Kummi 560 €/vuosi + matkakulut

Rahax...

Pk-seudulta.

7

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi kaukaa

      Nyt otit ASIAN esiin. Totta että kummius tulee kustantamaan, mutta toki moni muukin elämässä. Mutta jos kummilta odotetaan vierailuja, itse liikkumatta mihinkään, alkaa noita kustannuksiakin helposti miettimään. Oletetaan kuitenkin että kummina sitä muistaa synttärit ja joulut, ja tietysti lahjojenkin pitää olla jonkun mammastandardin mukaisia, eli riittävän hinnakkaita.

      Itse sain aikanaan listan, mitä MERKKEJÄ kummivahemmat lapselleen toivoo. No, kerran sitten erehdyin viemään täysin merkittömän paidan, jota oli kehuttu kestäväksi. Lahjasta ei kiitetty. Avattiin vain paketti ja siirrettiin lahja muiden taakse. Ja hyvin selvästi osoitettiin mitä mieltä oltiin siitä. No, tästä opittuani pitäydyin siis LISTASSA.

      Nyt laskien vuosikulut yhdessä kummisuhteessa on jo huikeat ottaen todellakin huomioon se, että kummiperhe ei vieraile meillä enää ollenkaan. Itse käyn synttärit (keväällä) ja kesällä sekä jouluna, vaikka kilometrejä kertyy yhteen suuntaan sen pari sataa. Kummeus kustantaa minulle vuositasolla noin 300-400 euroa. Ei siis ihan viittä sataa, mutta riittävästi pienituloiselle joka joutuu käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Kummiperheellä on käytössä auto.

      Nyt päätin, että tämä yhdensuuntainen huomioiminen riittää. Jouluna lähetän paketin, en mene enää käymään. Ja hiivun siitä pikkuhiljaa lähettelemään vain kortteja, kunnes lopetan nekin.

      • s.t

        Miks ihmees kukaan voi antaa kummilapselleen mitäänn noin kallista. Sehän on melkein 200E /lahja!!!!
        Mulla ei olis ikinä tollaseen rahaa.... Meillä on 4 kummipoikaa ja lahjan hinta on n.40e/lahja. Kymppisynttäreillä on vähä enemmän... Se ei oo sun ongelma jos vanhemmat ei arvosta sun lahjaa, lapsi voi siitä silti tykätä.(Jos se annetaan sille...)

        Ei kummiudessa oo tärkeintä ne lahjat. Eikä merkki jutut. Ite olin tosi onnellinen kun sain 100mk *2 vuodessa. Ja kesälomaviikon niillä. Ensin kaupungis ja sit kun se löysi miehen niin maalaisloman....


    • ei varaa matkustaa

      Minua syyllistetään koko ajan käymään, vaikka kerron ettei ole varaa nyt tulla. Kuukaudessa jää kulutusvaraa laskujen jälkeen 280 eur, jolla pitäisi vielä syödäkin. Eivät usko tätä, vaan jatkavat ruikutustaan "eihän se ole kuin tunnin junamatka ja voidaan tulla sitten vastaan". Noh, se tunnin junamatka maksaa edestakaisin minulle melkein viikon ruokarahat. "No, säästät!" kuuluu vastaus.

      Kävisin mielelläni jos olisi varaa. Kun itse pyydän heitä käymään, ei se kuulemma nyt onnistu, kun on niin vaikeaa pakata kaikkea mukaan päivän reissun takia...siis heillä on tila-auto..Juuri näin!

      • sdb.,dfs

        näköjään on sitten tuollaisiakin kummilapsiperheitä.. itse en ole kenellekkään kummitätinä, mutta itselläni on kummitäti ja en ole koskaan odottanut häneltä mitään lahjoja. minulle on tärkeämpää että näen kummiani joskus. hän asuu 100km päässä, ja minulla eikä miehelläni ole autoa, saati ajokorttia joten ei kovin usein tule sielläpäin käytyä mutta silloin kun mennään, vierailen joka kerta kummini luona. kummini ei myöskään kovin usein ole meillä käynyt, ehkä kaksi kertaa nyt jonkun 4vuoden aikana, tosin ymmärän sen miksi ei ole käynyt, on oma yritys joten aikaa ei paljoa ole tai jaksamista. onneksi tulee itse käytyä sielläpäin edes sen muutaman kerran vuodessa. ja onhan puhelimet keksitty, soitellaan toisillemme usein :)

        itselläni siis on hyvin toi kummiasia. en ymmärrä miten kukaan edes kehtaa antaa jonkun listan, minkä mukaan ostetaan sitten lahjoja ja se että pitää olla vielä tietyn merkkisiä! tulee mieleen että joko perheellä(joka tämän listan siis antaa)on itellään niin paljon rahaa että haluaa näyttää sen merkkivaattein tai sitten perheellä ei ole paljoa rahaa ja haluaa kuitenkin sitä kallista merkkivaatetta mitä itse ei voi ostaa, niin ostatetaan sitten kummeilla. en tiedä mikä on syynä mutta en ymmärrä sitä.

        me emme pitäneet lapselle ristiäisiä eikä nimiäisiä, eikä ole mitään ns. virallisia kummeja. tytöllä on kaksi tätiä ja yksi setä, ei siihen kummi nimitystä tarvita että tietää kuka/ketkä on ne tärkeimmät ihmiset vanhempien jälkeen(mummoja unohtamatta, lapsella siis ei ole yhtään pappaa elossa). mutta näin meillä, joku kai keksii jotain saarnan aihetta kun ei ole lapselle pidetty ristiäisiä tai nimiäisiä mutta siitä vaan saarnatkoon.


      • meitä on moneksi
        sdb.,dfs kirjoitti:

        näköjään on sitten tuollaisiakin kummilapsiperheitä.. itse en ole kenellekkään kummitätinä, mutta itselläni on kummitäti ja en ole koskaan odottanut häneltä mitään lahjoja. minulle on tärkeämpää että näen kummiani joskus. hän asuu 100km päässä, ja minulla eikä miehelläni ole autoa, saati ajokorttia joten ei kovin usein tule sielläpäin käytyä mutta silloin kun mennään, vierailen joka kerta kummini luona. kummini ei myöskään kovin usein ole meillä käynyt, ehkä kaksi kertaa nyt jonkun 4vuoden aikana, tosin ymmärän sen miksi ei ole käynyt, on oma yritys joten aikaa ei paljoa ole tai jaksamista. onneksi tulee itse käytyä sielläpäin edes sen muutaman kerran vuodessa. ja onhan puhelimet keksitty, soitellaan toisillemme usein :)

        itselläni siis on hyvin toi kummiasia. en ymmärrä miten kukaan edes kehtaa antaa jonkun listan, minkä mukaan ostetaan sitten lahjoja ja se että pitää olla vielä tietyn merkkisiä! tulee mieleen että joko perheellä(joka tämän listan siis antaa)on itellään niin paljon rahaa että haluaa näyttää sen merkkivaattein tai sitten perheellä ei ole paljoa rahaa ja haluaa kuitenkin sitä kallista merkkivaatetta mitä itse ei voi ostaa, niin ostatetaan sitten kummeilla. en tiedä mikä on syynä mutta en ymmärrä sitä.

        me emme pitäneet lapselle ristiäisiä eikä nimiäisiä, eikä ole mitään ns. virallisia kummeja. tytöllä on kaksi tätiä ja yksi setä, ei siihen kummi nimitystä tarvita että tietää kuka/ketkä on ne tärkeimmät ihmiset vanhempien jälkeen(mummoja unohtamatta, lapsella siis ei ole yhtään pappaa elossa). mutta näin meillä, joku kai keksii jotain saarnan aihetta kun ei ole lapselle pidetty ristiäisiä tai nimiäisiä mutta siitä vaan saarnatkoon.

        kummilapsiperhitä on PALJON -käsi ojossa eikä nähdä vaivaa
        kummisuhteen molemminpuoliseen ylläpitoon!

        Meitä kaksi kummitätiä. Vanhempi on luopunut lahjojen ostosta
        nyt tänä vuonna sentakia koska ei perhe ei ole tekemisissä.
        Yritetty on eri keinoin pitää yhteyttää mutta tuntuu olevan
        kovin vaikeaa vanhemmille (n50v). Listaa on yritetty myös
        täällä mutta itse sanoin että kysyn sitä jos lahjanostossa
        tuleeongelmia - enkertakaikkiaan ala ostamaan sen hintaluokan
        lahjoja mitä he esittävät.


    • kuulostaa!

      Kuulostaa kyllä tosi erikoisilta kummisuhteilta, tai oikeestaan erikoisilta kummilasten vanhemmilta! Aika rahastusmeinikiä! Itellä on 5-vuotias kummilapsi jota rakastan ihan kamalasti, ja ollaan tosi läheisissä väleissä. Luojan kiitos siitä. Toivottavasti myös aina pysytään läheisinä.
      Mulla ei kummilapseen kyllä mee lähellekkään tollasia summia! Lahjan annan synttäreinä ja jouluna, rahatilanteesta riippuen 10-25 € per lahja. Mutta vaikka se olis halpakin niin muksu on aina tykänny kovasti, ja vanhemmat ollu kiitollisia lahjasta. Sen lisäks tuon reissuilta jotain muutaman euron tuliaisia, ja siellä käydessä ostan ehkä karkkipussin tuliaisiks. Omasta mielestä arvokkaampaa kun joku merkkipaita on se, että viettää lapsen kanssa yhteistä aikaa ja touhuaa yhdessä kaiken näköstä. Onneks mun kummilapsen vanhemmat on samaa mieltä, ja arvostaa enemmän sitä että vien muksun vaikka uimahalliin, kun että pistän kaikki rahani palaan siihen.!
      Yleensä kyllä joudun kanssa körötteleen bussilla heille päin kylään, koska parin pienen lapsen kanssa toi kyläily on paljon vaikeempaa. Mutta toisinaan he kyllä ajelee mun luo tuomaan lapsen yökylään ym. Mutta vaikkei kummilasta oliskaan, niin kävisin siellä kylässä silti, sillä lapsen vanhemmat on edelleen tosi hyviä ystäviä. Erikoista miten kummiks yleensä valitaan parhaat ystävät, niin miten välit voi yhtäkkiä viiletä? Tai no jos mulle annettais lista mitä ostaa niin ehkä ne välit viilenis myös.. Ja ite koen saaneeni lapselta myös paljon, sillä esim. muutama viikko sitten hän oli yökylässä luonani, ja nukkumaan mennessä kömpi kainaloon ja sanoi että "mä rakastan sua ihan kauheesti ja mulla on ollu sua niin kova ikävä". Kyllä siinä tuli ihan tippa linssiin ja olin kiitollinen siitä että mulla on mahollisuus olla sen ihanan tytön kummitäti!

      • kaappaus

        taida olla vielä omia lapsia? Kun ne tietyt tilanteet käyt jo lävitse
        lasten kanssa, ei tule enää tippa linssiin :-)

        Elämä kiskoo toisinaan eri teille,
        joten parhaimmankin kaverinkanssa voi mennä sukset ristiin - sitä
        voi kutsua vaikka "mammahormonin " aiheuttamaksi.

        Autolla kyläily lasten kanssa on usein hirveän helppoa...
        Riippuu vanhempien asenteesta. Usein kyyditseminen ei ole
        ollenkaan vaikeaa silloin kun lasta tuodaan hoitoon - kas kummaa!
        Lasten kanssa käydään myös kolmisen kertaa kaupassa - ja vaan
        edelleen selitetään kummeille usein kylään tulosta "kun se on niin
        hankalaa" ... aikaisemmin (kun itsellä ei vielä muksuja) tässä oli vielä
        lisäys "näiden lasten kanssa".... nyt kun niitä on itsellä enemmän,
        sitä ei voi oikein enää käyttää. Koen, että jos minä yksin pääsen kolmen lapsen
        kanssa linja-autolla heille vaikeuksitta, he eivät voi todella voi valittaa
        että on vaikeaa kun on 2 aikuista, oma auto ja 2 tervettä lasta. Asennekysymys
        sanon minä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe