Opettajan epäsovelias käytös

missä moraali?

Onko mielestänne epäsoveliasta, jos opettaja ryhtyy yleistämään oppilasta tai oppilaan kommenttia? Esimerkiksi opettaja kysyy jotain oppilaalta ja oppilas kertoo mielipiteensä. Jos vastaus ei ole oikein, niin opettaja ottaa oppilaan silmätikukseen ja ryhtyy yleistämään asiaa. Itse ainakin häkeltyisin ja häpeäisin vastaavissa tilanteissa. Olen ollut kouluaikanani vastaavissa tilanteissa, kokenut itse tuon ja myös seurannut sivusta kun opettaja on hiillostanut muita. Todella ikävää. Jos tuo tyyli on opettavaista, niin eipä se oppi ainakaan minun päähäni tuolla tavalla mene.

10

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No höh

      Kerroit kyllä asian niin perin juurin yleistäen, ettei tuohon voi vastata millään. Mitä siis tapahtui, ihan tarkasti, ja mitä kukakin sanoi ja teki?

      • missä moraali?

        No otan esille seuraavan tapahtuman, kun kerran alkup. viestistäni ei mitään irronnut.

        Olin englannin tunnilla. Aiheena oli toimistokäyttäytyminen ja puhelinkeskustelut. Opettaja kysyi minulta, että kuinka ilmoittaa toiselle "sinulle on puhelu". Vastasin ja minulta jäi lauseesta call -sana pois. No opettaja sitten esitti suuresti hämmästynyttä, että ei mukamas ymmärtäisi mitä sanoin. Itse menin siitä myös hämilleni, kun en aluksi ymmärtänyt mitä opettaja tahtoi. Samalla muu luokka repesi nauruun ja minun teki mieli kaivautua maan alle. Olisi opettaja voinut kohteliaasti ilmaista, että vastaukseni ei ollut täysin oikein.

        Toinen tapaus jonka koin tapahtui teknisen käsityön tunnilla. Harjoiteltiin hitsaamista ja tehtiin lujasaumoja joita opettaja sitten testasi lyömällä vasaralla vastakappaleeseen. No minun tekeleeni tietenkin hajosi ja siitäkös opettaja huusi kovalla äänellä että koko luokka kuuli "Katsokaa nyt tätäkin Onni-onnetonta, näin ei sitten tehdä". Nolostuin tästä ja sain kuulla siitä myöhemmin kaveriporukassa. Tämänkin tilanteen opettaja olisi voinut hoitaa vähän siistimmin.

        Joko nyt aukesi mistä on kyse, vai vieläkö pitää selittää?


      • opex
        missä moraali? kirjoitti:

        No otan esille seuraavan tapahtuman, kun kerran alkup. viestistäni ei mitään irronnut.

        Olin englannin tunnilla. Aiheena oli toimistokäyttäytyminen ja puhelinkeskustelut. Opettaja kysyi minulta, että kuinka ilmoittaa toiselle "sinulle on puhelu". Vastasin ja minulta jäi lauseesta call -sana pois. No opettaja sitten esitti suuresti hämmästynyttä, että ei mukamas ymmärtäisi mitä sanoin. Itse menin siitä myös hämilleni, kun en aluksi ymmärtänyt mitä opettaja tahtoi. Samalla muu luokka repesi nauruun ja minun teki mieli kaivautua maan alle. Olisi opettaja voinut kohteliaasti ilmaista, että vastaukseni ei ollut täysin oikein.

        Toinen tapaus jonka koin tapahtui teknisen käsityön tunnilla. Harjoiteltiin hitsaamista ja tehtiin lujasaumoja joita opettaja sitten testasi lyömällä vasaralla vastakappaleeseen. No minun tekeleeni tietenkin hajosi ja siitäkös opettaja huusi kovalla äänellä että koko luokka kuuli "Katsokaa nyt tätäkin Onni-onnetonta, näin ei sitten tehdä". Nolostuin tästä ja sain kuulla siitä myöhemmin kaveriporukassa. Tämänkin tilanteen opettaja olisi voinut hoitaa vähän siistimmin.

        Joko nyt aukesi mistä on kyse, vai vieläkö pitää selittää?

        ...ymmärtää tuon yleistämisen ihan toisin kuin muu kieliyhteisö.

        Toiset oppilaat ovat herkempiä kuin toiset. Jokainen ope tulee joskus loukanneeksi herkkää oppilasta tahtomattaan. Pitäisi myös muistaa, että ope ei voi aina vaikuttaa siihen, mikä muista oppilaista on hauskaa. Olisin muuten minäkin ihmeissäni, jos joku sanoisi että You have eikä muuta. Eihän siinä tosiaan voi tajuta, mistä on kyse, kun tärkein sana puuttuu. Tätä ope yritti sinulle havainnollistaa. Jäipä ainakin mieleen.

        Esimerkkisi eivät kyllä minusta kerro mistään erityisestä pahantahtoisuudesta vaan ihan tavallisista arkipäivän tilanteista. Jokainen mokaa vuorollaan, eikä itseään pidä noin vakavasti ottaa. Monta kertaa luokassa ja sen ulkopuolella nauretaan myös open kömmähdyksille ja omituisuuksille.


      • missä moraali?
        opex kirjoitti:

        ...ymmärtää tuon yleistämisen ihan toisin kuin muu kieliyhteisö.

        Toiset oppilaat ovat herkempiä kuin toiset. Jokainen ope tulee joskus loukanneeksi herkkää oppilasta tahtomattaan. Pitäisi myös muistaa, että ope ei voi aina vaikuttaa siihen, mikä muista oppilaista on hauskaa. Olisin muuten minäkin ihmeissäni, jos joku sanoisi että You have eikä muuta. Eihän siinä tosiaan voi tajuta, mistä on kyse, kun tärkein sana puuttuu. Tätä ope yritti sinulle havainnollistaa. Jäipä ainakin mieleen.

        Esimerkkisi eivät kyllä minusta kerro mistään erityisestä pahantahtoisuudesta vaan ihan tavallisista arkipäivän tilanteista. Jokainen mokaa vuorollaan, eikä itseään pidä noin vakavasti ottaa. Monta kertaa luokassa ja sen ulkopuolella nauretaan myös open kömmähdyksille ja omituisuuksille.

        En sanonut "You have" vaan sanoin "You have phone.." josta se call jäi pois.

        Eikö sinunsta tuo jälkimmäinen tilanne kerro pahantahtoisuudesta? Suoraa solvaamista muiden kuullen.


      • --------------------
        missä moraali? kirjoitti:

        En sanonut "You have" vaan sanoin "You have phone.." josta se call jäi pois.

        Eikö sinunsta tuo jälkimmäinen tilanne kerro pahantahtoisuudesta? Suoraa solvaamista muiden kuullen.

        Vaikea sanoa näkemättä onko solvaamista vai eläväistä opetusta. Jonkin verran paksunahkainen pitää jokaisen olla, tietysti mitään varsinaista kiusausta ei pidä sietää.

        Unohda koko juttu ja jatka elämääsi.


      • Noinpanoin
        -------------------- kirjoitti:

        Vaikea sanoa näkemättä onko solvaamista vai eläväistä opetusta. Jonkin verran paksunahkainen pitää jokaisen olla, tietysti mitään varsinaista kiusausta ei pidä sietää.

        Unohda koko juttu ja jatka elämääsi.

        Monenmoista luonnetta on opettajallakin. Toiset ovat tuollaisia luonnevammaisia, mutta pitää vain kestää. En usko, että hän on ottanut sinua silmätikukseen. Seuraappa kun joku toinen tekee virheen niin varmasti saa samanlaisen kohtelun. Ihminen on vaan yleensä erehtyväinen keskittymään liikaa omaan napaansa ja suoritukseensa.


      • missä moraali?
        Noinpanoin kirjoitti:

        Monenmoista luonnetta on opettajallakin. Toiset ovat tuollaisia luonnevammaisia, mutta pitää vain kestää. En usko, että hän on ottanut sinua silmätikukseen. Seuraappa kun joku toinen tekee virheen niin varmasti saa samanlaisen kohtelun. Ihminen on vaan yleensä erehtyväinen keskittymään liikaa omaan napaansa ja suoritukseensa.

        Siis ei tarvitse yleistää ketään tai mitään, jos joku tekeekin virheen. Ei tarvitse koko luokalle kuulutta kovaan äänen, mitä oppilas teki väärin. Minulle tulee ainakin todella nolo tunne, jos koen sellaista.


      • Hävyttömät
        missä moraali? kirjoitti:

        Siis ei tarvitse yleistää ketään tai mitään, jos joku tekeekin virheen. Ei tarvitse koko luokalle kuulutta kovaan äänen, mitä oppilas teki väärin. Minulle tulee ainakin todella nolo tunne, jos koen sellaista.

        on just oikein - kun kylliksi häpeää saa osakseen, niin alkaa opiskella kunnolla ja oppia niitä asioita. Eli opettaja tehnyt ihan oikein, lisää vaan vähettävää niin tulokset paranee.


      • opex
        missä moraali? kirjoitti:

        Siis ei tarvitse yleistää ketään tai mitään, jos joku tekeekin virheen. Ei tarvitse koko luokalle kuulutta kovaan äänen, mitä oppilas teki väärin. Minulle tulee ainakin todella nolo tunne, jos koen sellaista.

        Olen edelleen ihan ymmälläni siitä, mitä oikein käsität verbillä ´yleistää´.

        On aivan normaalia opettajalta näyttää oppilaille myös se, mitä ei pidä tehdä. Tietenkin tällaiset tilanteet pitää käyttää opetuksessa hyväksi. Tarkoitus on, että muut eivät tekisi samaa virhettä. Virheistä varoittaminen on opettajan työtä.

        On toki sellaisiakin tapauksia, joissa jotkut alalleen sopimattomat opettajat ovat suorastaan kiusanneet oppilaita. Vähättelet oikeiden uhrien kärsimystä tekemällä numeron aivan äärettömän pienistä asioista. Jotakin tuollaista käy jokaiselle ihmiselle melkein viikottain! Sinulla mahtaa olla tosi helppoa, jos nämä ovat elämäsi ja koulunkäyntisi suurimpia ongelmia.


      • rillamaija
        opex kirjoitti:

        Olen edelleen ihan ymmälläni siitä, mitä oikein käsität verbillä ´yleistää´.

        On aivan normaalia opettajalta näyttää oppilaille myös se, mitä ei pidä tehdä. Tietenkin tällaiset tilanteet pitää käyttää opetuksessa hyväksi. Tarkoitus on, että muut eivät tekisi samaa virhettä. Virheistä varoittaminen on opettajan työtä.

        On toki sellaisiakin tapauksia, joissa jotkut alalleen sopimattomat opettajat ovat suorastaan kiusanneet oppilaita. Vähättelet oikeiden uhrien kärsimystä tekemällä numeron aivan äärettömän pienistä asioista. Jotakin tuollaista käy jokaiselle ihmiselle melkein viikottain! Sinulla mahtaa olla tosi helppoa, jos nämä ovat elämäsi ja koulunkäyntisi suurimpia ongelmia.

        no kuule, kiinnität paljon huomioita omiin mokiisi, et ole täydellinen, ei kukaan muukaan :)
        Jatka vain elämääsi, naura kommelluksillesi, muutkin pitäisivät sinua hauskana kaverina, eivätkä tosikkona. et ole tehnyt mitään väärää, paisuttelet vain aika paljon asioita, joilla tuskin on sen kummempaa merkitystä kenelekään muulle kuin itsellesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe