Anorektikon verensokeri

KaTa82

Olisin vain kysynyt että kun olette sairastuneet anoreksiaan ja käyneet verikokeissa, niin millä tasolla verensokeri on teillä ollut? Itse kävin päivystyksessä eilen ja mittasivat mm. verensokerin, joka oli 6,1 ja vaikka olen jo merkittävästi alipainoinen (163cm/44 kg) ja tämä jo kolmas kerta kun olen sairastunut uudelleen. Se lääkäri selitti sen jotenkin niin että kun on nälkiintymistilassa, niin ensiksi kroppa käyttää kaikki rasvavarastot tyhjiksi ja että verensokeritaso voi pitkänkin ajanjakson säilyä aivan normaalilla tasolla vaikka olisikin jo jonkinaikaa anoreksiaa sairastanut, mutta että sitten kun se alkaa laskemaan niin se voi tapahtua hyvinkin nopeasti.

6

2587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut2017

      Tämä on jo vanha keskustelu. Joka tapauksessa olen miettinyt itse verensokeriasiaa. Oma verensokerini on hitaasti kohonnut 6:een. Muistan sen nuorena olleen huomattavan matala. Itselleni lääkäri selitti, että maksa on alkanut rakentaa uutta sokeria tai ottaa elimistön sokerivarastoja käyttöön paaston jälkeen. Itse en enää selitykseen usko.

      Nimittäin verensokerin säätelyssä haima käyttää kahta hormonia. Insuliinia ja glukagonia. Insuliinia on verenkierrossa aina. Vaikkei söisi lainkaan hiilihydraatteja, insuliini on tarpeen aineenvaihdunnassa. Glukagonia haima käyttää verensokerin uudismuodostukseen maksassa. Kaikilla ihmisillä yöpaaston aikana verensokeri laskee ja glukagoni aiheuttaa verensokerin uudismuodostuksen (tai otetaan maksan glukoosivarastot käyttöön). Tässäkin tapauksessa insuliinin kuuluisi laskea verensokeri turvalliselle tasolle. Insuliiniaineenvaihdunta on aina häiriintynyt, kun verensokeri on viitearvoja korkeammalla.

      Näin ollen olen sitä mieltä, että suhteellisen korkea verensokeritaso on aina merkki uhkaavasta diabeteksesta. Terve elimistö korjaa sokeritason terveelliselle tasolle. Nälkiintymisellä voi saada aikaan maksavaurion, ja maksavaurio voi sekoittaa verensokeritasoja. Yhtä lailla myös anorektikon geeneissä voi piillä taipumus diabetekseen, jonka ympäristötekijät laukaisevat. Verensokeria nostavat myös stressihormonit. Nälkiintyminen on elimistölle stressitila (kuten pakkosyöttökin), joten tilanne voi johtua ehkä siitäkin. Joka tapauksessa korkea paastosokeri on varoitusmerkki, johon pitäisi reagoida.

      Kannattaisi pyytää myös glykosoitunut hemoglobiini. Se kertoo, mitä verensokeri on ollut pitkällä aikavälillä. Aika paljon miellyttävämpää ottaa yksi laskimoverikoe, kuin pistää sormenpäihin x 10/pv. Voi olla vaikeaa kylmäsormisella anorektikolla.

    • huolestunut2017

      Sitten vielä sen verran, että netissä on kovin ristiriitaista tietoa, paljonko (vai lainkaan) ihmisen pitäisi syödä hiilihydraatteja, ja kuinka usein pitäisi syödä. Toiset pitävät pitkiä paastoja ilman ongelmia (esim. 18 h paasto/vrk). Toiset ovat vakuuttuneita, että hiilihydraatteja pitää syödä parin tunnin välein.

      Olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että toimiva keho kestää erilaiset ruokarytmit ja minkä vaan kohtuullisen normaalin ruokavalion. Meidän tason verensokereita on myös karppaajilla. Mikä sinänsä ei ole ihme, koska moni aloittaa karppauksen ylipainon ja aikuisiän diabeteksen vuoksi. Eli heillä on jo taipumus diabetekseen.

      Diabeetikot uskovat parin tunnin välein syömiseen, ja raskausdiabeetikot syövät jopa yöllä, jotta saavat sillä aamuverensokerit narrattua mataliksi. Idea kai on, että elimistö ei ota missään vaiheessa sokerivarastoja käyttöön, jolloin ei tule glukagonin aiheuttamaa verensokerin nousua. Itse pidän touhua järjettömänä tekohengityksenä. Luulisi sen johtavan väkisin energian liikasaantiin.

      Viikonloppuna telkussa oli ohjelma, jossa ihmiset yrittivät tavoittaa mahdollisimman pitkän eliniän erikoisruokavalioilla. 60-v pariskunta oli ollut 20 vuoden ajan suunnilleen anorektisella dieetillä. Ei näyttänyt olevan rasvaa lainkaan, muutenkin ihan outoja sapuskoja. Viipale tummaa leipää, jonka päällä sitruunamehua (rasvan sijaan). Ruoka oli tyyliin jotain keitettyjä ryynejä ja siinä vähän jotain muuta seassa. Energiatonta ja ällöttävää. Ainakin miehellä oli matala verensokeritaso, ja se oli hänen tavoitteensakin. En sitten tiedä, mikä hänen verensokeritasonsa oli dieetin alussa.

      • Anonyymi

        Matala verensokeritaso ei ole tavoiteltava vaan normaali taso, ei korkea eikä matala.

        Tuo television ruokavalio ei ole terveellinen jos se ei sisällä rasvoja. Rasva on keholle hyödyllistä. Rasva on kehon terveydelle välttämätöntä. Keho käyttää välttämättömiä rasvahappoja.

        Rasvoja saa ravinnosta mm. pähkinöistä, kasviöljyistä (oliivi-, rapsi-, rypsi-, kookos-, seesami-, soija-, auringonkukkaöljyt, sheavoi) ja joistakin hedelmistä (avokado, oliivi, passion, kiivi, jakkihedelmä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matala verensokeritaso ei ole tavoiteltava vaan normaali taso, ei korkea eikä matala.

        Tuo television ruokavalio ei ole terveellinen jos se ei sisällä rasvoja. Rasva on keholle hyödyllistä. Rasva on kehon terveydelle välttämätöntä. Keho käyttää välttämättömiä rasvahappoja.

        Rasvoja saa ravinnosta mm. pähkinöistä, kasviöljyistä (oliivi-, rapsi-, rypsi-, kookos-, seesami-, soija-, auringonkukkaöljyt, sheavoi) ja joistakin hedelmistä (avokado, oliivi, passion, kiivi, jakkihedelmä).

        Mites kolesteroli arvot anorektikoilla? Itsellä kun paino on 15 kg yli ihanteen, kokonaiskolesteroli on ihanteellinen 4, mutta kun työllä ja tuskalla saan painon normaaliksi, kolesteroli reilu 8.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites kolesteroli arvot anorektikoilla? Itsellä kun paino on 15 kg yli ihanteen, kokonaiskolesteroli on ihanteellinen 4, mutta kun työllä ja tuskalla saan painon normaaliksi, kolesteroli reilu 8.

        Jaa'a, mistähän johtuu.

        Mitä muutoksia olet tehnyt ruokavaliossasi, kun olet ollut normaalipainoinen?

        Mieti kaikkia muutoksia, niitäkin joiden et arvele olevan syyllisiä.

        Olen epäillyt, että merkittävä alipaino saattaa kyllä heikentää haiman toimintaa, en tiedä. Yleisesti se rasittaa elimistöä. Hyvin syöden normaalipainon alaraja on silti parempi kuin ylipaino. Ylipainoa on nimittäin vaikea saavuttaa terveellisesti syöden ja liikkuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa'a, mistähän johtuu.

        Mitä muutoksia olet tehnyt ruokavaliossasi, kun olet ollut normaalipainoinen?

        Mieti kaikkia muutoksia, niitäkin joiden et arvele olevan syyllisiä.

        Olen epäillyt, että merkittävä alipaino saattaa kyllä heikentää haiman toimintaa, en tiedä. Yleisesti se rasittaa elimistöä. Hyvin syöden normaalipainon alaraja on silti parempi kuin ylipaino. Ylipainoa on nimittäin vaikea saavuttaa terveellisesti syöden ja liikkuen.

        Ja vielä: normaalipainoisena sinulla ei ole alipainon tuottamia ongelmia.

        On kyse jostain muusta siis, kuin kolesterolitason noususta alipainon vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe