Puheen viivästyminen?

Apuva!

Lapsi on pian 1v ja 3kk mutta ei puhu, ei siis varsinaisia sanoja. Sanoja yrittää kyllä tapailla, mutta mitään "oikeata" sanaa ei lausu. Pitäisikö jo olla huolissaan, vaatia jatkotutkimuksia, soitella neuvolaan? Vai kysynkö sitten 1,5v neuvolassa jos ei siihen mennessä tule sanoja? Pelkään, että tämä on jo poikkeavaa. Milloin teidän lapsenne ovat sanoneet ensimmäisiä sanojaan? Missä vaiheessa tutkimuksiin? Kyseessä on siis esikoinen ja yksi huolestunut äiti.

5

952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuva!

että kävelee hienosti, oppi sen varhain (10-11kk) ja muutenkin motorisesti taitava. Ymmärtää aika hyvin puhetta.

• Kaikki yksilöitä.

Huolestuisin vasta sitten, jos ei ymmärtäisi puhuttua, mutta kun ymmärtää, niin anna ajan kulua. Aika kyllä tekee tehtävänsä, (eikä sille sitä paitsi kukaan mitään voi, paitsi rauhoitella sitä hermostunutta äitiä)

Kohta puhuu ja pulputtaa jo niin, että pyydät joskus taukoa. Nauti nyt vielä hiljaisuudesta.

• Apuva!
        Kaikki yksilöitä. kirjoitti:

Huolestuisin vasta sitten, jos ei ymmärtäisi puhuttua, mutta kun ymmärtää, niin anna ajan kulua. Aika kyllä tekee tehtävänsä, (eikä sille sitä paitsi kukaan mitään voi, paitsi rauhoitella sitä hermostunutta äitiä)

Kohta puhuu ja pulputtaa jo niin, että pyydät joskus taukoa. Nauti nyt vielä hiljaisuudesta.

tsemmauksesta! Yritän olla huolehtimatta. Kyselen sitten seuraavan kerran neuvolassa (1,5v) ellei puhetta kuulu siihen mennessä.

• höpöhöpöö

ei syytä huoleen.
      oma lapseni alkoi 2,5v vasta puhua.eikä sillä nyt 4v ole mitään merkitystä milloin alkoi opuhua.
      puhuu siis kuten ikäisensä.

• opeäitikin

vaikkapa mll-n sivuilta

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/1-2vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy

En sillä että olisi mitään poikkeavaa. Ehtii vielä puhuakin ja paljon :)
      Kiinnittäisin enemmänkin huomioni siihen, millä tavalla lapselle puhutaan. Nimetäänkö asioita, annetaanko lapsen itse pyytää haluamaansa. Ei puhe itsestään tule, mallia pitää olla. En epäile etteikö jokainen normaalissa kanssakäymisessä puhetta kuulisi, mutta kirjojen ja lorujen lukeminen ei voi ainakaan haitaksi olla. Harvoin tavallisessa puheessa kovin kummoisia lauserakenteita käytetään. Kieli on niin tärkeä väline ajattelulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe