Videokuvaus järkkäreissä?

Audiaida

Harrastelija tasoinen valokuvaaja on hankkimassa järkkäriä. Monen monta kameraa on pyörinyt mielessä ja sitten tuli tuo Nikon D3000, jonka avulla voisin oppia paremmin kuin kirjoja lukemalla paremman kuvan saannista(kaipaan käytäntöä oppiakseni). Mutta sitten jäi häiritsemään se, että videokuvaus mahdollisuutta ei olekaan. Nyt sitten aloin miettimään olikohan missään niissä muissa kameroissa joita olen meinannut ostaa mitään videokuvaus mahdollisuutta. En paljon videokuvaa, mutta tilaisuuden tullen olisi videokamera hyvä olla käsillä.. Pikkupokkaria kun en omista.

Nyt siis kysynkin, että missä digijärkkäreissä nyt sit on se videokuvauksen mahdollisuus ylipäätään? Merkit: Canon, Nikon, Sony ja vuosimallit 2004-2009. Ainoa minkä keksin on tuo toinen Nikon D5000 mutta siihen loppuukin mun tietämys..

32

2354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dpreview

Canonilta löytyy muutama eri hintainen malli. EOS 500D lienee halvin.
      Nikonilla ainakin D90, mutta muista en muista.
      Katso tuolta: http://www.dpreview.com

• Löytyy videokuvaus

Joka on mielestäni riittävän hyvä laatuinen. Tuulen kohina kuuluu selvästi, jos saatavilla jonkinlainen ulkoinen mikrofoni, voi tuulenkohina kadota.
        En kyseistä kampetta omista.

• Audiaida
        Löytyy videokuvaus kirjoitti:

Joka on mielestäni riittävän hyvä laatuinen. Tuulen kohina kuuluu selvästi, jos saatavilla jonkinlainen ulkoinen mikrofoni, voi tuulenkohina kadota.
        En kyseistä kampetta omista.

Onko vain noissa uusimmissa malleissa tuo videokuvaus mahdollisuus vai olisiko myös vanhemmissa malleissa? Esim Canon 350-450D? Tai Nikon D40-80? Vanhempien mallien esittelyt on englanniksi ja usein asiasta ei edes mainita joten itse asiaa on hankala tarkistaa..

Ja yritin katsoa tuolta sivulta, muuta oli vaikeaa keksiä hakusanaa, jolla olisi löytynyt 'lista' jossa näkyisi ne kamerat joissa videokuvaus mahdollisuus. Jos joku asiantunteva osaisi paremmin sanoa..

• vanhemmissa videota....
        Audiaida kirjoitti:

Onko vain noissa uusimmissa malleissa tuo videokuvaus mahdollisuus vai olisiko myös vanhemmissa malleissa? Esim Canon 350-450D? Tai Nikon D40-80? Vanhempien mallien esittelyt on englanniksi ja usein asiasta ei edes mainita joten itse asiaa on hankala tarkistaa..

Ja yritin katsoa tuolta sivulta, muuta oli vaikeaa keksiä hakusanaa, jolla olisi löytynyt 'lista' jossa näkyisi ne kamerat joissa videokuvaus mahdollisuus. Jos joku asiantunteva osaisi paremmin sanoa..

Canonilla vain 500D ja 7D malleissa, vanhemmista puuttuu.

• Mika...
        vanhemmissa videota.... kirjoitti:

Canonilla vain 500D ja 7D malleissa, vanhemmista puuttuu.

.... siinä 5Dmk2:sa ole myös video ja ainakin viimeisimmässä ykkössarjalaisessa markkunelonen vai mikä se nyt oli.

• Tuollaisen haluan
        Mika... kirjoitti:

.... siinä 5Dmk2:sa ole myös video ja ainakin viimeisimmässä ykkössarjalaisessa markkunelonen vai mikä se nyt oli.

Tuo viis Markku kakkonen on varmasti parhaita harrastajarunkoja, mitä markkinoilla on! Odottelen innolla Mark III:a, jotta kakkosen hinnat käytettynä laskevat.

• 1500D odottava?

Tuossa on siis tulossa ennakkotietojen mukaan 1080p 30 fps. Julkistus lienee tammikuun lopulla ja saatavuudeksi veikkaisin maalis-huhtikuu 2010.

Ellei odotus kestä liikaa.

• Jukka Hki

Hei

Lumix GH-1 on pienikokoinen järjestelmäkamera vaihdettavalla objektiivilla. Kamera kuvaa FullHD (1920x1080) videota juuri sillä oikealla PAL -järjestelmän kuvanopeudella 25 k/s. Tämä on tärkeää, jos haluat editoida video-otoksia videolle tarkoitetuilla editointiohjelmilla. Kamera maksaa 10-kertaisella zoomilla (kinovastaavuus 28-280 mm) 1490,- euroa (Top Shot, Verkkokauppa). Kamerasta arvostelu kamera-lehdessä 8/2009.

• KanMan

Aika turha ominaisuus mun mielestä järkkärissä, kuvataan niillä järkkäreillä ja videokuvataan sitte jollain muulla siihen tarkotukseen tehdyllä vehkeellä jos on tarvetta. Mun mielestä siis....

• köösmn,
        KanMan kirjoitti:

Aika turha ominaisuus mun mielestä järkkärissä, kuvataan niillä järkkäreillä ja videokuvataan sitte jollain muulla siihen tarkotukseen tehdyllä vehkeellä jos on tarvetta. Mun mielestä siis....

Aika turhahan se on, mutta tilapäisesti voi olla hyvin hyödyllinen, eikä tarvita kahta kameraa.
        Muutaman kerren vuodessa tulee tilanne, jonka haluaisi videoida. On sitten eri asia, ehtiikö siihen mukaan, jos kamera on säädetty still kuville.

• dslrvideo
        KanMan kirjoitti:

kuin niillä "siihen tarkotukseen tehdyllä vehkeellä". Siksi videokameroita ei paljon tule käytettyä kun järkkäreihin on tullut videokuvausominaisuudet. Näin se vaan menee.

• köösmn, kirjoitti:

Aika turhahan se on, mutta tilapäisesti voi olla hyvin hyödyllinen, eikä tarvita kahta kameraa.
        Muutaman kerren vuodessa tulee tilanne, jonka haluaisi videoida. On sitten eri asia, ehtiikö siihen mukaan, jos kamera on säädetty still kuville.

Olen löytänyt ainakin yhden hyvän käyttökohteen monien muiden lisäksi. Viime keväänä kokeilin uudella D90 kameralla systeemiä jossa aina muistaessani ennen kuvauksen aloitusta otin pienen pätkän videota ympäristöstä samalla kertoen ääniraidalle missä olen ja mitä luultavasti seuraavissa kuvissa tulee olemaan kuten esim. Olen Turussa ja menen tuomiokirkkoon joten seuraavat kuvat lienevät sieltä tai ympäristöstä. Näin pääsee meikäläisen jo varsin hatara muisti helpommalla kun ei tarvitse miettiä eikä lähteä uudelleen katsomaan minkähän kirkon alttaria/saarnastuolia/urkuja tuossakin lienee kuvattu. Kirkkojen lisäksi tätä voi käyttää museoissa ja nudistirannoilla aivan kunkin kiinnostusten ja halujen/mahdollisuuksien mukaan.

Minusta videointiominaisuus on hyvä lisä uusissa järkkäreissä.

• Entinen videoija
        dslrvideo kirjoitti:

kuin niillä "siihen tarkotukseen tehdyllä vehkeellä". Siksi videokameroita ei paljon tule käytettyä kun järkkäreihin on tullut videokuvausominaisuudet. Näin se vaan menee.

Tein paljonkin videokuvaa Hi-8 systeemillä aloittaen ja DV-järjestelmällä jatkaen. Leikkaaminen ja editointi on todella paljon aikaa vievää puuhaa, vaikka käytetty ohjelma olisi hyvä ja tarinaa mietitty ennen videoiden tekoa.

Tavallisella DV videolla saa hyvin tallennettua muistoja ja tapahtumia. Kuvan laatu on tavalliseen TV:n riittävä, muuta ainahan se voisi olla parempi, kuten esim. Full HD kuva. Full HD kuvaan tulisi saada enemmän ominaisuuksia kuvalaitteelta, kun mitä nykyiset videokamerat tarjoavat. Siksi odotan vesi kielellä Nikon D700s version ilmestymistä kauppoihin. Voisi kuvan laatu ja syväterävyyden hallinta antaa sellaisia mahdollisuuksia, joita tämän päivän videoissa ei ole.

• dslrvideo
        Entinen videoija kirjoitti:

Tein paljonkin videokuvaa Hi-8 systeemillä aloittaen ja DV-järjestelmällä jatkaen. Leikkaaminen ja editointi on todella paljon aikaa vievää puuhaa, vaikka käytetty ohjelma olisi hyvä ja tarinaa mietitty ennen videoiden tekoa.

Tavallisella DV videolla saa hyvin tallennettua muistoja ja tapahtumia. Kuvan laatu on tavalliseen TV:n riittävä, muuta ainahan se voisi olla parempi, kuten esim. Full HD kuva. Full HD kuvaan tulisi saada enemmän ominaisuuksia kuvalaitteelta, kun mitä nykyiset videokamerat tarjoavat. Siksi odotan vesi kielellä Nikon D700s version ilmestymistä kauppoihin. Voisi kuvan laatu ja syväterävyyden hallinta antaa sellaisia mahdollisuuksia, joita tämän päivän videoissa ei ole.

Kun ei yhdessäkään muussakaan Nikonissa ole ollut, mukaanlukien D3s. Canon 7D:tähän (ja 5D mk II) menee tarkoitukseen paljon.

• Fitti setä
        dslrvideo kirjoitti:

Kun ei yhdessäkään muussakaan Nikonissa ole ollut, mukaanlukien D3s. Canon 7D:tähän (ja 5D mk II) menee tarkoitukseen paljon.

tulisi järkiinsä

• smiggo
        KanMan kirjoitti:

Mitä sieniä siellä syödään? Paljon parempaa kuvaahan nuo Canonin järkkärit tuottavat kuin saman hintaluokan videokamerat.

http://www.youtube.com/watch?v=uOt12hSK9K8

• ----
        KanMan kirjoitti:

KanMan on väärässä. Tietokone -lehdessä nimittäin kerrotaan, että ammattilaiset ovat innostuneet asiasta.

• mika2
        ---- kirjoitti:

KanMan on väärässä. Tietokone -lehdessä nimittäin kerrotaan, että ammattilaiset ovat innostuneet asiasta.

.... mutta unohdit hymiöt.

• Canonisti minäkin
        ---- kirjoitti:

Video-ominaisuuden lisääminen ei ole ilmaista. Herää heti kysymys, mistä se on pois? Mistä ominaisuuksista tingitään, vai onko kyse vain parista prosessorista lisää?

• videooo...
        Canonisti minäkin kirjoitti:

Video-ominaisuuden lisääminen ei ole ilmaista. Herää heti kysymys, mistä se on pois? Mistä ominaisuuksista tingitään, vai onko kyse vain parista prosessorista lisää?

Applikaatioprosessoreita, joita myös järkkärit/digikamerat käyttävät, alkaa olla aika vaikeaa löytää ilman h.264-videopakkausta. Vilkaisepa vaikka kameroissa suosittujen uusimpien TI:n OMAP:ejen ominaisuudet. Toisin sanoen: lisätään 15 sentin mikrofoni ja 10 sentin 3.5mm liitin (huom. ADC äänelle löytyy myös applikaatioprosessorista, ei tarvita erillistä) ja käytetään muuten samoja ominaisuuksia kuin kamerasta löytyisi muutenkin.

On halvempaa käyttää off-the-shelf SoC-blokkeja kameran pohjana, kuin kehittää varta vasten piiri jossa videopakkausta EI ole. Ja vaikka valmistaja käyttäisi erikoistunutta piiriä, on halvempaa tehdä yksi ainoa piiri, jota käytetään kaikissa valmistajan kameramalleissa.

Loput tarvittavat ovat pelkkää softaa. Kun yhdelle kameramallille tämä on kehitetty, ohjelmistoa pystytään 'kierrättämään' valmistajan muihinkin malleihin.

Olisiko parempi, ettei piirien ominaisuuksia käytettäisi? Videokuvaus ei ole mistään pois. Vaikka sitä ei olisi, kyllä se h.264-blokki sieltä sirulta silti pienen nurkan veisi.

• -------

• järkkärien
        dslrvideo kirjoitti:

jatkuvan automaattitarkennuksen laita on videokuvauksessa muilla kuin Sony A33/A55 malleilla?

• Digijärkkärit
        järkkärien kirjoitti:

jatkuvan automaattitarkennuksen laita on videokuvauksessa muilla kuin Sony A33/A55 malleilla?

Videoita ja vieläpä HD-laatua ?

• Sony A33/A55
        Digijärkkärit kirjoitti:

Videoita ja vieläpä HD-laatua ?

mallit näyttää kykenevän HD-videokuvaukseen ja vieläpä jatkuvalla automaattitarkennuksella.

