korvatulpat baariin...

0utoako

Käyttääkö kukaan baareissa/yökerhoissa korvatulppia?
Minun on vähän kuin pakko käyttää, sillä menin parisen vuotta sitten pilamaan kuuloni mp3:lla, ja nyt minun pitäisi vältellä kaikkia meluisia paikkoja, ettei tinnitus vaan pahenisi. Olen juuri täyttämässä 18v, ja olis ihan kivaa vähän kokeilla tuota baareilua, mutta nuo äänenvoimakkuudet vaan pelottavat...
Kuinka kovalla se musa siellä yleensä on? Pumppaako se ihan täysillä joka paikassa vai onko jossain lounge paikoissa vähän "rauhallisempaa". Jos pistän korvatulpat korviin niin kuulenko mä edes muiden puhetta kaiken sen hälyn takaa? Ei viittis koko ajan huudella siellä "Täh, en mä kuullut mitä sä sanoit!". Ja jos tapaa jotain uusia tyyppejä niin ei jaksais heillekkään aina selitellä, että "hei mulla on korvatulpat päässä enkä mä kuule mitään".
Välillä tuntuu, että olen ainoa nuori, jolla on tämmöinen ongelma. Kaikki muut vaan menee, mutta mun pitää aina hermoilla tän kuulon kanssa! kieltäkää oikeesti nuo ämppärit tai laittakaa niihin jotkut varoitustarrat, niin typerät teinit säästäisivät kuulonsa.

33

7277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0utoako

      "Mukava mies haki tanssimaan, hymyili ja kyseli kysymyksiä. Minä kysyin koko ajan ”anteeksi mitä?” En kuullut yhtään sanaa, miehen huulet vain liikkuivat. Mies talutti minut takaisin paikalleni ja loi kummastuneen katseen. Ei tullut uudelleen." -en halua että minullekin käy noin joka kerta kun astun baariin.

      • käyttäjä 1994->

        Ensinnäkin kaikkien kannattaa käytää kuulosuojaimia baarissa, toiseksi niillä ei ole juurikaan merkitystä kuuletko toista vai et kun toinen joutuu muutenkin "puhumaa"(lue huutamaan) kovempaa kuin baarissa on meteliä. Tulpan ei tule törröttää jurikaan "ulkona", valikomissa useita paksuuksia, ja materiaaleja. Etsi omaan korvaan sopiva tulppa(merkki). Omaani sopii Earin Classic(ei maksa juuri mitään), jonka laitan todella syvälle.


    • Tinnitus

      Mulla on (ilmeisesti toistuvan hakkaamisen seurauksena tullut) tinnitus, käytän aina kapakassa/tanssipaikalla tulppaa ainakin siinä korvassa joka on "sairas". Tarvittaessa molemmissa. Nehän saa korvasta pois jos pitää kuulla jonkun puhetta!

      • 0utoako

        Tuntuis vaan niin hölmöltä ruveta kesken juttelun vetämään korvista ulos jotain ällöttäviä keltaisia tuppoja, ja sitten ruuvaamaan niitä takaisin paikoilleen. kuuleeko siellä mitään jos on korvatulpat korvissa? Haluaisin kumminkin puhua siellä ihmisille, enkä vaan riehua tanssilattialla :)


    • kyllä kannatti

      Itse kävin teetämässä kuulo puolen lääkärillä korvatulpat. Ne on tehty mun korvien mukaan ja niissä on filtterit jotka poistaa ylä ja ala ääniä joten kuulen puhetta paremmin baarissa kun muut ja ne eivät näy ulos päin juurikaan. suosittelen toki ne eivät todellakaan ole ihan halpoja mutta säästyypähän kuulo.

    • ainakin käytän

      Kyllä käyttää. Vaikkapa teknoklubeilla volat ovat loppuillasta aivan sairaan kovat, joten siellä todella moni käyttää korvatulppia. Itse olen käyttänyt myös main stream diskoissakin, kun volat ovat mielestäni liian kovalla. Apteekissa myytävät ns. kuusitulpat ovat osoittautunnet käteviksi. Voi käyttää moneen kertaan ja vaimentavat sopivasti. Jos hukkuu, ei haittaa, maksavat jotain 6 EUR pari.

    • fjdgk

      Teetätä ihan omat korvatulpat. Maksaa kyllä hunajaa, lähemmäs 200e. Mutta hyvät ovat!! ja kuulet puheen selvemmin, ne leikkaavat hyvin turhan metelin pois, ja ei tartte kavereiden huudella suoraan korvaan.

      Itselläni on teetetyt tulpat, jotka on kyllä työnantajan maksamat, ja joita käytän töissä. Mutta suosittelen tällasta ratkaisua jos olet kuulostasi huolestunut.

      • 0utoako

        Ostin CLEAR E-A-R 20 tulpat, mutta ne tuntuu niin inhottavilta korvissa, en tiedä laitanko mä ne jotenkin väärin vai miks ne koko ajan kiristävät siellä korvissa. onko semmoiset ihan hyvät johonkin perus yökerhoon/baariin? Mulla ei oo nyt yhtään rahaa, kun pitää maksaa lainaa ja ties mitä, opintotukikin on niin mini, että ei sillä mitään 200€ suojia osteta :/


      • Alpine sound
        0utoako kirjoitti:

        Ostin CLEAR E-A-R 20 tulpat, mutta ne tuntuu niin inhottavilta korvissa, en tiedä laitanko mä ne jotenkin väärin vai miks ne koko ajan kiristävät siellä korvissa. onko semmoiset ihan hyvät johonkin perus yökerhoon/baariin? Mulla ei oo nyt yhtään rahaa, kun pitää maksaa lainaa ja ties mitä, opintotukikin on niin mini, että ei sillä mitään 200€ suojia osteta :/

        Itse olen käyttänyt korvatulppia vuodesta 2005 alkaen diskoissa.
        Olisi pitänyt alkaa käyttää niitä jo vuodesta 1998...
        No se kuulo on menetetty mikä silloin meni. Ei voi mitään

        Tänään sitten kävin hakemassa Alpinen korvatulpat ja meno jatkuu =)
        Mukavampi olla, kun kuule mitä toinen juttelee. Eikä haittaa vaikka tanssii kaiuttimen vieressä.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        0utoako kirjoitti:

        Ostin CLEAR E-A-R 20 tulpat, mutta ne tuntuu niin inhottavilta korvissa, en tiedä laitanko mä ne jotenkin väärin vai miks ne koko ajan kiristävät siellä korvissa. onko semmoiset ihan hyvät johonkin perus yökerhoon/baariin? Mulla ei oo nyt yhtään rahaa, kun pitää maksaa lainaa ja ties mitä, opintotukikin on niin mini, että ei sillä mitään 200€ suojia osteta :/

        clear e-a-r on myös smool versio. Kahden tulpan pakettina. Voi olla että sinulla on pienempi korvakäytävä. bilsom merkilläkin löytyy smool ja large. Kuten jo aijemmin todettiin oikea korvatulppa löytyy vain kokeilemalla.

        Itselläni oli nuorempana herkät korvat. käytin korvatulppia koulun musiikkitunnilla ja koulun diskoissa. Nyt baari ikäisenä en tarvitse. Baarissa on muutenkin tapana huutaa asia toisen korvan vieressä kun ei muuten kuule. Ja huuta sitten mitäh...... Ei niitä korvatulppia tarvitse välillä pois ottaa. Kampaat vaan hiukset korville ja menoksi....

        http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Categories/Silmat_korvat_ja_nena/Korvatulpat


    • Murri1

      Itse ainakin olen käyttänyt surutta kuulosuojaimia yökerhoissa. Kun käytät hieman aikaa suojaimien valitsemiseen, löydät varmasti mallin joka on kohtuullisen hintainen, sopii hyvin korvakäytävään ja suodattaa melua niin, että puhetta silti kuulee (joillain suojaimilla puheen jopa kuulee melkein selvimmin, koska ne suodattavat taustahälyä pois).
      Mitä siihen tulee, että joudut baarissa pyytämään ihmisiä toistamaan asioita, niin mietippä tätä. Haluatko loukata silloin tällöin baarissa satunnaista ohikulkijaa vai lopun elämääsi kysellä mitä vastapuoli sanoi ja pahimmassa tapauksessa päätyä kuulolaitteen käyttäjäksi? Itse ainakin valitsisin oman kuuloni.

      • 3 sylinteriä

        Itsellä on jo ikää 30 . Kymmenisen vuotta sitten sain baarista tinnityksen, joka tuntuu pahenevan melussa. Käytän nykyisin korvatulppia aina hiukankaan meluisemmissa ravitsemusliikkeissä.

        Olen kokeillut erilaisia korvatulppia, korvien mukaan tehtyjä jne. Parhaimmiksi olen havainnut 3M merkkiset oranssit kertakäyttö korvatulpat. Niissä kuuluu puhe tosi hyvin, mutta vaimentavat myös hyvin. Keltaisissa eareissa kuultu puhe menee mössöksi, mutta näissä oransseissa kuulee puheen jopa paremmin kuin monet ilman korvatulppia.. Monesti huomaan melussa olevani lähes ainoa joka kuulee, korvatulpat korvissa.. Saa rautakaupoista, isoista marketeista, apteekeista, autovaraosakaupoista jne.

        http://www.witre.fi/korvatulpat-1100-3m_MOD22624.html

        Leikkaan noista pyöryläpään pois, lyhenevät samalla sopivan mittaisiksi. Tungen ne niin syvälle korviin, että saan just ja just vedettyä ne helposti pois. Ovat silloin melko huomaamattomat. Monet tutut ovat seuranneet esimerkkiä.. Joskus kun työntää liian syvälle, niin pitää ottaa pinseteillä tai leathermanilla tms. ulos salaa ravintolan vessassa tai taksissa kotimatkalla..

        Menneinä vuosina kuulonhuoltoliitosta sai huokealla korviin valetut umpitulpat. Myös ELACin Sleepfit oli tekninen/huomaamaton läpinäkyvä aivan hyvä korvatulppa, käytin niitä kunnes kadotin ne lentokentälle..


    • rosemaryy

      Sain tinnituksen jo 15-vuotiaana limudiscosta, musiikki pauhas silloin todella kovaa, eikä huomannut varoa melua ollenkaan. Olen nyt 30 v. ja sama vaiva edelleen, pois se ei lähde koskaan, välillä on pahempana ja välillä parempana.
      Käytän nykyään aina korvatulppia yökerhoissa, baareissa ja aina konserteissa/keikoilla, enkä kuuntele ollenkaan mp3-soitinta tms ja en musiikkiakaan kotona liian lujaa. Haluan suojella jäljellä olevaa kuuloa ja ettei tinnitus muuttuisi pahemmaksi. Suosittelen kaikkia käyttämään korvatulppia baareissa. Ei minua ainakaan ole haitannut korvatulpat ja ihan hyvin on kuullut muiden puheet, joutuuhan siellä baarissa muutenkin huutamaan niin kovaa koska musiikki on niin lujalla. Lisäksi kun on pitkät hiukset korvatulpat ei näy hiuksien alta muille ollenkaan :)

    • tykutdktxyh

      Mulla on aina korvatulpat baarissa, en vaan pysty olemaan ilman tai ilman ehkä max jonkun tunnin verran ja sekin tekee jo kipeetä korville. Oon nimittäin onnistunut puhkaisemaan tärykalvoni 13-vuotiaana toisesta korvasta ja sen jälkeen ei oo vaan oikein tykänny kovista äänistä tai paineen vaihteluista yms ja en halua todellakaan pelleillä kuuloni kanssa.

      Mulla on sellasta väritöntä, aika läpinäkyvää vahaa, mistä muotoillaan sellaset sopivat palat korviin. Ei ne näy siellä hämärässä, ellei nyt joku ihan läheltä tule katsomaan. En kyllä sellasia neon keltaisia tai oransseja kyllä pistäisi, mutta toi vaha on ihan jees. Vaimentaa sitä melua ihan tarpeeksi, ettei tee kipeetä, mutta kyllä puhetta kuulee ja baarissa nyt ei kukaan muutenkaan kuule mitään. Siis en huomaa mitään eroa, että kuulisin huonommin kun kaverit joilla ei ole korvatulppia.

      Ja ei oo kyllä koskaan keneltäkään tullut mitään negatiivista kommenttia tai että "ooX vähän NOLO!!!", kerran joku jätkä asiallisesti kysy että onko mulla jotenkin erityisen herkät korvat ja sanoin sille, että oon rikkonut niitä jo tarpeeks enkä enää viitti pelleillä niin se ymmärsi ja ihan asiallisesti suhtautui.

      Porukka on niin humalassa, ettei ne toisten korvatulppia siellä huomaa. Ellei nyt satu olemaan sellaset loistavan keltaset käytössä. :)

    • dj

      vajaa 90db on maksimi äänenvoimakkuus

    • suu kiinni

      kyllä me miehet sun kuurous kestetään,jos oot muuten ihan kondikses-varsinkin,jos et ihan umpikuuro ole eli kuulet huutoa ja osaat kuitenkin puhua.kannattaa opetella pari yleisintä käsimerkkiä(sormi menee toisen käden sormista tehtyyn ympyrään=seksijuttuja)

    • linkkivinkki..
    • Päivi K

      Itselläni on tinnitus vähentynyt ja kuulo parantunut, ilmeisesti se on mahdollista vaikka monet väittävät toisin: 18-vuotiaana olin humalassa baarissa koko illan miehenkokoisen kaiutinkaapin edessä nojaamassa, tämän jälkeen oikeassa korjassa oli kova tinnitus muutaman vuoden, mutta se lähti siitä paranemaan, kun olin liki täydellisessä hiljaisuudessa koko ajan, ja käytin korvatulppia lähes aina kun kävin jossain missä oli meteliä. Ihan tavallisia keltaisia tulppia.

      Nykyään ikää on 30 ja tinnitus ei enää vaivaa edes täydessä hiljaisuudessa, ja kuulo on parantunut huomattavasti, meni lähes kokonaan korkeiden äänten kuuleminen tuolloin 18 vuotiaana oikeasta korvasta.

      Joten kyllä se on mahdollista että nuorena hankittu tinnitus voi parantua, sanoivat lääkärit mitä tahansa.

      Suosittelen siis ehdottomasti korvatulppia, ei kannata pahentaa tilannetta. Ei kukaan sitä ihmettele jos sulla on tuplat korvissa, monilla on.

      • -m

        Olen käynyt baareissa yli 10 vuotta ja alusta asti olen aina käyttänyt tulppia. Pidän aina farkkujen oikean puoleisessa pienessä taskussa tulpat matkassa. Kertakäyttötulpat ovat parhaimpia, koska ei ole väliä jos menevät hukkaan. Monia malleja olen kokeillut ja parhaimmaksi olen todennut pehmeät kartimaiset mallit. Niitä saa esim. apteekista, teollisuus alan myymälöistä ja moottoripyöräliikkeistä. Kuten aikaisemmin on tullut mainittua, että pitää vain löytää sopiva malli omaan korvaan.

        Mielestäni kuulen muiden puheen paremmin, koska tulpat suodattavat turhaa melua pois. Varsinkin jos ei työnnä tulppia aivan syvälle korvakäytävään, jolloin äänen eristys on hieman vähemmän. Onhan se toki hieman ikävän näköinen kun on jotain korvissa, mutta mielestäni kuulo on tärkeä. Joskus olen myös värittänyt mustalla permanentti tussilla tulppien näkyville jäävää osaa, koska baareissa on hämärää, niin eivät näy niin paljoa. En sitten tiedä miten terveellistä se tussi on iholle, mutta käyttö aika on kuitenkin suhteellisen vähän. Korvatulpista kysyville vastaan, että kuuloni on tärkeä minulle. Yleensä vastaus on hyväksyvä.


    • zunami27

      Käytän aina baareissa korvatulppia (ihan tavallisia halpistulppia), koska minulla on korvavika muutenkin enkä halua menettää kuuloani. Hassua, mutta itse asiassa niiden avulla kuulee paremmin toisen ihmisen puheen, kun turha taustajumputus vaimenee.

      Kukaan ei ole koskaan ihmetellyt, miksi käytän tulppia. Jos joudun ne korviini laittamaan toisten katsoessa, sanon suoraan että minulla on korvavika. Siihen olen aina saanut vastaukseksi vaan "ai jaa", ei lisäkysymyksiä. Ei ketään humalassa kiinnosta, onko minulla korvissa tulpat vai palaset HK:n lenkkiä.

      Siispä reippaasti vaan tulpat korviin! Ne voi käydä laittamassa vessassa salaa paikoilleen, niin harva edes huomaa koko asiaa.

    • Mösä

      Tulee se kova meteli suusta ulos kun sen pitää auki silloin kun on meteli kovimmillaansa.

      • karlerik

        Mulla samaa ongelmaa. Joskus nuorempana on festareilla tullut hirveä särky korviin musiikista ja pientä tinnituksen poikasta. Nyt pidän aina halppiskorvatulppia mukana, kun menen katsomaan bändejä. Työnnän tulpat korvaan kaikkien nähden. Eipä kukaan ole koskaan mitään kommentoinut.
        En kyllä ymmärrä miksi musiikki pitää miksata niin, että sitä ei kaikki voi kuunnella. Osaisko joku alan ammattilainen tähän vastata?
        Viimeksi kysyin Yön miksaajalta, että paljonko desibelejä. Vastas ettei se näe mistään(?), mutta ainakin sata..


    • sairasta menoa!

      tunkeutua johonkin saatanan baariin missä loiset, öykkärit ja pohjasakka möykkää ja pitää "hauskaa" humalassa ja huumeiden vaikutuksen alaisena?! varmaan löytyy fiksumpiakin paikkoja ajanviettoon kuin nämä keinotekoiset nuorison elämäntarkoitusta ylläpitävät päihdeinstituutiot!

    • Tinnityksen saanut

      Ravintoloissa työskenneenä 22vuotta olen menettänyt kuuloani 20% ja tinnitys tullut minunkin riesaksi.
      Jostain syystä se vielä vaihtelee eri voimakkuuksina jota en ymmärrä mistä se vois johtua?
      Lääkärit sanovat tinnityksen johtuvan melu vauriosta mutta kuinka ollakkaan työpaikan eläke vakuutus ei
      myönnä sen aiheutuvan melusta.Toisin sanoen eläke vakuutuksesta en saa kuuloni menettämisestä korvausta
      vaikka monta lääkärin todistusta on siitä todisteena.Et tämmöistä se on Suomessa eläke vakuutusten kanssa
      vielä tänäkin päivänä.Desibeli mittarithan on nykyisin ravintoloiden katoissa mutta orkesterit ja disko jokeyt ei
      niiden mukaan ala soittamaankaan kuin hetkellisesti.Nyt työsuojelu on ajanut kuulosuojaimien käyttöä mutta
      kuinka monen oot työntekijöiden niitä käyttävän?

    • 6915

      Ainakin yökerhoissa on aivan sama käytätkö korvatulppia vai et. Se musiikki soi niin lujalla ettet kuule kaverisi puheesta mitään, vaikkei sinulla mitään korvatulppia olisikaan. Suomen baarit ovat äärimmäisen surkeita äänentoistoltaan.

    • djtinnitysuhri

      DJ:t on kyllä pedofiileistä heti seuraavaksi pahimpia raiskaajia. Raiskaavat ihmesten kuuloaistin. Ei ne muutenkaa mitää musiikki itse tee, vaan miksaavat vituille artistien tekemiä biisejä. Aina pitää pilata hyvät biiset jollain luokattomilla remix-renkutuksilla, siis ne harvat jotka niitä nyt tekee, mutta loput niitä soittaa älyttömällä volyymillä. Ihmiskunnan pohjasakkaa. Ei sinne tanssi(dance)ravintolaan oikeesti edes kannata mennä kenenkään. Ei siellä kukaan kuule mitään.

      • joku vaan

        Ostakaa semmoset keltaset, joissa on siniset sangat. Sangat voi jättää roikkumaan leuan alle, tai jos haluaa brassailla, laittaa niskan taakse. Yksinkertaisesti: tyylikästä. :)-


      • lusto
        joku vaan kirjoitti:

        Ostakaa semmoset keltaset, joissa on siniset sangat. Sangat voi jättää roikkumaan leuan alle, tai jos haluaa brassailla, laittaa niskan taakse. Yksinkertaisesti: tyylikästä. :)-

        ravintoloissa on niin kova meteli ja pimeet lamput ettei kenenkään mieleen vaan tulis muu kuin ryyppääminen.


    • zuuz

      Parempi baarissa korvatulppa korvavassa kuin banaani perseessä.

    • Ehdottomasti voin kyllä suositella ja kun hankit vielä omiin korviin muotoon valetut.Itselläni on sellaiset ja ovat todella hyvät ja puheenkin kuulee todella.Kaverini naljaili minulle aluksi mut nykyään käyttää itte myös korvatulppia.Eli kannattaa hankkia.

    • Tinnitus

      Muista sitten pitää niitä tulppia koko ajan kun olet melussa. Jos ottaa tulpat keskenkaiken pois, niin se on vahingollista kuulolle.

    • fsfsf

      myös tinnittää joskus, ongelmana ääniyliherkkyys enemmänkin. Sain siksi lähteä armeijasta kotiin. Nyt tosin olen miettinyt, että baarit voi olla kiusallisia, koska pelkään, että kuulo huononee ja toisaalta, kun kumminkin on intistä lähtenyt ja suomi on kateellisten luvattu maa, niin aina saa puolitutuille selitellä, miksi on "baanalla". Pitääkö tässä nyt suht kalliiden silmälasien lisäksi hankkia, jotkin "ihme-earit"?

    • Anonyymi

      Minä pidän aina korvatulppia yökerhoissa, baareissa ja keikoilla. Usean korvatulpan pakkaus maksaa muutaman euron eli korvatulpat ovat edullinen ja mukava vakuutus kuulolle. Apteekista tai rautakaupoista saa korvatulppia. Vaikka kuuloni on normaali niin se on paljon mukavempi olla korvatulpilla siellä baarissa. Kun kerran kokeilee pitää korvatulppia yökerhossa niin haluaa pitää niitä myös jatkossa.
      Suosittelen säilyttämään aina muutamat kertakäyttöiset korvatulpat siellä laukun tai repun pohjalla niin on aina mukana. Usein kuulo jää suojaamatta sen takia koska korvatulppia ei satu olemaan mukana. Jopa lompakossa voi aina säilyttää yhdet tiiviisti pakatut kertakäyttö korvatulpat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe