Oletteko käyttäneet esim. vauvan lakanoiden pesussa huuhteluainetta? Itselläni on sensitiveä, mutta kuitenkin suht voimakas tuoksu. Olis kuitenkin kiva, jos uudet lakanat sais vähän pehmenemään.
Vastaukset 14
- zxcxczxczx
ollenkaan huuhteluainetta nykyisin, musta aivan turhaa.
- näimpä..
olen allerginen ja herkkäihoinen, en käytä huuhteluainetta itse mutta nyt ostin kokeeksi kun pesen tulevan vauvan vaatteita. yleensä en kestä edes toisten pyykistä tulevaa huuhteluaineen tuoksua kun alkaa nenää kutittaan ja muutenkin paljon phv:tä eli ei kiinnosta haistella ylimääräsiä.
mutta tosiaan ostin lv huuhtista joka on hajusteeton ja allergikoille sopivaa, ei mitään ylimäärästä hajua tms ja pyykit ei tuoksunut millekkään ylimääräselle vain puhtaalle.
olen siis tyytyväinen siihen, tokihan on myös muita hajusteettomia aineita esim comfortilla mutta itse otin varman päälle koska lv on varmasti mietoa ja ostimpa muuten tätä hiuslakkaakin ja hyväksi havaitsin :) - comfort!
näimpä.. kirjoitti:
olen allerginen ja herkkäihoinen, en käytä huuhteluainetta itse mutta nyt ostin kokeeksi kun pesen tulevan vauvan vaatteita. yleensä en kestä edes toisten pyykistä tulevaa huuhteluaineen tuoksua kun alkaa nenää kutittaan ja muutenkin paljon phv:tä eli ei kiinnosta haistella ylimääräsiä.
mutta tosiaan ostin lv huuhtista joka on hajusteeton ja allergikoille sopivaa, ei mitään ylimäärästä hajua tms ja pyykit ei tuoksunut millekkään ylimääräselle vain puhtaalle.
olen siis tyytyväinen siihen, tokihan on myös muita hajusteettomia aineita esim comfortilla mutta itse otin varman päälle koska lv on varmasti mietoa ja ostimpa muuten tätä hiuslakkaakin ja hyväksi havaitsin :)Käytän hajustamatonta huuteluainetta; vaatteet tulevat pehmeisksi ja helliksi vauvan iholle. Ilman huuteluaineita pyykki on mielestäni kovaa ja karheaa, en pidä tunteesta omallakaan iholla saati sitten vauvan ohuella ja herkällä!?
- Etikka...
Käytä huuhteluaineen sijasta loraus etikkaa. Ajaa ihan saman asian, eikä pyykkiin jää mitään kemikaaleja.
Hajusteettomat ja herkkäihoisillekin suunnatut huuhteluaineet ovat kuitenkin kemiaaleja nekin..- ...............
eikös etikasta jää karmea maustekurkun haju kaikkiin vaatteisiin sitten?
Kemikaaleja on muuten monessa muussakin asiassa kuin huuhteluaineessa ja huuhteluaineet nyt on jo turvallisiksi todettu oikeassa käytössä... - Etikka...
............... kirjoitti:
eikös etikasta jää karmea maustekurkun haju kaikkiin vaatteisiin sitten?
Kemikaaleja on muuten monessa muussakin asiassa kuin huuhteluaineessa ja huuhteluaineet nyt on jo turvallisiksi todettu oikeassa käytössä...Heh :D.
Etikka ei tuoksu millekään (enää sellaisena konsentraationa kuin pyykin sekaan mennessään), maustekurkku tuoksuu mausteille, eikä etikalle.
Kyllähän turvallisia kemikaaleja on, en minä sitä sanokaan. Jos vaan pystyy elämään ilman jotain kemikaalia, niin mieluummin minä niin elän, tulee halvemmaksikin. :) - ja pahalle
Etikka... kirjoitti:
Heh :D.
Etikka ei tuoksu millekään (enää sellaisena konsentraationa kuin pyykin sekaan mennessään), maustekurkku tuoksuu mausteille, eikä etikalle.
Kyllähän turvallisia kemikaaleja on, en minä sitä sanokaan. Jos vaan pystyy elämään ilman jotain kemikaalia, niin mieluummin minä niin elän, tulee halvemmaksikin. :)Olen huuto.netistä erehtynyt ostamaan muutaman vaatteen, joista myyjä on maininnut käyttäneensä etikkaa. Virhe virhe virhe. Lemu on ihan kamala. Ja pahinta siinä on se, että se pinttyy vaatteeseen niin, ettei lähde usessakaan pesussa hajusteettomilla pesuaineilla.
Etikkaa käyttävillä ihmisilä ei ilmeisesti oma hajuaisti ole tervävä, jos eivät sitä lemua muka haista.
- silitysrauta.000
Lopetin sen, kun niin monet vaatteet venähtivät pesussa. Ei ole sitä ongelmaa enää ollut, kaikille materiaaleille se ei vain sovi ja minä en jaksa ruveta aina sorteeraamaan. Pesen siis ilman ja vauvan vaatteet ja lakanat silitän, sillä pehmenevät kivasti!
- dlfkdfkhäö
En käytä. Silitys pesun jälkeen pehmentää vaatteet ja lakanat. En käytä huuhteluainetta muutenkaan enää muuhun kuin omien lakanoiden pesun yhteydessä.
- Henni78
Kyllä vauvojenkin vaatteisiin ja varsinkin lakanoihin olisi iha hyväkin käyttää huuhteluainetta, mielellään hajusteettomia tai muuten hellävaraisia. Ei ole kiva jos lakanoihin jää pesuainejämiä, joista voi taas nukkuessa aiheutua myrkytystäkin. Samoin, jos esim pukluräteissä on pesuainejämiä. Meillä käytettiin alussa erisania(?), ja myöhemmin kun ei mitään allergiaoireita ilmennyt, siirryttiin ihan hajusteettomiin perushuuhteluaineisiin.
Eria asia, jos lapsi todetaan yliherkäksi jollekin huuhteluaineelle, mutta muuten niiden käyttöä ei mielestäni ole tarvetta välttää.- Oho!
^Meinaatko että se huuhteluaine jotenkin poistaa ne ylimääräiset pesuainejäämät?
Jos pesuainetta käyttää liikaa tai pesee liian täysiä koneellisia, jäämiä jää vaatteisiin. Mutta myöskin huuhteluaineesta jää ainesosia vaatteisiin ihan siinä missä pesuaineestakin. Ei se huuhtis mikään superpesutehostin ole, se vain sulkee vaatteiden kuidut ja jättää vaatteen pintaan sellaisen kalvon, että sähköisyys poistuu yms. Vähän niin kuin hoitoaine hiuksissa. - hhoihhoijaa..
Oho! kirjoitti:
^Meinaatko että se huuhteluaine jotenkin poistaa ne ylimääräiset pesuainejäämät?
Jos pesuainetta käyttää liikaa tai pesee liian täysiä koneellisia, jäämiä jää vaatteisiin. Mutta myöskin huuhteluaineesta jää ainesosia vaatteisiin ihan siinä missä pesuaineestakin. Ei se huuhtis mikään superpesutehostin ole, se vain sulkee vaatteiden kuidut ja jättää vaatteen pintaan sellaisen kalvon, että sähköisyys poistuu yms. Vähän niin kuin hoitoaine hiuksissa.En käytä huuhteluaineita lainkaan, ei kannata ja aivan turhaa sekä allergisille (joita siis perheessämme) haitaksi. Mitään pesuainejäämiä ne eivät poista, johon ongelmaan auttaa oikeanlainen pesu kuten edellinen jo sanoi. Kuinka kukaan voi edes luulla tuollaista??
- Öllöt hajusteet
hhoihhoijaa.. kirjoitti:
En käytä huuhteluaineita lainkaan, ei kannata ja aivan turhaa sekä allergisille (joita siis perheessämme) haitaksi. Mitään pesuainejäämiä ne eivät poista, johon ongelmaan auttaa oikeanlainen pesu kuten edellinen jo sanoi. Kuinka kukaan voi edes luulla tuollaista??
Huuhteluaine on täysin turha aine. Pyykin tulee olla PUHDASTA ilman mitään ylimääräisiä hajusteita. Huuhteluaine turha tuote: maksaa, kuormittaa luontoa ja kuluttaa vaatteet. Kun tekstiilit pesee oikealla ohjelmalla tunkematta pesukonetta liian täyteen tulee pyykistä puhdasta ilman markkinoiden luomia turhia tuotteita (=huuhteluaineet). Jos tuntuu, että pyykkiin jää tunkkainen haju, on syytä tarkistaa koneen kunto. Kone kannattaa huoltaa, eli pestä tyhjänä 90 asteessa jonkun kerran vuodessa. Kalkkijäämät koneesta voi poistaa apteekista saatavalla sitruunahapolla. Myös pesuaineen valinta siten, että käyttää pesuaineita jotka eivät sisällä zeoliitteja estää pesukoneen tukkoon menemistä. Jos pyykistä haluaa pehmeämpää pikkuiselle voi pyykin silittää. Jyrkkä ei siis huuhteluaineille!
- Anonyymi00014UUSI
Yksi asia mikä tähän harvoin sanotaan: huuhteluaine on käytännössä myrkkyä mikrokuidulle.
Se toimii jättämällä kuituun ohuen rasvamaisen kerroksen, ja juuri se tekee froteesta pehmeän.
Mikrokuidun koko idea taas on että ohut halkaistu kuitu tarttuu pölyyn ja rasvaan mekaanisesti.
Kun kerros tukkii kuidut, liina lakkaa keräämästä likaa ja alkaa vaan liukua pinnalla. Sama juttu teknisillä urheiluvaatteilla ja mikrokuitupyyhkeillä, kosteudensiirto menee samalla tavalla.
Eli jos koneessa pyörii siivousliinoja tai teknisiä kankaita, pese ne erikseen ilman huuhteluainetta.
Tavallisen puuvillapyykin kanssa se on makuasia.
Pidempi ohje pesusta ja lämpötiloista (teen näitä työkseni, eli jäävi olen): https://www.gogonano.com/mikrokuituliina-pesu-kattava-opas/?lang=fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olivia Oras kuollut
Taidepariskunta Reijo Oraksen ja Johanna Oraksen ihana päivänsade. Liian nuorena lähti. Osanotto läheisille 🥲 IS672007Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.
Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.13850Mies sun käytös satutti...
Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.52756Onko ankeampaa kyläpahasta kuin Haapavesi?
Koiria kidutetaan, mustalaiset vie invaparkit, makkarakastike on finedining, kylät kuolee pois, nuoret häipyy pois ja ke43682- 43651
- 47614
- 80606
Tönölän hukkaputki
Tönölään rakennettiin kunnon hukkaputki verorahoilla. Ihmettelin tätä mökki sekamelskaa jo alunperin, Eikö tuollainen le35564Ei mitään käytöstä
Ei Jumalauta. Videoidaan kun jollain hengenvaarallinen tilanne. Ja laitetaan nettiin. VITTU HÄPEÄ. Olisko kiva jos su29546- 48531