taantuminen?

apua...

Neljä ja puolivuotias poikani huolestuttaa minua. Viime aikoina hän on alkanut pissaamaan yöllä sänkyynsä ja ei mene vessaan päivisin, jos ei saa lupaa. Hän vain sanoo mä meen pissalle ja hokee sitä niin kauan, että sanotaan, no mene sitten. Jos ei ns. saa lupaa, hän pissaa housuihin, vaikka olisi vessanpöntön vieressä. Itsenäisty hän ei ollenkaan, hän ei suostu tai ymmärrä tehdä mitään, mitä käsketään, esim. pyyhkimään pyllyä vessassa. Hän istuu pöntöllä ja sanon, että ota vessapaperia, hän ei tee mitään. Kun kysyn välillä, että ymmärtääkö hän mitä käsketään, hän alkaa selittämään ihan sekavaa, kuten että kaikki on tylsää.. Neuvolassa palikkatestissä ei ollut ongelmia, muuta kuin parissa sellaisessa tehtävässä, jossa piti kaksiosaisen käskyn mukaan tehdä, jäi toinen pois.

Asia on muodostunut ongelmaksi. meille on tulossa vauva, ja en vaan jaksa alkaa hoitamaan kahta vauvaa. Poikaa saa auttaa jokaisessa asiassa, kuin vauvaa. Vauvan tulon hän kokee iloiseksi asiaksi, ja on kiinnostunut kasvavasta mahasta. Kyse ei ole mistään vauvan tulosta aiheutuvasta taantumisesta, vaan jostain ihan muusta. Poika kokee, että kun häntä neuvotaan, häntä kiusataan ja olemme tyhmiä. Paljon hänelle kyllä huudetaankin, mutta ei voi mitään, kun hermo menee. Hän ei tunnu tajuavan mitään! Olen alkanut miettimään, olisiko kyse lievästä dysfasiasta, että hän ei oikeasti tajua mitä hänelle sanotaan, vai olisiko kyse jostain oppimisvaikeudesta, hänen on aina ollut vaikea omaksua uusia taitoja, kuten pukeminen, joka on vieläkin todella hidasta, eikä kaikin puolin onnistu itsenäisesti. Hänellä on isoveli, joka on mallina hänelle, isoveikka taas on todella kiltti ja tottelevainen ja ollut itsenäinen tosi pienestä pitäen.

Kun poika oli pieni, olin yh:na. en jaksanut kasvattaa häntä oikein, annoin helposti periksi ja esim. tuosta pukemisesta syytän itseäni, kun aamukiireessä puin hänet itse, kun ei ollut aikaa odottaa. Nyt kun yritämme tehdä jonkinnäköistä kurinpalautusta, koska tämä pitkään jatkunut tilanne on jo ongelma, hän on taantunut aivan täysin/kiinnitämme siihen vasta nyt huomiota. Ennen olemme loppujen lopuksi aina sanoneet, että no mene sinne pissalle, mutta nyt päätimme, ettemme enää sano, vaan pojan on opittava itse. Hän pissaa ja kakkaa housuihin, vaikka olemme sanoneet, ettei tarvitse kysyä lupaa, mene vaan. Hän ei mene vaikka sanoisi mitä, ellei sano, että no mene. Olisiko ongelma psykologinen..? Ja ongelma on kaikessa, ei vaan vessatouhuissa. syöminen, pukeminen, lähteminen johonkin, aivan kaikki tuottaa ongelmia. kun yritämme ohjata häntä tekemään itse, hän alkaa itkemään ja huutaa että kiusaamme.

Perheessämme ei ole ongelmia, pojat saavat huomiota, alkoholia ei käytetä, ei väkivaltaa yms.. Mitä tälle asialle voisi tehdä..? pelkään että aiheutamme pojalle hirveitä traumoja, kun hän kokee, että häntä vaan joka päivä ja hetki kiusataan. Jos poikaa ei opasta tai auta, hän ei tee mitään. olemme varmaan auttaneet liikaa poikaa, kuinka nyt sitten auttaisi häntä itsenäistymään, kun hän tuntuu menevän vaan taaksepäin..?Alan itse olemaan jo ihan loppu..

6

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kh

vastaa.

• vastaan!

Eli meillä samanikäinen poika.Ainut lapsi.
        Ton ikäiset eivät oikein kuule ja heille pitää useinkin sanoa 10 kertaa vaikkapa paidan päälle laittamisesta.
        Muistutattehan iltapisulla käymisestä!
        Ei 4-vuotias voi muistaa kaikkea vaan meidän vanhempien on vaan muistutettava,kerta toisensa jälkeen,esim.että "sitten vielä iltapissa ennen sänkyyn menoa!

Ja me ollaan ihan suosiolla pyyhitty pylly vielä,eskaria ennen vasta pitää itse osata.Eihän se nyt iso homma ole!:)
        Ja tylsää on meidänkin pojan mielestä kun käsketään,vaaditaan tai ei osaa itse.Normaalilta sekin kuulostaa.
        Ja äiti on välillä NIIN TYHMÄ hänen mielestään mutta hetken päästä taas maailman ihanin.

Ei meinkään poika tunnu välillä tajuavan mitään mutta ystävien kanssa kun olen jutellut niin samanikäisten äidit kertovat että tutulta kuulostaa.Ovat jotenkin uppoutuneita omiin leikkeihinsä ja ajatuksiinsa ettei järkipuhe mene kertaheitolla jakeluun.

Pukeminen onnistuu meillä niin että vaatteet laitetaan lattialle leveelleen niin että siitä on helppo pukea.
        Ja miten voikoin olla että usei saa neuvoa että ensin ne pitkät kalsarit,sitten t-paita jne.
        Vaikka sama toistuu joka aamu!Maailma on vielä vaikea paikka -vuotiaalle,muistetaan se!

Ja hei,sanokaa nyt sille pojalle että nyt pissalle ja antakaa lupa kun kysyy!
        Lapsi selkeästi hakee päätökselleen tukea ja sen tähden kysyy.
        Eihän teidän tuollaisesta asiasta kannata ottaa stressiä!!:)
        Pari sanaa,mene vaan pissalle, ei se paljon leukaluita kuluta.

Nyt sun pitää relata,et voi odottaa neljävuotiaalta liikoja vaikka teille tuleekin vauva.
        Sitten sitä vasta pitääkin jaksaa ja jos nyt jo olet tuollaisista asioista "ihan loppu" niin todella suosittelen ottamaan rennommin!

• Mummi */*

Totta kai pojasta on hauskaa kun tulee vauva. Mutta hän tietää kuitenkin menettäneensä kuopuksen aseman. Hän on tietämättään huolissaan siitä, kiinnittääkö häneen kukaan enää huomiota kun vauva tulee.
      4-vuotias ei ole vielä "itsenästynyt". Hän tarvitsee aikuista miltei koko ajan, ja hän tiedottaa vanhemmilleen esim, vessassa käynnit.
      Oma lapseni tuli keskellä yötä herättämään minut kertoakseen, että menee nyt vessaan. Äidin pitää tietää, mitä lapselle tapahtuu. Se tuo lapselle tarpeellisen turvallisuudentunteen. Lapsi meni kun mutisin "mene vain".
      Jos et enää auta häntä vessassa käynneissä, hän kokee, että on jätetty heitteille, eikä kukaan välitä. Joka päivä pitää puhua samoista asioista, vaatteet puetaan vanhempien ohjauksessa ja avustamalla, ja joka päivä muistutetaan, missä järjestyksessä mitäkin tehdään. Vaikka lapsi sen tietäisikin, niin rutiineihin kuuluu, että samat asiat toistetaan. Omat lapseni katsoivat mainokset ilta illan jälkeen, koska ne olivat tuttuja ja hauskoja. Mainosten välissä leikittiin omia leikkejä.

Ei lapsi ole pieni aikuinen. Lapsi vasta opettelee, ja hänellä on paljon huolia, joista ei osaa kertoa. Vauvan odottaminen on tuonut uusia asioita kotiin. Lapselle pitää kertoa, että lapsi on ihan yhtä tärkeä äidille sittenkin kun vauva on tullut. Vanhempien täytyy huolehtia, että kun vauvaa hoidetaan ei entistä kuopusta saa unohtaa, vaan hänet on vedettävä mukaan, pidettävä sylissä ja kerrottava, että vaikka hän onkin muuttunut isoksi veljeksi, niin hän on edelleen pieni poika ja syliin sopiva.

Yökastelu on osoitus huolesta, joka häntä kalvaa. Moitteet vain lisäävät vaikeuksia, joten on nyt huolehdittava, että pisut on pissailtu ennen nukkumaanmenoa.

• kh

Ihanasti kirjoitettu!:)
        4-vuotias kaipaa samoja rutiineja ja samoista asioista muistuttamista,päivästä toiseen.
        Ap:lle vinkiksi vielä että nelivuotiaat tykkäävät kovasti hulluttelusta ja hassuista jutuista!
        Huumorin avulla moni päivän askare on paljon mukavampaa.Koittakaa olla huutamatta hänelle,se tekee surullisen mielen hänelle.Ja hän kokee että häntä kiusataan kun kerran tulee paha mieli.
        Liiallisen patistamisen sijaan huomatkaa se mitä hän jo osaa!! Vaikkei saisikaan takkia ihan kokonaan itse päälle niin KEHU että hienoa,melkein jo meni takki ihan kokonaan itse päälle!
        Onnea vauvan odotukseen!

• anneli v.
        kh kirjoitti:

Ihanasti kirjoitettu!:)
        4-vuotias kaipaa samoja rutiineja ja samoista asioista muistuttamista,päivästä toiseen.
        Ap:lle vinkiksi vielä että nelivuotiaat tykkäävät kovasti hulluttelusta ja hassuista jutuista!
        Huumorin avulla moni päivän askare on paljon mukavampaa.Koittakaa olla huutamatta hänelle,se tekee surullisen mielen hänelle.Ja hän kokee että häntä kiusataan kun kerran tulee paha mieli.
        Liiallisen patistamisen sijaan huomatkaa se mitä hän jo osaa!! Vaikkei saisikaan takkia ihan kokonaan itse päälle niin KEHU että hienoa,melkein jo meni takki ihan kokonaan itse päälle!
        Onnea vauvan odotukseen!

"Kyse ei ole vauvan aiheuttamasta taantumisesta". Saattaapi ollakin. Neljävuotias on vielä pieni, ja on tottunut vanhempien huomioon, mitä ei tarvitse jakaa pienemmän lapsen kanssa. Vaikka iloitseekin pikkusisaruksesta, aiheuttaa se kuitenki aivan varmasti pojassa myös huolta, mustasukkaisuutta, mietteitä siitä että mikä on sitten oma asema, ja myös kiukkua. Yökastelu johtuu todennäköisesti ihan jännityksestä uusia asioita kohtaan, muu taantuminen osoittaa että hän on vielä pieni poika josta pitää huolehtia myös kun vauva tulee. Ei kyse siis ole siitä että poika ei tajua mitään, niinkuin sanoit, vaan siitä, että hän ei ole vielä kovin itsenäinen, eikä tarvitsekaan olla. Ei se varmaan ole niin vaikeaa sanoa että mene vaan vessaan. Ja mitä tulee pukemiseen, kai se onkin vaikeaa, kun itse sanoit että olet pukenut poikaa jatkuvasti, niin kai hän on tottunut siihen että puetaan, et voi silloin ihmetellä että miksei hän ole oma-aloitteisempi siinä. Pukekaa yhdessä. Tehkää yhdessä. Älä syyllistä, vaan neuvo ystävällisesti, syyllistämisen kokee helposti juuri kiusaamisena. Vaikka hän on iso poika ja tuleva isoveli, hyväksy myös se että hän on kuitenkin myös pieni poika, pikkuveli.

• "Meen pissalle!"

että oma poikani (saman ikäinen) sanoo JOKA KERTA aikuiselle pissalle menosta.
      En ole siihen aiemmin kiinnittänyt huomiota.Tämän kirjoituksesi jälkeen huomasin asian.
      Vastaamme aina että "okei" tai " "hyvä".
      Haluavat kai ilmoittaa kaikesta vanhemmille.Hyvähän se on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe