hyvää juotavaa. Lapsuuskodista on muisto siitä, kun vuoden 1972 Corolla lastattiin täyteen omenia ja pulloja. Pitäjän keskustassa oli mehuasema, josta tultiin kotiin pullot täynnä mehua. Sitä säilytettiin kellarissa, säilyi hyvin pastöroituna. Tässä välillä teetin mehua hyvinä omenavuosina. Se pantiin kanistereihin ja sitten pakastimeen pulloissa, koska minulla oli suuri pakastearkku. Nyt on taas hyvä omenavuosi ja minun on ollut pakko palata kellarisäilytykseen, koska pakastimeni on melko pieni. Huomenaamulla on mehustusaika, pullot odottavat kosteina pöydällä, omenat ulkona astioissa, kumikorkit pusseissa. Tuo pullon korkkien hakeminen kävi työstä. Monessa kaupassa ei ollot lainkaan, joissakin vain numero 3:a, kakkosta löytyi ohikulkumatkalla Vammalasta.
Omenatuoremehu on
16
1944
Vastaukset
- Barri
Omenamehu on todella hyvää. Valitettavasti tänä vuonna ei omenia ole tullut tuttavillekkaan, joten se siitä mehusta. Kellarissa niitä säilytettiin silloin joskus ennenkin, ei silti, nykyisinkin tuolla kylmäkellarissa.
- 1943
on tullut hyvin omenia. Vein 40 kg mehustamoon ja sain 25 l mehua. Pitää mennä vielä toinen kerta, kun pullojakin on, myös omenia on vielä. Homma sujui ihan hyvin, vaikka on ollut pitkähkö tauko. Åkerössä on vain yksi omena, mutta se lajike on hyvä syödä sellaisenaan.
- Barri
1943 kirjoitti:
on tullut hyvin omenia. Vein 40 kg mehustamoon ja sain 25 l mehua. Pitää mennä vielä toinen kerta, kun pullojakin on, myös omenia on vielä. Homma sujui ihan hyvin, vaikka on ollut pitkähkö tauko. Åkerössä on vain yksi omena, mutta se lajike on hyvä syödä sellaisenaan.
Hilloa on ajatus keittää. Täytyy ostaa vaikka torilta kotimaisia omenoita sen verran, että muutaman purkin saa. Muita marjoja ja mehuja on kyllä aijempia vuosia enemmän. Mustaviinimarjamehuakin, itse tehtyä on aijempaa enempi. Hyvä lääke flunssan varalle.
- 1943
Barri kirjoitti:
Hilloa on ajatus keittää. Täytyy ostaa vaikka torilta kotimaisia omenoita sen verran, että muutaman purkin saa. Muita marjoja ja mehuja on kyllä aijempia vuosia enemmän. Mustaviinimarjamehuakin, itse tehtyä on aijempaa enempi. Hyvä lääke flunssan varalle.
tehdä pakastimeen. Meillä on yhdessä puussa hapahkoja omenia. Pesen ne ja panen uunipellille. Ne hajoavat hyvin. Soseutan moulinexmyllyllä, en lisää sokeria. Käytän omena- ja mansikkasoseen sekoitusta täytteenä täytekakuissa ja kääretortuissa. Makeuden voin säädellä kulloisenkin tilanteen mukaan. Isäni täyttäessä 90 vuotta tein täytekakut koko vanhainkodin asukkaille. Silloin diabeetikoille ei sallittu tavallista sokeria ja pohjissa käytin hedelmäsokeria, täytteessä keinotekoista makeutusainetta ja osan vehnäjauhoista korvasin grahamjauhoilla.
- Barri
1943 kirjoitti:
tehdä pakastimeen. Meillä on yhdessä puussa hapahkoja omenia. Pesen ne ja panen uunipellille. Ne hajoavat hyvin. Soseutan moulinexmyllyllä, en lisää sokeria. Käytän omena- ja mansikkasoseen sekoitusta täytteenä täytekakuissa ja kääretortuissa. Makeuden voin säädellä kulloisenkin tilanteen mukaan. Isäni täyttäessä 90 vuotta tein täytekakut koko vanhainkodin asukkaille. Silloin diabeetikoille ei sallittu tavallista sokeria ja pohjissa käytin hedelmäsokeria, täytteessä keinotekoista makeutusainetta ja osan vehnäjauhoista korvasin grahamjauhoilla.
