karsta pois elmukelmun avulla?

Henni_

Onko vaarallista jos 2,5 kk vauvan päähän pistää kelmua ja sitten hatun suojaksi? Laittaisin ensin öljyä ja sitten sitä kelmua jotta se öljy muhii ja pehmentää karstaa ja sitten lakki suojaksi. Onko siinä jotain vaaraa mitä en osaa ajatella? Kun vauvahan haihduttaa pään kautta. Valvon toki tilannetta eli vauva ei saa kelmuja sieltä naamansa eteen tms. Tuon jälkeen se menisi kylpyyn.

12

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mooman

ihan vaan joku puuvillamyssy. Kyllä se varmaan toimii niinkin. Kelmu kuulostaa tosi hurjalta...

• Elisa_83

sitä hetkeksi voi laittaa, mutta esim yöksi en kyllä laittaisi. Tosin en tiedä onko siitä kelmusta mitään apua.

• ei kelmua

Vähän itseä pelottaisi, että vauveli saisi tuon kelmun jotenkin kätösiinsä ja sitä kautta suuhun... Ettei tukehdu tuohon!

• Henni78

En laittaisi kelmua, se hiostaa todella pahasti ja vauva saattaa tukehtua siihen. ohuenohut myssy riittää tai sitten ei myssy lainkaan, vaan suojaat sängyn yöksi esim pyyhkeellä. Öljyinen myssy puhdistuu kyllä pesussa, jos sitä mietit... en usko, että kelmu mitään auttaisi, vaan tärkeämpää on käyttää usein öljyä ja muistaa rapsutella karstaa varoen pois useasti.

• xxxxxxxxxxxxxxxx

Karstan saat pois ostamalla jotain vauvoille tarkoitettua shamppoota, esim natusan tms. ja pesemällä sillä aluksi vaikka 2 kertaa viikossa ja myöhemmin riittää jo pelkkä kerta viikossa pitämään inhottava karsta poissa. nuo kaikki öljyämiset ovat minusta vaan turhan aikaa vieviä ja meillä ainakaan kukaan lapsista niistä ei ole nauttinut. En itse laittaisi kelmua päähän, jos vaikka vahingossa menisi naamalle.

• aloittaja

Olen pessyt shampoolla eikä se karsta sillä lähde, ei todellakaan. Pitäisi varmaan kynsin hinkata mutta tuskin niin teen. Laitoin sitä öljyä ja kelmua ja todella hyvin lähti karstat! Harjasin niin kunnon kimpaleita irtosi päänahasta kun öljy ne pehmensi. Tosi puhdas pää nyt!

• mietein
        aloittaja kirjoitti:

Olen pessyt shampoolla eikä se karsta sillä lähde, ei todellakaan. Pitäisi varmaan kynsin hinkata mutta tuskin niin teen. Laitoin sitä öljyä ja kelmua ja todella hyvin lähti karstat! Harjasin niin kunnon kimpaleita irtosi päänahasta kun öljy ne pehmensi. Tosi puhdas pää nyt!

Mä laitoin ihan vaan Humektania PALJON, annoin vaikuttaa ja sitten Lactasydillä (kun ei ollut vauva-shamppoota) pesin pään. Sitten kammalla sai sen pehmeän karstan pois. Iho ei ärtynyt mutta laitoin kuitenkin lopuksi vielä ohutta rasvaa päähän rauhoittamaan ihoa.

• ei muovia

Vauva ei pysty säätelemään kehonsa lämpötilaa. Pää on tärkein kohta, josta liika lämpö haihtuu. En uskaltaisi laittaa muovia. Toimii ihan hyvin se öljy pelkästään kun antaa vaikuttaa 15 min. Ei tarvitse hattuja eikä mitään. Öljyä vaan päänahkaan ja antaa vaikuttaa. Sen jälkeen on helppo joko harjata tai sitten kynnellä työntää karsta pois. Jos se on semmoista keltaista ja rasvaista niin se lähtee kun ihan ihan kevyesti työntää kynnellä (ei rapsuta eli juuti toiseen suuntaan kuin rapsuttaminen eli työntää poispäin kynnestä...lähtee tosi helposti...öljyn vaihtoehtona on poistaa karsta silloin jos vauva on sattumalta hikinen...silloinkin karsta on ihan irtonaista ja pehmeää). Mielestäni paremmin sillä konstilla kuin harjalla. Mutta olen aina huolellisesti desinfioinut ja pessyt käteni. Itse en ole uskaltanut poistaa karstaa aukileen päältä joten minun vauvalla on aukileen päällä keltainen laikku :(.

• ed

Niin ja tietenkin se huolellinen pesu vauvashampoolla karstan poiston jälkeen.

• Henni_
        ed kirjoitti:

Niin ja tietenkin se huolellinen pesu vauvashampoolla karstan poiston jälkeen.

Mä harjasin ihan sillä vauvaharjalla mikä äippäpakkauksessa eli kun öljy on vaikuttanut, pyöritellään sillä harjalla (kuten joka päivä pitäisi tehdä karstaa estääkseen!). Synnärillä kätilö siis näytti että pää käydään PÄIVITTÄIN läpi harjalla pyöritellen ja ehdottomasti myös aukileen päältä koska se on herkin kohta keräämään karstaa. Jos karstaa tulee paljon, pään iho voi tulehtua.

• hiuksia
        Henni_ kirjoitti:

Mä harjasin ihan sillä vauvaharjalla mikä äippäpakkauksessa eli kun öljy on vaikuttanut, pyöritellään sillä harjalla (kuten joka päivä pitäisi tehdä karstaa estääkseen!). Synnärillä kätilö siis näytti että pää käydään PÄIVITTÄIN läpi harjalla pyöritellen ja ehdottomasti myös aukileen päältä koska se on herkin kohta keräämään karstaa. Jos karstaa tulee paljon, pään iho voi tulehtua.

Minun vauvalla on niin paljon hiuksia erityisesti juuri aukileen päällä ettei vauvaharja läpäise niitä millään. Hiukset ovat tiheässä ja 10 cm pitkät. Olen miettinyt pitäisikö leikata pois.

• ---
        Henni_ kirjoitti:

Minulle ei neuvottu synnytyssairaalassa yhtään mitään paitsi sairaalan vaipanvaihtoalustan desinfiointi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe