Kummilapsen synttärit

Kummina

Onko teidän mielestä miten paha rike, jos ei kutsusta huolimatta mene kummilapsen synttäreille? Minulla ja puolisollani on silloin vuosipäivä ja näin ollen muita suunnitelmia. Lahjan aioin ostaa ja lähettää/viedä perille, mutta kutsuille en meinannut jäädä. Itse en pahastuisi, jos kummi ei pääsisi synttäreille, mutta tämän kummilapsen perhe on hirveän tarkka siitä, että pitää tulla synttäreille. Mielipiteitä ja kuinka itse toimisitte.

18

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöyristyttävää

      Kyllä se on ehdottomasti osallistuttava syntymäpäiville, ihan sama mitä on muuta sovittuna. On syytä varautua jo niin, ettei sovi muita menoja viikkoa ennen ja jälkeen syntymäpäivien. Ja nimipäivillä n myös käytävä tai ei ole kummi olenkaan. Mietihän nyt arvojasi ja sitä mikä on tärkeintä!

      • Kummina

        sanoa, että vain ASIALLISIA VASTAUKSIA!


      • edell.
        Kummina kirjoitti:

        sanoa, että vain ASIALLISIA VASTAUKSIA!

        Kai nyt vähän tuolla huvittavalla kysymykselläsi myös huumoria kestät.


      • Kummina
        edell. kirjoitti:

        Kai nyt vähän tuolla huvittavalla kysymykselläsi myös huumoria kestät.

        että kysymykseni oli huvittava. Ei sen ollut tarkoitus olla..


    • ...

      Jos te nyt kerran olette suunnitelmanne ehtineet tehdä, niin tämän yhden kerran voisin antaa anteeksi vaikka jätätte kutsut väliin. Mutta kantsii huomioida se, että teillä on ilmeisesti myös ensi vuonna vuosipäivä samaan aikaa synttäreiden kanssa? Joten silloin (ja tulevina vuosina) voisit itse joustaa omien menojenne kanssa ja siirtää ne viikolla eteen- tai taaksepäin. Sillä omasta lapsestani olen huomannut, että kyllä se sattuu kun kummit eivät tule. Pelkkä paketti postitse ei korvaa sitä kun kummit jäävät näkemättä.

      • Kummina

        niinkään. Eivät yleensä ole pitäneet synttäreitä juuri oikeana päivänä (toisin kuin tänä vuonna) eikä se näin ollen ole sattunut samalle päivälle. Päivämäärä siis on sama aina, mutta juhlat yleensä pidetty viikonloppuna eikä näin ollen ole tainnut monestikaan sattua samalle päivälle.


      • ei kummempaa
        Kummina kirjoitti:

        niinkään. Eivät yleensä ole pitäneet synttäreitä juuri oikeana päivänä (toisin kuin tänä vuonna) eikä se näin ollen ole sattunut samalle päivälle. Päivämäärä siis on sama aina, mutta juhlat yleensä pidetty viikonloppuna eikä näin ollen ole tainnut monestikaan sattua samalle päivälle.

        En ole päässyt kahtena vuonna kummipoikani synttäreille, vaan olen käynyt sitten myöhemmin samana vuonna häntä katsomassa. Viimeksi pääsin vasta kuukauden verran myöhässä. Toisaalta, kummivanhemmat eivät ole neuroottisia lastensa tai kummiensa suhteen, eivätkä tivaa syitä miksei ole käynyt. Oppiihan poikakin, että joskus joutuu odottamaan, joskus pettymään. Ja tietää, että kiva nähdä aina pitkästä aikaa.


    • liisa35

      tietenkin omista suunnitelmistasi kiinni - eikä ole paha rike - nyt on kysymys vain
      lasten synttäreistä - ei siis kummeudesta ym ym!

      Jos perhe on kovin tarkka, he voivat ottaa selville SINULTA onko se ja se päivä sopiva. Älytöntä olisi aikuisten ihmisten loukkaantua tuollaisesta. Voit myös ystävällisesti huomauttaa, että synttäreiden
      vakiinnuttaminen tietylle viikonlopulle auttaisi huomattavasti asiaa (mutta tietenkin
      oma vuosipäiväsi on tärkeämpi kuin kummilapsen synttärit - sitä ei edes pitäisi kysyä!!).
      Siitä nuo jonkun kirjoittajan kommentit sinulle johtuivat.

      Meidän lapsille (aivan rehellisesti) suurin pettymys on se, että eivät saa yhtä lahjaa lisää monien monien
      joukossa - olemme sanoneet, että lahjoja tuovat vain ne, jotka pääsevät kahvittelemaan
      ja nauttimaan tarjoiluistamme ja synttäriohjelmasta. Jos lapsi on kovin
      pettynyt, järjestämme toisen kakkukahvitteluhetken. Meillä usein muutenkin kahtena
      päivänä kestitykset. Kummien kanssa muksut viettää aikaa muutenkin, joten
      se kummien "pelkkä näkeminen" ei synttäreinä ole mikään iso juttu - kyllä se lahjaan perään
      käsi ojentuu! Perheen aikuisen asenteesta tuo tilanne on kiinni - se saattaa tarttua myös lapseen
      jollei hänelle asiasllisesti selitetä tilannetta.

      Jos joku perhe järjestää juhlat vain yhtenä päivänä emmekä pääse
      (ihan minkä syyn takia tahansa) silloin, emme osta lahjaakaan (miksi ihmeessä ostaisimme
      jos emme ole menossa juhliin??). Meillä
      yleensä kummilasten perheilläkin on kaksi mahdollisuutta (jälkimmäisessä ei
      kylläkään ole yhtä hyviä tarjoamisia!).

    • äitiliinikkä

      Minä kyllä ymmärrän että lapseni kummeilla on muutakin elämää ja ymmärrän hyvin että eivät aina pääse synttäreille. Itse olen silloin sanonut että pannu on kuumana jos jonain toisena päivänä sattuvat pääsemään. Meidän lapsen kummeista osa asuu melko kaukana joten synttäreille ei aina pääse muutenkaan mutta nähdään sitten muulloin.

      • ...

        haittaisi, jos ne kummit tosiaan tulisivat joku muu päivä - mutta kun eivät tule. Äidin mieltä raastaa kun jo teini-ikäinen tyttö kyselee miksi veljen kummit aina tulevat mutta hänen eivät. Mitäpä siihen sitten vastaisi...


      • kaukokummi
        ... kirjoitti:

        haittaisi, jos ne kummit tosiaan tulisivat joku muu päivä - mutta kun eivät tule. Äidin mieltä raastaa kun jo teini-ikäinen tyttö kyselee miksi veljen kummit aina tulevat mutta hänen eivät. Mitäpä siihen sitten vastaisi...

        teini-ikäinen jo tuollaiset asiat ymmärtää ?? meillä ainakin
        ymmärsi, että ihmiset on erilaisia ja kaikki käyttäytyvät erilailla.
        Vertailulle kannattaa pistää stop tykkänään (esim lahjatkin) ... itse
        joudun tekemään niin kun on kyse isovanhemmista (toisille mennään mielellään, toisille
        on meno pakottamista).

        Vastaa rehellisesti tytölle ettet tiedä mikä kummien kanta asioihin on.
        Ette kuitenkaan ole jutelleet asioista,jos oikein ymmärsin ...


    • llloeee

      Ei se paha rike ole mutta lapsi sen varmasti muistaa ettei kummi tullut. Suosittelen että vietätte vuosipäivänne rauhassa ja pidätte omat suunnitelmanne, mutta ilmoitatte siitä vanhemmille ja menette jokin toinen päivä käymään synttäreiden jälkeen halauksien ja paketin kera. Silloin kummilapsella onkin aikaa sitten kertoa miten synttärit sujui, mitä lahjoja tuli jne ja vain ja ainoastaan teille kerrottavaa! :)

    • Kummina

      tällä kertaa sillä viistiin, että käyn synttäreillä pikaisesti ja lähdetään sitten miehen kanssa ravintolaan syömään mitä muuta ehditään. Joustetaan nyt sitten kuitenkin niissä omissa menoissa. Tuli jo kummilapsen äidiltä sellaista kommenttia, kun ohimennen tavattiin ( "nyt ei sitten saa olla muita suunnitelmia" ), että on siellä kai käytävä, (että suurimmilta riidoilta vältytään). Erikoinen kommentti sikäli, että kummityttö on 11v. ja yksiltä (tai kaksilta) synttäreiltä olen vaan ollut poissa (aikoinaan kun olin opiskelija ei ollut aina rahaa matkustella). Mutta kiitos kaikille vastanneille.

      • ei välitä muista

        Kuten jälleen todeta saa, vika on siinä toisessa päässä. Kun lasten myötä se maailma kiertää täysin sen oman edun ympärille. Ja mitä minä ja meidän lapset haluaa.

        Itse olisin varmasti ilmoittanut ykskantaan, että voin tulla vaikka käymään sitten seuraavalla viikolla, ilman kahvituksia tietenkin. Että 11-vuotiaan synttärit menee muka vuosipäivänne edelle... Kai siellä synttäreillä nyt muitakin vieraita on kuin te?

        Miksi aina juuri vanhemmat on ne hankala ja itsekäs osapuoli kummisuhteessa, voisiko joku vastata? Omasta mielestäni kummisuhde ei todellakaan mene kaiken edelle!


      • aikuisia??

        sinua :.-( .... opettele ensi vuotta ihan vakavasti sitä "ei":n sanomista hänelle.
        Kummilapsen äitihän pomottaa sinua selvästikin - hän ei opi ottamaan
        vieraitaan huomioon, jos kaikki vain tukevat asiaa ja ilmestyvät paikalle kun
        hän niin vaatii. Toisten aikuisten käytökselle on vain asetettava ne rajat tiukasti -
        ihan niinkuin muuallakin.

        Ihan oikeasti - alkaa ahdistaa kun joudut tuollaista tekemään vuosipäivänäsi.
        Konflikteja ei voi joskus vaan välttää - itse asiassa ne voisivat kenties parantaakin
        välejänne, jotka eivät selvästikään ole ihan kunnossa.


      • aikuisia??
        ei välitä muista kirjoitti:

        Kuten jälleen todeta saa, vika on siinä toisessa päässä. Kun lasten myötä se maailma kiertää täysin sen oman edun ympärille. Ja mitä minä ja meidän lapset haluaa.

        Itse olisin varmasti ilmoittanut ykskantaan, että voin tulla vaikka käymään sitten seuraavalla viikolla, ilman kahvituksia tietenkin. Että 11-vuotiaan synttärit menee muka vuosipäivänne edelle... Kai siellä synttäreillä nyt muitakin vieraita on kuin te?

        Miksi aina juuri vanhemmat on ne hankala ja itsekäs osapuoli kummisuhteessa, voisiko joku vastata? Omasta mielestäni kummisuhde ei todellakaan mene kaiken edelle!

        mieltä olen minäkin! kirjoituksesi oli todellla hyvä -
        enolisi voinut itse paremmin muotoillla!


      • Kummina
        aikuisia?? kirjoitti:

        sinua :.-( .... opettele ensi vuotta ihan vakavasti sitä "ei":n sanomista hänelle.
        Kummilapsen äitihän pomottaa sinua selvästikin - hän ei opi ottamaan
        vieraitaan huomioon, jos kaikki vain tukevat asiaa ja ilmestyvät paikalle kun
        hän niin vaatii. Toisten aikuisten käytökselle on vain asetettava ne rajat tiukasti -
        ihan niinkuin muuallakin.

        Ihan oikeasti - alkaa ahdistaa kun joudut tuollaista tekemään vuosipäivänäsi.
        Konflikteja ei voi joskus vaan välttää - itse asiassa ne voisivat kenties parantaakin
        välejänne, jotka eivät selvästikään ole ihan kunnossa.

        pitäisi opetalla sanomaan ei, olet ihan oikeassa siinä. Tulee vaan sellainen tunne, että kun (mahdollisesta menemättä jättämisestä) aletaan kuittailla tuohon sävyyn jo etukäteen, niin ei kai sitten ole mitään tarpeeksi hyvää syytä olla menemättä. Kyllä tuo asenne kieltämättä vähän ärsyttää. Välit eivät meillä todella ole "parhaat mahdolliset" kuten huomasitkin. Tämä äiti on sen verran "vahva" ja "räiskyvä" persoona, että minulla on hiukan vaikeuksia "pärjätä" hänen kanssaan. Me ei varsinaisesti olla ystäviä, joka edelleen vaikeuttaa tuon asian esille ottamista. p.s. Minulla on itselläkin lapsi, enkä ole ikinä tehnyt tällaista numeroa syntymäpäivistä (enkä ole ruvennut etukäteenkään "uhoamaan" kummeille tai muillekaan, ettei saa olla mitään syytä olla tulematta ;) ), ne tulevat ketkä pääsevät..


    • jhgfdretyi

      mielestäni paha rike ollenkaan. kaikkeen ei aina ehdi eikä se kummilapsen synttäreille meno ole mikään velvollisuus edes.
      voithan vaikka käydä kahvilla ennen/jälkeen synttäreiden, tai jotain, mutta ei tuosta kannata mitään omantunnon ongelmia ottaa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe