TV-antenni

LonelyBird

Analogiaikana käytin Rauman kultasepän antenni mastohuipussa. Se tuntui toimivan kohtuullisen hyvin ja ympärisäteilevästi. Nyt kun ollaan siirytty digiaikaan tämä sama antenni tuntuu erittäin suuntarippuvaiseksi.
Miksi tällainen ilmiö?
Onko kellään kokemuksia hyvästä ympärisäteilevästä antennista?
Onko antennivahvistimesta hyötyä?

8

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostanud

      Jollain palstalla esitettiin, ettei ympärisäteilevä ole oikein hyvä mihinkään suuntaan, lieko totta moinen väite?

      • Incongnito

        Ympärisäteilevä antennin vahvistus on vaikea saada yli 24-26 dB. Johtuu ihan sen rakenteesta. Toisaalta veneeseen joka pyörii ankurinssa varassa muu ratkaisu on liian kallis.
        En kuitenkaan voi sanoa minkä merkkinen on paras...


      • nauraa!
        Incongnito kirjoitti:

        Ympärisäteilevä antennin vahvistus on vaikea saada yli 24-26 dB. Johtuu ihan sen rakenteesta. Toisaalta veneeseen joka pyörii ankurinssa varassa muu ratkaisu on liian kallis.
        En kuitenkaan voi sanoa minkä merkkinen on paras...

        "Ympärisäteilevä antennin vahvistus on vaikea saada yli 24-26 dB."

        No niin varmasti on. Tuo edellyttäisi jo noin 100 dipolia päällekkäin ja antennille tulisi korkeutta ainakin 30 m.

        Ympärisäteilevän veneantennin vahvistus on yleensä 1-3 dB (verrattuna isotrooppiseen säteilijään tai noin 0 dB verrattuna dipoliantenniin).

        Yli 20 dBi vahvistuksen antavat tv-vastaanoton antennit ovat aina hyvin monielementtisiä ja vahvasti suuntaavia.


      • Inconito
        nauraa! kirjoitti:

        "Ympärisäteilevä antennin vahvistus on vaikea saada yli 24-26 dB."

        No niin varmasti on. Tuo edellyttäisi jo noin 100 dipolia päällekkäin ja antennille tulisi korkeutta ainakin 30 m.

        Ympärisäteilevän veneantennin vahvistus on yleensä 1-3 dB (verrattuna isotrooppiseen säteilijään tai noin 0 dB verrattuna dipoliantenniin).

        Yli 20 dBi vahvistuksen antavat tv-vastaanoton antennit ovat aina hyvin monielementtisiä ja vahvasti suuntaavia.

        Ympärisäteilevä antennin vahvistus on vaikea saada yli 2.4-2.6 dB...


    • RR

      Tässä paras tai ainakin hyvä, koska ei kokemusta ole muusta: RR Electronics Antigua yhdistelmäantenni.
      Maksaa tosin 1000€, mutta toimii kuin junan vessa: kaikkialla kristallinkirkas ja häiriötön kuva, myös purjehduksen aikana.

      Asennettu maston toppiin

      • vesa ite

        aika kallis :)

        Keskisen kyläkaupassa on veneantenneja satasella. Jäi nekin hyllyyn liian kalliina. Nyt on asuntovaunun ympärisäteilevä aktiiviantenni käytössä. Maksoi pari kymppiä jostain poistokorista, toimii sen vähän minkä tarvii.


      • vahvistin
        vesa ite kirjoitti:

        aika kallis :)

        Keskisen kyläkaupassa on veneantenneja satasella. Jäi nekin hyllyyn liian kalliina. Nyt on asuntovaunun ympärisäteilevä aktiiviantenni käytössä. Maksoi pari kymppiä jostain poistokorista, toimii sen vähän minkä tarvii.

        Onko tietoa mistä saisi halvalla ja hyvän 12v antennivahvistimen??


      • Vai telkkari paattiin...
        vahvistin kirjoitti:

        Onko tietoa mistä saisi halvalla ja hyvän 12v antennivahvistimen??

        Antennivahvistin ei tässä nyt ole oikotie onneen, koska todennäköisesti asentaisit sen lähelle tv-vastaanotinta etkä toppiin. Kun asennat sen lähelle telkkaria suurella todennäköisyydellä vahvistat vain kaapelin kohinaa.

        Onko koaksiaalikaapeli mastossasi kuinka vanhaa ja hapettunutta?

        Kuinka monta liitintä kaapelissa on? Jokainen liitos heikentää systeemiäsi ja aiheuttaa mahdollisen kohdan mistä vettä vuotaa kaapeliin...

        Pelkästään huono liitos antennin päässä voi pilata homman jos päästää vettä "johtoon" yhdessä kesässä tai tarkemmin ottaen yhdessä sateessa...

        Teoriassa... jos nuo asiat on kunnossa, mikä tahansa ympärisäteileväkin antenni toimii ja saat riittävän vastaanoton kunhan et ole katveessa tai tavoittamattomissa...

        http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=44617

        Tämäkin vaatii virtaa en kyllä huolis omaan paattiin...

        Esim. tänne kannattaa soittaa ja kysyä antennia sekä uutta kaapelia.

        http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=antennit&sivu=digiantennit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      895
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      615
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      610
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      537
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe