Sovinko teologiseen??

-Sasha]]

Olen tässä pohtinut kuumeisesti, että hakisinko Helsingin teologiseen tiedekuntaan. Millaista porukkaa teologisesta löytyy? Kaikki tuntemani teologit ovat erittäin hiljaisia, ei mitään bilettäjätyyppejä.
Itse olen ehkä juuri tälläinen bilettäjätyyppi, olen kiinnostunut muodista, urheiliusta. Mietin siis sitäkin, että jos nyt pääsisin teologiseen, niin löydänkö sieltä saman henkistä porukkaa kanssani? Kai teologitkin osaavat bilettää? ja tiedän, sinne mennään opiskelemaan, ei bilettämään, mutta haenkin tässä nyt vähän sitä, että itse olen melko menevä tyyppi ja tykkään sosiaalisesta kanssakäymisestä. Ja onhan se tärkeää, että opiskeluaikanakin löytää samanhenkisiä ystäviä?
Niin ja en ole kirjoittanut uskontoa, mutta olisiko kannattavaa kirjoittaa uskonto nyt vielä keväällä?, vaikka olenkin jo ylioppilas.
Onkohan valmennuskurssi kannattava? Vai riittääköhän itseopiskelumateriaali?


Jos otan sivuaineiksi esim. psykologiaa ja kaupallisia aineita, niin mitä voin tulevaisuudessa sitten tehdä? Tietoa?

Olisin erittäin kiitollinen vastauksista!

10

1360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevakappalainen

      Uskosi Jeesukseen ei ole kyllin vahva. Toivon, että kaltaisesi pysyisivät poissa teologisesta. Vain Uskoville tulisi antaa mahdollisuus tällä alalla. Minua ainakin ihmetyttää, miksi ainejärjestömme järjestää esim. ensin hartaustilaisuuden ja sitten bileet. Jeesus tuskin halusi, että häntä muistetaan alkoholilla ryypiskelemällä ja seksin esileikillä eli tanssilla! Joskus on myös pelattu korttia bileissä, kortit ovat mustaa magiaa.

      • telelogi

        tuleva kappalainen voi olla trolli. On siellä toki muutama kiihkouskovainenkin kahden sadan joukossa, jotka sitten sulkee korvansa ja lallattelee, kun jokin asia on ristiriidassa Raamatun kanssa.

        Sovit joukkoon. Siellä on bileihmisiä, ja bileitä on. Tänäänkin oli baarisuunnistus ja 200 ihmisen joukossa on monenlaisia ihmisiä ja ihan ei-uskovaisia. Teologisessa ollaan monista syistä. Luulisin, että monet uskonnonopettajaksi haluavista ei ole uskonnollisia. Siellä on oma bileporukkansa ja siellä on hengellisempi porukka ja kaikkea muuta. Sosiaalisia tyyppejä on paljon ja fiilis on että teologit on aika avointa ja sosiaalista porukkaa.

        Jos luet kaupallisia sivuaineita voit esimerkiksi toimia henkilöstöhallinnossa, ehkä markkinoinnissa jos sitä luet. Jos teologi yritysmaailmaan päätyy niin tavallisesti postina on jonkinlainen henkilöstökonsultti. Psykologian sivuaineilusta en osaa niin sanoa.

        Teologiseen on melko helppo päästä etkä tarvitse uskonnon kirjoittamista tai valmennuskurssia kunhan luet kirjat hyvin. Itseopiskelumateriaali voi olla ihan hyvä, ne ei ole niin kalliita ja tiedät paremmin mitä lukea ja mitä voidaan kysyä.


      • Fo21

        nimenomaan muistamaan häntä ryypiskelemällä lue (tämä on vereni, juo tämä malja) Katsos kun olen fiksuXD noeei... olen samaa mieltä että olisi ihan hieno juttu jos tuo homma pysyisi jotenkuten lapasessa ja alalle hakeutuisi porukkaa jotka eivät nyt olisi ihan totaalisia papin irvikuvia...


    • neljännenvuodenopiskelija

      En kyllä ole kauhean montaa tavannut jotka olisivat edes "uskossa"! Kaikenkirjavaa porukkaa löytyy, opiskelu on todella leppoisaa ja kevyttä (keskimäärin varmaan 2 tuntia päivässä, jos ei sivuaineita lue).

      Niin että niitä bilettäjiäkin kyllä löytyy ja paljon!

      • Valmistunut

        Ei nyt ehkä ihan noin leppoisaa. Jos vain kaksi tuntia päivässä luet, taitaa läpimeno usein olla hilkulla, tai niitä reppuja tulla.:) Kyllä teologisessakin joutuu töitä tekemään. Varsinkin kieliin pätee se, että jos et tee "läksyjä" säännöllisesti, niin osaat korkeintaan ulkoa pari fraasia, mutta mitään todellista oppimista ei tapahdu. Jos haluaa jotain uutta todella sisäistää, pitää kyllä nähdä vaivaa - teologisessakin.

