Minulla on parimetrinen omenapuun alku. Runko on haarautunut keskivaiheilta kahteen, läpimitaltaan pari kolmesenttiseen osaan, jotka ovat tuuhettuneet latvukseksi. Nyt kuitenkin huomasin, että runko on haljennut haarautumiskohdastaan n. 10 cm alaspäin, eli haljennut kahtia. Onko mitään tehtävissä? Voiko puoliskot vielä yrittää sitoa yhteen siinä toivossa, että se nivoutuisivat yhteen? Olen onnistunut liittämään tällä tekniikalla yhden osittain katkenneen oksan takaisin runkoon samassa puussa. Voiko jokin ravinteiden epätasapaino aiheuttaa puun halkeamista? Halkeamasta pääsee tietysti sekä vesi että sienet ym. tuholaiset rungon sisään. Pitäisikö toinen puoliska yrittää poistaa kokonaan?
Haljennut omenapuu
2
2629
Vastaukset
- Pihakaheli
Sulle on käynyt klassisesti eli olet aikanaan laiminlyönyt leikkaukset ja nyt puu on kaksihaarainen latvukseltaan, kun sen pitäisi kasvattaa vain yhtä latvusta. Siitä taas voi seurata kuvailemasi kaltainen vahinko, varsinkin kun puu alkaa kantaa hedelmää. Sido puoliskot yhteen jollain vahvalla teipillä tai esim. nailonsukkahousuilla, lisäksi maaliskuussa olisi syytä poistaa se toinen haara tai ainakin keventää sitä. En osaa sanoa, onko puu tuhoon tuomittu. Viisaammat korjatkoon.
- ajoissa
Meidän 10 vuotias 4 haarainen omenapuu paukahti myrskyllä halki ja puolet puusta kaatui maahan. Kylläpä harmitti, kun ei tullut tuettua sitä ympäri laitetulla pehmustetulla vanteella kuten olimme jo monta vuotta suunnitelleet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379