Takuuvuokran karhuaminen ulkomailta

Hyväuskoinen hölmö

Tuli asuttua Australiassa muutamia kuukausia vuokralla. Vuokrasopparin päättyessä palattiin heti Suomeen. Erittäin luotettavan ja reilun oloinen vuokraisäntämme (joka oli mm. töissä poliisilaitoksella) oli tuolloin itse matkoilla, joten sovimme että tarkastaa rauhassa asunnon kunnon palattuaan ja makselee sitten takuuvuokran Australian tilillemme, josta saamme sen siirrettyä kotimaahan.

No, rahaa ei sitten ole kuulunut eikä vuokraisäntä vastaa viesteihin. Vuokrasopparin päättymisestä on kaksi kuukautta.

Olisiko kenelläkään kokemuksia tai muuten vaan ideaa, minkä tahon kautta tällaista kannattaisi alkaa karhuamaan? Kyse on n. 400 € summasta, joten perintätoimisto taitaa tulla liian kalliiksi. Konsulaatista tuskin on apua? Sydneyn pahamaineisiin prätkäjengeihinkään ei harmi kyllä tullut oikein solmittua suhteita...

Meillä on tiedossa kaverin nimi, puhelinnro, kaksi meiliosoitetta ja hänen omistamansa asunnon osoite (en tiedä asuuko tällä hetkellä tuossa osoitteessa itse).

6

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyväuskoinen hölmö

      Niin ja vielä: allekirjoitettu vuokrasopimus on tallessa, ja rahaliikenne näkyy tiliotteista.

    • Brisbanelainen

      Sydneyssäkö? Itse asun Brisbanessa, enkä tiedä, miten asiat hoidetaan NSW:ssa, mutta ehkä tästä on apua: http://www.rta.qld.gov.au/resolving_disputes_2.cfm (Rental Tenancies Authority). Itselläni oli hiljattain samantapainen tilanne, kun agentti halusi karhuta bondista rahaa asioihin, joihin heillä ei ollut oikeutta vaatia maksua. Vein asian RTA'hin ja sain pian rahani takaisin viimeistä dollaria myöten.

      Ainakin Queenslannissa vuokranantajan on PAKKO maksaa takuuvuokra RTA'hin, joka sitten palauttaa sen, jos vuokralainen on maksanut vuokransa eikä ole rikkonut paikkoja. Ehkä et tiennyt tästä? Jos he ovat pitäneet rahat itse, he ovat rikkoneet lakia siinäkin. Tässä on Bondin palautuksen anomiseen tarvittava lomake: http://www.rta.qld.gov.au/form_04.cfm ja asian riitauttamiseen tämä: http://www.rta.qld.gov.au/form_16.cfm

      Voit myös soittaa RTA'hin, numero 61 7 3013 7400 ( http://www.rta.qld.gov.au/contact_details.cfm ).

      Jos tosiaan olit jossain muussa osavaltiossa, asiat voivat hoitua eri tavalla, mutta periaatteessa samantapaisesti, uskoisin. Älä anna periksi. On paljon vuokranantajia, jotka ovat valmiita höynäyttämään tietämättömiä. Minä olen lähettänyt kahdesti paketin lentopostissa Eurooppaan, ja ne ovat saapuneet kolmen kuukauden kuluttua. Virkailija piti itse postimaksusta osan ja laittoi paketit pintapostissa. Tuollaista tapahtuu monellakin alalla. Jotkut vaan ovat epärehellisiä. Jos voin auttaa lisää, teen niin oikein mielelläni.

      Vuokranantajasi voi väittää, ettet maksanut vuokraa, tai että et puhdistuttanut mattoja lähtiessäsi, tai rikoit paikkoja. Otitko kuvia lähtiessäsi? Täytitkö Entry ja Exit Condition Reports?

    • Brisbanelainen

      Jos tarvitset apua kirjoittaessasi mahdollisesti raportin tapahtuneesta viranomaisille, mielelläni tarkastan käännöksesi, jos lähetät sen minulle (henkilötietosi ja osoitteen voit jättää pois, tietysti). Annan emailosoitteeni, jos haluat.

      Muista: älä annan periksi. Rikollinen saa vielä palkkansa. Joutuu maksamaan sinun rahasi sinulle, ja toivottavasti saa vielä sakotkin.

      • Hyväuskoinen hölmö

        Kiitokset vastauksesta.

        NSW:ssä tosiaan oltiin. Ja tuosta sielläpäin takuuvuokria hallinnoivasta Office of Fair Tradingista kuultiin vasta äskettäin, kun alettiin selvittämään minne asiasta valittaisi. Eikä vuokraisäntäkään siitä mitään puhunut, joten lienee pitänyt rahat itse... ja lakia tuo taitaa rikkoa NSW:ssäkin.

        Seuraavaksi lienee täytettävä tuo Fair Tradingin sivuilta löytyvä valituslomake, vaikka vähän epäilen että mitään pystyvät tekemään jos koko vuokrasopimusta/takuuvuokraa ei ole heille koskaan rekisteröity/talletettu...


      • Brisbanelainen
        Hyväuskoinen hölmö kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta.

        NSW:ssä tosiaan oltiin. Ja tuosta sielläpäin takuuvuokria hallinnoivasta Office of Fair Tradingista kuultiin vasta äskettäin, kun alettiin selvittämään minne asiasta valittaisi. Eikä vuokraisäntäkään siitä mitään puhunut, joten lienee pitänyt rahat itse... ja lakia tuo taitaa rikkoa NSW:ssäkin.

        Seuraavaksi lienee täytettävä tuo Fair Tradingin sivuilta löytyvä valituslomake, vaikka vähän epäilen että mitään pystyvät tekemään jos koko vuokrasopimusta/takuuvuokraa ei ole heille koskaan rekisteröity/talletettu...

        kuin se oli tullessasi, ja maksoit aina vuokrasi, kyllä sinun kuuluu saada rahasi takaisin. Hän ei ole laittanut bondia (takuuvuokraa) Fair Trading:lle, koska hän ei saisi sitä pois sieltä ilman sinun allekirjoitustasi siinä lomakkeessa, jossa bondin palautusta pyydetään. Hän on siis pitänyt rahat itse. Se on yksi hänen rikoksistaan, ja hän voi saada siitäkin jo seuraamuksia. Rahojen pihtaaminen on toinen, ja vielä vakavampi rikos. Viranomaiset voivat löytää hänet helpommin kuin sinä. Toivotaan, että hän oli kyseisen asunnon omistaja, eikä vuokrannut sinulle jonkun toisen omistamaa asuntoa. Sellaistakin kai voi sattua.

        Noista linkeistä, joita laitoin, löydät lomakkeen 'Claim for Refund of Bond Money':
        http://www.fairtrading.nsw.gov.au/About_us/Forms.html?DCSext.ref=HomePageClick:Quicklinks#Rental_bond_forms

        Vaikkei sinulla olisikaan kopiota Bond Lodgement Form:sta (koska sitä ei ehkä koskaan täytetty, tai ei lähetetty eteenpäin), sinulla on vuokrasopimus, asunnon osoite, vuokranantajan tiedot, pankkitilisi tiliote. Voit myös laatia lyhyen raportin tyyliin Statutory Declaration ( http://www.ag.gov.au/www/agd/agd.nsf/Page/Statutorydeclaration_Statutorydeclarationinformationsheet ). Tällaisen kirjeen voit lähettää vuokranantajallesikin, mukautettuna omaan tilanteeseesi: http://www.tenants.org.au/publish/sample-letters/sample-Letter-Landlord-Doesnt-Lodge-Bond.php Älä odota hänen vastaustaan. Vie juttu Fair Trading:iin niin pian kuin mahdollista. Uskoisin, että saat rahasi takaisin.

        Jos voin auttaa mitenkään, pyydä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2265
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1715
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1583
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe