Mikä on edullisin keino siirtää kiinteistö lapselle eläessä?

Epätietoinen Ypäjältä

Omistan kesämökin, jonka todellinen myyntiarvo on ehkä 80 000 euroa. Haluaisin siirtää mökkikiinteistön omistusoikeuden pojalleni. Mikä on halvin tapa siirron tekemiseksi? Voinko esimerkiksi myydä mökin ja tehdä maksusta velkakirjan, jossa todetaan, että maksu on suoritettava pyydettäessä? Jos näin ei voi tehdä, niin miksi?

12

5738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

>>Voinko esimerkiksi myydä mökin ja tehdä maksusta velkakirjan, jossa todetaan, että maksu on suoritettava pyydettäessä?>Jos näin ei voi tehdä, niin miksi?

• muallikko

Laskitkohan lahjaveron 5% mukaan, mutta eiköös kesämökin hallintaoikeuden arvona käytetä 3%. Jokohan mun taulukkoni on taas vanhentunut kun 80000€ perintöveroksi sain 7300€.

• nix nax
        muallikko kirjoitti:

Laskitkohan lahjaveron 5% mukaan, mutta eiköös kesämökin hallintaoikeuden arvona käytetä 3%. Jokohan mun taulukkoni on taas vanhentunut kun 80000€ perintöveroksi sain 7300€.

Pieleen olet laskenut. Miksi et katso taulukoita laista, niin ei tarvise epäillä vanhentuneeksi!

>>Laskitkohan lahjaveron 5% mukaan, mutta eiköös kesämökin hallintaoikeuden arvona käytetä 3%

• muallikko
        nix nax kirjoitti:

Pieleen olet laskenut. Miksi et katso taulukoita laista, niin ei tarvise epäillä vanhentuneeksi!

>>Laskitkohan lahjaveron 5% mukaan, mutta eiköös kesämökin hallintaoikeuden arvona käytetä 3%

Löysin vain 1.1.2009 lahjaverotaulukon. Siis 80000x3/100x9=21600, eli lahjaveroarvoksi jää 80000-21600=58400. Ilmeisen vanha taulukkoni antaa tasaraha 58000.n lahjaveroksi 5350.

• nix nax
        muallikko kirjoitti:

Löysin vain 1.1.2009 lahjaverotaulukon. Siis 80000x3/100x9=21600, eli lahjaveroarvoksi jää 80000-21600=58400. Ilmeisen vanha taulukkoni antaa tasaraha 58000.n lahjaveroksi 5350.

Ja minä väärin! Lahjaveroksi jäävän laskimme samoin eli 58.400. Mutta minä olin huolimaton, ja katsoin siitä määrättävän veron perintöverotaulukosta, kun olisi pitänyt tietysti katsoa lahjaverotaulukosta. Meni vanhasta muistista, jolloin taulukko oli yksi ja sama. Pahoittelen.

• nix nax

>>Jos lahjoitat mökin pojalle ja pidätät itsellesi mökin elinaikaisen käyttöoikeuden, poika maksaa lahjaveroa, mikäli olet 59-63 vuotias, 3340 euroa. Jos poika perii kuoltuasi omistamasi mökin (eikä muuta), hän maksaa siitä perintöveroa nykytaulukon mukaan 6100 euroa.

• muallikko
        nix nax kirjoitti:

>>Jos lahjoitat mökin pojalle ja pidätät itsellesi mökin elinaikaisen käyttöoikeuden, poika maksaa lahjaveroa, mikäli olet 59-63 vuotias, 3340 euroa. Jos poika perii kuoltuasi omistamasi mökin (eikä muuta), hän maksaa siitä perintöveroa nykytaulukon mukaan 6100 euroa.

Noloa, mutta olin edellisen vuoden taulukkoon korjannut vain prosentit huomaamatta muita muutoksia. Kiitos näpsystä, nyt tulostin tämnvuotiset taulukot.

• joku vaan

Muttta niin oli kysyjäkin.

Ensimmäinen vastakysymys on, miksi tuossa pitäisi kiirehtiä.
      Jos saa käyttää niinkuin omaansa niin miksi pitäisi maksaa valtiolle lahjaveroja.
      Tietenkin tuossa on monta muuta seikkaa, esim. muun omaisuuden määrä, lastenlasten määrä jne. joiden avulla voidaan joko saavuttaa tosi edullinen lopputulos tai sitten ei.

• Tätä ei opeteta koulussa eikä neuvota verotoimistossa

Mökin markkina-arvo: 80000 Euroa.
      Lähisukulaisille saa verottajan käytännön mukaan myydä/lahjoittaa 75% arvostuksella: Verotusarvo max 60000 Euroa

Jos olet esim. 58 -vuotias niin kesäpaikasta vähennetään 10X3% arvosta käyttö- ja hanllintaoikeuden perusteella = -30%

Lahjan arvo (1-0,3)*60000 = 42000 Euroa

Lahjavero tuosta on I-veroluokan lähisukulaisille 3510 Euroa.

Ennakonperintönä ei kannata antaa koska kun kuolet niin samaa asiaa veivataan uudestaan ja katsotaan mikä omaisuuden arvo on silloin kun henkilö lopulta kuoli. Muiden perijöiden kanssa voi tulla kinaa. Eli ei ennakonperintönä vaan lahjana.

Käyttö- ja hallintaoikeudessa on pari juttua, samoin tuossa arvostuksessa.

Käyttö- ja hallintaoikeus ja siitä seuraavat veronalennukset pätevät vain jos lahjoittaja elää 3 vuotta lahjoitushetkestä. Jos hän kuolee vuoden päästä niin veronalennus mitätöidään takautuvasti ja täydet lahajverot menee maksuun takautuvasti. Tällainen käyttö- ja hallintaoikeusrasite hankaloittaa kiinteistön myyntiä joten moni pankki ei sellaista suostu lainavakuudeksi ottamaan. Plussana se, että jos ottavatkin vakuudeksi, niin käyttö- ja hallintaoikeus säilyy lahjoittajalla. Lahjoittaja taas voi päästää esim. velkoihin ajautuneen poikansa käyttämään sitä pankin haltuun ajautunutta mökkiä ilman että pankki voi asialle yhtään mitään. Etuna on sekin jos ei halua että mökkiä myydään niin nyt poika ei sitä ilman lahjoittajan lupaa voi myydä tai edes vuokrata minnekään.

Jos veroja minimoidaan lahjan antohetkellä niin lahjan myyntihetkellä vastaavasti voi syntyä suuriakin myyntivoittoja. Eli jos on luultavaa tai sovittua että mökki myydään pian lahjan antamisen jälkeen niin silloin lahjaverojen alentamisessa ei ole mitään järkeä koska myyntivoittovero 29% on paljon korkeampi kuin mikään lahjavero.

Koska perintöverot ovat nyt nousussa ja ilmeisesti myös lahjaverot, niin kannattaa toimia pian. Samoin ikävähennykset näissä käyttö- ja hallintaoikeuksissa sulaa vähän kerrallaan joka syntymäpävänäsi pois. Tee haluamasi järjestelyt pian niin ei nouse mökin arvot eikä heikkene veroedut.

• joku vaan

Faktat siis aivan oikein, spekulaatiosta että lahja- ja perintöverot nousevat olen eri mieltä.

Tuo verolaji tuottaa aika vähän, noin puolet siitä mitä syydetään kehitysapuun tai somalien hyysäämiseen.
        Samoin tuosta on paljon vahinkoa.

Kenties eduskunta on kerrankin järjissään ja poistaa sen kokonaan, yhdessäkään naapurimaassa sitä ei ole paitsi Norjassa joku ihan pieni.

• nix nax

>>Mökin markkina-arvo: 80000 Euroa.
        Lähisukulaisille saa verottajan käytännön mukaan myydä/lahjoittaa 75% arvostuksella: Verotusarvo max 60000 Euroa>Jos olet esim. 58 -vuotias niin kesäpaikasta vähennetään 10X3% arvosta käyttö- ja hanllintaoikeuden perusteella = -30%
        Lahjan arvo (1-0,3)*60000 = 42000 Euroa>Ennakonperintönä ei kannata antaa koska kun kuolet niin samaa asiaa veivataan uudestaan ja katsotaan mikä omaisuuden arvo on silloin kun henkilö lopulta kuoli.>Eli ei ennakonperintönä vaan lahjana.>Käyttö- ja hallintaoikeus ja siitä seuraavat veronalennukset pätevät vain jos lahjoittaja elää 3 vuotta lahjoitushetkestä. Jos hän kuolee vuoden päästä niin veronalennus mitätöidään takautuvasti ja täydet lahajverot menee maksuun takautuvasti.>myyntivoittovero 29% on paljon korkeampi kuin mikään lahjavero

• nix nax
        joku vaan kirjoitti:

Faktat siis aivan oikein, spekulaatiosta että lahja- ja perintöverot nousevat olen eri mieltä.

Tuo verolaji tuottaa aika vähän, noin puolet siitä mitä syydetään kehitysapuun tai somalien hyysäämiseen.
        Samoin tuosta on paljon vahinkoa.

Kenties eduskunta on kerrankin järjissään ja poistaa sen kokonaan, yhdessäkään naapurimaassa sitä ei ole paitsi Norjassa joku ihan pieni.

>>Faktat siis aivan oikein

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33