rv15 ja vihlovaa kipua nivusissa/kyljessä

paniikissa

Onko muilla ollut näillä viikoilla välillä todellakin kipeitä nivuskipuja ja välillä myös kylkikipuja?
Sain kipujen vuoksi viikon sairaslomaa, samalla katsottiin ultralla että kohdussa kaikki hyvin. Asia kuitenkin vaivaa mieltäni, kun jostain luin että kohdunkasvukipujakin on vain aivan raskauden alussa, että ei enää tässä vaiheessa.

18

5552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

voi olla tossa vaiheessa, ja vielä ihan loppuvaiheessakin. varmaan liitoskipuja ainakin nuo nivusissa olevat,eli ihahn normaalilta kuulostaa.

• kkkkkkkk

kohtu ei sitten kasva koko ajan.....

• aloittaja

mutta ekassa raskaudessani ei ollut tällaista ja siksi huolettaa, että mitä tämä kipuilu oikein on.

• gravid

näitä kasvukipuja ollut alussa ja nyt ne alkoivat uudestaan vk 14. Täs näköjään venytään tällä kertaa hyppäyksittäin...

• itse puren välillä hammasta

millaisia kipusi ovat? Ovatko välillä voimakkaitakin?

• gravid
        itse puren välillä hammasta kirjoitti:

millaisia kipusi ovat? Ovatko välillä voimakkaitakin?

kävellessä tai varsinkin tuolilta noustessa voi tulla vedet silmiin, muuten se on pääasiassa sellaisia ikäviä vihlaisuja. Intensiteetti on monesti ollut pahimmillaan sama kuin jos kolhaisee polven tai kyynärpään pöydänkulmaan tms, eli pakko pysähtyä vetään vähän happea ja tekis mieli sanoa ruma sana, jos ei olis niin fiini ihminen. Mutta mulla oli siis ultrassa kaikki ok, vauva oikeella paikallaan ja kätilö ultrasi vielä lähikudoksetkin, ja nekin oli kuulemma ihan hyvässä kunnossa. Kylki- ja mahakipuja mulla ei ole ollut muuta kuin selkeästi ummetukseen liittyviä.

• 00

raskauteen kuuluu monenlaiset kivut, joillakin voi tulla erittäinkin pahana. minulla esimerkiksi ja nyt mene rv35. pistot ja vihlaisut nivusissa ja alamahalla sivuilla ovat liitos ja kannatin kipua, epämiellyttäviä mutta normaaleja. voit olla myös kipeänä pitkän istumisen jälkeen.alapään kivut ja turvotus kuuluvat asiaan. älkää verratko edellisiin raskauksiin koska raskaudet aina erilaisia.

• 18+5

Ensimmäisellä raskausajalla ei tunne läheskään niin selvästi kasvukipuja, vauvan liikkeitä ym. kuin toisella.

Mulla oli kans vihlontaa samoihin aikoihin ja olin huolissani nimenomaan koska ei ekalla raskaudella tuntunu koskaan mitään.

Otettiin testit ettei ole mitään tulehduksia ja kipu meni itekseen pois parin päivän päästä.

Joten älä ole huolissaan :)

• sama huolestunut

Nyt kivut ovat jatkuneet yli 2 viikkoa. Välillä on helpompia päiviä, välillä huonompia, mutta päivittäin kivut tuntuu. Voiko olla normaalia, että näin kauan kestää? Edellinen kirjoittaja puhui kahdesta päivästä.

• JO vain
        sama huolestunut kirjoitti:

Nyt kivut ovat jatkuneet yli 2 viikkoa. Välillä on helpompia päiviä, välillä huonompia, mutta päivittäin kivut tuntuu. Voiko olla normaalia, että näin kauan kestää? Edellinen kirjoittaja puhui kahdesta päivästä.

Kyllä voi olla normaalia. Kohtu kasvaa koko ajan ja jos mietit miten suureen rasitukseen ja venytykseen elimistö joutuu raskauden aikana, niin ei ole ihme jos sattuu. Laajeneva kohtu tarvitsee tilaa ja se työntää kaiken muun pois tieltään. Loppuraskaudesta tuntuu, että suolistokin kurisee ihan tissien alla :-)
        Kohdun kannattimet venyy ja kylkeä kääntäessä tai vaikka aivastaessa vihloo niin että silmissä sumenee. Loppuraskaudesta alkavat sitten liitos- ja lonkkakivut. Joka ajankohtaan riittää jotain vaivaa.
        Mulla ainakin oli jos jonkinlaista jomotusta ja vihlontaa. Välillä painon tunnetta ja joskus epämääräistä
        tuikkimista. Se kuuluu raskauteen.

• plaaaaaaaaaaaaaaah
        JO vain kirjoitti:

Kyllä voi olla normaalia. Kohtu kasvaa koko ajan ja jos mietit miten suureen rasitukseen ja venytykseen elimistö joutuu raskauden aikana, niin ei ole ihme jos sattuu. Laajeneva kohtu tarvitsee tilaa ja se työntää kaiken muun pois tieltään. Loppuraskaudesta tuntuu, että suolistokin kurisee ihan tissien alla :-)
        Kohdun kannattimet venyy ja kylkeä kääntäessä tai vaikka aivastaessa vihloo niin että silmissä sumenee. Loppuraskaudesta alkavat sitten liitos- ja lonkkakivut. Joka ajankohtaan riittää jotain vaivaa.
        Mulla ainakin oli jos jonkinlaista jomotusta ja vihlontaa. Välillä painon tunnetta ja joskus epämääräistä
        tuikkimista. Se kuuluu raskauteen.

oliko sinulla "viimeiseksi vastannut" välillä niin, että et pystynyt kunnolla kävelemään tai istumaan? Entä kestikö näinkin pitkään, että 2vko putkeen ilman yhtään kivutonta päivää?

• edellinen
        plaaaaaaaaaaaaaaah kirjoitti:

oliko sinulla "viimeiseksi vastannut" välillä niin, että et pystynyt kunnolla kävelemään tai istumaan? Entä kestikö näinkin pitkään, että 2vko putkeen ilman yhtään kivutonta päivää?

Kyllä ne vihlonnat välillä oli sen verran ikäviä, ettei mieli tehnyt paljon kävellä. Ja joskus alavatsaa suorastaan särki ja jomotti niin pahasti, että ei saanut nukuttua. Varsinkin jos olin ollut päivän kaupungilla ostoksilla, niin ilmeisesti painava vatsa venytti kudoksia ja ligamentteja niin pahasti, että yöllä alkoi särkemään. Tuohon auttoi kun vältti ylipitkiä shoppailumaratoneja. En muista jatkuiko joku kipu kahta viikkoa, niitä tuli ja meni.

Toisilla kipuja ja vaivoja on vaikka muille jakaa ja toisilla ei juuri mitään. Jos ultrassa oli kaikki asukilla hyvin, niin koita olla huolehtimatta liikoja. Hyvä että olet saanut saikkua.

• 19+0

Hei, kannattaa vielä varmistaa ettei ole pissatulehdusta tai mitään emätintulehdusta.

Mulla oli ku ootin ensimmäistä todella vihlovaa kipua alavattassa ja selvis että oli pissatulehdus.
      Nyt toista odottaessa samankaltaiset oireet osoittautui kasvukivuiksi.

• hieman jo helpottunu

Kävin tänään gynellä tarkistamassa tilanteen juuri noiden tulehdusten varalta ja mitään tulehdukseen viittaavaa ei löytynyt. Gyne sanoi, että tosiaan toisilla nuo kasvukivut vaan ovat niin pirun kovia. Tunnetko kipua päivittäin sinä 19 0 ? Vihlooko nimenomaan alavatsaa keskeltä vai sivuilta?

• 19+0
        hieman jo helpottunu kirjoitti:

Kävin tänään gynellä tarkistamassa tilanteen juuri noiden tulehdusten varalta ja mitään tulehdukseen viittaavaa ei löytynyt. Gyne sanoi, että tosiaan toisilla nuo kasvukivut vaan ovat niin pirun kovia. Tunnetko kipua päivittäin sinä 19 0 ? Vihlooko nimenomaan alavatsaa keskeltä vai sivuilta?

Sivuilta vihloo ja muutaman päivän kerrallaan on kipu kestäny, eli ei kyllä läheskään niin jatkuvaa tai kovaa kuin sulla.
        Neuvolatäti laitto heti mulle lähetteen labraan, et otetaan testit mahd. tulehduksia varten vaikka hän ite vahvasti epäili et on kasvukipuja. Testien tuloksissa meni 3 päivää.

Toivottavasti sulla selviää kipuihin todellinen syy.
        Voimia!

• 19+0
        hieman jo helpottunu kirjoitti:

Niin ja sillon ku oli pissatulehdun ekalla raskaudella niin vihlo keskeltä alavattaa, aivanku puukolla ois viillelly.

T: 19 0

• maaammiii
        19+0 kirjoitti:

Niin ja sillon ku oli pissatulehdun ekalla raskaudella niin vihlo keskeltä alavattaa, aivanku puukolla ois viillelly.

T: 19 0

Mulla on vko 16 menossa ja vihloo ainoastaan oikealta puolelta ja välillä alaselästä... Ovatkohan nämäkin jotain kasvukipuja. Ihan vkosta 8 asti on jomotellut tuota oikeaa alavatsaa lanneluun kohdilta alespäin suurisen piirtein.. Ja en tiedä säteileekö se selkään vai särkeekö mua todella oikealle alaselkäänkin :D mutta toivon näiden olevan vaan kasvukipuja ja koitan elää näiden kanssa. Itsellä ei liity liikkumiseen tuo kipu tms.. Se vaan on. Ja maatessa vasemmalla kyljelläkin niin särkee.. ja tosiaan aina vaan samaan kohtaan. Onko muilla samoja oireita ollut?

• rv21
        maaammiii kirjoitti:

Mulla on vko 16 menossa ja vihloo ainoastaan oikealta puolelta ja välillä alaselästä... Ovatkohan nämäkin jotain kasvukipuja. Ihan vkosta 8 asti on jomotellut tuota oikeaa alavatsaa lanneluun kohdilta alespäin suurisen piirtein.. Ja en tiedä säteileekö se selkään vai särkeekö mua todella oikealle alaselkäänkin :D mutta toivon näiden olevan vaan kasvukipuja ja koitan elää näiden kanssa. Itsellä ei liity liikkumiseen tuo kipu tms.. Se vaan on. Ja maatessa vasemmalla kyljelläkin niin särkee.. ja tosiaan aina vaan samaan kohtaan. Onko muilla samoja oireita ollut?

Heippa, mullakin kipuilua ja vihlontaa on ollut vaihtelevassa määrin jostain rv15 alkaen ja nyt siis olen viikolla 21. Pahiten vihlonta tuntuu tuolla nivusissa ja alavatsasan seudussa, kun nousen vaikkapa portaita, tai ylös tuolilta. Polkupyörällä ajosta ei tule yhtikäs mitään ja vaikka olen intohimoinen lenkkeiliän niin pakko ollut rajoittaa sitäkin.
        Maatessa etenkin oikealla kyljellä alkaa myös usein kylkeä vihloa ja jos ei varovasti muuta asentoa, niin se alkaa myös mulla jotenkin säteillä särkynä alaselkään, tai jos yrittää nopeasti kääntyä, niin argh! On kuin veitsellä tuikkais kupeeseen.
        Neuvolassa sanottii, että noi kaikki ovat normaaleja liitos- ja kasvukipuja ja kuuluvat asiaan.
        No kyllä tään kaiken vaivan kestää ja pääasiahan on, että talvella sitte saa sen kauan odotetun ihanan pikku käärön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1403
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1360
    3. 76
      1155
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1096
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      951
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      935
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      36
      899
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      855
    9. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      831
    10. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      825
    Aihe