Miten määrittelisitte hyvän valokuvan? Itse olen ajatellut näitä ominaisuuksia: erityinen kauneus, harvinainen tai silmänräpäyksellinen tapahtuma, poikkeuksellinen ja mielenkiintoinen kuvakulma, hyvä sommittelu... Mitä muuta?
Millainen on hyvä valokuva?
13
2100
Vastaukset
- ainutlaatuisuus
on se jokin, mitä ei sanoin voi eikä kannata selittää.Se on se,joka puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.Se ei "kulu" katsomisesta.
Tekniikan voi oppia,näkemys tulee sisältä. - gali leo
hiukan katsojasta kiinni..jos nyt oletetaan että kuvan laatu teknisesti on hyvä..monesti sellainen kuva pysäyttää joka on pelkistetyn yksinkertainen tai sitten toinen äärilaita, kuvassa on todella sekava siis täydellinen kaaos..usein esim luonnossa kuvataan niin että valo tulee takaa tai sivusta, itse tykkään kuvata ja kuvista jotka on kuvattu vastavaloon..onhan näitä hyvän valokuvan määritelmiä vaikka kuinka..sommittelu tärkeä..nuorena kun kuvasin niin opin ainakin sen että ei pidä keskittyä pelkästään kohteeseen vaan täytyy myös tarkkailla sommitellessa mitä jää kuvan reunoille.
- TuomoX82
Itsekin tätä oon miettyny tosi paljon. Oon lukenu kirjan jos toisenkin valokuvauksen teoriasta; aukosta, suljinajasta, iso-arvosta ja kaikesta mahdollisesta. Vaikka kaikki nuo on jo mielestäni hyvin hallussa ni ei se silti tee kuvista automaattisesti hyviä. Välillä kun käyn kuvailemassa vaikkapa ulkona, joku kuva onnistuu erityisen hyvin. Se saattaa onnistua vaikka kuvatessani se ei herätäkään mitään erityistä, vasta koneella huomaa että tässä on jotain.
Kysyit miten määritellä hyvän valokuvan. Uskon, että hyvän valokuvan kohdalla tulee pysähdyttyä eikä vaan napsauta "seuraava". Uskon, että hyvä valokuva on sellainen mitä kukaan ei vielä oo ottanu aikasemmin. Sellanen mitä et oo ikinä nähny...
Oon kuvannut enemmän tai vähemmän aktiivisesti muutaman vuoden; yhdellä pokkarilla ja kahdella järkkärillä. Edelleen omasta mielestä se paras kuvani on pokkarilla otettu ja sekin tavallaan vahingossa..=) mutta siinä on sitä jotain. Se kuva herättää tunteita. Ahdistavia, pelottavia... mutta voimakkaita tunteita. Siitä kai valokuvauksessa onkin kyse. - harrasteleva..
Sellainen johon ei kyllästy ja se tuntuu vuosienkin kuluttua hyvältä kuvalta. Minulla on seinällä useita mielestäni hyviä kuvia, ollut jo vuosia. Niiden rinnalla on käynyt lyhyemmän aikaa myös kuvia jotka aluksi tuntui hyviltä, mutta muutamassa kuukaudessa tuntui että ne joutaa vaatehuoneen perällä olevaan pahvilaatikkoon.
- mika2
.... tuohon on sekä helppo vastata että mahdotonta vastata. Ensinnäkin on mahdotonta yleispätevästi määritellä hyvää kuvaa. Toisaalta on helppo todeta, että hyvä kuva on se joka täyttää tarkoituksensa. Ammattikuvaaja saa tarkoituksensa asiakkaalta joten hän voi keskittyä ilmaisuun ja muotoon. Harrastaja on haasteellisemmassa asemassa, koska hän joutuu luomaan tarkoituksen itse.
Kuvan hyvyyden arvioiminen sen visuaalisten ominaisuuksien perusteella on mahdotonta, koska kuvan sielu sykkii sen sisällössä. Ilman sisältöä/tarkoitusta kuva on vain tapettia (se voi olla kaunistakin tai rumaa, mutta yhtä kaikki poissa huomion keskipisteestä).
Minusta me elämme tällä hetkellä todella kiinnostavaa aikaa, koska juuri nyt valokuvan konventiot ovat muuttumassa ja muutoksen moottorina ovat nimenomaan kotitarvekuvaajat. Ne ylenkatsotut "amerikkalaiset kotiäidit" ja muut albumikuvaajat tekevät sen historian. Albumikuva murtautuu internetin ja sen yhteisöpalveluiden mukana ulos albumeistaan kertomaan tarinoita ihmisistä ihmisille. Se muutos näkyy myös kuvien ilmaisukielessä eikä pelkästään tavassa jakaa niitä.
Valokuva on siitä ihmeellinen ilmaisun laji, että se itsepintaisesti kykenee vastustamaan niitä kahlitsevia voimia, jotka syntyvät erilaisten intressiryhmien yrityksistä omia yksinoikeus sen määrittelyyn. Nämä foorumit ovat kiinnostava ikkuna tarkkailla sitä yhteentörmäystä joka tapahtuu puritaanisesti kuvaan suhtautuvien vanhojen harrastajien ja uusien tekijöiden välillä. Nimenomaan suomi24 on paras foorumi siihen koska kameralaukku ja dcnet ovat lähinnä vanhojen kameraseuralaisten ja muiden puritaanien pippelinpyöritysleikkeihin varattuja hiekkalaatikoita.- ammattikuvaajakin
"Harrastaja on haasteellisemmassa asemassa, koska hän joutuu luomaan tarkoituksen itse."
on tiivistettynä tärkein.Kaikki omaehtoinen kuvaus on haastellisinta, oli sitten kysymyksessä harrastelija tai ammattilainen.Koko sielu on pantava likoon.
Esim.teknisesti hyvistä maisema-,luontokuvista puuttuu useimmiten huomiota kiinnittävä yksityiskohta ja näin kuva ei sano mitään eli on pelkästään yhdentekevä kopio.
Enimmäkseen ihmisiä tilauksesta kuvanneena, koen erittäin haasteelisena omaehtoisen kuvauksen.
- Jaska Perusjaska
Hyvästä valokuvasta välittyy katsojalle kuvaajan tarkoittama viesti. Oli se sitten dokumentaarinen, emotionaalinen tai vaikkapa kulttuurillinen. Hyvä on kuitenkin vain epämääräinen alue huonon ja loistavan välimaastossa.
Matka huonosta valokuvasta hyvään on lyhyt, mutta hyvästä loistavaan pitkä ja kivinen.
Hyvän valokuvan ottamiseen riittää viestinnän ja laitteiden hallitseminen. Loistava valokuva vaatii sekä kuvaajalta, että katsojalta enemmän. Se on moniulotteinen, ei pelkkä pinta.
Hyvä valokuva on ovi, joka aukeaa loistavan valokuvan kartanoon.
Valitettavasti kuvaaja vain unohti avaimet kotiin. - 2x4
Oiva, mutta kompleksinen ja moniklooninen kysymys!
Hyvä valokuva
– LUOVAN TYÖSKENTELYN TULOS
– kertoo mitä kuvaaja näki (=luuli nähneensä)
– tuottaa katsojalle elämyksen
– kuvalla on merkitystä katsojalle
– tarjoaa katsojalle oivalluksia
– avautuu (kertoo) lisää uudestaan katsottaessa
– sopii käyttötarkoitukseen
– vastaa asiakkaan odotuksia
– menee kaupaksi
– useimmiten myös kaunis (joskus ruman-kaunis)
– tuottaa mielihyvää kuvaajalle (=onnistumisen elämys)
– hyvin sommiteltu (ja rajattu)
– teknisesti onnistunut
– oikein säädetty
Summa summarum
Kamera on ollut oikeassa paikass ja laukaistu oikealla hetkellä- noupadi
- Hyvä valokuva on useammin sattuman tulos kuin tekemällä tehty vaikka se oliskin luovasti tekemällä tehty
- Kaikki näkee kuvan omalla tavallaan sillä ei ole merkitystä mitä kuvaaja näki kun katsoja näkee erilailla
- Kaikki kuvat tuottavat kotsojalle jonkun elämyksen
- Kaikilla kuvilla on joku merkitys
- kuka vaan voi oivaltaa mistä kuvasta vaan mitä vaan
- Jos kuva kertoo lisää uudestaan katsoessa se riippuu enemmän katsojasta
- Nimen omaan, kuva on hyvä kun se sopii tarkoitukseensa oli se mikä tahansa.
- olipa "asiakas" kuvaaja itse tai peräti kuvan tilannut maksava asiakas
- Jos kuva sopii tarkoitukseensa silloin se on hyvin sommiteltu ja rajattu
- Kuva on teknisesti onnistunut jos se sopii tarkoitukseensa esim silloin jos halutaan tärähtänyt kuva vaikka yleensä tärähtänyttä kuvaa ei pidä teknisesti onnistuneena.
- Säädöt on makukysymyksiä, jos kuva sopii tarkoitukseensa se on oikein säädetty.
Ehkä ainoa yleinen kriteeri jonka hyvälle kuvalle voi laittaa on se että kuva täyttää tarkoituksensa. Kaikki muut on henkilökohtaisia mielipiteitä eiä niissä voi olla oikeassa tai väärässä.
Yleensä kuviin tahdotaan lisätä tuollaisia hapatus arvoja sen takia että voisi tuntea itsensä tärkeäksi ja fiksuksi, asettaa itsensä massan yläpuolelle. Se on ihan luonnollista ja sitähän minäkin tietty haen tällä postauksella. Ironista. - 2x4
noupadi kirjoitti:
- Hyvä valokuva on useammin sattuman tulos kuin tekemällä tehty vaikka se oliskin luovasti tekemällä tehty
- Kaikki näkee kuvan omalla tavallaan sillä ei ole merkitystä mitä kuvaaja näki kun katsoja näkee erilailla
- Kaikki kuvat tuottavat kotsojalle jonkun elämyksen
- Kaikilla kuvilla on joku merkitys
- kuka vaan voi oivaltaa mistä kuvasta vaan mitä vaan
- Jos kuva kertoo lisää uudestaan katsoessa se riippuu enemmän katsojasta
- Nimen omaan, kuva on hyvä kun se sopii tarkoitukseensa oli se mikä tahansa.
- olipa "asiakas" kuvaaja itse tai peräti kuvan tilannut maksava asiakas
- Jos kuva sopii tarkoitukseensa silloin se on hyvin sommiteltu ja rajattu
- Kuva on teknisesti onnistunut jos se sopii tarkoitukseensa esim silloin jos halutaan tärähtänyt kuva vaikka yleensä tärähtänyttä kuvaa ei pidä teknisesti onnistuneena.
- Säädöt on makukysymyksiä, jos kuva sopii tarkoitukseensa se on oikein säädetty.
Ehkä ainoa yleinen kriteeri jonka hyvälle kuvalle voi laittaa on se että kuva täyttää tarkoituksensa. Kaikki muut on henkilökohtaisia mielipiteitä eiä niissä voi olla oikeassa tai väärässä.
Yleensä kuviin tahdotaan lisätä tuollaisia hapatus arvoja sen takia että voisi tuntea itsensä tärkeäksi ja fiksuksi, asettaa itsensä massan yläpuolelle. Se on ihan luonnollista ja sitähän minäkin tietty haen tällä postauksella. Ironista.Jos vastaa aloittajan kysymykseen niin "asettaa itsensä massan yläpuolelle".
Jos inttää kaikkea vastaan niin hakee sitä samaa.
Jos taas yrittää sbotoida hyvästä kysymyksestä alkaneen keskusteun niin …
Joten käännänpä aloittajan hyvän aloituksen nurinniskoin
Millainen on huono valokuva?
Ja vastaan arvostettua mestaria (Robert Capa) lainaten
"Jos kuva on huono niin et ollut tarpeeksi lähellä"
Arvaan myös vastaväitteesi:
Kyllä huono on hyvä jos se on "tärähtänyt … täyttää tarkoituksensa…sattuma … riippuu enemmän katsojasta"
Menikö oikein?
Eli tärkeintä on osoittaa muiden vastaajien olevan aina väärässä, aloittajan kysymykseen ei ole syytä kiinnittää mitään huomiota!
- Melka5
Kyllähän ne tärkeimmät kuvat on aina olleet henkilökohtaisia kuvia. Muistoiksi sopivia, tilanteita joissa on saatu ikuistettua tärkeä erikoinen tilanne, tilanteita joita ei voi toistaa. Näihin kuviin olisi riittänyt, ja riittäisi jatkossakin, vaikka huono käännykamera.
Nyt kun olen harrastanut valokuvausta pari vuotta teknisemmältäkin osin, sanoisin, ettei mikään ole siltä osin muuttunut. Nykyään vaan otan kuvia enemmän sillä asenteella, että tästä sais vaikka ison komean julisteen. En ole kuitenkaan ollenkaan niin varma, että tämä on tehnyt valokuvistani parempia tai tärkeämpiä, ehkä päinvastoin. - näitä foorumeita
tutkii, niin ehdottomasti tärkein tekijä on riittävän kallis ammattilaatua oleva täyskennoinen kamera ja 50mm / f1.2 objektiivi. Millään muulla kun ei yksinkertaisesti tee yhtään mitään, ja muilla välineillä otettuja kuvia ei saisi edes näyttää kenellekään.
- repepaviaani
Hyvä kuva on yksinkertaisesti ainutlaatuisen hyvä kuva jollaisen kykenee ottamaan ehkä vain kerran
elämässä ja juuri oikealla hetkellä sopivassa tilanteessa. Ei ole juurikaan merkitystä teknisellä laadulla
jos kuva on kuvattu jonninjoutavasta kohteesta tai samanlaisia kuvia on tuhansittain muilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1415793
- 725276
- 994335
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753710Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603358- 442970
- 152337
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582089- 461985
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381753