        Lisäksi on käytännössä niin, että moni lukee Raamattuakin vapaa-ajallaan, ja tätä ihan suositellaan varsinkin papiksi aikoville. Siihen tulevat vielä monen harrastamat vapaaehtoiset sunnuntaimessut ym. päälle, jotka tukevat opiskelua siinä kuin biletyskin.

        En kyllä lähtisi ketään vokottelemaan tiedekuntaan sillä varjolla, ettei mitään tarvitse tehdä. Siinä kyllä kirves kalahtaa kiveen jossain vaiheessa uudella tulokkaalla.


      • Jumaluusoppi
        Valmistunut kirjoitti:

        Ei nyt ehkä ihan noin leppoisaa. Jos vain kaksi tuntia päivässä luet, taitaa läpimeno usein olla hilkulla, tai niitä reppuja tulla.:) Kyllä teologisessakin joutuu töitä tekemään. Varsinkin kieliin pätee se, että jos et tee "läksyjä" säännöllisesti, niin osaat korkeintaan ulkoa pari fraasia, mutta mitään todellista oppimista ei tapahdu. Jos haluaa jotain uutta todella sisäistää, pitää kyllä nähdä vaivaa - teologisessakin.

        Lisäksi on käytännössä niin, että moni lukee Raamattuakin vapaa-ajallaan, ja tätä ihan suositellaan varsinkin papiksi aikoville. Siihen tulevat vielä monen harrastamat vapaaehtoiset sunnuntaimessut ym. päälle, jotka tukevat opiskelua siinä kuin biletyskin.

        En kyllä lähtisi ketään vokottelemaan tiedekuntaan sillä varjolla, ettei mitään tarvitse tehdä. Siinä kyllä kirves kalahtaa kiveen jossain vaiheessa uudella tulokkaalla.

        Mitä tuolla teologialla sitten tienaa leipänsä? Ei tartte vastata, ihmettelen vain. Haudankaivuuta?


      • Teilipyörä
        Jumaluusoppi kirjoitti:

        Mitä tuolla teologialla sitten tienaa leipänsä? Ei tartte vastata, ihmettelen vain. Haudankaivuuta?

        Luepa: Teologia. Johdatus tutkimukseen -kirja, niin tiedät millainen tiede se on. Jos et edes halua tietää, niin pidä mölyt mahassa, sillä et silloin haluatkaan tietää. Fiksu ottaa selvää, eikä heitä asian kumoavia kysymyksiä.


      • katariinaN
        Teilipyörä kirjoitti:

        Luepa: Teologia. Johdatus tutkimukseen -kirja, niin tiedät millainen tiede se on. Jos et edes halua tietää, niin pidä mölyt mahassa, sillä et silloin haluatkaan tietää. Fiksu ottaa selvää, eikä heitä asian kumoavia kysymyksiä.

        Voi kun kiva kuulla, että teologisessa on muitakin kuin uskovaisia. Olen elänyt koko elämäni uskovaisten keskellä ja olen suoraan sanottuna kurkkuani myöten täynnä tekopyhyyttä ja sievistelyä. Jostain syystä haluan kuitenkin opiskella teologiaa :D olen itsekin melko rento, biletän, kun siltä tuntuu enkä halua selitellä sitä kenellekään. Joten ihanaa, jos teologisesta löytyy rentojakin ihmisiä.


      • katariinaN
        katariinaN kirjoitti:

        Voi kun kiva kuulla, että teologisessa on muitakin kuin uskovaisia. Olen elänyt koko elämäni uskovaisten keskellä ja olen suoraan sanottuna kurkkuani myöten täynnä tekopyhyyttä ja sievistelyä. Jostain syystä haluan kuitenkin opiskella teologiaa :D olen itsekin melko rento, biletän, kun siltä tuntuu enkä halua selitellä sitä kenellekään. Joten ihanaa, jos teologisesta löytyy rentojakin ihmisiä.

        Niin ja millaisia tapahtumia Helsingin teologisen ainejärjestö järjestää ja kuinka usein?


    • benedicamus

      jengiä siellä liikkuu. Itse pyörin hiukan konservatiivisissa piireissä, mutta mikäli bile-elämää etsit sitä myös löytyy.

      Kannattaa ehkä miettiä miksi haluat hakea meidän tiedekuntaan, koska jotkut tulevat sinne paremman vaihtoehdon puuttuessa ja eivät sitten viihdykään. Mutta jos aiheet kiinnostavat niin mikäs siinä sitten :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe