Mikä välityliike jäi mieleesi?

Eräs välittäjä

Kiinteistönvälittäjänä haluaisin hieman luoda rakentavaa keskustelua jotta tietäisin, mitä itse teen oikein ja mitä voisin tehdä paremmin.

Kerrothan kokemuksestasi, mikä liike oli paras, mikä huonoin?

Ja mitkä asiat välittäjissä ärsyttää tai millä perusteella valitsette omanne?

Sitten olen miettinyt, merkkaako ostajalle oikeasti juurikaan, kuka asuntoa myy?

20

1508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekkkc

      Ostimme talon Kiinteistömaailman kautta koska siellä oli sopiva talo myynnissä.

      Kävimme katsomassa montaa taloa ja muiden liikkeiden välittäjät suhtautuivat meihin huonosti, ihan kuin ei oikeasti oltaisi ostamassa taloa. Lisäksi ainakin Opkk:lla hinnat olivat liian korkeita muihin verrattuna.
      Ajanvaraus näyttöihin sujui Opkk:lla huonosti. Kun sinne soitti, niin puhelimeen vastaaja katsoi vain omaa kalenteriaan että koska on aikaa. Vaikka sanoin että on kiirettä niin ei voinut selvittää olisiko muilla aikaa. Jouduin itse selvittämään ja olihan muilla aikaa! Käsittämätöntä...

      Opkk:n myymä (kallis) vanha talo jota myytiin hyväkuntoisena osoittautui myös omissa tarkemmissa tutkimuksissamme lahoksi -> alimmat hirret olisi pitänyt vaihtaa. Ei ostettu taloa mutta vielä kuukausia myöhemmin talo oli myynnissä samalla hinnalla ja "hyväkuntoisena".

      Yksi mikä myös tuli eteen oli vikojen vähättely ja suoranainen valehtelu. Eräs vanha talo jota kävimme katsomassa oli selvästi sisäseinien hirsistä mätä, ihan märkä. Välittäjä sanoi että ei se ole mätä, se johtuu siitä kun on keitetty mehua kyseisessä kohdassa (väliäkö miksi on mätä kun on mätä?!?) ja tökki kynällä tervettä kohtaa vieressä että tervettä tämä on! huhhuh...

      Kiinteistömaailman kanssa sovittiin ajat meille sopiviksi, hinta oli realistinen ja välittäjä puhui totta. Ollaan kyllä tosi tyytyväisiä kiinteistömaailman toimintaan.

      • arse

        Ainakin mulla on sellainen tieto että opkk-välittäjät hankkivat asuntoja myyntiin juuri tuolla korkeammalla hinta-arviolla. Törkeäksi tämän vain minun tapauksessa tekee se että tuo hinta on annettu avioeron ositukseen. Jos joku sen maksaa niin senkus, mutta en pidä mitään kiirettä myynnin suhteen, kestäköön sitten vaikka vuosia. Välittäjä on tarjonnut myynnin motiiviksi sovintoa ex-vaimon kanssa, no ehkei hän tunne ex:ääni kovin hyvin. Lisäksi tiedän sen että palkkaus on opkk:lla erilainen kuin muilla, taitaa olla melkein kiinteä kuukausi palkka opkk:lla, yleisemmin käytössä olevan suoran provikan sijaan, joten mitä sitä lauantaita pilaamaan. Jos sen näin kauniisti sanoo asianajajien ja opkk:n puhdasta yhteistyötä, opkk saa suurimman osan avioerossa myyntiin menevistä asunnoista ja asianajajat saavat mahdollisimman isoja sotkuja itselleen. Lisäksi myös pakkomyyntiin menevät tapaukset päätyvät opkk:lle helposti asianajajien kanssa tehtävällä yhteistyöllä. Oikeudessa on ollut tuosta hinta-arviosta tapaus jossa 20% heitto kauppahintaan nähden johti siihen että välitysliike joutui korvaus vastuuseen. Minulla on tuo arvioiden ero suurimman ja pienimmän kanssa 18.75%, mutta ei tosin toteutuneeseen kauppahintaan nähden, vaan arvioiden kesken.
        Eli alkuperäiseen kysymykseen vastaus:
        -Minulla on OPKK:oon välittäjä koska hän on antanut avioeron ositukseen niin suuren hinnan ettei minun kannata sitä lunastaa.
        -Minulle on ihan sama kuka on ostajana tai kiinteistövälittäjänä, en ole sitä saanut vapaasti päätää, vaan vastapuolen asiajaja on hankkinut opkk:n välittäjän.
        -Lisäksi tämä minun asunnon myynti on täyttä pelleilyä, josta ei hyödy kukaan.


      • kaiki paitsi yhtä en myynyt kun lama tuli,

        "Kiinteistömaailman kautta"

        Kiinteistömaailmalla on käsittääkseni kaikkein halvimmat asunnot, ainakin alihinnoitettuja joukossa,
        kun sen osaa sieltä havaita.

        muilla on tasaisemmat ja oikeammin arvioidut hinnat.


    • Kerettiläinen

      Ostimme rivarinpätkän HK:n välityksellä. Kaupan jälkeen selvisi mm. seuraavaa:
      -huoneiston laajennus oli rakennettu ilman lupaa
      -kohteessa tehtiin säännöllisesti tuholaismyrkytyksiä.

      Välittäjä oli siis jättänyt edelliset asiat selvittämättä tai ei kertonut niitä meille. HK pesi kätensä keissistä täydellisesti eli tekeytyi sokeaksi kuuromykäksi. Palkkasimme asuntokauppaan erikoistuneen juristin. Hän totesi heti alkuun, että välittäjältä ei kannata korvauksia penätä, koska se on käytännössä mahdotonta. Vaille vuoden riitelyn jälkeen pääsimme kohteesta eroon ilman raastupaa ja saimme myyjältä kauppasumman takaisin.

    • niin heikkotasoinen oli kysymyksesi taso, aloittele varovast

      Minulla, kun 6 olen myynyt nyt 3 vuotta takaperin,

      1. oli OP paras, kolmesta kyselin, oli arvoit ydinkeskustan -80 luvulla rakennetusta 55 000-82 000 €,
      valitsin OP tuon 82 000 € vuoksi, heillä oli jo kolme ostaja samalla viikolla ja kauppa tuli alle 2 viikossa.

      2.
      Myös samasta talosta, yksiö, valitsin OP kuin edellisen lahjaksi, myynti kesti 5 kk, kunnes saivat erittäin hyvän hinnan eräältä suomalaiselta joka tuli USA:sta Joululomalle ja sijoittaman asuntoihin.

      3.
      Oli hieman vaikeampi, annoin yksityiselle jossa korvaus oli kiinteä 1000 €.

      4-6.
      Taas op, koska pari oli yksiötä Helsingissä, niihin löytyi ostajat,
      Oulusta ja Västeråsista aivan puhelimella ja posti kuljetti papereita,
      suuri Op on aina ensimmäisenä kaikkien mielessä ja luotettava.

      JA muuta,
      Ostajalle ei merkitse kuka myy, henkilönä,
      mutta
      muuten merkitse, usein katsotaan netistä, pitää olla suuri, vaikka pienellä olisi,
      ei sitä kuitenkaan valita niin helpolla.

      MYYJÄ ei saa olla ylpeä, ylimielinen, ei koskaan, ei köyhälle tai rumalle,
      koska kahta tyyliä ei kukaan osaa esittää, muista se

      .

      • Melkein välittäjä sitten

        Vai heikkotasoinen kysymys:) Katsos, yksinkertaisiin kysymyksiin saa aina yksinkertaiset vastaukset. Ainakaan se ei ollut ylimielinen;)
        Kiitos vastauksista ja kokemuksista. Perusasioita, mutta sieltä täältä voi tarttua jotain uuttakin matkaan, ja toisaalta perusasiat ovat ne, joissa keskittyminen on pidettävä. Seuraavaksi minua mietityttää, ketä oikeastaan kiinnostaa kommentoida välittäjien tekemisiä iltamyöhään, erityisesti jos ei ole kamala vihanpurkaus mielessä:)


      • Reetta88
        Melkein välittäjä sitten kirjoitti:

        Vai heikkotasoinen kysymys:) Katsos, yksinkertaisiin kysymyksiin saa aina yksinkertaiset vastaukset. Ainakaan se ei ollut ylimielinen;)
        Kiitos vastauksista ja kokemuksista. Perusasioita, mutta sieltä täältä voi tarttua jotain uuttakin matkaan, ja toisaalta perusasiat ovat ne, joissa keskittyminen on pidettävä. Seuraavaksi minua mietityttää, ketä oikeastaan kiinnostaa kommentoida välittäjien tekemisiä iltamyöhään, erityisesti jos ei ole kamala vihanpurkaus mielessä:)

        Itselläni välittäjän valitsemiseen on tietysti vaikuttanut välittäjän persoona, jonka pitää olla ennen muuta vakuuttava. Välittäjä ei saa olla homssuinen, mutta ei myöskään ylilaitettu tai yltiöpäinen kälättäjä. Myös ilmoitusten ja kuvien pitää olla laadukkaita; niissä on oikeasti todella isoja eroja. Kysymys oli ihan fiksu, koska tuollakin alalla on hyvin kaikenkirjavaa porukkaa. Yksi käyttämäni välitysfirma käyttää ilmoitusten laatimiseen mainostoimistoa, minkä huomaa tasossa. Onnea matkaan!


      • maailman asunto
        Reetta88 kirjoitti:

        Itselläni välittäjän valitsemiseen on tietysti vaikuttanut välittäjän persoona, jonka pitää olla ennen muuta vakuuttava. Välittäjä ei saa olla homssuinen, mutta ei myöskään ylilaitettu tai yltiöpäinen kälättäjä. Myös ilmoitusten ja kuvien pitää olla laadukkaita; niissä on oikeasti todella isoja eroja. Kysymys oli ihan fiksu, koska tuollakin alalla on hyvin kaikenkirjavaa porukkaa. Yksi käyttämäni välitysfirma käyttää ilmoitusten laatimiseen mainostoimistoa, minkä huomaa tasossa. Onnea matkaan!

        "Yksi käyttämäni välitysfirma käyttää ilmoitusten laatimiseen mainostoimistoa, minkä huomaa tasossa."
        Et voi olla tosissasi? Toi oli kyllä hauskin juttu. Onnea matkaan!


    • desin

      OPKK välitys on todella ala-arvoista. Todella törkeää. ovat saaneet varoituksia. Kannattaa selvittää onko oma välittäjäsi saanut varoituksen, tai jopa tuomion. He myyvät olematonta ja ovat huolimattomia!

    • jare55

      Välitysliikkeissä ärsyttää eniten niiden kallis hinta.
      Mitä järkeä on maksaa 8000€ välittäjälle asunnon myynnistä kun kunnollisesta taloyhtiöstä menee asunnot kaupaksi nopeasti muutenkin?

      Välittäjien pitäisi antaa olla omaa asuntoa myyvien ihmisten rauhassa.

      Eräästäkin pääkaupunkiseudun välittäjäliikkeestä sain todella huonon kuvan kun huomasin välittäjän listoilla olevan eräs kouluja käymätön "emävalehtelija". Siellä se vaan porskutti kiiltävä hymy naamallaan...

      Asuntojen myynti ei ole ydinfysiikkaa. Ei kannata käytää välittäjiä ellei asunto ole pommi josta saattaa koitua ongelmia jälkeenpäin!

      Välitysfirman pitäisi ottaa maksimissaan 1000€. Tuo suomma on lähemmäs kohtuullinen siihen työhön nähden mitä he usein tekevät. En sano, että joka kerta, mutta näin on usein on pääkaupunkiseudulla.

      • järkee

        Näin on jare55. Omistajan pitäisi saada myydä asuntonsa itse. Ja kaupan jälkeen selvittää lakitupaa myöden sotkut, kun lainsäädännöistä ym. ei ole hajuakaan! Olisi ollut parempi kuitenkin ottaa kallis välittäjä, halvemmaksikin olisi tullut kun kallis oikeudenkäynti.


      • Hiljattain muuttanut
        järkee kirjoitti:

        Näin on jare55. Omistajan pitäisi saada myydä asuntonsa itse. Ja kaupan jälkeen selvittää lakitupaa myöden sotkut, kun lainsäädännöistä ym. ei ole hajuakaan! Olisi ollut parempi kuitenkin ottaa kallis välittäjä, halvemmaksikin olisi tullut kun kallis oikeudenkäynti.

        "Omistajan pitäisi saada myydä asuntonsa itse."

        Mikä estää? Eiköhän se ole jokaisen asunnonomistajan päätettävissä, myykö itse vai antaako välittäjälle.

        Minä olen myynyt kaksi ja ostanut kolme asuntoa, ja yhtä lukuunottamatta kaikki kaupat on tehty välittäjän kautta oman ajan säästämiseksi. Mistään liikkeestä (Huoneistokeskus, OPKK, Kiinteistömaailma) ei ole pahaa sanottavaa, asiat hoituivat ja ammattitaitoa oli.

        Ainoa, mihin en ole kovin ihastunut, on Kiinteistömaailman tarjouskauppa. En ymmärrä, miksi lähtöhinta pitää laittaa niin alas, ettei sillä hinnalla ole tarkoituskaan myydä. Entä sitten, jos kukaan ei tarjoakaan enempää? Meille välittäjä perusteli, että sillä saadaan enemmän katsojia. Asunnon myyjä ei kuitenkaan tarvitse kuin yhden katsojan, sen, joka ostaa asunnon.


    • LL88yy66

      SKV on erinomainen. Olen työn puolesta ollut vastuussa muutaman asunnon myynnistä ja asioimme muutama tyypin kanssa. Homma hoituu erinomaisesti. HInta arvioidaan oikein ja myynti tapahtuu nopeasti.

      Tämän tajusin jo muutama vuosi sitten eduksi SKV:lle ja Huoneistokeskukselle (jonka SKV omistaa): VAIN näillä kahdella ketjulla KAIKKI myyjät myy kohteita. Muilla ketjuilla välittäjien välillä on kova kilpailu ja se näkyy asenteissa.

      Tosin oli kerran vähän ärsyttävä SKVn myyjä (siis möi nopeasti hyvällä hinnalla kämpän), mutta yhteistyö alkoi vähän kangerrellen kun hän pyysi, että hoidan asunnon paperit isännöitsijältä. Sanoin, että siitähän minä maksan, että hän hoitaa ne. Sen jälkeen kaikki meni hyvin.

      Kiinteistömaailmasta olen kuullut kavereilta vain negatiivista palautetta. OPPK:sta kokemusta 90-luvun lopulta ja kämppä meni hyvään hintaan ilman, että yuhtään nmöyttöä oli (oli joku kysellyt vastaavaa kämppää kuin meidä)

      Jos alkuperäiselle vastaan (myyjänä)
      tee työsi, myy, ole aktiivinen. näyttöjä paljon,
      Tiedä mutta älä sano jotain jota et tiedä.
      Ostajana: älä tunge päälle, älä ole hyökkäävä, älä kysy josko ostetaan.
      Hoida paperihomamt oikein.

      • omassa kodissa

        Itsellä jä SKV:sta huono maku. Olisivat myyneet talon samalla hinnalla, kuin sen 10vuotta sitten ostimme. Myös tapa, jolla hän tuli arvioimaan asuntoa: Jaa täällä on tän ja tän väriset tapetit,myyntiaika voi olla pitkä. Openmarketista tuli myyjä, jonka kanssa pääsimme hinnan kanssa samalle tasolle. Asuntokin myytiin nopeasti.
        Asunnon olen ostanut huoneistokeskukselta ja oppk:lta. Ei motittavaa.


    • petetty4

      Parhaiten jäi mieleen Kiinteistömaailman Myyrmäen kodit oy .
      Välittäjän tekemän virheen vuoksi jouduin lopulta maksamaan kymmeniätuhansia euroja ostajalle korvauksia koska välittäjä ei ollut näytöllä esitellyt kaikkia papereita ja dokumenttejä vaan salannut ne ja lopuksi vielä teki virheellisen kauppakirjan.
      Lopuksi vielä piiloudutaan raukkamaisesti reklamatioajan taakse mutta ei muisteta välittäjän eettisiä sääntöjä.
      Huonoin välitysliike mitä koskaan minulla on ollut .
      En suosittele ainakaan Myyrmäkeä.

    • välittäjä kokemuksia

      Olen ollut sekä ostajana, että myyjänä. Omalla kohdallani huomasin, että välitysliike ei merkitse, vaan välittähän työmoraali ja persoona.

      Välittäjät, jotka jäivät mieleen positiivisesti (Tre):
      1. Välittäjä, joka sai kanssakatsojan tekemään tarjouksen saman tien pelkällä myyntitaidollaan asunnosta, joka oli OK, mutta ei mitenkään kummoinen tai ainutlaatuinen. Itse olin tällöin ostajan liikkeellä myös.

      2. Kun myin asuntoani välittäjä, joka oli hyväntuulinen ja aidosti ilmaisi pitävänsä asunnostani ja ihasteli sen hyviä puolia kursailematta. Tämä oli itse asiassa harvinaisempi tapaus, eli hänellä oli ostotoimeksianto. Hänelle sitten myin ja korkeammalla hinnalla kuin mitä ns. asiantuntijavälittäjät omasta kaupungista olivat hinta-arvioksi antaneet (välityspalkkio minulle 0e).

      Negatiivisesti jäi mieleen välittäjä, joka oli kyllä ko kaupungin parhaita asiantuntijoita ainakin omasta mielestään mm. teki pankeille kuolinpesäarvioita. Hän kuitenkin tuli vakavin naamoin asuntoon, antoi noin 15% lopullista toteutunutta myyyntihintaa alemman arvion ja sanoi, että ei tällaisesta enempää saa. Hän ei arvostanut juurikaan näkemäänsä, eikä nähnyt asunnon ainutlaatuisia puolia markkinoilla (kyseisen tyyppiset asunnot todella kiven alla ko. kaupungissa). Suomeksi sanottuna hän yritti hilata hinnan alas masentamalla minut ja saada nopean kaupan. Olisin menettänyt todella paljon rahaa, jos olisin hänet valinnut.

      Toinen negatiivisesti mieleen jäänyt välittäjä, joka välitti asuntoani siinä kuitenkaan onnistumatta usean kuukauden aikana ei hallinnut yhteydenpitoa asiakkaaseen eli minuun. Hän ei kertonut mitä näytöissä oli tapahtunut, lähti lomalle pariksi viikoksi kertomatta mitään ja joku toinen sai kertoa hänen puolestaan tämän minulle. Lisäksi hänen laatimansa oikotie ilmoitus vain käytti itse ottamiani kuvia, jotka olin hänelle antanut ja siellä oli kirjoitusvirhe, jota hän "ei ehtinyt" pyynnöstäni huolimatta korjaamaan.
      Tämän asunnon siis myin itse lopulta hyvällä voitolla ja kuukaudessa, ilman edes oikotie ilmoitusta, pelkästään kuvattomalla nettipalstalla, jossa kerroin pidemmin sanoin kaikesta siitä mitä asunnossa ja sijainnissa rakastan.

    • Vätys välittäjä

      Ihan viime parin viikon takaa on jäänyt mieleen välittäjä, joka myy ainakin vuoden myynnissä ollutta osaketta. Laitoin oikotien kautta lisätietopyynnön hänelle, jossa pyytelin tarkempia tietoja. En antanut puhelinnumeroani, koska olen lähinnä kiinnostunut numeroista tässä tapauksessa, sekä siksi, että en halua joutua myyntipuhelun kohteeksi, ennen kuin olen selvittänyt jotkin perusasiat, jotka määrittää olenko ylipäänsä kiinnostunut

      Ei ole välittäjä vastannut. Sääli myyjää, jolla on tuollainen vätys välittäjänä.
      Vaikka olisi kiire, niin voisi edes vastata, että palaan asiaan tai pyytää soittamaan, eli siis antaa elonmerkin.

    • ilkkav1
    • ketjutja

      Ei niinkään ole ketjusta/firmasta kyse kuin ihmisistä.
      Itsellä kokekusta OPKK:sta, SKV:stä, Huoneistokeskuksesta ja Vivasta.
      OPKK:n tyyppi ihan ok, en valinnut kuitenkaan myymään. SKV:lla erinomainen yksi välittäjä ja yksi vähän lepsumpi. Huoneistokeskuksesta kokemusta partista välittäjästä, hyvin erilaisia myös. Viva oli ihan vitsi. Tyyppi oli ihan hukassa ja osaamaton ressussa. Näinkin hänet vähän ajan kuluttua bussikuskina.

      Mutta siis, ei niinkään voi koko ketjua syyttää kun kyseessä on yksittäiset yksilöt ja niitä löytyy kaikkialta.

    • OPKK sulkuun

      OPKK on näköjään ottanut uudet konstit käyttöön. Jos asunnosta kiinnostunut haluaa tilata asunnon esitteen, ei sitä suostuta lähettämään hänelle, vaan potentiaalisille asiakkaille haistatellaan. Olen aikaisemminkin törmännyt OPKK:n kanssa ongelmiin (olin silloin itse myyjänä), mutta nyt sain jälleen hyvän muistutuksen siitä, miksi heidän kohteensa on syytä kiertää kaukaa.

      Myyjäparat, jotka käyttävät OPKK:ta vaan säälittävät. Tietävätköhän he, että kaupanteon nihkeys johtuu heidän käyttämästään välitysfirmasta ja sen työntekijöiden asenteesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe