Jos kone ryntää

paha tilanne

Kuka tietää mitä siinä tilanteessa pitää ja voi tehdä koneen pysäyttämiseksi jos se ryntää esim. veneen töijauksessa tai muussa täpärässä ja tarkkuutta ajossa vaativassa tilanteessa. Miten koneen saa sammumaan?
Kaveri rikkoi veneensä alkukesästä kun diesel ryntäsi ja kiskoi öljyt ja vielä leikkasi kiinnikin kun oli särkenyt veneen keulan, laituria ja vähän naapurin venettäkin. Sanotaan että estä ilman saanti.No eipä sitä niin vain hetkessä estetä. Onko tietoa auttaako joku muu keino?

18

5202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+3=?

      , auttaa muu kun tukkia ilman saanti, jos kone ryntää ja poltaa jo öljyä,niin mikään pysäytys / pa-saannin katkaiseminen ei auta.

      Siinä ei oikeastaan voi muuta kun vetää vaihteen vapaalle, antaa koneen rynnätä ja yrittää tukkia ilmansaanti.
      Vahinkoa siinä tulee jokatapauksessa.

      • Missä miehet ratsastaa

        Mielenkiintoinen keskustelunaihe. Mutta kertokaas viisaammat mitä tuo " ryntääminen " tarkoittaa, en ole ennen kuullutkaan ja sen takia kiinnostaa kuulla. Itselläni on yksi dieselmoottorilla varustettu paatti, joten asia kiinnostaa :)


      • ryntäilijä b87+
        Missä miehet ratsastaa kirjoitti:

        Mielenkiintoinen keskustelunaihe. Mutta kertokaas viisaammat mitä tuo " ryntääminen " tarkoittaa, en ole ennen kuullutkaan ja sen takia kiinnostaa kuulla. Itselläni on yksi dieselmoottorilla varustettu paatti, joten asia kiinnostaa :)

        Ryntääminen tarkoittaa sitä, että vanha moottori rupeaa polttamaan naftan sijasta moottoriöljyään.

        Koska dieselissä ei ole (välttämättä) kaasuläppää, vetää kone kierrokset tappiin ja käy niin kauan kun moottoriöljyä riittää jolloin se leikkaa kiinni voitelun puutteessa ja sammuu.

        Ainoa keino sen pysäyttämiseksi on estää imuilman saanti. Vanhassa disussa ei ole muita konsteja kuin työntää jotakin tavaraa imuaukkoon, vaikka haalarit tjms.


      • ryntääminen
        Missä miehet ratsastaa kirjoitti:

        Mielenkiintoinen keskustelunaihe. Mutta kertokaas viisaammat mitä tuo " ryntääminen " tarkoittaa, en ole ennen kuullutkaan ja sen takia kiinnostaa kuulla. Itselläni on yksi dieselmoottorilla varustettu paatti, joten asia kiinnostaa :)

        Dieseli rupeaa käymään omalla moottoriöljyllä tai ruiskutuspumppuun tulee vika.


      • A.Perkins
        ryntäilijä b87+ kirjoitti:

        Ryntääminen tarkoittaa sitä, että vanha moottori rupeaa polttamaan naftan sijasta moottoriöljyään.

        Koska dieselissä ei ole (välttämättä) kaasuläppää, vetää kone kierrokset tappiin ja käy niin kauan kun moottoriöljyä riittää jolloin se leikkaa kiinni voitelun puutteessa ja sammuu.

        Ainoa keino sen pysäyttämiseksi on estää imuilman saanti. Vanhassa disussa ei ole muita konsteja kuin työntää jotakin tavaraa imuaukkoon, vaikka haalarit tjms.

        Parikymmentävuotta olen dieseleillä ajellut ja kertaakaan en itse moiseen ongelmaan ole törmännyt, mutta lukenut tapauksista olen. Niinpä mielenkiintoni kohdistuukin keinoihin joilla moinen tapahtuma estetään. Ei ole leikin paikka tapahtuupa ryntääminen missä tahansa saati rantautuessa.


      • Missä miehet ratsastaa
        ryntääminen kirjoitti:

        Dieseli rupeaa käymään omalla moottoriöljyllä tai ruiskutuspumppuun tulee vika.

        Kiitos näistä selventävistä vastauksista. Aina sitä näköjään oppii jotain uutta asiasta, josta ei ole ennen tiennytkään. Täyttä asiaa näyttää olevan, toivottavasti ei sitä joudu itse kokemaan.


      • Missä miehet ratsastaa kirjoitti:

        Kiitos näistä selventävistä vastauksista. Aina sitä näköjään oppii jotain uutta asiasta, josta ei ole ennen tiennytkään. Täyttä asiaa näyttää olevan, toivottavasti ei sitä joudu itse kokemaan.

        ainakin vanhassa on vipu pumpun kyljessä millä sammuu.Siihen voi asentaa vaijerin millä kone sammuu kantta avaamatta. Sähköt pois venttiilistäkin tekee saman.
        Esim kun turbo menee "ryystää" kone öljyä sitä kautta ja hyvin käy. Haalarit, takki yms. imuaukkoon toimii kyllä kaikissa, kunhan muistaa että iso kone imee muuten aika tehokkaasti. Anna lehden sivuilla ei sammunut, imaisi kyllä useammasta sivusta tehdyn "tollon" konee läpi juuri kun olisi sammunut.


      • minor700
        jrsj kirjoitti:

        ainakin vanhassa on vipu pumpun kyljessä millä sammuu.Siihen voi asentaa vaijerin millä kone sammuu kantta avaamatta. Sähköt pois venttiilistäkin tekee saman.
        Esim kun turbo menee "ryystää" kone öljyä sitä kautta ja hyvin käy. Haalarit, takki yms. imuaukkoon toimii kyllä kaikissa, kunhan muistaa että iso kone imee muuten aika tehokkaasti. Anna lehden sivuilla ei sammunut, imaisi kyllä useammasta sivusta tehdyn "tollon" konee läpi juuri kun olisi sammunut.

        ei ole niin tavallista, mutta ryntääminen on tapahtunut semmoisessa dieselissä missä on "makaavat" sylinterit ja omistaja on kaatanut liikaa moottoriöljyä öljynvaihdon yhteydessä.


      • insinööri

        ainoa keino on irrotaa kone ja viskata mereen,


      • tai uusi
        jrsj kirjoitti:

        ainakin vanhassa on vipu pumpun kyljessä millä sammuu.Siihen voi asentaa vaijerin millä kone sammuu kantta avaamatta. Sähköt pois venttiilistäkin tekee saman.
        Esim kun turbo menee "ryystää" kone öljyä sitä kautta ja hyvin käy. Haalarit, takki yms. imuaukkoon toimii kyllä kaikissa, kunhan muistaa että iso kone imee muuten aika tehokkaasti. Anna lehden sivuilla ei sammunut, imaisi kyllä useammasta sivusta tehdyn "tollon" konee läpi juuri kun olisi sammunut.

        Volvo ei sammu mistään vivusta tai venttiilistä kun käy öljyllä.
        Hiaceita 2.4 koneella muutama laulanut itsensä hengiltä.


      • tai uusi kirjoitti:

        Volvo ei sammu mistään vivusta tai venttiilistä kun käy öljyllä.
        Hiaceita 2.4 koneella muutama laulanut itsensä hengiltä.

        jos saa jo niin paljon öljyä että käy sillä täysin, itsellä öljy tuli hajonneen turbon kautta jolloin voisi olla mahdollista sammuttaa siitä vivusta, en tiennyt siitä vivusta silloin, en kokeillut.


    • "puolipuristus"...?

      Puolipuristus alentaa sylinterin painetta merkittävästi ja ilman tukkiminen hoitaa loput. Polttoaine tai mootoriöljy ei voi enää syttyä.

    • kokemus...

      Vastikään jouduin tekemisiin ryntäävän koneen kanssa. Vesipumpun stefat olivat päästäneet niin paljon vettä kampikammioon, että öljyn pinta nousi liikaa. Sadoilla euroilla tilanteesta selvisin, mutta tietenkään tilanteen ollessa päällä en osannut oikeaa diagnoosia tehdä. Kaikenlaista olen kuullut tarinoina ilman saannin tukkimisen seurauksista, mm. rusinaksi menneistä ilmaputsaripöntöistä. Onko jollain muuta kuin kuulopuheita aiheesta? On ilmeistä, että 3000 rpm ja iso vauhtipyörä ovat vekkuli yhdistelmä hillittäväksi. En taida edelleenkään kämmentä tarjota tukkeeksi.

      Oppihan tuosta sen, että samasta syystä samaa ei ainakaan pääse toiste tapahtumaan.

      • hyvä huomio!

        kämmentä siis ei todellakaan kannata tukkeeksi laittaa, koska se repii käden riekaleiksi!!!!!


    • GM.

      Ryntäävä kone pysähtyy tyhjentämällä palosammuttin imuaukkoon. Pientä konekoppaa ei tarvitse edes avata, vaan suihkuttaa konekopan ilmaottereijistä koko sammuttimen sisällön konekopan sisään. Isommassa konehuoneessa palosammutin täytyy tyhjentää koneen imuaukkoon, jotta sammutusaineen pitoisuus on riittävä tukahduttamaan palotapahtuman.
      Veneessä 3kg sammutin on liian pieni. 6kg on jo riittävä. Isommissa paateissa 2x6kg. on sopiva kokoluokka.

      • GM.

        Ryntäystä ei saa aina loppumaan tunkemalla haalareita imuaukkoon, sillä väljä kone imee kampikammion huohotuksen kautta tuoretta ilmaa sisuksiinsa ja mene jatkuu entisellään.


      • V-4
        GM. kirjoitti:

        Ryntäystä ei saa aina loppumaan tunkemalla haalareita imuaukkoon, sillä väljä kone imee kampikammion huohotuksen kautta tuoretta ilmaa sisuksiinsa ja mene jatkuu entisellään.

        Kunnes ensi kesänä litra maksaa 2 eugeni


    • Anonyymi

      Jos mahdollista, niin vaihde päälle ja jarrulla ja kytkimellä kierrokset pakotetaan alas ja saadaan moottori sammumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      323
      7075
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4258
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3155
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2937
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      149
      1781
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1746
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      165
      1560
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe