Lattialämmitys

***

Miten kylppärin lattialämmitystä kannattaa käyttää? Olen kuullut, että lattialämmitys kannattaisi pitää jatkuvasti päällä, ainakin pienellä teholla. Jatkuva päällä pitäminen tuntuu kuitenkin tuhlaamiselta.

Kuluttaako sähkökäyttöinen lattialämmitys paljon energiaa?

3

1250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vattenfall_asiantuntija

      Lattialämmitys lisää märkätilojen käyttömukavuutta ja pitää myös tilat kuivina. Mikäli lattialämmitys toimii sähköllä ja muuten kotona on esimerkiksi kaukolämpö, kannattaa huolehtia, ettei lattialämmityksellä korvata muuta lämmitystä. Eli säädetään lämpötila mukavaksi jaloille ja pidetään kylpyhuoneen ovi kiinni. Lattialämmitystä ei kannata pitää päällä tarpeettomasti, varsinkaan kesäaikana, kunhan muistetaan huolehtia siitä, että tila tuulettuu ja kuivuu.

      Keskikokoisen pesu- tai kylpyhuoneen lattialämmitys käyttää vuodesaa sähköä n 60-90 eurolla.

      Terveisin Airi
      Vattenfallin energia-asiantuntija

      • Käyttäjätunnus__

        Kylpyhuoneemme sähköisestä lattialämmityksestä hajosi termostaatti ja ajattelin hankkia tilalle ohjelmoitavan termostaatin joka lämmittää lattian lämpimäksi vain tiettyinä ajankohtina. Tarkoituksena olisi että lattialämmitys ei ole päällä esimerkiksi silloin kun olemme töissä.

        Olen lueskellut että laatat saattavat irrota lattiasta lämpölaajenemisen seurauksena jos lämmitystä ei pidä jatkuvasti päällä vähintään pienellä peruslämmöllä. Onko väittämässä kuinka paljon perää?


      • Vattenfall_asiantuntija
        Käyttäjätunnus__ kirjoitti:

        Kylpyhuoneemme sähköisestä lattialämmityksestä hajosi termostaatti ja ajattelin hankkia tilalle ohjelmoitavan termostaatin joka lämmittää lattian lämpimäksi vain tiettyinä ajankohtina. Tarkoituksena olisi että lattialämmitys ei ole päällä esimerkiksi silloin kun olemme töissä.

        Olen lueskellut että laatat saattavat irrota lattiasta lämpölaajenemisen seurauksena jos lämmitystä ei pidä jatkuvasti päällä vähintään pienellä peruslämmöllä. Onko väittämässä kuinka paljon perää?

        Hei,
        kiitos kysymyksestäsi.
        Kylpyhuoneen lattialämmitys voi nostaa sähkönkulutusta huomattavasti, mikäli lämmitys on päällä tarpeettomasti tai liian kuumalla. Eli ajatuksesi ohjelmoida lämmitys tietyksi ajaksi on toisaalta varsin kannatettava. Vaikea sanoa, paljonko mainitsemassasi väittämässä on perää.
        Neuvon sinua tiedustelemaan asiaa luotettavasta sähköurakointiliikkeestä. Sieltä saat varmasti neuvoja siitä, millainen termostaatti kannattaa asentaa.
        Toinen vaihtoehto on säätää lämmitys pienelle teholle, kun ollaan pois kotoa. On tärkeää, että kodin märkätiloissa ilmanvaihto toimii, muuten voi aiheutua kosteusongelmia.

        Terveisin Airi Laakkonen,
        Vattenfallin energia-asiantuntija


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      75
      1453
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      80
      801
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe