Yanmar 77 käryttää

4jh-dte

Konetta käynnistäessä koko satama on sinertävän harmaan käryn peitossa. Kone on 22v vanha, mutta "vasta" n.1000h takana. Lähtee hyvin käyntiin eikä muuta vikaa vielä ilmentynyt. Lämpimänäkin hieman savuttaa mutta ei juurikaan "normaalia" enempää. Öljyä ei juuri kuluta. Onko vika suuttimissa vai missä?

20

1823

Vastaukset

  • eli tarkistuta ensimmäiseksi suuttimet, jotka saattaa vuotaa.

  • jos turbo on jumissa kone savuttaa ja on melkoisen tehoton. Kokemus Yanmarin 4 jh2 dte 88hp koneesta. Suuttimet ja pumpun säädöt tosiaan lienee toinen mahdollisuus.

    • Koneessa tuntuisi tehot olevan tallella ja turbo on kunnossa


  • Mulla on sama kone ja sama ongelma,turboon on tehty täysi kunnostus/huolto alan liikkeessä ei vaikutusta käryttämiseen ja suuttimet on käyty läpi dieselkorjaamossa ja todettu riittävän hyviksi ei vaikutusta käryttämiseen nyt otan suuttimet ylös ja vaihdatan ne talvella uusiksi ne vaan on 200 € kpl kun viimeeksi kyseltiin mutta meinaampa kokeilla jos auttaisi. Minunkin kone lähtee käyntiin jopa talven jälkeen kuin palmun alta eikä kuluta yhtään öljyä kesän ajoissa n.150-200 h.

    • 77 hv:n Yanmarille, siitä tuli puhetta kaverin kanssa, joka korjailee ja huoltaa venemoottoreita. Eräälle 77:lle oli myös tehty kaikki mitä voidaan koneelle tehdä ja silti se savutti. Tyyppi"vika". 88 hv:n Yanmari ei savuta juuri lainkaan, vaikka on ajettu yli 1200 h, itelläni on sellainen


    • Anna savuttaa, savuttaa ne vihreätkin moottorit kirjoitti:

      77 hv:n Yanmarille, siitä tuli puhetta kaverin kanssa, joka korjailee ja huoltaa venemoottoreita. Eräälle 77:lle oli myös tehty kaikki mitä voidaan koneelle tehdä ja silti se savutti. Tyyppi"vika". 88 hv:n Yanmari ei savuta juuri lainkaan, vaikka on ajettu yli 1200 h, itelläni on sellainen

      20 v vanha 77-hp, nyt vanhempana hieman savuttaa kylmänä, mutta ei niin paljon että olisi hätää.
      Jos tehoa löytyy ja ottaa kierrokset kuin ennen ei ole muuta mahdollisuutta kuin suuttimet.


    • minor700 kirjoitti:

      20 v vanha 77-hp, nyt vanhempana hieman savuttaa kylmänä, mutta ei niin paljon että olisi hätää.
      Jos tehoa löytyy ja ottaa kierrokset kuin ennen ei ole muuta mahdollisuutta kuin suuttimet.

      Meillä myös ollut pari kautta sama kone ja lunastanut kyllä luottamuksen toimintavarmuudellaan, ottaa lähestulkoon max kierrokset, tehoa löytyy (vene kulkee n. saman mikä vene/ koneyhdistelmälle ilmoitettu uutenakin 20 v sitten) jne. Samaa sinistä savutusta on kyllä tässäkin. Voisihan kait nuo suuttimet tarkistuttaa pumpun säädöt jo iän puolesta mutta onko (merkin / mallin tuntijat) vielä jotain muuta, onko mallissa esim. vaihdettavia venttiilin-nostimien kumeja tms. millä voisi olla vaikutusta. Tai antaako vain mennä niin kauan kuin toimii muuten ? Myytävissä veneissä missä sama kone näkyy vain olevan enimmillään melkein 4000 h : kin ja kun meidänkin myllyssä tunteja vain n. 1000 h niin ajotuntien perusteella (jos ei sit aika pehmennä konetta) ei näin keskiiässä oleva veneilijä 80- 100 h vuosiajolla ehdi / pääse heh vaihtamaan konetta koskaan ?


    • Uusia koko suuttimia, kärkien uusiminen (joskus pelkkä säätö) riittää, tosin kärjet voivat pahimmillaan maksaa sanomasi hinnan..

      En vieläkään ymmärrä asennetta "turha huoltaa", kun 500 tunnin välein tehtävä suutinhuolto parhaimmillaan kolminkertaistaa kärkien käyttöiän... Kannataako säästää muutama kymppi tänään, vai tonni kymmenessä vuodessa?


    • Välittäjä_LKV kirjoitti:

      Uusia koko suuttimia, kärkien uusiminen (joskus pelkkä säätö) riittää, tosin kärjet voivat pahimmillaan maksaa sanomasi hinnan..

      En vieläkään ymmärrä asennetta "turha huoltaa", kun 500 tunnin välein tehtävä suutinhuolto parhaimmillaan kolminkertaistaa kärkien käyttöiän... Kannataako säästää muutama kymppi tänään, vai tonni kymmenessä vuodessa?

      Niin kärjet maksaa sen n. 200 € ei koko suutin.Entiset säädettiin ei auttanut.Dieselkorjaamo sanoi että pumpun ajoitusta säätämällä voisi olla vaikutusta käryttämiseen.Mainittakoon että MB 300 Turbodiesel suutin maksaa 38 €.


    • potkurit kirjoitti:

      Niin kärjet maksaa sen n. 200 € ei koko suutin.Entiset säädettiin ei auttanut.Dieselkorjaamo sanoi että pumpun ajoitusta säätämällä voisi olla vaikutusta käryttämiseen.Mainittakoon että MB 300 Turbodiesel suutin maksaa 38 €.

      venttiilikumien vaihto josta 77 kirjoitti,epäilin ne omassa moottorissa,voiko joku kertoa.Yanmarin varaosahinnat ovat kovat, mutta yleensä niissä ei niin paljon tarvitse vaihtaa osia jos nyt viitsii vaihtaa öljyt ajoissa ja vähän hoitaa.


    • minor700 kirjoitti:

      venttiilikumien vaihto josta 77 kirjoitti,epäilin ne omassa moottorissa,voiko joku kertoa.Yanmarin varaosahinnat ovat kovat, mutta yleensä niissä ei niin paljon tarvitse vaihtaa osia jos nyt viitsii vaihtaa öljyt ajoissa ja vähän hoitaa.

      tuli vaan mieleen, kun yanmar marinoi koneita eikä käsittääkseni ole varsinainen moottoritehdas. Jos ottaa suuttimet mukaan esim. motonettiin, niin löytyykö vastaava suutin tai kärki?
      Olisko tuo 4JH2 ja DTE 77-88 hv mazdan peruskone vai joku muu japsi?
      Ihan samahan on monissa muissa koneissa, että "marine" koneisiin myydään alkuperäisosaa esim. Volvo-Penta nimellä, vaikka osat on samaa kuin traktori ym puolella (paitsi hinta).
      Itselläni 4JH2DTE 88 hv ja mielessä suutinhuolto ehkä keväällä...


    • Kulkuri99 kirjoitti:

      tuli vaan mieleen, kun yanmar marinoi koneita eikä käsittääkseni ole varsinainen moottoritehdas. Jos ottaa suuttimet mukaan esim. motonettiin, niin löytyykö vastaava suutin tai kärki?
      Olisko tuo 4JH2 ja DTE 77-88 hv mazdan peruskone vai joku muu japsi?
      Ihan samahan on monissa muissa koneissa, että "marine" koneisiin myydään alkuperäisosaa esim. Volvo-Penta nimellä, vaikka osat on samaa kuin traktori ym puolella (paitsi hinta).
      Itselläni 4JH2DTE 88 hv ja mielessä suutinhuolto ehkä keväällä...

      Vaihtaa niitä itse.

      Suutinkärkien vaihdon yhteydessä täytyy säätää avautumispaineet (joiden lasku on tuhonnut entiset) oikeaksi, eikä sitä voi tehdä ilman oikeita työkaluja. Lisäksi se on pakko tehdä erittäin puhtaassa ympäristössä, eli pölyhiukkasetkin täytyy poistaa..

      Jos sinulla on työkalut, ja sopiva verstas, niin tervemenoa motonettiin :D Tosin, silloin et kysysisi asiaa täällä...


    • Välittäjä_LKV kirjoitti:

      Vaihtaa niitä itse.

      Suutinkärkien vaihdon yhteydessä täytyy säätää avautumispaineet (joiden lasku on tuhonnut entiset) oikeaksi, eikä sitä voi tehdä ilman oikeita työkaluja. Lisäksi se on pakko tehdä erittäin puhtaassa ympäristössä, eli pölyhiukkasetkin täytyy poistaa..

      Jos sinulla on työkalut, ja sopiva verstas, niin tervemenoa motonettiin :D Tosin, silloin et kysysisi asiaa täällä...

      Mutta kun hakee ne kärjet sieltä Motonetista ja kiikuttaa suuttimien kanssa dieselkorjaamoon ja antaa heidän hoitaa hommat.


    • Kulkuri99 kirjoitti:

      tuli vaan mieleen, kun yanmar marinoi koneita eikä käsittääkseni ole varsinainen moottoritehdas. Jos ottaa suuttimet mukaan esim. motonettiin, niin löytyykö vastaava suutin tai kärki?
      Olisko tuo 4JH2 ja DTE 77-88 hv mazdan peruskone vai joku muu japsi?
      Ihan samahan on monissa muissa koneissa, että "marine" koneisiin myydään alkuperäisosaa esim. Volvo-Penta nimellä, vaikka osat on samaa kuin traktori ym puolella (paitsi hinta).
      Itselläni 4JH2DTE 88 hv ja mielessä suutinhuolto ehkä keväällä...

      koneensa toisin kuin esim. Volvo. Jossain isommissa malleissa on yhteistyötä muiden kanssa, mutta pienemmät alle 150 hp koneet ovat omaa tekoa. Esim. mopoautojen ja isojen puutarhakoneiden koneet ovat Yanmarinin tekeleitä.


    • joku joku kirjoitti:

      Mutta kun hakee ne kärjet sieltä Motonetista ja kiikuttaa suuttimien kanssa dieselkorjaamoon ja antaa heidän hoitaa hommat.

      Ei saa Motonetista Yanmarin suutinkärkiä.


    • länsirannikolta kirjoitti:

      koneensa toisin kuin esim. Volvo. Jossain isommissa malleissa on yhteistyötä muiden kanssa, mutta pienemmät alle 150 hp koneet ovat omaa tekoa. Esim. mopoautojen ja isojen puutarhakoneiden koneet ovat Yanmarinin tekeleitä.

      77hv yankku on Mitsubishin kone joka on yanmar marinoinnut. Ja tuo kylmänä tyhjäkäynti savutus on ominaisuus jota 88hv ei ole. On useampikin yrittänyt poistaa ja työntänyt rahojaan dieselkorjaamojen pohjattomaan kassaan. Se vain savuttaa tyhjäkäynnillä ja .


    • minor700 kirjoitti:

      venttiilikumien vaihto josta 77 kirjoitti,epäilin ne omassa moottorissa,voiko joku kertoa.Yanmarin varaosahinnat ovat kovat, mutta yleensä niissä ei niin paljon tarvitse vaihtaa osia jos nyt viitsii vaihtaa öljyt ajoissa ja vähän hoitaa.

      Joo mä heitin tuon kysymyksen venttiiliohjureiden kumeista sitä taustaa vasten kun joku täällä kertoi - tosin kyseessä oli muistaakseni Perkins - että savuttelut suuttimien korjaamisen ja noiden kumien uusimisen jälkeen loppui ja kommentti oli että koska auttoi olisi pitänyt tehdä jo aiemmin, itse en tiedä kun en "konemies" ole, että voisiko päteä myös tähän koneeseen.


  • Mulla taas on myös käryttäminen jatkunut jo tovin Yanmar 4jhte:ssä ja kuormalla max. kierrokset pudonneet 300-400 kierr. Koneella ajettu 1500 h. ja lähtee käymään kuin palmun alta. Käry haisee palamattomalta naftalta ja eräs dieseleihin perehtynyt Hemmo sanoi vian johtuvat juuri suuttimista tai polttoainepumpusta.
    Syksyllä sitten aletaan mietiskelemään pressun alla mistä aloitetaan.

  • Terve,onko kukaan tehny näitä suutin huoltoja ja onko ollut apua?

    • On teetetty ja se oli kyllä tarpeen. Yksi suutin oli aivan jumissa.
      Kyseessä oli juuri tällainen vanha vähän ajettu kone.
      Hyvä osoite on Tammer diesel.
      Masaesbosta


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.