hirsitalon,että ne hirret olis pystyssä.
Näin vanhan kuvan amerikasta siin ol hirret pystys
Tekeekö kukaan sellaisii
voiks suomessa tehdä
24
1316
Vastaukset
- Kyllä vain
Täällä tai kesämökkipalstalla kirjoitteleekin sellainen henkilö, joka tekee. En nyt muista minkä niminen tai missäpäin, mutta kokeile haulla.Tällaiset yhteystiedot kuitenkin löytyi [email protected]
- mööcin ucco
kun pystyhirrestä rakentaa. Kuis käy jos puut kiertyilee ja vääntyilee.
...hirren pystyyn asentamisen. Ainakin http://www.honkakartano.fi/ on tuohon jo valmiit ratkaisutkin ja näillä palstoilla on pariin kertaan samaa mainostanut http://www.pystyhirsi.fi/
- All-In-Wood
Hei ota yhteyttä [email protected]
- ratkaisu kosteuden kannalta
voi toki tehdä, mutta VAAKAhirteen/laudoitukseen on syynsä:
jos alimmat tai päällimmät kostuu on ne helppo vaihtaa. Pystyyn ladostusta joutuu vaihtamaan "koko seinällisen".
Aattele näin: ota pino lautaa/hirsiä ja laita ne vesilammikkoon - mitkä laudat/hirret kastuu pystypinossa ja mitkä vaakapinossa ! juu sii..- tyytyväiset itäsuomesta
Pystyhirrestä tehty sauna.Tosi tyytyväisiä olemme.
Sama valmistaja josta täällä ollut puhetta.
Tekee pystyhirrestä muitakin rakennuksia.
Kävimme katsomassa Kauhajoella hänen tekemiään rakennuksia ja eipä tarvinnut paljoa miettiä kun kaupat lyötiin lukkoon.
Ensi kesäksi teetämme pihakeittiön samalla valmistajalla. - Tuota tuota,
tyytyväiset itäsuomesta kirjoitti:
Kävimme katsomassa Kauhajoella hänen tekemiään rakennuksia ja eipä tarvinnut paljoa miettiä kun kaupat lyötiin lukkoon.
Ensi kesäksi teetämme pihakeittiön samalla valmistajalla.Miksi hirren pitäisi olla pystyssä? Hirrellä taipumuksia elämiseen, kutistumiseen jne. Vaakarakenne painuu ja pitää rakenteet tiiviinä mutta pystyssä hirsien välit rakoilee. Viimeistään kuivuessaan. Rak.teknisesti pöntön puoleinen tapa rakentaa yleensä mitään..Sama duunata kappaletavarasta. Kyllä, tiedetään että on vanha ja aikaisemminkin käytetty rak.tapa hirsirakentamisessa mutta tyhmähkö tapa.
- wtr 34t
Tuota tuota, kirjoitti:
Miksi hirren pitäisi olla pystyssä? Hirrellä taipumuksia elämiseen, kutistumiseen jne. Vaakarakenne painuu ja pitää rakenteet tiiviinä mutta pystyssä hirsien välit rakoilee. Viimeistään kuivuessaan. Rak.teknisesti pöntön puoleinen tapa rakentaa yleensä mitään..Sama duunata kappaletavarasta. Kyllä, tiedetään että on vanha ja aikaisemminkin käytetty rak.tapa hirsirakentamisessa mutta tyhmähkö tapa.
Painuu muuten siksi, että kuitu on pituussuuntaan. Painuuhan se pystyynkin laitettu, mutta ei sivusuuntaan kun ei ole painoa.... Siinä se niksi, ei asiassa mitään tyhmää ole, päinvastoin.
- wergr ergterfg
Taloja ei nykyään tehdä lätäkköön vaan sokkelin päälle. Juusee
- Pehku
wtr 34t kirjoitti:
Painuu muuten siksi, että kuitu on pituussuuntaan. Painuuhan se pystyynkin laitettu, mutta ei sivusuuntaan kun ei ole painoa.... Siinä se niksi, ei asiassa mitään tyhmää ole, päinvastoin.
Jos sen pystyhirsisen rakennuksen teet, ei se pystysuuntainen kutistuminen ole juuri edes mitattavissa.
"Pituudensuuntainen kutistuminen tuoreesta puusta absoluuttisen kuivaksi on puulajista riippuen 0,1 - 0,3 %. Säteensuuntainen kutistuminen on 3 - 6 % ja tangentinsuuntainen kutistuminen 6 - 12 % (Skaar 1972 Kärkkäisen 2003 mukaan.)"
http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/puuteknologia/3-2-kosteus.html
Ja puu ei rakennuksessa kuiva ikinä absoluuttisen kuivaksi, joten pituussuuntaisen kutistumisen voi sanoa olevan käytännössä 0%. - Pehku
wtr 34t kirjoitti:
Pystyhirsikin kuivuu ja kutistuu samalla tavalla kuin vaakahirsikin, siihen ei paino tai suunta vaikuta. Jos pyöreä 150mm kursi kutistuu 5% on se 7,5mm. Jos se toistuu 3m seinässä kaikissa hirsissä samoin, sivusuuntainen kutistuma on 15cm. Saa olla jo maalaisjärjellä ajateltuna aikamoinen tilke, joka pystyy "turpoamaan" samassa tahdissa ja pitämään seinän tiiviinä. Siksi suhtaudun hyvin epäillen pystyrakenteeseen Suomen ilmastossa. Ennen muinoin mm. kirkkojen korkeiden ikkunoiden takia käytettiin pystyhirsimenetelmää esim. vain ikkunoiden kohdalla ettei vaakarakanteen pinuminen riko ikkunoita. Tällöin yleensä käytettiin vanhaa kierrätyshirttä, joka oli jo varsin kuivaa ja mittoihinsa kutistunutta.
Vaakahirressäkin painuminen aiheutuu puun kuivumisesta ja siitä johtuvasta puun kutistumisesta ei painon takia. Kun määrätty kuivuustaso saavutettu, ei rakenne painu enää, vaikka päällä olisi enemmänkin painoa. Mikäli kuorma kasvaa liian suureksi, puu hajoaa kuorman alla. - pystyhirsinikkari
tyytyväiset itäsuomesta kirjoitti:
Ensi kesäksi teetämme pihakeittiön samalla valmistajalla.mukava kun olette tyytyväisiä.
Palaamme keväällä asiaan. Hyviä saunahetkiä syksyyn.
- eg etet
Ei ole itsellä sattunut vastaan, mutta on niitä tehty ennenkin. Jossain hirsirakennuskirjassa oli kuvia. Ei kovin yleistä, mutta on niitä suomessa olemassa.
Tekijät voi olla katteluksessa, aika erikoista hommaa. Vaikka ei siis periaatteessa tietenkään, rakentamistahan se vaan on. Mutta alappas selittämään asiaa jollekin amiksen käyneelle kehikonlatojalle....- Kehikonlatoja?
Mitä jos kokeilisit vai etkö osaa? Yhtä fiksua hommaa kuin tasakattojen tekeminen! Näkee niitä vieläkin vaikka h..tin typerää touhua oli sekin..
- mutta ei ole suositeltavaa.
Kehikonlatoja? kirjoitti:
Mitä jos kokeilisit vai etkö osaa? Yhtä fiksua hommaa kuin tasakattojen tekeminen! Näkee niitä vieläkin vaikka h..tin typerää touhua oli sekin..
Pystyhirsirakenteet soveltuvat huonosti lämpimien rakennusten seiniin puun kutistumisen aiheuttamien rakojen takia.
Riippuen Amerikan osavaltiosta, eristeiden käyttöäkään ei tunneta. Suomen maantieteellinen sijainti ja ilmasto asettaa rakentamiselle omia erityistarpeita ja vaatimuksia. - Kosteuseläminen.
mutta ei ole suositeltavaa. kirjoitti:
Pystyhirsirakenteet soveltuvat huonosti lämpimien rakennusten seiniin puun kutistumisen aiheuttamien rakojen takia.
Riippuen Amerikan osavaltiosta, eristeiden käyttöäkään ei tunneta. Suomen maantieteellinen sijainti ja ilmasto asettaa rakentamiselle omia erityistarpeita ja vaatimuksia.Puuperäinen rakenne tai osa siitä "elää" vallitsevan kosteuspitoisuuden mukaan. Pystyhirsirakenne muodostaa vuotokohdan varauksiin eli kylmäsillan. Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, ei sovellu Suomen olosuhteisiin. Vaatii vähintään vedon estämiseksi ulkopuolelle tuul.suojalevyn ja pintaverhoilun. Sisäseinäpinnoille lämmönhukan estämiseksi puukuitulevy tai jopa lisälämmöneristys. Vaakarakenne soveltuvampi kun painuminen huomioidaan rak.vaiheessa.
Peruskylmissä ulkorakennuksissa voi käyttää pystyhirttä kun lämpötekniset vaatimukset ovat vaatimattomat. Kuten esim. pihasaunassa kuten jokin aikaisemmin kirjoitti. Asuinrakennukseen en suosittele. - pysthirsinikkari
Kosteuseläminen. kirjoitti:
Puuperäinen rakenne tai osa siitä "elää" vallitsevan kosteuspitoisuuden mukaan. Pystyhirsirakenne muodostaa vuotokohdan varauksiin eli kylmäsillan. Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, ei sovellu Suomen olosuhteisiin. Vaatii vähintään vedon estämiseksi ulkopuolelle tuul.suojalevyn ja pintaverhoilun. Sisäseinäpinnoille lämmönhukan estämiseksi puukuitulevy tai jopa lisälämmöneristys. Vaakarakenne soveltuvampi kun painuminen huomioidaan rak.vaiheessa.
Peruskylmissä ulkorakennuksissa voi käyttää pystyhirttä kun lämpötekniset vaatimukset ovat vaatimattomat. Kuten esim. pihasaunassa kuten jokin aikaisemmin kirjoitti. Asuinrakennukseen en suosittele.Olen monta kertaa huomannut että vaikka ei asioista oteta selvää eikä tiedetä rakennustekniikkaa tuomitaan uusi rakennustapa.
Olen veistänyt ja kasannut monia hirsirakennuksia ja nyt teen vain pystyhirsirakennuksia.
Kokemuksen tuomalla tiedolla puhun pystyhirren puolesta.
Pystyhirsirakenteen edut ovat lyömättömät perinteiseen verrattuna.
Takaan ettei pystyhirsirakennus vuoda mistään paikasta.Nurkat jotka vaakahirressä ovat vuotokohtia ovat pystyhirsirakenteessa vuotamattomia.
Painumista ei tapahdu eikä puun kutistuminen heikennä rakennetta millään tavoin.
Annan mielellään lisätietoja rakennustavasta osoitteesta [email protected] - Pehku
pysthirsinikkari kirjoitti:
Olen monta kertaa huomannut että vaikka ei asioista oteta selvää eikä tiedetä rakennustekniikkaa tuomitaan uusi rakennustapa.
Olen veistänyt ja kasannut monia hirsirakennuksia ja nyt teen vain pystyhirsirakennuksia.
Kokemuksen tuomalla tiedolla puhun pystyhirren puolesta.
Pystyhirsirakenteen edut ovat lyömättömät perinteiseen verrattuna.
Takaan ettei pystyhirsirakennus vuoda mistään paikasta.Nurkat jotka vaakahirressä ovat vuotokohtia ovat pystyhirsirakenteessa vuotamattomia.
Painumista ei tapahdu eikä puun kutistuminen heikennä rakennetta millään tavoin.
Annan mielellään lisätietoja rakennustavasta osoitteesta [email protected]Kiinnostaa kovasti tietää miten tilkitset rakenteen? Kuinka puun kutistumisen vaikutus eliminoidaan? Millä rakenteella teet nurkat? Kuinka kiinnität/kiristät hirret toisiinsa? Perustelusi pystyrakenteen erinomaisuudelle verrattuna vaakahirteen (muut kuin painuminen)?
Kiusallani en kysele, vaan asia aidosti kiinnostaa. Mikäli perustelut aukottomat ja joskus itse totean käytännössä rakenteen mainioksi ei minulla ole vaikeuksia muuttaa näkökantojani. Siihen asti pidän vaakarakennetta silti parempana.. - pystyhirsinikkari
Pehku kirjoitti:
Kiinnostaa kovasti tietää miten tilkitset rakenteen? Kuinka puun kutistumisen vaikutus eliminoidaan? Millä rakenteella teet nurkat? Kuinka kiinnität/kiristät hirret toisiinsa? Perustelusi pystyrakenteen erinomaisuudelle verrattuna vaakahirteen (muut kuin painuminen)?
Kiusallani en kysele, vaan asia aidosti kiinnostaa. Mikäli perustelut aukottomat ja joskus itse totean käytännössä rakenteen mainioksi ei minulla ole vaikeuksia muuttaa näkökantojani. Siihen asti pidän vaakarakennetta silti parempana..Teen hirret lamellista jonka kosteus on 12-14% joten hirsi ei enää paljoakaan kuivu seinässä.
Lamellihirsi siksi että puun vääntyileminen ja halkeilu saadaan eliminoitua pois.
Hirret 140mm leveät ja väliin jää 10mm rako joka tiivistetään polypropeeninauhalla.
Ennen käytin pellavanauhaa mutta siitä olen luopunut vaakahirsiajoilta saadun huonon kokemuksen takia.
Hirsissä naaraspontit 4kpl ja niissä 40mm liitospalat jotka ovat hirren sisällä ajetussa urassassa 15mm joten vaikka kuinka hirsi kuivaisi ja kutistuisi niin ei vuotoja tule.
Ura hirressä 6,7mm ja liitospala 6,5mm
Nurkkahirsi on vain uritettu sivuilta joten
hirsi vaan jatkuu samoilla liitospaloilla sivulle päin joten sieltäkään ei vuotoja ole.
Hiiren leveys 140mm ja liitospalan kanssa 150mm jioten vakiokoon ovet ja ikkunat sopivat ilman hirsien mittojen muuttamisia.30 ja 60 ja 90 ja120ja150 senntiset sopivat ilman loveamisia.
Yksi asia jota mietin pitkään on kosteudesta johtuva laajeneminen jonka olen ratkaissut uran pohjalla olevalla "nystyrällä" joka antaa periksi jos laajenemista tapahtuu.
Olen kehitellyt pystyhirsirakennetta n 15 vuotta ja nyt se on sellainen että sen paremmuudesta minulla ei ole mitään epäilystä.
Kuten olen kertonut olen iollut vaakahirren kanssa kyllä tekemisissä joten tiedän kyllä sen ominaisuudet. - Up&go
pystyhirsinikkari kirjoitti:
Teen hirret lamellista jonka kosteus on 12-14% joten hirsi ei enää paljoakaan kuivu seinässä.
Lamellihirsi siksi että puun vääntyileminen ja halkeilu saadaan eliminoitua pois.
Hirret 140mm leveät ja väliin jää 10mm rako joka tiivistetään polypropeeninauhalla.
Ennen käytin pellavanauhaa mutta siitä olen luopunut vaakahirsiajoilta saadun huonon kokemuksen takia.
Hirsissä naaraspontit 4kpl ja niissä 40mm liitospalat jotka ovat hirren sisällä ajetussa urassassa 15mm joten vaikka kuinka hirsi kuivaisi ja kutistuisi niin ei vuotoja tule.
hirsi vaan jatkuu samoilla liitospaloilla sivulle päin joten sieltäkään ei vuotoja ole.
Hiiren leveys 140mm ja liitospalan kanssa 150mm jioten vakiokoon ovet ja ikkunat sopivat ilman hirsien mittojen muuttamisia.30 ja 60 ja 90 ja120ja150 senntiset sopivat ilman loveamisia.
Yksi asia jota mietin pitkään on kosteudesta johtuva laajeneminen jonka olen ratkaissut uran pohjalla olevalla "nystyrällä" joka antaa periksi jos laajenemista tapahtuu.
Olen kehitellyt pystyhirsirakennetta n 15 vuotta ja nyt se on sellainen että sen paremmuudesta minulla ei ole mitään epäilystä.
Kuten olen kertonut olen iollut vaakahirren kanssa kyllä tekemisissä joten tiedän kyllä sen ominaisuudet.Mistä johtuu että liimapuusta valmistettua rakenneosaa kutsutaan aina hirreksi? Liimapuu on liimapuuta vaikka sen miten perustelee..
Puu taas elää eli muuttaa olomuotoaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Oli puuaineksen "asento" mikä tahansa. Fysiikan lakeja ei mainospuheilla voi kieltää. Edelleen todella huono perustelu väittämälle on kyllä minä tiedän etkä sinä tiedä mitään! Luolamiesmatskua. Uusi rak.tapa ei ole kysymyksessä vaan epäkelvoksi todettu rak.tap Suomen olosuhteissa. Yllättävän suosittua oli aikoinaan tasakattorakentaminenkin?!
Mutta, mikä tekee pystyhirrestä niin paljon paremman kuin vaakahirrestä? Niin ja vielä itse kuningaskysymys, miksi? - Pehku
pystyhirsinikkari kirjoitti:
Teen hirret lamellista jonka kosteus on 12-14% joten hirsi ei enää paljoakaan kuivu seinässä.
Kuten olen kertonut olen iollut vaakahirren kanssa kyllä tekemisissä joten tiedän kyllä sen ominaisuudet.Kiitos selventävästä viestistä. Muutama lisäkyssäri.
Vaakarakenteessahan nurkkasalvos sitää rakenteen sivusuunnassa. Mitenkäs asia ratkaistu pystyhirressä? Onka alajuoksut joiden päälle nurkat pystyyn ja pystyhirret ja sitten yläjuoksu, joka sitoo seinän pituussuunnassa?
Onko siis yhdessä hirressä aina puolellaan kaksi uraa ja liitospalaa? Missä välissä tilke? Siis varauksena ja ilmankulun sulkuna toimii etupäässä liitospalat ja osin tilke? Tämä kombinaatio korvaa vaakahirren varauksen ja tilkkeen yhdistelmän?
Onko tekemäsi rakennukset vuorattu ulkoa? Lisäeristystä/tuulensuojalevyä vai sellaisenaan?
Kuullostaa vaan jotenkin vielä varsin monimutkaiselta pelata liitospalojen kanssa...
- kauhajoki
kyllä niitä tehdään .on joku uusi yritys pohjanmaalla.
- rakennusmiäs
on juuri eteläpohjanmaalta.
olen kuullut mutta en ole nähnyt rakennuksia.
- Anonyymi
Meillä kyseisen firman pystyhirsitalo, ei mitään moitittavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 233000
- 681477
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa751052Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää140998- 45911
- 61872
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.45848Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe171842- 42826
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis135746