Opettajan pedagogiset opinnot

Opeksi halajava

Olen FM ja minua mietityttää äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan virallinen pätevyys. Tiedän, että opettajan pedagogiset opinnot voi suorittaa erillisenä yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa, mutta minua kiinnostaa tietää ovatko ne sisällöltään täysin identtiset. Mielessäni on lähinnä jyväskylän ammattikorkea ja turun yliopisto. Onko harjoittelua yhtä paljon? Mitä asioita kummassakin painotetaan? jne. Kumpaa tietä ehdottaisitte, jos haluan saada mahdollisimman yleispätevät opinnot. Suhtaudutaanko työelämässä pätevyyteeni eri tavalla riippuen siitä, kummassako olen opinnot suorittanut? Vai suositellaanko ainoastaan yliopistossa suoritettuja open opintoja sillon, kun ei tiedä missä laitoksessa tulee opintojen jälkeen työskentelemään? Rehelliset mielipiteet olisivat mukavia.

Lisäksi minua askarruttaa kysymys vastaavuustodistuksesta. Onko vastaavuustodistuksen saaminen tae virallisesta pätevyydestä (tietenkin open opintojen lisäksi)? Entä, jos on open pätevyys ja suomen kielen ja kirjallisuuden vaadittavat opinnot, mutta ei ole suorittanut niitä aineenopettajan koulutuksessa? Eli tulenko olemaan virallisesti pätevä ope, jos olen suorittanut vaaditut opinnot muualla kuin aineenopen koulutuksessa? Se lakipykälän kohta jää minulle hieman epäselväksi, toivottavasti joku osaa vastata.

Olisi kiva saada palautetta edes joihinkin kysymyksiin:)

3

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äikän ope

      Mistä olet kuullut, että amkista voisi valmistua äikän opeksi? Olen itse siinä luulossa, että amkista voi tulla vain ammattiaineiden opeksi. Äikän opeksi valmistutaan vain yliopistosta?!!!

      • fm

        joo mutta tässä onkin kyse vain pedagogisten suorittamisesta. Pedagogiset voi suorittaa myös AMK:ssa.


    • nö jöö

      Olen saanut tästä asiasta vähän ristiriitaista tietoa: jossain sanottiin, että amk:ssa suoritetut pedagogiset eivät antaisi pätevyyttä toimia aineenopena peruskoulun puolella, mutta sitten taas jossain oli, että ei ole pätevyyden kannalta väliä, onko pedagogiset suoritettu amk:ssa vai yliopistossa. Joku amk:ssa pedagogiset tehnyt aineenope voisi sanoa tästä mielipiteensä; asia kiinnostaisi minuakin.

      Itse en tiedä amk:n pedagogisista mitään, mutta ainakin yliopistossa harjoittelua piisaa ihan riittävästi ja ylikin eli opiskelu on ihan täysipäiväistä. Samallahan pitää myös suorittaa OKL:n kursseja.

      Kukaan ei suorita suomen kielen ja kirjallisuuden opintoja osana aineenopettajakoulutusta, vaan ne suoritetaan kyseisten aineiden laitoksissa. Eihän noissa erillisissä opinnoissa muuten olisi mitään järkeä, jos niiden kautta ei saisi hankittua pätevyyttä. Vastaavuustodistukseen tulee siis tieto, että olet suorittanut suomen kielen, kirjallisuuden ja muita opintoja opettajan pätevyyteen vaadittavan määrän. Uusimpiin tutkintotodistuksiin tämä tieto onkin jo merkitty etukäteen, eli erillistä vastaavuustodistusta ei silloin tarvita. Pedagogisista opinnoista tulee sitten ihan oma todistuksensa.

      Jos rehellistä mielipidettä kaipaat, niin Turun yliopiston äikän pedagogisten tasosta voi olla montaa mieltä...Mut jos pelkkää pätevyyttä metsästää, niin kyllä sen vuoden joten kuten kestää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe