Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ainainen päänsärky!

riesana*

Se tunkeutuu unen läpi ja aamulla kun herään on yhtä tuskaa avata silmät ja herätä taas "uuteen päivään",särky on todella kova otsassa siis ei toispuoleinen. Joudun ottamaan särkylääkkeitä "aamupalaksi" että olo olisi siedettävä mutta se ei vie kipua kokonaan pois vaan se tuntuu otsaluun takana väijyen ja välillä yltyy tai heikkenee!

Onko tämä migreeniä vai kroonisen sinuiitin aiheuttamaa? Ainakin se tekee minusta toimintakyvyttömän ja olen sairaslomalla toistaiseksi!

32

2583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madame_Migreeni

      Kun olet sairaslomalla, sen kirjoittaneella lääkärillä on varmasti jokin ajatus siitä, mikä sinua vaivaa. Kannattaa aloittaa keskustelemalla hänen kanssaan sekä diagnoosista että siitä, miten määräämänsä lääkkeet vaikuttavat. Kun kipusi on jokapäiväistä, lääkkeesi - olivatpa mihin sairauteen tahansa määrätty - eivät näytä tehoavan ja lisätutkimukset ja lääkityksen tarkistaminen ovat tarpeen. Ei ole mitään ideaa siinä, että kärsii jokapäiväisestä kivusta, vaan syy on selvitettävä ja pyrittävä löytämään hoito, joka vie kivun pois tai ainakin leikkaa siltä pahimman terän.

      • vastauksestasi!

        Olen aika "moni-oireinen"! Viime talvena alkoi poski- ja otsaontelotulehdus kierre johon ei tepsi mikään ja odotan leikkaukseen menoa,se on ainakin yksi syy päänsärkyyn.Selkä kremppaa ja pari viikkoa sitten oli vatsaleikkaus ja sairaalassa ollessa oli pahoinvointia päänsäryn lisäksi heti kun heräsin nukutuksesta siis migreeni-tyyppistä.Kipuihin on ollut särkylääkkeitä eri merkkisiä joista Panagod on tehonnut parhaiten mutta nyt lääkäri pienensi annostuksen puoleen enkä pärjää sillä koska päänsärky ei ole hävinnyt mihinkään!
        Näiden erillaisten "tautien" vuoksi olen ollut sairaslomalla kohta puoli vuotta!
        Migreeni on myös vanha tuttu mutta nyt en enää erota onko tämä siihen liittyvää vai niihin "ontelo-juttuihin"!


      • Madame_Migreeni
        vastauksestasi! kirjoitti:

        Olen aika "moni-oireinen"! Viime talvena alkoi poski- ja otsaontelotulehdus kierre johon ei tepsi mikään ja odotan leikkaukseen menoa,se on ainakin yksi syy päänsärkyyn.Selkä kremppaa ja pari viikkoa sitten oli vatsaleikkaus ja sairaalassa ollessa oli pahoinvointia päänsäryn lisäksi heti kun heräsin nukutuksesta siis migreeni-tyyppistä.Kipuihin on ollut särkylääkkeitä eri merkkisiä joista Panagod on tehonnut parhaiten mutta nyt lääkäri pienensi annostuksen puoleen enkä pärjää sillä koska päänsärky ei ole hävinnyt mihinkään!
        Näiden erillaisten "tautien" vuoksi olen ollut sairaslomalla kohta puoli vuotta!
        Migreeni on myös vanha tuttu mutta nyt en enää erota onko tämä siihen liittyvää vai niihin "ontelo-juttuihin"!

        Aloitetaan helpoimmasta: kun heräsit nukutuksesta migreeniin, sen todennäköisesti laukaisi se, että olit ollut pitkään ravinnotta.

        Panacod-lääke sinulla on todennäköisesti siksi, että lääkärisi ajattelee että se säästää vatsaasi. Puhuisitko hänen kanssaan vielä siitä ainakin teoreettisesta mahdollisuudesta, että juuri tämä lääke ylläpitää päänsärkyäsi. Särkylääkepäänsärky-esitteessä http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Sarkylaakesarky_esite.pdf on kerrottu erilaisten migreenin hoitoon käytettävien lääkkeiden raja-annoksista. Siitä voit tarkistaa, onko panadoli-kodeiini -lääkkeesi mennyt joko liian pitkään tai edelleen liian suurella annoksella. Lääkkeen vaihtaminen johonkin toiseen voi merkitä sitä, että tarvitset lisälääkkeeksi vatsaa suojaavan valmisteen.

        Kun on monta tautia, kaikkien lääkitseminen on aina monimutkaista ja kokonaisuuden hallinta vaativaa. Taudit on hyvä saada pois yksi kerrallaan, niin tilanne tulee yksinkertaisemmaksi.


      • jälleen:)
        Madame_Migreeni kirjoitti:

        Aloitetaan helpoimmasta: kun heräsit nukutuksesta migreeniin, sen todennäköisesti laukaisi se, että olit ollut pitkään ravinnotta.

        Panacod-lääke sinulla on todennäköisesti siksi, että lääkärisi ajattelee että se säästää vatsaasi. Puhuisitko hänen kanssaan vielä siitä ainakin teoreettisesta mahdollisuudesta, että juuri tämä lääke ylläpitää päänsärkyäsi. Särkylääkepäänsärky-esitteessä http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Sarkylaakesarky_esite.pdf on kerrottu erilaisten migreenin hoitoon käytettävien lääkkeiden raja-annoksista. Siitä voit tarkistaa, onko panadoli-kodeiini -lääkkeesi mennyt joko liian pitkään tai edelleen liian suurella annoksella. Lääkkeen vaihtaminen johonkin toiseen voi merkitä sitä, että tarvitset lisälääkkeeksi vatsaa suojaavan valmisteen.

        Kun on monta tautia, kaikkien lääkitseminen on aina monimutkaista ja kokonaisuuden hallinta vaativaa. Taudit on hyvä saada pois yksi kerrallaan, niin tilanne tulee yksinkertaisemmaksi.

        Tänään minulla onkin soitto-aika lääkärille eli hän soittaa minulle! Eri lääkkeitä antibioottien lisäksi on kokeiltu tämän sairastelun aikana ja parhaiten tehosi juuri Panacod. Sairaalasta tulon jälkeen terveyskeskus lääkäri pienensi annoksen vaikka olen muutenkin toipilas ja kipeä.
        Nyt pelkään hän lopettaa sen lääkkeen kokonaan kun sitten olen täysin invaliidi! Kevät oli aivan hirveää aikaa mutta kesällä sain avun tästä lääkkeestä!
        Lisäksi kärsin vaihdevuosi oireista:(


      • Tämä,
        jälleen:) kirjoitti:

        Tänään minulla onkin soitto-aika lääkärille eli hän soittaa minulle! Eri lääkkeitä antibioottien lisäksi on kokeiltu tämän sairastelun aikana ja parhaiten tehosi juuri Panacod. Sairaalasta tulon jälkeen terveyskeskus lääkäri pienensi annoksen vaikka olen muutenkin toipilas ja kipeä.
        Nyt pelkään hän lopettaa sen lääkkeen kokonaan kun sitten olen täysin invaliidi! Kevät oli aivan hirveää aikaa mutta kesällä sain avun tästä lääkkeestä!
        Lisäksi kärsin vaihdevuosi oireista:(

        Ei ole helppoa kun päätä vaan särkee.Varsinkin kun joutuu kumartumaan ja slmät on valon arat:(
        Tuntuu ettei auta enää mikään!


      • Miten.
        Tämä, kirjoitti:

        Ei ole helppoa kun päätä vaan särkee.Varsinkin kun joutuu kumartumaan ja slmät on valon arat:(
        Tuntuu ettei auta enää mikään!

        Pääsisi mangeetti-kuvaukseen tai kannattaako se tehdä? On kuulema kallis ja TK ei mielellään lähetettä tee.

        Voisko olla vaikutusta sillä kun pienenä sairastin Aivokalvontulehduksen siitä jäi migreenikohtaukset?


      • Madame_Migreeni
        Miten. kirjoitti:

        Pääsisi mangeetti-kuvaukseen tai kannattaako se tehdä? On kuulema kallis ja TK ei mielellään lähetettä tee.

        Voisko olla vaikutusta sillä kun pienenä sairastin Aivokalvontulehduksen siitä jäi migreenikohtaukset?

        Magneettikuvaukseen pääsee vain lääkärin lähetteellä, jossa lukee, miksi kuvaus on tarpeellinen. Viime Päänsäärky-lehdessä sivulla 8-9 on artikkeli päänsäryn kuvantamistutkimuksista, mitä niissä näkee ja mitä niissä ei näe. http://www.migreeni.org/Pdf/lehdet/0209.pdf.


      • kysyin
        Madame_Migreeni kirjoitti:

        Magneettikuvaukseen pääsee vain lääkärin lähetteellä, jossa lukee, miksi kuvaus on tarpeellinen. Viime Päänsäärky-lehdessä sivulla 8-9 on artikkeli päänsäryn kuvantamistutkimuksista, mitä niissä näkee ja mitä niissä ei näe. http://www.migreeni.org/Pdf/lehdet/0209.pdf.

        Lääkäriltä siitä mutta se piti sitä tutkimusta kalliina ja ilmeisesti turhana mutta olen altis kasvaimille niitä leikkattiin viimeksikin pois. Välillä näkökentässä lentää "kipinöitä" ympäriinsä!


      • ikuinen vaiva
        jälleen:) kirjoitti:

        Tänään minulla onkin soitto-aika lääkärille eli hän soittaa minulle! Eri lääkkeitä antibioottien lisäksi on kokeiltu tämän sairastelun aikana ja parhaiten tehosi juuri Panacod. Sairaalasta tulon jälkeen terveyskeskus lääkäri pienensi annoksen vaikka olen muutenkin toipilas ja kipeä.
        Nyt pelkään hän lopettaa sen lääkkeen kokonaan kun sitten olen täysin invaliidi! Kevät oli aivan hirveää aikaa mutta kesällä sain avun tästä lääkkeestä!
        Lisäksi kärsin vaihdevuosi oireista:(

        --Miltä sinusta tuntuu,sillä itselläni on migreeni vaivannut parikymmentä vuotta ja vaihdevuosi oireet nyt lisänä.Oletko saanut migreeniin lääkkeet, jos on kokeile auttaako ne.Minulla ei auta kunnolla jos en syö jotaain samalla lääkkeen oton yhteydessä.Varsinkin jos herää särkyyn ,se on niin pahasti päällä,että saa mennä oksentamaan heti herättyä,vaikka ei ole mitä oksentaa,maha tyhjillään saa oksentaa sappea.Silloin joutuu ottamaan useamman kerran migreenilääkettä,ennenkuin päivän mittaan särky hellittää.Tärkeää olisi myös yrittää nukkua tai ainakin olla pitkällään ja rentoutua.Säännöllinen ruokailu migreeni-potilailla tärkeää,koska jos verensokeri kerkiää mennä alas ja kun syöt ja verensokeri nousee on migreeni melko varma vieras.Aina jos mahdollista pitää lääke ottaa heti kun tuntee oireet,että migr.särky on tulossa,sitä nopeammin se helpottaa.Itselläni se alkaa usein toispuoleisena,mutta jos on kerennyt yön aikaan nukkuessa päälle,on usein jo molemminpuoleinen,eli tuntuu koko päässä ja pahoinvointia.Kädessäni hermovaurio,joka aiheuttaa myös migreeniä.Ajatteleppa tuleeko sinulla migreeni silloin jos olet tehnyt jotain raskaampaa edellisenä päivänä? Tressi myös laukaisee säryn päälle ja minulle tekee tietokoneella liian kauan istuminen,tiedä sitten tekeekö säteily vai mikä. Kannattaa kuitenkin saada lääkäriltä täsmälääke särkyysi .Sekin on harmillista kun koskaan ei voi edellisenä päivänä luvata mitään menoja,kun ei tiedä pääseekö sängystä ylös päänsäryn takia.Onnea sinulle jatkossa ,että saat apua pian.Hyvää syksyn jatkoa!


      • ainoa,
        ikuinen vaiva kirjoitti:

        --Miltä sinusta tuntuu,sillä itselläni on migreeni vaivannut parikymmentä vuotta ja vaihdevuosi oireet nyt lisänä.Oletko saanut migreeniin lääkkeet, jos on kokeile auttaako ne.Minulla ei auta kunnolla jos en syö jotaain samalla lääkkeen oton yhteydessä.Varsinkin jos herää särkyyn ,se on niin pahasti päällä,että saa mennä oksentamaan heti herättyä,vaikka ei ole mitä oksentaa,maha tyhjillään saa oksentaa sappea.Silloin joutuu ottamaan useamman kerran migreenilääkettä,ennenkuin päivän mittaan särky hellittää.Tärkeää olisi myös yrittää nukkua tai ainakin olla pitkällään ja rentoutua.Säännöllinen ruokailu migreeni-potilailla tärkeää,koska jos verensokeri kerkiää mennä alas ja kun syöt ja verensokeri nousee on migreeni melko varma vieras.Aina jos mahdollista pitää lääke ottaa heti kun tuntee oireet,että migr.särky on tulossa,sitä nopeammin se helpottaa.Itselläni se alkaa usein toispuoleisena,mutta jos on kerennyt yön aikaan nukkuessa päälle,on usein jo molemminpuoleinen,eli tuntuu koko päässä ja pahoinvointia.Kädessäni hermovaurio,joka aiheuttaa myös migreeniä.Ajatteleppa tuleeko sinulla migreeni silloin jos olet tehnyt jotain raskaampaa edellisenä päivänä? Tressi myös laukaisee säryn päälle ja minulle tekee tietokoneella liian kauan istuminen,tiedä sitten tekeekö säteily vai mikä. Kannattaa kuitenkin saada lääkäriltä täsmälääke särkyysi .Sekin on harmillista kun koskaan ei voi edellisenä päivänä luvata mitään menoja,kun ei tiedä pääseekö sängystä ylös päänsäryn takia.Onnea sinulle jatkossa ,että saat apua pian.Hyvää syksyn jatkoa!

        Migreenilääkettä minulla ei ole enää,nuorempana kylläkin mutta se häipyi välissä pois niin nyt syön särkylääkkeitä! Se on tosi karmea tilanne kun herää yö-unilta tai päivällä torkahtaa sillä aikaa se iskee salakavalasti:( Olen huomannut että sauna on pahaksi.Lapsena oli suklaa,kiikkuminen ja autossa matkustaminen silloin tuli rajut kohtaukset oksenteluineen tai rajummat leikit.
        Tietokoneella ei kannata myös kauan aikaa viettää,se on yksi aiheuttaja ja tietysti sressi.Yöt on pahoja kun se tulee unen läpi ja kun pitäisi saada silmät varovasti avattua...ja vielä päästä ylös sängystä!
        Sinulla on paljon samankaltaisia oireita!


      • Vanha konsti
        ainoa, kirjoitti:

        Migreenilääkettä minulla ei ole enää,nuorempana kylläkin mutta se häipyi välissä pois niin nyt syön särkylääkkeitä! Se on tosi karmea tilanne kun herää yö-unilta tai päivällä torkahtaa sillä aikaa se iskee salakavalasti:( Olen huomannut että sauna on pahaksi.Lapsena oli suklaa,kiikkuminen ja autossa matkustaminen silloin tuli rajut kohtaukset oksenteluineen tai rajummat leikit.
        Tietokoneella ei kannata myös kauan aikaa viettää,se on yksi aiheuttaja ja tietysti sressi.Yöt on pahoja kun se tulee unen läpi ja kun pitäisi saada silmät varovasti avattua...ja vielä päästä ylös sängystä!
        Sinulla on paljon samankaltaisia oireita!

        Ennen vanhaan naiset sitoivat huivin tiukasti päähän kun se oli kipeä. Olen itsekin kokeilut sitä "puristus"hoitoa ja kyllä se helpottaakin siihen ettei pää räjähdä!


      • Onko
        Vanha konsti kirjoitti:

        Ennen vanhaan naiset sitoivat huivin tiukasti päähän kun se oli kipeä. Olen itsekin kokeilut sitä "puristus"hoitoa ja kyllä se helpottaakin siihen ettei pää räjähdä!

        Mahdollista että vaihdevuodet ovat syyllisenä päänsärkyyn?


      • Madame_Migreeni
        Onko kirjoitti:

        Mahdollista että vaihdevuodet ovat syyllisenä päänsärkyyn?

        Puberteetti ja vaihdevuodet ovat aikoja, jolloin migreeni oikein ottaa vauhtia. Uein 40-45 ikävuoden jälkeen migreeni tihenee ja tulee vaikeammaksi ja sitten, kun hormonitoiminta laantuu, jää lähes kokonaan pois.


      • 48 v
        Madame_Migreeni kirjoitti:

        Puberteetti ja vaihdevuodet ovat aikoja, jolloin migreeni oikein ottaa vauhtia. Uein 40-45 ikävuoden jälkeen migreeni tihenee ja tulee vaikeammaksi ja sitten, kun hormonitoiminta laantuu, jää lähes kokonaan pois.

        On ikää! Kuinka pitkään on odotettavissa oleva aika päänsärky "kaverina"? Noin kuukauden olen käyttänyt Progynova-tabletteja joita syön varmaan loppu elämän.
        En pysty menemään ikinä töihin jos tämä jatkuu:(
        Tähän ei taida olla mitään "kuntoutus-hoitoa"?


      • viihdevuotinen
        48 v kirjoitti:

        On ikää! Kuinka pitkään on odotettavissa oleva aika päänsärky "kaverina"? Noin kuukauden olen käyttänyt Progynova-tabletteja joita syön varmaan loppu elämän.
        En pysty menemään ikinä töihin jos tämä jatkuu:(
        Tähän ei taida olla mitään "kuntoutus-hoitoa"?

        Olen 56v ja alkaa säryt antaa periksi. Migreeni puhkesi, kun olin 46. 10 vuoden helvetti.
        Hormonikorvaushoito pahensi, onneksi ei ollut pahat viihdevuosivaivat.Menetin työnikin ja sosiaalisen elämäni. Nyt alkaa aurinko paistaa risukasaan. Voimia kanssasisarille!!


      • Pitkä.
        viihdevuotinen kirjoitti:

        Olen 56v ja alkaa säryt antaa periksi. Migreeni puhkesi, kun olin 46. 10 vuoden helvetti.
        Hormonikorvaushoito pahensi, onneksi ei ollut pahat viihdevuosivaivat.Menetin työnikin ja sosiaalisen elämäni. Nyt alkaa aurinko paistaa risukasaan. Voimia kanssasisarille!!

        Aika edessä:( Minun v.vaihe oireet alkoivat rajuina yöllisinä hikoiluineen mutta ne nyt asettuneet lääkityksen jälkeen.Muuten yö-uni on huonoa,herään joka yö 2-3 välillä ja sen jälkeen vaikea saada unen päästä taas kiinni ja näen paljon unia siis nukun "pinnallista" unta! Päivät menee sitten sen päänsäryn kanssa taistellessa!
        Alkaa mennä elämisen maku tyystin!


      • Madame_Migreeni
        48 v kirjoitti:

        On ikää! Kuinka pitkään on odotettavissa oleva aika päänsärky "kaverina"? Noin kuukauden olen käyttänyt Progynova-tabletteja joita syön varmaan loppu elämän.
        En pysty menemään ikinä töihin jos tämä jatkuu:(
        Tähän ei taida olla mitään "kuntoutus-hoitoa"?

        Paitsi vaihdevuodet, myös vaihdevuosien hormonilääkitys voi olla syyllisenä migreenin laukeamiseen. Nimim. 48v:n kohdalla pitäisi ensin tietää, kumpi toimii laukaisijana, vai toimivatko molemmat.

        Jos lääke onkin tässä tapauksessa syyllinen, gynekologin kanssa kannattaa keskustella siitä, voisiko lääkkeen vaihtaa johonkin toiseen valmisteeseen, jolla saadaan sama tai lähes sama tulos kuin nyt käytössäsi olevilla tableteilla, mutta ilman migreeniä.

        Jos taas vaihdevuodet sinänsä on syyllinen, edelleenkään juuri tämä lääke ei näytä olevan paras mahdollinen, jos migreenisi ovat niin voimakkaat, että et pysty menemään töihin. Gynekologeilla on hyvä ammattitaito miettiä myös migreeniasioita, kun heidän kanssaan ottaa ne puheeksi.

        Jos sopivaa lääkettä ei löydy, sitten pitää vain miettiä kumpi on kamalampaa, migreenit ja työkyvyttömyys (migreenin takia ei moni ole päässyt eläkkeelle) vai luomu-vanheneminen ja sen mukanaan tuomat ehkä kiusallisetkin oireet.

        Migreeniin ei ole varsianisesti kuntoutusta.


      • Ei ole
        Madame_Migreeni kirjoitti:

        Paitsi vaihdevuodet, myös vaihdevuosien hormonilääkitys voi olla syyllisenä migreenin laukeamiseen. Nimim. 48v:n kohdalla pitäisi ensin tietää, kumpi toimii laukaisijana, vai toimivatko molemmat.

        Jos lääke onkin tässä tapauksessa syyllinen, gynekologin kanssa kannattaa keskustella siitä, voisiko lääkkeen vaihtaa johonkin toiseen valmisteeseen, jolla saadaan sama tai lähes sama tulos kuin nyt käytössäsi olevilla tableteilla, mutta ilman migreeniä.

        Jos taas vaihdevuodet sinänsä on syyllinen, edelleenkään juuri tämä lääke ei näytä olevan paras mahdollinen, jos migreenisi ovat niin voimakkaat, että et pysty menemään töihin. Gynekologeilla on hyvä ammattitaito miettiä myös migreeniasioita, kun heidän kanssaan ottaa ne puheeksi.

        Jos sopivaa lääkettä ei löydy, sitten pitää vain miettiä kumpi on kamalampaa, migreenit ja työkyvyttömyys (migreenin takia ei moni ole päässyt eläkkeelle) vai luomu-vanheneminen ja sen mukanaan tuomat ehkä kiusallisetkin oireet.

        Migreeniin ei ole varsianisesti kuntoutusta.

        Hormoonilääkitys syyllinen kun olen vasta käyttänyt sitä vain vähän aikaan mutta päänsärystä olen kärsinyt jo vuoden. Oli ihana päästä niistä yö-hikoiluista eroon! "Omaa" hormoni-tuotantoa ei ole ollenkaan kun kaikki poistettiin! Luomuvanhemista en kestä:( Kävin lääkärissä ja s.loma jatkui 2kk. V.vuosi-jutuista ei ollut puhetta vaikka oli jälkitarkastus!
        Lääkäri oli sitä mieltä että minun täytyy hakeutua työ-kyvyttömyys eläkkeelle!


      • yhteyttä?
        Ei ole kirjoitti:

        Hormoonilääkitys syyllinen kun olen vasta käyttänyt sitä vain vähän aikaan mutta päänsärystä olen kärsinyt jo vuoden. Oli ihana päästä niistä yö-hikoiluista eroon! "Omaa" hormoni-tuotantoa ei ole ollenkaan kun kaikki poistettiin! Luomuvanhemista en kestä:( Kävin lääkärissä ja s.loma jatkui 2kk. V.vuosi-jutuista ei ollut puhetta vaikka oli jälkitarkastus!
        Lääkäri oli sitä mieltä että minun täytyy hakeutua työ-kyvyttömyys eläkkeelle!

        Siihen pienenä sairastettuun Aivokalvontulehdukseen? Se oli ollut raju tauti että ihme kun selvisin hengissä! Ja varhaisiin muistoihin kuuluu jo nämä päänsäryt.Onko enää mahdollista osoittaa yhteyttä niiden välillä?


      • Madame_Migreeni
        yhteyttä? kirjoitti:

        Siihen pienenä sairastettuun Aivokalvontulehdukseen? Se oli ollut raju tauti että ihme kun selvisin hengissä! Ja varhaisiin muistoihin kuuluu jo nämä päänsäryt.Onko enää mahdollista osoittaa yhteyttä niiden välillä?

        Luultavasti pienenä sairastetun aivokalvontulehduksen ja migreenin välillä on mahdoton tai vaikea osoittaa syy-yhteyttä. Yhdellä ihmisellä voi olla elämän aikana monta eri tautia, jotka eivät ole yhteydessä toisiinsa.

        Migreenin lopullista "syyllistä" on useimmiten vaikea kenelläkään yksiselitteisesti osoitaa eikä syyllä usein ole käytännön merkitystä, ellei se ole sellainen, johon voi itse vaikuttaa (kuten esim. nälkä tai liian pitkään nukutut yöt).


      • OK!
        Madame_Migreeni kirjoitti:

        Luultavasti pienenä sairastetun aivokalvontulehduksen ja migreenin välillä on mahdoton tai vaikea osoittaa syy-yhteyttä. Yhdellä ihmisellä voi olla elämän aikana monta eri tautia, jotka eivät ole yhteydessä toisiinsa.

        Migreenin lopullista "syyllistä" on useimmiten vaikea kenelläkään yksiselitteisesti osoitaa eikä syyllä usein ole käytännön merkitystä, ellei se ole sellainen, johon voi itse vaikuttaa (kuten esim. nälkä tai liian pitkään nukutut yöt).

        Kiitos vastauksesta! Niin ja ei kai sillä ole merkitystä enää mikä on aiheuttanut aluksi kohtaukset vaan sillä miten ne voisi välttää. Suvussa on muutenkin ollut paljon henkilöitä joilla on ollut migreeniä,osalla vaan jäänyt noin 50v. tauti pois ja toisilla ei!


      • säryt näkymättömiä
        viihdevuotinen kirjoitti:

        Olen 56v ja alkaa säryt antaa periksi. Migreeni puhkesi, kun olin 46. 10 vuoden helvetti.
        Hormonikorvaushoito pahensi, onneksi ei ollut pahat viihdevuosivaivat.Menetin työnikin ja sosiaalisen elämäni. Nyt alkaa aurinko paistaa risukasaan. Voimia kanssasisarille!!

        koita kalan maksa pillereitä,lisäksi sinkkiä 45mg ,ja magneessiumia.muutamassa päivässä säryt hellittää.


    • kuullut tutulta sillä auttoi mieto verenpainelääke vaikkei ollut verenpainetta.

      • neuvosta:)

        Tuota en ole ottanutkaan huomioon vaikka minulla on se ala-paine vähän korkealla jatkuvasti.Välissä sitä seurattiin mutta nyt on "unohtunut" mittauttaa. Onko liika korkea ala-paine jos on 90-100 välillä???
        Ylä-paine on 140-150 välillä!Yleensä.


    • 22

      Kuinka kauan sait sairaslomaa? itse olen työnhakuvaiheessa ja samalla kärsinyt jatkuvalla syötöllä päänsäryistä tähänkin asti, mutta nyt minut otetaan ihan tosissaan, sain lähetteen fysioterapiaan ja migreenilääkkeen (nyt vasta) ja sitten voi olla, että pääsen neurologillekkin, jos ei näistä mtn hyötyä.

      Tosin minä tyhmän sokea ihminen, en kiinnittänyt huomiota siihen, että HALOO mitä minä yritän työllistää itseäni, koska tämä päänsärky häiritsee elämääni, ni mite sitte duunissa..? =/ Jos fysioterapianluona käynti ei auta (toivon, et auttaa, ku o aika jumissa yläselkä ja niska). :S ja uusi lääkkeeni/migreeni esto, mutta se mua tässä kauhistuttaa, et kauanko siinä menee ettei säryt ole jokapäivästä, et täytyykö hankkia saikkua sitten.

      • vaan:)

        Keväällä aloitin s.lomat ja sain ne pariksi kuukaudeksi kerrallaan ja nyt olikohan se Lokakuussa kun tuli jokin tietty päivämäärä täyteen niin Kela lähetti automaattisesti Eläke-paperit ja lääkäri kirjoitti s.loma-paperiin "toistaisesti" eli se ei lopu ollenkaan!
        Maaliskuun loppuun asti saan sairaspäivä-rahaa jonka jälkeen se muuttuu kuntoutustueksi (josta en ymmärrä) niin kauaksi aikaa kun eläke-päätös on tehty!
        Olen hakenut sitä Eläkettä mutta ei ole kuulemma helppo saada! Täytyy sitten vaan hakea niin kauan että saa,en aio luovuttaa! Lääkäri on samaa mieltä että en ole "operatiivisesti" parannettavissa!
        Minä joudun edelleen käyttämään lääkkeitä!
        Oliko tästä mitään apua sinulle?


      • Päänsärkyyni
        vaan:) kirjoitti:

        Keväällä aloitin s.lomat ja sain ne pariksi kuukaudeksi kerrallaan ja nyt olikohan se Lokakuussa kun tuli jokin tietty päivämäärä täyteen niin Kela lähetti automaattisesti Eläke-paperit ja lääkäri kirjoitti s.loma-paperiin "toistaisesti" eli se ei lopu ollenkaan!
        Maaliskuun loppuun asti saan sairaspäivä-rahaa jonka jälkeen se muuttuu kuntoutustueksi (josta en ymmärrä) niin kauaksi aikaa kun eläke-päätös on tehty!
        Olen hakenut sitä Eläkettä mutta ei ole kuulemma helppo saada! Täytyy sitten vaan hakea niin kauan että saa,en aio luovuttaa! Lääkäri on samaa mieltä että en ole "operatiivisesti" parannettavissa!
        Minä joudun edelleen käyttämään lääkkeitä!
        Oliko tästä mitään apua sinulle?

        Laitan tähän ketjuun myös oman tarinani.

        Olen aikoinani kärsinyt kymmenien vuosien ajan päänsärystä. Särky kesti noin kolme vuorokautta joka kuukausi. Särkylääkkeetkään eivät auttaneet päänsärkyyni. Työkaverit antoivat vinkin, kokeile akupunktiota. Ajattekin kokeilla tätä kiinalaista hoitomuotoa. Kävin 4 kertaa piikkihoidossa lääkäriasemalla. Lääkäripalkkiosta tuli kelan korvaus. Sain apua akupunktiosta. Kuulemma kaikille ei tämäkään hoito auta.

        Ostin piikkimaton, tästäkin saa ihanan rentouden keholle!


      • OLE!
        Päänsärkyyni kirjoitti:

        Laitan tähän ketjuun myös oman tarinani.

        Olen aikoinani kärsinyt kymmenien vuosien ajan päänsärystä. Särky kesti noin kolme vuorokautta joka kuukausi. Särkylääkkeetkään eivät auttaneet päänsärkyyni. Työkaverit antoivat vinkin, kokeile akupunktiota. Ajattekin kokeilla tätä kiinalaista hoitomuotoa. Kävin 4 kertaa piikkihoidossa lääkäriasemalla. Lääkäripalkkiosta tuli kelan korvaus. Sain apua akupunktiosta. Kuulemma kaikille ei tämäkään hoito auta.

        Ostin piikkimaton, tästäkin saa ihanan rentouden keholle!

        Mahdollista mennä akupunktioon kun täällä "maalla" se on outo hoito-muoto muuten kyllä kokeilisin sitä!


    • Mimosa.

      Sama homma minullakin.. Eli, minulla on asia siten ollut jo pitkään, että nukkuessa ihana tunne / särytön olo, mutta sitten heräät ja avaat silmät, niin päätä särkee suoraan iltaan asti tai katkonaisesti ja näin on käynyt monet kerrat peräkkäin, että heräämisen jälkeen taas särkee..

      Minulla on vaan vähän säryttömiä päiviä kuussa, joka ei ole oikeastaan yhtään mtn. :/ No fysioterapialla kävin "lihakset jumissa" jutun takia, mutta ei sekään mtn helpotusta antanut, ku jumppa treeniä määrättiin, mutta kunnes hommasin kipukepin, niin on vähän helpotusta tapahtunut, :D mutta, ei kuitenkaan ole niiiiin suurta muutosta tapahtunut :(.

      Sillon vasta voin olla helpottunut, jos päätä särkisi vaikka harvemmin kuussa, eikä yli 10 ja vähä päälle, mutta koskakohan tuokin aika tulee.. :/ No onneksi olen nyt siinä vaiheessa, että saan rauhassa olla tämän riesan kanssa ja rauhassa kontroloida tätä kuntoon. Diagnoosina siis jännitys/migreeni särky.

      • Sinulla

        Ei "tunkeudu" unen läpi se särky? Minulla oli taas tänä aamuna aivan hirviä herääminen:( Raastava päänsärky joka ei ole häipynyt vieläkään pois vaikka ollaan jo ilta-päivässä...
        Kurjaa...


    • tulipa vuodatettua

      Itselläni on vastaava päänsärky ollut vuosikaudet. Joskus menee kuukausia, ettei ole yhtään tervettä päivää välissä. En ole tuntenut saaneeni lääkäreiltä mitään apua. Jotkut eivät viitsi edes ottaa kantaa asiaan, vaan tuntuvat ajattelevan, että jokaisella nyt joskus särkee päätä.
      Itselläni on ollut tällaista:
      Aamulla herää aikaisin siihen, että pää on kuin moukarilla hakattu. Joskus ajattelee, että ehdinkö vessaan ennenkuin oksennus tulee. Särkylääkkeitä on paha ottaa, kun oksettaa. Pitäisi saada sellaisia peräpuikkolääkkeitä, joita minulla joskus oli.
      Särky jatkuu lääkkeistä huolimatta aina pitkälle iltapäivään ja usein käy niin, ettei lähde ollenkaan pois.
      Viime aikoina tähän on liittynyt voimakas kasvojen luiden sekä nenän särky. Myös minulla on ollut usein poskiontelotulehduksia. Ne on hoidettu antibiooteilla. Mutta päätä vain särkee.....
      Pääni on kuvattu, mutta kasvainta tms. ei löytynyt. Yksi neurologi määräsi migreenilääkkeet Imigranista alkaen. Ei minkäänlaista vaikutusta, ei huonoa eikä hyvää! Toinen neurologi sanoi, ettei se ole migreeniä, kolmas ei osannut sanoa sitä eikä tätä.
      Lääkkeitä on kokeiltu erilaisia: Panacod (ei vie kokonaan särkyä, mutta muuttaa sen siedettäväksi jomotukseksi), Panadol 665mg (olikohan noi mg:t noin) 2x3 tbl/päivässä kuurina (auttoi hieman), Ibumax 600 mg (ei apua) jne.
      Viime aikoina on epätoivo jo hiipinyt mieleen. Onko kohtaloni sairastaa päänsärkyä maailman tappiin saakka? Miksei näinä avaruustekniikan kulta-aikoina ole lääkettä päänsärkyyn? Miten pääsee neurologille, joka tutkisi onko minulla Hortonin päänsärky?
      Asun pienellä paikkakunnalla, eivätkä tk-lääkärit osaa sanoa tällaisiin vaivoihin mitään. Jotkut eivät suostu edes kirjoittamaan lähetettä neurologille. Yksityiseen ei varani riitä.
      Olen 49-v nainen.
      Tsemppiä sinulle aloittaja. Toivottavasti sinä saat avun!

      • pää täynnä

        Onko sinulta tutkittu otasa- ja kitaontelot. Itse kärsin kroonisesta polypoosista, eli otsa- ja kitaoteloissa limakalvon liikakasvua. Poski- ja kitaontelot on pariin kertaan tyhjennetty ja kanavat avarrettu. Ei apua. Nyt odotan otsaonteloremonttiin. Oireina on vaiheteleva otsasärky, joka vaihtaa paikkaakin välillä Särky on välillä sykkivää, välillä kouristelevaa, joskus tuntuu, kuin otsan sisällä liikkuisi jotain. Kitaontelot aiheuttaba särkyä, joka säteilee erityisesti niskan yläosaan. Särky on kovaa etenkin aamulla sängystä noustessa ja jatkuu hivenen pienempänä koko päivän. Särkylääkkeistä ei pahemmin ole apua.
        Sairasloma tuntuu olevan kiven takana. Rukoilemalla saanut pari viikkoa. Tuntuu toivottomalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2025
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1365
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      73
      1260
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe