Olen tässä pohtinut kuumeisesti, että hakisinko Helsingin teologiseen tiedekuntaan. Millaista porukkaa teologisesta löytyy? Kaikki tuntemani teologit ovat erittäin hiljaisia, ei mitään bilettäjätyyppejä.
Itse olen ehkä juuri tälläinen bilettäjätyyppi, olen kiinnostunut muodista, urheiliusta. Mietin siis sitäkin, että jos nyt pääsisin teologiseen, niin löydänkö sieltä saman henkistä porukkaa kanssani? Kai teologitkin osaavat bilettää? ja tiedän, sinne mennään opiskelemaan, ei bilettämään, mutta haenkin tässä nyt vähän sitä, että itse olen melko menevä tyyppi ja tykkään sosiaalisesta kanssakäymisestä. Ja onhan se tärkeää, että opiskeluaikanakin löytää samanhenkisiä ystäviä?
Niin ja en ole kirjoittanut uskontoa, mutta olisiko kannattavaa kirjoittaa uskonto nyt vielä keväällä?, vaikka olenkin jo ylioppilas.
Onkohan valmennuskurssi kannattava? Vai riittääköhän itseopiskelumateriaali?
Jos otan sivuaineiksi esim. psykologiaa ja kaupallisia aineita, niin mitä voin tulevaisuudessa sitten tehdä? Tietoa?
Olisin erittäin kiitollinen vastauksista!
Sovinko teologiseen??
10
1395
Vastaukset
- tulevakappalainen
Uskosi Jeesukseen ei ole kyllin vahva. Toivon, että kaltaisesi pysyisivät poissa teologisesta. Vain Uskoville tulisi antaa mahdollisuus tällä alalla. Minua ainakin ihmetyttää, miksi ainejärjestömme järjestää esim. ensin hartaustilaisuuden ja sitten bileet. Jeesus tuskin halusi, että häntä muistetaan alkoholilla ryypiskelemällä ja seksin esileikillä eli tanssilla! Joskus on myös pelattu korttia bileissä, kortit ovat mustaa magiaa.
- telelogi
tuleva kappalainen voi olla trolli. On siellä toki muutama kiihkouskovainenkin kahden sadan joukossa, jotka sitten sulkee korvansa ja lallattelee, kun jokin asia on ristiriidassa Raamatun kanssa.
Sovit joukkoon. Siellä on bileihmisiä, ja bileitä on. Tänäänkin oli baarisuunnistus ja 200 ihmisen joukossa on monenlaisia ihmisiä ja ihan ei-uskovaisia. Teologisessa ollaan monista syistä. Luulisin, että monet uskonnonopettajaksi haluavista ei ole uskonnollisia. Siellä on oma bileporukkansa ja siellä on hengellisempi porukka ja kaikkea muuta. Sosiaalisia tyyppejä on paljon ja fiilis on että teologit on aika avointa ja sosiaalista porukkaa.
Jos luet kaupallisia sivuaineita voit esimerkiksi toimia henkilöstöhallinnossa, ehkä markkinoinnissa jos sitä luet. Jos teologi yritysmaailmaan päätyy niin tavallisesti postina on jonkinlainen henkilöstökonsultti. Psykologian sivuaineilusta en osaa niin sanoa.
Teologiseen on melko helppo päästä etkä tarvitse uskonnon kirjoittamista tai valmennuskurssia kunhan luet kirjat hyvin. Itseopiskelumateriaali voi olla ihan hyvä, ne ei ole niin kalliita ja tiedät paremmin mitä lukea ja mitä voidaan kysyä. - Fo21
nimenomaan muistamaan häntä ryypiskelemällä lue (tämä on vereni, juo tämä malja) Katsos kun olen fiksuXD noeei... olen samaa mieltä että olisi ihan hieno juttu jos tuo homma pysyisi jotenkuten lapasessa ja alalle hakeutuisi porukkaa jotka eivät nyt olisi ihan totaalisia papin irvikuvia...
- neljännenvuodenopiskelija
En kyllä ole kauhean montaa tavannut jotka olisivat edes "uskossa"! Kaikenkirjavaa porukkaa löytyy, opiskelu on todella leppoisaa ja kevyttä (keskimäärin varmaan 2 tuntia päivässä, jos ei sivuaineita lue).
Niin että niitä bilettäjiäkin kyllä löytyy ja paljon!- Valmistunut
Ei nyt ehkä ihan noin leppoisaa. Jos vain kaksi tuntia päivässä luet, taitaa läpimeno usein olla hilkulla, tai niitä reppuja tulla.:) Kyllä teologisessakin joutuu töitä tekemään. Varsinkin kieliin pätee se, että jos et tee "läksyjä" säännöllisesti, niin osaat korkeintaan ulkoa pari fraasia, mutta mitään todellista oppimista ei tapahdu. Jos haluaa jotain uutta todella sisäistää, pitää kyllä nähdä vaivaa - teologisessakin.
Lisäksi on käytännössä niin, että moni lukee Raamattuakin vapaa-ajallaan, ja tätä ihan suositellaan varsinkin papiksi aikoville. Siihen tulevat vielä monen harrastamat vapaaehtoiset sunnuntaimessut ym. päälle, jotka tukevat opiskelua siinä kuin biletyskin.
En kyllä lähtisi ketään vokottelemaan tiedekuntaan sillä varjolla, ettei mitään tarvitse tehdä. Siinä kyllä kirves kalahtaa kiveen jossain vaiheessa uudella tulokkaalla. - Jumaluusoppi
Valmistunut kirjoitti:
Ei nyt ehkä ihan noin leppoisaa. Jos vain kaksi tuntia päivässä luet, taitaa läpimeno usein olla hilkulla, tai niitä reppuja tulla.:) Kyllä teologisessakin joutuu töitä tekemään. Varsinkin kieliin pätee se, että jos et tee "läksyjä" säännöllisesti, niin osaat korkeintaan ulkoa pari fraasia, mutta mitään todellista oppimista ei tapahdu. Jos haluaa jotain uutta todella sisäistää, pitää kyllä nähdä vaivaa - teologisessakin.
Lisäksi on käytännössä niin, että moni lukee Raamattuakin vapaa-ajallaan, ja tätä ihan suositellaan varsinkin papiksi aikoville. Siihen tulevat vielä monen harrastamat vapaaehtoiset sunnuntaimessut ym. päälle, jotka tukevat opiskelua siinä kuin biletyskin.
En kyllä lähtisi ketään vokottelemaan tiedekuntaan sillä varjolla, ettei mitään tarvitse tehdä. Siinä kyllä kirves kalahtaa kiveen jossain vaiheessa uudella tulokkaalla.Mitä tuolla teologialla sitten tienaa leipänsä? Ei tartte vastata, ihmettelen vain. Haudankaivuuta?
- Teilipyörä
Jumaluusoppi kirjoitti:
Mitä tuolla teologialla sitten tienaa leipänsä? Ei tartte vastata, ihmettelen vain. Haudankaivuuta?
Luepa: Teologia. Johdatus tutkimukseen -kirja, niin tiedät millainen tiede se on. Jos et edes halua tietää, niin pidä mölyt mahassa, sillä et silloin haluatkaan tietää. Fiksu ottaa selvää, eikä heitä asian kumoavia kysymyksiä.
- katariinaN
Teilipyörä kirjoitti:
Luepa: Teologia. Johdatus tutkimukseen -kirja, niin tiedät millainen tiede se on. Jos et edes halua tietää, niin pidä mölyt mahassa, sillä et silloin haluatkaan tietää. Fiksu ottaa selvää, eikä heitä asian kumoavia kysymyksiä.
Voi kun kiva kuulla, että teologisessa on muitakin kuin uskovaisia. Olen elänyt koko elämäni uskovaisten keskellä ja olen suoraan sanottuna kurkkuani myöten täynnä tekopyhyyttä ja sievistelyä. Jostain syystä haluan kuitenkin opiskella teologiaa :D olen itsekin melko rento, biletän, kun siltä tuntuu enkä halua selitellä sitä kenellekään. Joten ihanaa, jos teologisesta löytyy rentojakin ihmisiä.
- katariinaN
katariinaN kirjoitti:
Voi kun kiva kuulla, että teologisessa on muitakin kuin uskovaisia. Olen elänyt koko elämäni uskovaisten keskellä ja olen suoraan sanottuna kurkkuani myöten täynnä tekopyhyyttä ja sievistelyä. Jostain syystä haluan kuitenkin opiskella teologiaa :D olen itsekin melko rento, biletän, kun siltä tuntuu enkä halua selitellä sitä kenellekään. Joten ihanaa, jos teologisesta löytyy rentojakin ihmisiä.
Niin ja millaisia tapahtumia Helsingin teologisen ainejärjestö järjestää ja kuinka usein?
- benedicamus
jengiä siellä liikkuu. Itse pyörin hiukan konservatiivisissa piireissä, mutta mikäli bile-elämää etsit sitä myös löytyy.
Kannattaa ehkä miettiä miksi haluat hakea meidän tiedekuntaan, koska jotkut tulevat sinne paremman vaihtoehdon puuttuessa ja eivät sitten viihdykään. Mutta jos aiheet kiinnostavat niin mikäs siinä sitten :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810