Kotona löytyy Kettuterrieri, mutta ei ole mikään metsästyskoira, joten metsästyskoiraa vailla ollaan! Mikä sopisi tämän kettuterrierin kaveriksi ? Perheessä tuon koiran kanssa käydään metsässä lenkillä, mutta ei metsästetä. Asutaan kerrostalossa, mutta kohta rivi/paritalossa. 5 kertaa päivässä lenkille, ja on treenit kaksi kertaa viikossa, katsomaan hevosta ja metsään viikonloppuna. Metsästyskoiran kanssa käytäisiin ampumassa sorsia, metsäpeuraa, rusakkoa, jänistä. Harvemmin taas supikoiraa/kettua.
Olisikos koiraa? Vaimo on ajatellut että lapsuudesta tutun spanielin kanssa kävivät sorsaa ampumassa.
Beagle, spanielit .. Onko muita vaihtoehtoja metsästyskoiraksi?
Metsästyskoira
13
1098
Vastaukset
- Hukka-Musti
Vaikutatte tarjoavan koirillenne oikein mukavat tulevaisuudet.
Metsästyslinjainen karkkari sopii kyllä hyvin metsästyskoiraksi. Saksanmetsästysterrieri (http://fi.wikipedia.org/wiki/Saksanmetsästysterrieri), parsonrussellinterrieri, irlanninterrieri (http://fi.wikipedia.org/wiki/Irlanninterrieri) ( beagle, basset vaufe de bretagne (http://fi.wikipedia.org/wiki/Bretagnenbassetti), kooikerhondje (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kooikerhondje), mäyräkoirat (kokomuunnoksista isoimmat), ja fieldspanieli tulevat mieleen myös. Ne ovat ainakin monipuolisia, innokkaita ja helposti koulutettavia, keskikokoista pienempiä metsästyskoiria, ja minun tietooni hyvin tulleita.- voilokki...
Hukka-Musti se jaksaa taas naurattaa :-D
- smaamies
aio metsästää metsäpeuraa, jos, niin suunnittelet metsästysrikosta., mutta luulen, että tarkoitat metsäkaurista.
- välttämättä...
Kyllä metsäpeurojakin metsästetään joitakin kymmeniä kappaleita vuosittain. Erityisellä pyyntiluvalla tietenkin ja esimerkiksi edellisellä metsästyskaudella muistaakseni lähes 100 kappaletta.
Lienee aloittaja kuitenkin sekoittanut valkohäntäpeuraan? - Shakee
välttämättä... kirjoitti:
Kyllä metsäpeurojakin metsästetään joitakin kymmeniä kappaleita vuosittain. Erityisellä pyyntiluvalla tietenkin ja esimerkiksi edellisellä metsästyskaudella muistaakseni lähes 100 kappaletta.
Lienee aloittaja kuitenkin sekoittanut valkohäntäpeuraan?Luvan kanssa tietenkinmetsästän,vahingossa kirjoitin metsäpeura, mistäköhän tuli edes mieleen? Joskus jos veljeni innostuu valkohäntäpeurasta, en minä kävele koskaan metsään ja päätä metsästää mitään, luvalla ja silloin kuin saa metsästää. Olisiko niitä koirarotuja metsälle tarjottavana?
- yhdistelmä
Shakee kirjoitti:
Luvan kanssa tietenkinmetsästän,vahingossa kirjoitin metsäpeura, mistäköhän tuli edes mieleen? Joskus jos veljeni innostuu valkohäntäpeurasta, en minä kävele koskaan metsään ja päätä metsästää mitään, luvalla ja silloin kuin saa metsästää. Olisiko niitä koirarotuja metsälle tarjottavana?
Tuo metsästettävän riistan lista on vähän turhan laaja yhdellekään yksittäiselle rodulle.
Peuralle/kauriille ainoa vaihtoehto on ajava mäyräkoira - karkoittavilla roduilla se on Suomen olosuhteissa vähän mitä sattuu. Mäykky ajaa myös jänistä ja jäljestää sekä toimii noutajana sorsajahdissa sopii erinomaisesti ketulle/supille. Kaikissa em. 'lajeissa' on mäyräkoirilla myös ihan virallinen metsästyskoemuoto (mäyräkoirien ajokoe, vesiriistakoe, metsästyskoirien jäljestyskoe ja luolakokeet), joten löydät kyllä tietoa mitkä suvut toimivat käytännössä.
Jos peurat/kauriit eivät ole tärkeitä niin ns. monikäyttörotuja löytyy esim. pystykorvista ja seisojista.
(Teksistäsi saa kuvan, ettet ole vielä kovin hyvin perillä näistä asioista, joten kannattaa ehkä käväistä myös kirjastossa tai tutkia netistä eri rotujärjestöjen sivuja - yhteystiedot löytyvät Kennelliiton sivuilta http://www.kennelliitto.fi )
Meillä on hyvä pentue kasvamassa. Emä beagle ja isä eestinajokoira. uskomme että tämä on hyvä yhdistelmä risteytettynä.. : ). Pennut ovat nyt neliviikkoisia.
Kumppani halusi teettää tällä yhdistelmällä pentueen, josta yksi narttu jätetään itselle jäniksiä ajamaan/haukkumaan (emän lisäksi, joka myös ajaa)..- Shakee
Kiinnostavalta kuulostaa, mutta olen vain veljeni luona asumassa nyt ja kumppaniin ei saa puhelimella kiinni.
Minkälainen tuo eestinajokoira on? Minkä kokoinen? Emme halua kauhean valtaa koiraa, joku 50 cm alemmas, ylemmäs ei.
Ollaan harkittu novascotiannoutajaa, onko hyvä rotu? Ne ovat kuulemma sellaisia 43-53 korkuisia, kuulostaa lupaavalle mielestämme ja se on ilmeisesti keskikokoinen koira. Kun hankimme metsästyskoiran, niin kannattaako ottaa uros vai narttu, kun meillä on nyt tämä poikamainen narttu kettuterrieri, niin uros vai narttu kaveriksi? Nyt nykyinen koira on 2 v. vanha, eikä mitään esteitä olisi ottaa toista koiraa, joten voi hyvinkin ottaa vaikkapa kesän alussa jos sattuu löytymään :) Muutto on meillä tiedossa toiseen taloon joulun jälkeen, oltaisiin jo kesällä siis kotiuduttu hyvin. - niin...
Shakee kirjoitti:
Kiinnostavalta kuulostaa, mutta olen vain veljeni luona asumassa nyt ja kumppaniin ei saa puhelimella kiinni.
Minkälainen tuo eestinajokoira on? Minkä kokoinen? Emme halua kauhean valtaa koiraa, joku 50 cm alemmas, ylemmäs ei.
Ollaan harkittu novascotiannoutajaa, onko hyvä rotu? Ne ovat kuulemma sellaisia 43-53 korkuisia, kuulostaa lupaavalle mielestämme ja se on ilmeisesti keskikokoinen koira. Kun hankimme metsästyskoiran, niin kannattaako ottaa uros vai narttu, kun meillä on nyt tämä poikamainen narttu kettuterrieri, niin uros vai narttu kaveriksi? Nyt nykyinen koira on 2 v. vanha, eikä mitään esteitä olisi ottaa toista koiraa, joten voi hyvinkin ottaa vaikkapa kesän alussa jos sattuu löytymään :) Muutto on meillä tiedossa toiseen taloon joulun jälkeen, oltaisiin jo kesällä siis kotiuduttu hyvin.Ja mitenkähän se tolleri eli novascotiannoutaja sopii noihin ensimmäisen kirjoituksesi metsästysmuotoihin.
Jotenkin tästä saa kuvan, että olet kyllä aika toivottoman pihalla asioista. Eikö teillä olisi yhtään aikuista, jolla on edes vähän kokemusta tai tietoa asiasta? - Shakee
niin... kirjoitti:
Ja mitenkähän se tolleri eli novascotiannoutaja sopii noihin ensimmäisen kirjoituksesi metsästysmuotoihin.
Jotenkin tästä saa kuvan, että olet kyllä aika toivottoman pihalla asioista. Eikö teillä olisi yhtään aikuista, jolla on edes vähän kokemusta tai tietoa asiasta?No en minä ole etevä koirien kanssa. Sitä paitsi kun minulla ja veljellä ei ole kokemusta koirista, vain vaimollani, mutta en minä ole puhunut hänen kanssaan tollerista.
- Shakee
Shakee kirjoitti:
No en minä ole etevä koirien kanssa. Sitä paitsi kun minulla ja veljellä ei ole kokemusta koirista, vain vaimollani, mutta en minä ole puhunut hänen kanssaan tollerista.
toivoisin nyt vain niitä metsästyskoira rotuja, joilla voi metsästää monipuolisesti!
- lukisit...
Shakee kirjoitti:
toivoisin nyt vain niitä metsästyskoira rotuja, joilla voi metsästää monipuolisesti!
Tuosta ylempää viestin "Hankala yhdistelmä"...
Siis olettaen, että tarkoitit ensimmäisessä viestissäsi sitä mitä tarkoitit niin tuo on aika tyhjentävä vastaus.
- ek
Karjalankarhukoira vailla tyttöystävää! Varhaiskypsä ja sitkeä kuusivuotias hirven haukkuja, joka aina löytää hirven. Koiran isä hirvenhaukun kaksinkertainen suomenmestari ja veli kertaalleen Suomen mestari. Haluaisin tälle koiralle pentuja, ja niitä ovat kyselleet muutkin metästäjät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458550Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472429Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272241- 361932
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211332Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081143Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015