Tuo olisikin hyvä idea. Pakastimet on kyllä melko täydet, mutta pienen määrän voisikin noin kokeeksi laittaa. Eikä tulisi sitä liikaa sokeria, kuten hillosokerilla laitettaessa.
- Korppis
Minä teen aina salaatinkastikkeet itse. Tänään tein sinappisen salaatinkastikkeen johon lisäsin omenamehua. Hyvää tulee, sopii hyvin esim. kanasalaattiin kuin myös lehtisalaatteihin. Sokeria säätämällä saa erilaisia makeusasteita. Yrteillä ja valkosipulijauheella taas erilaisia makuvivahteita. En osta valmiita kaupan salaattikastikkeita koska ne ovat mielestäni ellaantuneen öljyn makuisia. Omena on myös hyvä viinin raaka-aine, josta olen useana vuotena tehnyt valkoviiniä. Tänä vuonna tein punaherukkaviiniä, joka onnistui yli odotusteni, raikasta roseeta.
- 1943
minulla on aina jääkaapissa. Teen sen tutun ranskalaisen pohjalta eli viinietikkaa ja öljyä ynnä mausteita sen mukaan, mitä kotona sattuu olemaan. Pulloksi sopii hyvin jokin tyhjä, pienehkö muovipullo. Alkoholijuomissa on sopivia pulloja.Viinit ovat minulle liian suuritöisiä ja melko harvoin kun käytän, niin ostan.
- Omenat
Onko miten arvokasta tuo mehuttaminen mehuasemalla? Minulla ei ole mitään käsitystä hinnoista.
Meilläkin noita omenoita voisi viedä mehustamolle.- 1943
oli pastöroituna 55 senttiä per omenakilo, pastöroimaton on halvempaa. Sain 25 l mehua, kustannus 20 euroa ynnä dieselkulut, joten 1 euro per mehulitra, koska matkaa tuli 90 km kaiken kaikkiaan, polttoainetta kuluu 5 l/100 km.
- ibiza*
Meilläpäinhän ei noita omenapuita kasva... On turvauduttava mehujutuissa oleviin raaka-aineisiin...
Puolukoista valmistan mehua viinihapon avulla ja valutetusta "mössöstä" tulee hyvää puolukkahilloa ajamalla sosepuristimen läpi ja keittämällä vettä lisäten hillo-marmeladi sokerin kera... Lakoista ja vadelmista saan hyvää "luutonta" hyytelöä ajamalla sosepuristimen läpi ja keittämällä hillo-marmeladi sokerin kanssa... Keitetyt jutut säilön kiehuvana kuumiin lasitölkkeihin, ja ne säilyvät kotikylmiössä vaikka "isältä-pojalle"...
Parhaillaan valmistan mehulingolla porkkanamehua... Minulla on suuri porkkanamaa ja vaikka ystävilleni moisia lahjoitan, saan mehua puolenlitran pulloihin säilöttynä pakkaseen n. 50 litraa... Hiukan työlästähän tuo porkkanamehun teko on, sillä porkkanat on kuorittava ennen mehustusta jotta mehun maku on virheetön... No kun tuota aikaa on ja tekemisen halua, niin mikäpäs sen hauskempaa... :)- 1943
taitava ja monipuolinen mies. Tuo viinihapolla tehty puolukkamehu kuului työpaikkani joulupöytään, itse en ole koskaan tehnyt. Yhden maijallisen tavallista puolukkamehua olen keittänyt. Miesystäväni mökkitontilta poimimme tänä vuonna 6 ämpärillistä (viime vuonna 10) puolukoita, osa on hänen pakastimessaan. Mustikoita oli myös samaisella tontilla runsaasti. Hänellä on myös omenia runsaasti, jopa Åkeröä. Meillä on tuttuja Kalajoen tienoilla ja sielläkin kasvaa omenapuita, jotka antavat satoa. Missä lienee pohjoisraja?
- ibiza*
1943 kirjoitti:
taitava ja monipuolinen mies. Tuo viinihapolla tehty puolukkamehu kuului työpaikkani joulupöytään, itse en ole koskaan tehnyt. Yhden maijallisen tavallista puolukkamehua olen keittänyt. Miesystäväni mökkitontilta poimimme tänä vuonna 6 ämpärillistä (viime vuonna 10) puolukoita, osa on hänen pakastimessaan. Mustikoita oli myös samaisella tontilla runsaasti. Hänellä on myös omenia runsaasti, jopa Åkeröä. Meillä on tuttuja Kalajoen tienoilla ja sielläkin kasvaa omenapuita, jotka antavat satoa. Missä lienee pohjoisraja?
Kyllä Oulussa ja Torniossakin on omenapuita... Naapuri täällä "sisämaassa" on parikin kertaa istuttanut puita tontilleen, mutta pakkanen on aina moiset tuhonnut lumirajan yläpuolelta...
Kyllä viinihapolla saa ainakin minun mielestäni parhaan puolukkamehun... Ison erän survominenhan on hankalaa... Minulla on iso lihamylly, jossa on erilaisia reikälevyjä... Valitsen reikälevyn josta puolukka ei mene läpi... 30 litran "survominen" kestää pari-kolme minuuttia...
Mustikoista teen paljon "kuningatarhilloa" vadelmien kera... Olen kokeillut useita resetejä, joita "googlaamalla" löytyy... - 1943
ibiza* kirjoitti:
Kyllä Oulussa ja Torniossakin on omenapuita... Naapuri täällä "sisämaassa" on parikin kertaa istuttanut puita tontilleen, mutta pakkanen on aina moiset tuhonnut lumirajan yläpuolelta...
Kyllä viinihapolla saa ainakin minun mielestäni parhaan puolukkamehun... Ison erän survominenhan on hankalaa... Minulla on iso lihamylly, jossa on erilaisia reikälevyjä... Valitsen reikälevyn josta puolukka ei mene läpi... 30 litran "survominen" kestää pari-kolme minuuttia...
Mustikoista teen paljon "kuningatarhilloa" vadelmien kera... Olen kokeillut useita resetejä, joita "googlaamalla" löytyy...toista samanmoista hillomiestä, mehumestaria ei varmaan löydy kuin Sinä. Taitava olet. Itse olen tänä syksynä opetellut uudelleen hillojen tekoa, kun pakastimeen ei enää mahdu niin paljon kuin ennen, mutta hyvä maakellari on käytettävissä. Eilen poimin suurimman osan omenista, koska myrskyä luvattiin ja se tulikin. Ensi maanantaina on uusi aika mehuasemalle. Lähden hakemaan lisää omenia miesystävän luota ja samalla laitan hänelle pakastimeen omenaviipaleita mietoon sokeriliemeen. Me molemmat olemme kaiken muun hulluuden lisäksi omenahulluja, kotimaisen omenan ja metsä- ynnä puutarhamarjojen suurkäyttäjiä.
- 1943
noin 50 kg omenoita mehustettavaksi. Innostuin, koska kaikkea tarvittavaa on. Mehuasemalla opin uusiokäytön vanhoille juomakoreille,joita kauppa ei enää huolinut takaisin. Varastosta löytyi Alkon, Pyynikin ja Hartwallin koreja. Pullot pysyvät niissä hyvin pystyssä eikä niitä tarvitse siirtää minnekään täytön, huuhtelun ja kuljetuksen ajaksi. Koko korin (12 l) voi nostaa kellariin. Tyhjät pullot voi sitten säilyttää koreissa tuleviksi vuosiksi. Huomenna minulla on 30 l uutta mehua.
söin viimeisen omissa puissa kasvaneista omenoista, ovat nuoria puita vasta opettelevat omenoitten tekoa :)
Valkeakuulaat syödään sitä mukaa kun ne kypsyvät, ja ne ei säilysikään kauaa, tulevat jauhoisiksi aika äkkiä.
Omenatuoremehu oisi hyvää..:)- 1943
Pirrejuupas kirjoitti:
söin viimeisen omissa puissa kasvaneista omenoista, ovat nuoria puita vasta opettelevat omenoitten tekoa :)
Valkeakuulaat syödään sitä mukaa kun ne kypsyvät, ja ne ei säilysikään kauaa, tulevat jauhoisiksi aika äkkiä.
Omenatuoremehu oisi hyvää..:)kun eläkeläiskerholle tarjosin maistiaisia. Minulla oli 60 kg omenia ja olin tilannut myös mehun pastöroinnin. Jokin virhe tuli viestinnässä ja tänään ei ollutkaan pastörointilaite käytössä. Onneksi minulla oli sopivia astioita mukana ja aion pastöroida kotona. Ajattelin käyttää mehumaijaa ja lämmön mittaan paistilämpömittarilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713