Onko olemassa rotuja jotka haisevat koiralle muita enemmän, vai onko kyse ainoastaan siitä että koiraa ei ole pesty tarpeeksi usein?
Olen nimittäin huomannut sen, että kun joitain koiria silittää jää käteen tai hanskoihin todella paha haju, mutta toisia koiria saa paijata ilman hajuhaittoja!
Joissain koiraperheissä käydessä koko kämpää lemuaa kuin märkä (likainen) koira, mutta toisissa taas ei!
Pahimpia hajupommeja tuttavapiirissäni ovat labradorinnoutaja, karkeakarvainen kettuterrieri, pari ajokoiraa ja sekarotuinen jolla varsin lyhyt karva. Nämä koirat tosiaankin haisevat varsin paljon koiralle!
Eikö koira saisi koiralle haista? Kyllä varmaan, mutta itse en ainakaan haluaisi että koirani haisisi niin vahvasti kuin esim. naapurimme labukka!
Eli onko vika koirassa, koirien omistajissa, vai onko todellakin enemmän tai vähemmän koiranhajuisia koiria?
Hullu kysymys hajusta!
23
4056
Vastaukset
- Hukka-Musti
Vika on molemmissa.
- koirakuisk.
Sekä että.
On olemassa enemmän ja vähemmän ominaishajuisia koiria, mutta yhdenkin rodun sisällä on yksilöeroja eli yksilöeroja on aina olemassa - jokaisen koiran haju on kuitenkin juuri sen tietyn koiran oma haju. Silti yleistetysti voi sanoa että esim. basenji on sellainen rotu, joka on "tunnettu" hajuttomuudestaan.
Ja tosiaan sillä myös vaikutusta, kuinka koiran turkista pidetään huolta ja pestäänlö koiraa tarpeen vaatiessa. Koirankin turkki voi (yleistys, joissain roduissa vaihtelee) rasvoittua ja sellaiseen rasvaturkkiin kun kätensä pistää ja rapsuttaa on kuin käsi olisi käynyt läpi ihmisen pari viikkoa rasvoittuneen kuontalon ja näppeihin jää ihrainen tuntu ja haju. Koirakin nauttii kun pääsee tarpeen vaatiessa (yleistys) lämpimän suihkun alle ja se pestään hieroen sampoolla ja vilvoitellaan viileämmällä suihkulla, sitten pöyhitään pyyhkeellä.
Koira on tietty aina koira, että tässäkin maalaisjärkeä... Mitään partavesiä ei kannatane snautsereillekaan tuikata vaikka parta houkuttaisi hieman... :D- Riippuu.
Urokset yl haisevat enemmän urokselle ja niin niiden kuuluukin haista. Se kuuluu koiramaailmaan. On ihmisiä, jotka pesevät koiriaan liikaa juuri hajun vuoksi, eivät ymmärrä se ei auta, haju tulee kohta takaisin. Ihmisetkin haisevat, mutta olemme niin tottuneita omiin hajuihimme, ettemme huomaa nitä paitsi silloin kun joku haisee todella isosti. Liiallisella pesulla pilataan mm koiran turkki ja edesautetaan ihosairauksien syntyä.
- koirakuisk.
Riippuu. kirjoitti:
Urokset yl haisevat enemmän urokselle ja niin niiden kuuluukin haista. Se kuuluu koiramaailmaan. On ihmisiä, jotka pesevät koiriaan liikaa juuri hajun vuoksi, eivät ymmärrä se ei auta, haju tulee kohta takaisin. Ihmisetkin haisevat, mutta olemme niin tottuneita omiin hajuihimme, ettemme huomaa nitä paitsi silloin kun joku haisee todella isosti. Liiallisella pesulla pilataan mm koiran turkki ja edesautetaan ihosairauksien syntyä.
Samaa mieltä. Maalaisjärkeä käyttöön, kyllä, tarpeen vaatiessa pesua ja liiallista pesemistä tulee välttää. Ja yksilökohtaisesta käsittelyä eli jos koiran turkki ei tykkää hyvää pesusta, sitä ei pestä kuin harvoin jne ja silloin voi tsekata myös pesuaineen käytön uusiksi, josko turkkiin toimisi jokin muu paremmin.
Ei liikaa puleeraamista, johan siinä kärsii koirien elekieletkin ja hajusignaalit, jos aletaan lätkiä dödöä koiran kainaloon.
- hajusieppari
kukaan heittää joitain "hajurotuja" tai vähemmän haisevia, ja onko eroa eri turkinlaatujen välillä, siis edellyttäen että koira on peruspuhdas!
Itse kun olen huomannut että lyhytkarvaiset (labukka, ajokoirat) ja karkeakarvaiset (terrieri) haiskahtavat enemmän kuin esim. pitkäkarvaiset.. vai onko siinäkin kyse siitä että kenties pitkäkarvaisia pestään useammin?
Itselläni on ollut sheltti mutta se ei juurikaan haiskahdellut, mutta sisareni nahkacollie kyllä!! Rotuominaista vai pesun vähyyttä?No ensinnäkin,itse lähden siitä,että terve koira ei pahemmin miltään haise.Ei niin sanotusti "koiralle".
Jotkut sairaudet,kuin myös ulkoloiset tekee koiran tunkkaisen hajun.Myöskin pitkävillaisilla koirilla huonokuntoinen huopaantunut ja takkuuntunut turkki (pohjavilla)saattaa alkaa haista.
Mutta,suoraan sanottuna,minun mielestäni saattaapi hyvinkin ruokinta olla syynä.Eli tavallaan syystä tai toisesta,kuivamuonat tulee läpi.
Minulla on ollut jokusiakin eri rotuja.Kaikki on ruokittu (kuten kasvatit) kotiruualla,ja yhtään haisukoiraa ei ole ollut.Sen lisäksi,että oma nenäni on aika tarkka hajuille,niin myös monet ihmiset on ihmetelleet,ettei noit koissut haise miltään.Ja varsinkaan,kun ei edes kotona haise "koiralle".
Saman on muuten huomanneet jokusetkin samoin ruokkivat ;)
ps.Jos pesun vähyydestä olisi kyse,niin omat koirani haisivat kuin rankkitynnyrit :DDD
Hyvä kun kerran vuodessa ennen näytelmäkautta muistetaan koissut pestä,tai vaihtoehtoisesti joulusaunaan laittaa :O)- Haisuli.
ongelma.Tottakai koirat haisevat ja kohta joku kertoo ettei esim. villakoira haise.Kyllä haisee ja pahalle, poikakoira pissaa takajalkojensa sisäsivujen karvat kokoajan.Ja sateen jälkeen happinaamari oisi tarpeen.Tämän tiedän kun pikkuhaisunäätä nukkuu vieressä.
- koirakuisk.
molossi kirjoitti:
No ensinnäkin,itse lähden siitä,että terve koira ei pahemmin miltään haise.Ei niin sanotusti "koiralle".
Jotkut sairaudet,kuin myös ulkoloiset tekee koiran tunkkaisen hajun.Myöskin pitkävillaisilla koirilla huonokuntoinen huopaantunut ja takkuuntunut turkki (pohjavilla)saattaa alkaa haista.
Mutta,suoraan sanottuna,minun mielestäni saattaapi hyvinkin ruokinta olla syynä.Eli tavallaan syystä tai toisesta,kuivamuonat tulee läpi.
Minulla on ollut jokusiakin eri rotuja.Kaikki on ruokittu (kuten kasvatit) kotiruualla,ja yhtään haisukoiraa ei ole ollut.Sen lisäksi,että oma nenäni on aika tarkka hajuille,niin myös monet ihmiset on ihmetelleet,ettei noit koissut haise miltään.Ja varsinkaan,kun ei edes kotona haise "koiralle".
ps.Jos pesun vähyydestä olisi kyse,niin omat koirani haisivat kuin rankkitynnyrit :DDD
Hyvä kun kerran vuodessa ennen näytelmäkautta muistetaan koissut pestä,tai vaihtoehtoisesti joulusaunaan laittaa :O)Hyvää pointtia Molossilla tuon ruokinnan ja sairauksien merkitysten suhteen, niinpä niin, joutuu taas tämänkin asian kanssa toteamaan, ei ole yksioikoista. :)
Haisuli. kirjoitti:
ongelma.Tottakai koirat haisevat ja kohta joku kertoo ettei esim. villakoira haise.Kyllä haisee ja pahalle, poikakoira pissaa takajalkojensa sisäsivujen karvat kokoajan.Ja sateen jälkeen happinaamari oisi tarpeen.Tämän tiedän kun pikkuhaisunäätä nukkuu vieressä.
No tuo pissijuttu on vähän eri asia,kun on kyse pikemmin tekniikan puutteesta :D
Eli ei niinkään kyse ominaishajusta,miten asian ainakin itse aloituksesra ymmärsin.
Meillä ei sateen jälkeenkään koissut oikein miltään haise.Korkeintaan pesuaineelta,jos on vaikka vahingossa lähiaikoina tullut pestyksi :D- Sakemaanikko
molossi kirjoitti:
No ensinnäkin,itse lähden siitä,että terve koira ei pahemmin miltään haise.Ei niin sanotusti "koiralle".
Hyvä kun kerran vuodessa ennen näytelmäkautta muistetaan koissut pestä,tai vaihtoehtoisesti joulusaunaan laittaa :O)varmaan paikkansa. Meillä syötetään ns. sekaruokaa ja vain yksi koiramme tuoksahtaa uroolle. Pesen myös vain kerran vuodessa ja yhtä ei tarvitse pestä ollenkaan.
- koirakuisk.
Ja makuasiasta varmaankin osittain kyse myös. Joidenkin ominaishajut miellyttävät joitakin enemmän kuin toisia, sama juttu kuin ihmisillä, vaikkakin ihmisillä kenties tiedostamatonta vetovoiman tuntua hajujenkin perusteella.
Ja jos sen sinänsä ok:n ominaishajun lisäksi pinnassa on ruokinnasta, sairaudesta, pesemättömyydestä (jos turkki ja iho/nahka rasvoittuvaa ja siitä haisevampaa laatua) johtuvaa hajua, on kokonaishaju taas eri eli ominaishaju ei niin pääse oikeuksiinsa.
Ominaishajukin voi tunteiden ja tilanteiden mukaan vaihdella hieman. Koiran ollessa eläinlääkärin käsittelyssä alkaa stressihormonia erittymään ja ties mitä, ominaishaju muuttuu hieman siinä tilanteessa, tullut huomattua kun on samaan aikaan pidellyt omaa koiraa kiinni, jotta eläinlääkäri on päässyt käsittelemmän koiraa. Samoin kun koira ollut kuumissaan jostain nartusta ja palattu sisään, hieman siinä jutskattu, niin johan on korvanseutu kuumaa koiralla ja naama virneessä ja haju hieman erilaista, sellaista "kuumaa". :D
Entäpä unihaju...♥- Uskon, että ruokinta vaikuttaa, ei haise henki, ei hammaskiv
ei haise koira. On terve ollut aina. Pesen rotusuosituksen mukaan 2 x vuodessa, tietyt paikat useammin jos aivan pakko. Turkin laatu vaikuttaa, jos se on oikeanlainen eli meillä sen kuuluukin hylkiä likaa, vettä jne. Liiallinen pesu latistaisi karvan ja tulisi just nuo edell mainitut ongelmat.
Älkää siis peskö liikaa! Se on ihan väärä keino, jos ongelma johtuu esim. värästä ruokinnasta tai alunalkaen huonosta perimästä tms. - Sakemaanikko
koiran varpaat tuoksuvat niiin ihanalle.
En todellakaan osaa vastata siihen, mikä koira pahimmmin haisee koiralle... Olettaisin ja epäilisin, jotta mitä pitempi päällyskarva, mitä isompi koira ja mitä runsaammin aluskarvaa, sitä runsaampi on myös koiran tuoksu. Itselläni on ollut aikojen saatossa vaikka minkämoisia rotuja, mutta 2000-luvun alusta ihastus on hajuttomuutensa, aluskarvattomuutensa ja haukkumattomuutensa takia ollut lumoava alkukantainen basenji: se ei edes märkänä haise koiralle! Ainoastaan ihanalle tuoksuu aina:-)) Ovat muuten myös älyköitä, josta ominaisuudesta pidän sekä eläin- että ihmisyksilöissä, vaikka joskus sama ominaisuus hieman myös ärsyttää. Molemmissa tasapuolisesti:-)
- Netta-95
nahkacollie? Aloittajan tuttava nahka haisee, mutta haisevatko ne yleensäkin? Olen ostamassa nahkaa itselleni, mutta jos se haisee kovinkin pahalle niin ei kiitos. Minua ei haittaa, mutta isäni asettama ehto koiran hankinnalle on ettei se saa olla pitkäkarvainen eikä lemuta pahalle. Meilläkin on tuttujen koiria joita ei viitsi ees silittää kun eltaantunut haju tarttuu käsiin.
Koira tietysti haisee koiralle kuten kissa kissalle (niitä on), mutta rajansa kaikella.- entsku
Yhdyn täysin molossin sanoihin, et kun koira on terve ja oikein ruokittu ei siitä pitäisi lähteä minkään laista kammottavaa hajua...oli se sitten koira kuin koira. Saman katon alla asustaa cockeri ja saku eikä kämppään sisään tullessa hajusta huomaa että on koiria talossa...paitsi ehkä sitten tulee lievä koiran tuoksahdus jos koirat ovat juuri olleet kuivattelemassa eteisessä kaatosade lenkin jälkeen...
- Kysy kasvattajalta ja jokainen koira haisee joskus
jonkin verran ja sinä et saa mennä pesemään sitä sen takia, lue ketju niin ymmärrät.
Nahka haisee, jos ruokit sitä väärin, hoidat väärin, peset liian usein tai väärillä aineilla (jolloin poistat suojaavan suojakerroksen). Uros haisee aina enemmän kuin narttu.
Jos isäsi ei kestä koiran hajua, se tietää ongelmia. Hanki silloin joku muu eläin. On väärin, että koira sitten kärsii, kun se on hankittu "väärään" perheeseen. Ja geenihäiriöitä on kuten ihmisilläkin, yksi pennuista voi vain erittää hajuhormoneja enemmän kuin muut ja sitä ei voi ennakolta tietää tai nähdä mistään. Keskustele ihmeessä isäsi kanssa vielä, ettei koiraparka sitten joudu kärsimään huonosta kohtelusta, huudosta yms. - Netta-95
Kysy kasvattajalta ja jokainen koira haisee joskus kirjoitti:
jonkin verran ja sinä et saa mennä pesemään sitä sen takia, lue ketju niin ymmärrät.
Nahka haisee, jos ruokit sitä väärin, hoidat väärin, peset liian usein tai väärillä aineilla (jolloin poistat suojaavan suojakerroksen). Uros haisee aina enemmän kuin narttu.
Jos isäsi ei kestä koiran hajua, se tietää ongelmia. Hanki silloin joku muu eläin. On väärin, että koira sitten kärsii, kun se on hankittu "väärään" perheeseen. Ja geenihäiriöitä on kuten ihmisilläkin, yksi pennuista voi vain erittää hajuhormoneja enemmän kuin muut ja sitä ei voi ennakolta tietää tai nähdä mistään. Keskustele ihmeessä isäsi kanssa vielä, ettei koiraparka sitten joudu kärsimään huonosta kohtelusta, huudosta yms.koira kärsimään huonosta kohtelusta tai muusta, sillä isälläni on ollut 2 karjalankarhukoiraa nuoruudessaan ja meillä saksanpaimenkoira muutama vuosi sitten, eli koirat ovat kyllä tuttuja ja rakastettuja perheenjäseniä.
Tuo hajuseikka vaan on tullut esiin, siksi että jotkut naapuriemme ja isäni veljen koirat haisevat todella voimakkaasti kuten kerroin eikä se ole mitään normaalia koiranhajua vaan jotain todella kitkerää ja voimakasta.
Olen nyt hankkimassa itselleni harrastuskoiraa ja uutena rotuna tuo nahkacollie kiinnostaa monipuolisuutensa ja helpon turkkinsa vuoksi. Mutta jos tuolle rodulle tosiaan on tyypillistä voimakas tuoksu, niin sitten on harkittava toista rotua. Normaali koiran haju ei siis ole meillekään ongelma, vaan se eritysen voimakas ja paha haju. - AnneKristiinaK
Netta-95 kirjoitti:
koira kärsimään huonosta kohtelusta tai muusta, sillä isälläni on ollut 2 karjalankarhukoiraa nuoruudessaan ja meillä saksanpaimenkoira muutama vuosi sitten, eli koirat ovat kyllä tuttuja ja rakastettuja perheenjäseniä.
Tuo hajuseikka vaan on tullut esiin, siksi että jotkut naapuriemme ja isäni veljen koirat haisevat todella voimakkaasti kuten kerroin eikä se ole mitään normaalia koiranhajua vaan jotain todella kitkerää ja voimakasta.
Olen nyt hankkimassa itselleni harrastuskoiraa ja uutena rotuna tuo nahkacollie kiinnostaa monipuolisuutensa ja helpon turkkinsa vuoksi. Mutta jos tuolle rodulle tosiaan on tyypillistä voimakas tuoksu, niin sitten on harkittava toista rotua. Normaali koiran haju ei siis ole meillekään ongelma, vaan se eritysen voimakas ja paha haju.eli onko lyhytkarvainen collie normaalia haisevampi rotu? Itsellä on ollut labradori joka haisi vaikka sitä kuinka pesi tai yritti ruokkia oikein. Toista haisulia en taloon kyllä halua.
- nahkis.
AnneKristiinaK kirjoitti:
eli onko lyhytkarvainen collie normaalia haisevampi rotu? Itsellä on ollut labradori joka haisi vaikka sitä kuinka pesi tai yritti ruokkia oikein. Toista haisulia en taloon kyllä halua.
Lyhytkarvaisessa colliessa on myös voimakas koiranhaju. Sen turkkihan on aika rasvainen. Kultainennoutaja on mielestäni yksi pahimmanhajuisista koirista.
Alusvillattomat koirat eivät haise voimakkaalle. - Hennakerttu,
nahkis. kirjoitti:
Lyhytkarvaisessa colliessa on myös voimakas koiranhaju. Sen turkkihan on aika rasvainen. Kultainennoutaja on mielestäni yksi pahimmanhajuisista koirista.
Alusvillattomat koirat eivät haise voimakkaalle.itse tiedän kultainen noutaja,labbis,sakemanni,ajokoira(ulkokoira).Eräs setteri haisi monen metrin päähän, muttei pahalle.Niin ja spanielit.
- nahkis
Hennakerttu, kirjoitti:
itse tiedän kultainen noutaja,labbis,sakemanni,ajokoira(ulkokoira).Eräs setteri haisi monen metrin päähän, muttei pahalle.Niin ja spanielit.
on omaan nokkaani haisseet labradorinnoutaja, karkeakarvainen sekarotuinen sekä sekarotuinen sileäkarvainen.
Itselläni on nakacollie joka ei mielestäni haise normaalia voimakkaammin. Vai onko oma hajuaistini siihen tottunut? - HYI!
Hennakerttu, kirjoitti:
itse tiedän kultainen noutaja,labbis,sakemanni,ajokoira(ulkokoira).Eräs setteri haisi monen metrin päähän, muttei pahalle.Niin ja spanielit.
labukka haisee niin kamalalle että sitä ei voi edes silittää. Mutta sitä on tuskin koskaan pesty, vaan se kuulemma puhdistuu kun käy järvessä uimassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561328
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1601260Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu561193Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601125Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041101Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58897Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56873KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin77813- 51807
Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54795