Tuolta kun luet kappaleen "Sony A55 Video Shooting".

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM

• Canonisti minäkin

Lumix'iin on f/1.7 20mm objektiivi, joka on ilmeisesti ihan kelvollinen.

• Kokeiltu

Jos tuntuu sille, että Nikon D3000 on sinulle oikea kamera, sinun tulisi hankkia se. Valokuvauksen opettelu harrastajatasolla on yllättävän vaativaa ja monipuolista. En lähtisi sotkemaan videointia harrastukseen vielä tässä vaiheessa.
      Nikon D3000:lla kuvatessasi kartutat samalla linssivalikoimaasi. Kun aika tuntuu kypsältä käyttää järjestelmää videointiin, ei yhden lisärungon hankkiminen tunnu miltään. Silloin videointiominaisuudet järjestelmissä ovat varmasti kehittyneet.
      Omalla kohdalla into järjestelmiin syttyi uudelleen Nikon D80 lanseerauksen myötä. Ennen sitä videoin paljonkin, mutta aika ei riittänyt videoiden koostamiseen ja työstämiseen. Järjestelmävideo lienee hankalampi kuin vanha DV-video, sillä järjestelmässä riittää säädettävää ja mahdollisuuksia aivan eri tavalla. Tuloskin voi olla parempi.
      Tällä hetkellä haluaisin toisen rungon, mutta kun en näe miten se oleellisesti parantaisi kuvausta, olen hankkinut tarvittavia valovoimaisia linssejä sekä kelvollisen salaman ja hyvän jalustan, sekä muuta tillpehööriä joka vaikuttaa kuvaamiseen. Kun itselleni sopiva runko videokuvaukseen tulee markkinoille, kaikki muu löytyy valmiina ja laitteiden kanssa on harjoiteltu. Turhautumisen mahdollisuus pienennee oleellisesti.

• Runkotulppa

Ei.
        Se on eos550d sanoisinko. Siinä videokuvaustiloja on jokamakuun. Full hd, hd ja tilaa säästävä vga 640x480!
        Ja noissakin voi valita fps:ää ym. Ja hinta riippuu sitten mistä ostaa. 700-999e taitaa olla noissa se tavanomainen hintahaarukka. Ilman kittikakkuloita tai kakkulaa voi saada sitten alle700e pelkän rungon tulpalla.

• näkyy hyvin
        Runkotulppa kirjoitti:

Ei.
        Se on eos550d sanoisinko. Siinä videokuvaustiloja on jokamakuun. Full hd, hd ja tilaa säästävä vga 640x480!
        Ja noissakin voi valita fps:ää ym. Ja hinta riippuu sitten mistä ostaa. 700-999e taitaa olla noissa se tavanomainen hintahaarukka. Ilman kittikakkuloita tai kakkulaa voi saada sitten alle700e pelkän rungon tulpalla.

miten käyttökelpoinen tuo 550D:n videokuvaus on.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kHPaVD0pHpQ

• Ca...
        näkyy hyvin kirjoitti:

miten käyttökelpoinen tuo 550D:n videokuvaus on.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kHPaVD0pHpQ

Sontaa. Oma kamerani toisto ei nimittäin pätki.
        Varmaan jotain vikaa ollut kamerassa tai sitten väärälainen muistikortti tai jotain, taai liekö vailla uusinta firmwarea sitten? Yhtä kaikki, ainakin minä olen kuvannut omalla 550d:llä monet hienot videot ja voin vannoa, että jälki on ollut normi hd videokameraa huomattavasti parempaa. Oikeastaan loistavaa!

• Snickkers

• automaattitarkennus
        Snickkers kirjoitti:

kortti canonissa.

paremmin nopealla kortilla Canonin videokuvauksessa?

• lähestyvän

kohteen saa ylipäänsä teräväksi vaikkapa aukkoa f/2.8 käyttäen digijärkkärien videokuvauksessa? Taitaa tuo tarkennusasia olla aika vaiettu juttu, kun tuputetaan uusia ominaisuuksia digijärkkäreihin, muttei kerrota suoraan mitä on turha yrittää edes kuvata. Lyhyttä syväterävyyttä kyllä ylistetään digijärkkärien video-ominaisuuksissa, mutta se koskeekin vaan melkein paikallaan olevia kohteita. Jostain ihmeen syystä edes testit eivät liiemmin painota tuota tarkennuksen surkeutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe