perämies,laivan sankari

prämies

perämies on laivan todellinen sankari. sillä on järkeä päässä kun se osaa merenkulun.osaa navigoida. istuu laivan korkeimmalla jakkaralla ja kantaa vastuun koko laivan turvallisuudesta. sumussa perämies navigoi turvallisesti huolehtien nukkuvien merimiesten turvallisuudesta.kannatetaan perämiehen palkan nostamista 3500euroon. merimieheksi pääsee kadulta,perämieheksi lukemalla ja opiskelemalla. merimies tienaa 2250 euroa kuussa.perämies saa nyt saman, se on väärin. perämies osaa leveyspiirit ja eksymät mutta merimies vaan maalaa.senkin tähden perämiehen palkkaa nostettava heti

12

1001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huru-Ukko

      Miksi vasta nyt tulet kertomaan näinkin tärkeät tosiasiat?Seilasin yli 30-vuotta alipalkattuna,konejengin
      halveksimana perämiehenä.Ilmeisesti vain typeryyttäni.Onneksi yhdeksältä aukenee paikka,missä voin olut-
      tuopin ääressä mietiskellä omaa surkeuttani.Iltapäivällä on jo paljon mukavampi olo.Ehkä.

      • vprmsaletisti

        tässä viestissä oli sitä jotain, nimittäin asiaa.


      • Upseeri (eiks ni)

        Tosin lähdin vittuun kymmenen vuoden jälkeen. Maissa voi papereilla pyyhkii perseensä, ja kateelliset vittuilee kaupanpäälle, kun ne ei tajua. Bisse maistuu ja vituttaa, ikää 35. Juhuu!


    • Seilori70

      aikoihin eletty. Milläs poika ajelet, jos konesetä ei pistä sulle mopoja käyntiin ja pidä niistä huolta. Etkä ravinnotta ole, ellei byssa sulle ruokaa loihdi. Voi tätä nyky porukkaa. Et taida olla vanhan ajan perämiehiä.

    • Tulet huomaamaan vastauksista
    • Paapuuri on punanen

      Tosi on! Kun perämies pitelee jäntevin käsin sitä perää ja yytsää merimiestohtorin tarkastamin silmin horisonttiin, niin kyllä meidän kelpaa olla kyydissä ja lähettää vetoseteliä muijalle. Varustajan kakarat saa lakritsia eikä kokin soppakattilakaan juuri hellalla heilu. Niin tasaista kyytiä voi antaa vain oikia kurssin käynyt peräherra. Hurraa!

      • Arag

        Kolmonen ei tullutkaan vahtiin. Seuraavan vahdin poopassimies etsi ympäri laivaa. Menin itsekkin mukaan , Hätää ei ollut, just oli lähdetty turusta. Aavistelin reilun kolmosen ottaneen normi kännit mutta väsymyksen iskeneen . Uffari kongilla kuulin vessasta ehkä kuorsauta, ovi oli kiinni. normaalit purraukset ei toimineet.pari hyvää potkua skottiin kongilta . Ja hetken kulutta Perämiehemme kiipesi sillalle. Tarinan opetus on se että pitäkää toisiinne hyvät välit , pientä vittuilua voi olla.


    • konejulli2

      Totuus on kuitenkin se että tänä päivänä navigoinnin hoitaa GPS:n avulla vaikka opetettu apina, lastauspuoli sujuu nykyaikaisilla tietokone-ohjelmilla yhtä helposti.

      Ja jos sattuu se hetkellinen GPS:n pimeneminen niin odotellaan ja ollaan rauhassa.

      Kylmä totuus on se että kansipäällystön työt on nykytekniikan avulla lähes kenen tahansa täysjärkisen hoidettavissa.

      Sen sijaan konepuolella ammattitaitovaatimukset vain kasvavat, siellä tarvitaan todellista osaamista mitä satelliitit eivät pysty hoitamaan.

      • Huru-Ukko

        Täyspäiset seilaa täkillä ja nämä psyykisesti tyhjäkäynnillä toimivat muutamaa kerrosta alenpana.


      • 19
        Huru-Ukko kirjoitti:

        Täyspäiset seilaa täkillä ja nämä psyykisesti tyhjäkäynnillä toimivat muutamaa kerrosta alenpana.

        Psyykkisesti tyhjäkäynnillä(idling) on vain omaa erinomaisuuttaan kuvittelevan perämiehen ego.

        Kyllä minuakin keljuttaisi jos ei tarvitsisi omaa päätään käyttää työssään ollenkaan, kone kertoo että käännä ja jos et käännä sanoo jumalauta käännä ja jos et vieläkään käännä herättää kipparin.

        Automatiikka on hieno asia meillä konehuoneessa, se auttaa meitä ja valvoo puolestamme yöt mutta brykällä sitä voisi vahtia torilta tempastu mattimeikäläinen, erikoisosaamista se ei vaadi.

        Purjelaivojen aika on ohi, meriloordeja ei enää ole ja navigointi ja lastioppi on asioita jotka nykytekniikalla hallitsee kuka tahansa, kansipäälystössä pärjää keskiverto amisjuntti koneessa tarvitaan älyä ja pelisilmää.

        Niin muuttuu maailma.


      • Rasvanen uffari

        Vituttaaks sua rasvanäppiä noin saatanan paljon, et pitää työtään tekevää ihmistä haukkuu apinaks. Voi jumalauta! Mulla on koneenhoitajan kirjat, joilla on ollu välilä käyttöökin, ja ei se alakertakaan nyt niin Amerikan osaamista vaadi. Vaikeempaa sillalla on paikoin esim Englannin kanaalissa, kotisuomen saaristossa luotsivapautuksella jne. Ja radioliikenne pitää hoitaa ja päläpälä. Plus et täkkäreiden hommat miehistövähennyksien takia kaatuu niskaan.

        Ei mulla mitään, molempi parempi, mut mee vittuun haukkumasta duunikavereitas apinoiks. Se oli mun pointti! Haista vittu ja vaihda alaa tai opettele arvostamaaan ihmisiä kerroksesta riippumatta.


      • kadehtiko
        Rasvanen uffari kirjoitti:

        Vituttaaks sua rasvanäppiä noin saatanan paljon, et pitää työtään tekevää ihmistä haukkuu apinaks. Voi jumalauta! Mulla on koneenhoitajan kirjat, joilla on ollu välilä käyttöökin, ja ei se alakertakaan nyt niin Amerikan osaamista vaadi. Vaikeempaa sillalla on paikoin esim Englannin kanaalissa, kotisuomen saaristossa luotsivapautuksella jne. Ja radioliikenne pitää hoitaa ja päläpälä. Plus et täkkäreiden hommat miehistövähennyksien takia kaatuu niskaan.

        Ei mulla mitään, molempi parempi, mut mee vittuun haukkumasta duunikavereitas apinoiks. Se oli mun pointti! Haista vittu ja vaihda alaa tai opettele arvostamaaan ihmisiä kerroksesta riippumatta.

        On se kateuden ja katkeruuden määrä suuri. Näin on aina ollut ja tulee varmaan olemaankin. Yksipuolisesti perämiehet kadehtivat mestarien hyvinvointia ja vaativat palkkauksessa hajurakoa. Kuitenkin tekniikan on pelattava laivoilla, jos jokin laite rikkoutuu, niin koneporukka sen korjaa. Eräskin yliperämies sanoi minulle tyytyvänsä pienempään palkkaan, jos minulla, ylikonemestarilla, olisi vielä pienempi liksa, sanoin,oletko aivan pöpi, soisin sulle isomman palkan, jos sen ansiosta saisin itsekin palkankorotuksen. No, sama palkkataso koneykkösellä ja täkkiförstillä on OK, eikä sitä pidä muuttaa. Hoidetaan vaan omat työt, eikä kadehdita toisten hyvinvointia ja muistakaa taas huutaa: Mestari, Mestari auta, en osaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe