charles Lecourin vuonna 1830 omalle lajilleen antama nimi. Lecour opiskeli Lontoossa nyrkkeilyä saatuaan turpaan Owen Swiftiltä, nyrkkeilijältä. Lecourin laji yhdisti savaten potkut ja englantilaisen nyrkkeilyn. Boxe francaise on savatea, ja kirjoitetaan monesti: "savate - la boxe francaise". Lukaiseppa vaikka tuon niminen kirja, niin tiedät lisää.

"Savate" on verrattavissa "karate" termiin, "kung fu" tai "wushu" on ehkä jo liian häilyvä vertaus, myönnetään. "Savate" ei ole enää mikään laji, alkuperäistä savatea ei ole enää olemassa. Karateka voi sanoa yksinkertaisesti harrastavansa karatea ja savaten harrastaja savatea, mutta itse asiassa kumpikin harrastaa jotain tyyliä.

I stand corrected...
        En tosiaan ollut tiennyt tuon Bridgeman savaten eli ilmeisesti "alkuperäisemmän" savaten saapumisesta Suomeen. Hyvä että korjasit. No, kuten viesteistäni jo ilmenikin, kerroin lähinnä omista savate-kokemuksistani, jotka ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle. Jos alkuperäinen kysyjä asuu Kotkassa, voi hän unohtaa minun kommenttini, koska kyseisestä Bridgeman savatesta minulla ei kokemuksia ole. Tietääkseni Hyvinkäällä ja Lappeenrannassa treenattava savate on myös juuri Boxe francaisea.

• Pepsii
        nimimerkki-erkki kirjoitti:

"savate - la boxe francaise" mistäs ton nimisen kirjan löytää ja millä kielellä?

• ehkä harrastamaan?
        Minä vaan kirjoitti:

I stand corrected...
        En tosiaan ollut tiennyt tuon Bridgeman savaten eli ilmeisesti "alkuperäisemmän" savaten saapumisesta Suomeen. Hyvä että korjasit. No, kuten viesteistäni jo ilmenikin, kerroin lähinnä omista savate-kokemuksistani, jotka ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle. Jos alkuperäinen kysyjä asuu Kotkassa, voi hän unohtaa minun kommenttini, koska kyseisestä Bridgeman savatesta minulla ei kokemuksia ole. Tietääkseni Hyvinkäällä ja Lappeenrannassa treenattava savate on myös juuri Boxe francaisea.

"Jos alkuperäinen kysyjä asuu Kotkassa,"

Mistä sinä tiesit että asun Kotkassa? Tai mistä sinä niin päättelit?

• Minä vaan
        ehkä harrastamaan? kirjoitti:

"Jos alkuperäinen kysyjä asuu Kotkassa,"

Mistä sinä tiesit että asun Kotkassa? Tai mistä sinä niin päättelit?

No, ideana oli se, että jos asut Kotkassa, jossa on juuri tuo ilmeisesti aika uusi savate-seura, niin en osaa neuvoa, koska kyseistä tyylisuuntaa en ole itse harrastanut. Jos sensijaan olisit ollut pääkaupunkiseudulta, Hyvinkäältä tai Lappeenrannasta, olisi harrastamani tyyli ollut samanlaista. Eli unohda kommenttini harjoittelusta, koska kuten tässä on kai jo selvinnytkin, on tuo Bridgeman-savate hyvin erilaista kuin boxe francaise.

• boxe
        Pepsii kirjoitti:

"savate - la boxe francaise" mistäs ton nimisen kirjan löytää ja millä kielellä?

Kirjakauposta tai kirjastoista kannattaa etsiä. Englanninkielinen. ISBN 0 901765 74 4. Tekijät Philip Reed ja Richard Muggeridge.

Ei tuo kummoinen kirja ole, mutta siinä on vähän tuota historiaa.

• ehkä harrastamaan?
        Minä vaan kirjoitti:

No, ideana oli se, että jos asut Kotkassa, jossa on juuri tuo ilmeisesti aika uusi savate-seura, niin en osaa neuvoa, koska kyseistä tyylisuuntaa en ole itse harrastanut. Jos sensijaan olisit ollut pääkaupunkiseudulta, Hyvinkäältä tai Lappeenrannasta, olisi harrastamani tyyli ollut samanlaista. Eli unohda kommenttini harjoittelusta, koska kuten tässä on kai jo selvinnytkin, on tuo Bridgeman-savate hyvin erilaista kuin boxe francaise.

Miten ihmeessä sinä tiesit että asun Kotkassa? En alkuperäisessä viestissäni maininnut mitään että missä asun, ja yhtäkkiä sinä mainitset yhdessä viestissä juuri Kotkan. Miten sinä tuon tiesit, todella outoa, minä en maininnut mitään että asuisin Kotkassa.

• Kotka
        ehkä harrastamaan? kirjoitti:

Miten ihmeessä sinä tiesit että asun Kotkassa? En alkuperäisessä viestissäni maininnut mitään että missä asun, ja yhtäkkiä sinä mainitset yhdessä viestissä juuri Kotkan. Miten sinä tuon tiesit, todella outoa, minä en maininnut mitään että asuisin Kotkassa.

Kotka tuli esille, koska siellä on sitä toista savatea. Muilla paikkakunnilla sitten taas sitä toista.

Jollain muulla foorumilla voisit saada asiasta enemmän selville. vink. kamppailu.net

• ollisole
        Pepsii kirjoitti:

sä et kyllä tiiä mistään mitään! pepsi on perseestä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      379
      4159
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      254
      3119
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      72
      2553
    4. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
      Helsinki
      4
      2194
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      25
      1670
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1585
    7. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      182
      1580
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1210
    9. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      50
      1103
    10. 62
      1056
    Aihe