Ortodoksinen kihlaus

ev.lut.ortodoksi

Hei!

Olen 19-vuotias tyttö (ev.lut) miesystäväni on ortodoksi ja mietimme kihlautumista.

Emmekö voi mennä kihloihin ilmoittamatta hääpäiväämme kirkolle?

Täytyykö hääpäivä olla jo tiedossa kihlajaispäivänä?
Entä miten kihlaus tapahtuu aivan alusta alkaen?
Pitääkö varata kirkko tietyksi päiväksi milloin haluaakaan kihlauksen tapahtuvan?
Onko kihloihin menolla jonkunlainen ikäräjä?

Olen aivan pihalla kaikesta, olen yrittänyt etsiä vastauksia internetistä, mutta en ole saanut vastauksia..

Kiitos etukäteen vastauksistanne! :)

6

2749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

      kaverini on, ja hän meni kihloihin, ilman mitään hääpäivän päättämistä tai kirkon varaamista.

      ja ikää hänellä silloin oli hm.. 15. no suhde myöhemmin kariutui ettei sen puoleen, mutta

      noita ns. "perinnesääntöjähän" on myös ev.lut kirkossa. ei saisi asua yhdessä ennen naimisiin menoa, hääpäivä pitää päättää kihloihin mentäessä tai ainakin pian sen jälkeen, häät pidettävä kahden vuoden sisällä kihlautumisesti jnd.

      kihlautuminen on lupaus avioliitosta. naimisiin voi mennä vuoden, viiden tai vaikka vasta kymmenen vuoden päästä. sille ei ole sääntöä, vaan jokainen kihlautuva pari päättää sen itse. tärkein lie kuitenkin se, että menette jonain päivänä naimisiin kuten olette kihlautuessanne sen toisillenne luvanneet.

      parempi, että keskustelet miehesi kanssa siitä, että mikä heillä ortodoksisessa kirkossa on tapana ja haluaako hän noudattaa sitä. keskustelkaa mikä teille molemmille on parhaaksi ja kunnioittakaa toistenne toiveita.

      onnea teille :)

    • Ortodoksi

      Kihloihin voi mennä milloin vaan, ilmoittamatta seurakuntaan. Ortodoksinen kihlaus tapahtuu kirkossa häätilaisuudessa, eli pari kihlataan kirkkosaliin mentäessä heti kirkkosalin sisäpuolella. Jos on kihlautunut aikaisemmin ns. normaalisti, niin morsiammen sormus otetaan pois sormesta ennen kirkkoonmenoa ja pistetään takaisin kihlausseremoniassa kirkkosalissa. Kihlauksen jälkeen tapahtuu normaali vihkiminen, eikä siinä anneta uutta sormusta. Ortodokseilla perinteisesti on vain 1 sormus kädessä ja sekin oikean käden nimettömässä.

    • Ev.LutOrtodoksi

      kiitos vastauksestasi. :) Mieheni ei oikein itsekkään ole perillä ortodoksisien asioista. naimisiin olemme kyllä menossa jossain vaiheessa, mielestämme se ei vain ole aivan vielä ajankohtainen juttu,kihlaus ensin. Niinkuin sanoit vuosi taikka viisi. :) Niinkuin itse parhaaksi kukin näkee. Menikö ystäväsi kirkossa kihloisin tuolloin vai "kahden välisesti" Mietin jos menemme kihloihin vain että sormukset sormeen ja that's it, itse häissämme meidät kihlataan uudelleen toisillemme kirkollisin toimin.

      • ihan

        kahden kesken ja pitivät sitten kihlajaiskahvit :)


    • Ev.lut

      Ortodoksi mieheni kosi minua eilen, olen itse ev.lut. , mutta kummassa nimettömässä kihlasormusta tulee pitää? Voinko pitää oikeassa kuten muut ortodoksit, sillä ortodoksisessa kirkossa tulemme menemään naimisiin, vai pitääkö minun pitää vasemmassa koska kuulun vielä toistaiseksi ev. Lut. Kirkkoon?

    • kursiivi

      Voi hyvä taivas... tehkää ihan niin kuin itse haluatte. Ei se nyt mistään tämmöisistä muodollisuuksista ole kiinni!

      Jos menette ortodoksisin menoin naimisiin, niin sen teette sitten niiden tapojen mukaan. Niistä ottakaa selvää, jos kerran tosissanne olette. Mutta nyt kun olette vasta kihloissa, niin oma asenteenne sen ratkaisee, miten teette. Minä olen ev.lut., mutta kuka minua estäisi pitämästä vihkisormustani oikeassa nimettömässä tai vaikka pikkusormessa, tai vaikka varpaassa, jos niin tykkäisin? Jotkut muuten kantaa kihla- tai vihkisormustaan kaulaketjussa.

      Voinko pitää niin ja voinko tehdä näin... totta hemmetissä jokainen voi tehdä ihan niin kuin tykkää, ei sitä sormusta tule poliisi kädestä pois ottamaan. Eikä se ketään edes kiinnosta, missä sinun sormuksesi on, paitsi tietysti sinua itseäsi ja kenties sulhastasi. Joten tehkää keskenänne.

      Aiotko kääntyä ortodoksiksi? Jos, niin miksi? Ei kai vaan pelkästään sen takia, että miehesi on ortodoksi? Miksi hylkäisit oman kirkkosi? Sitä sinun ei ole pakko tehdä, joten mieti kunnolla. Onko sulla siinä oikeasti usko mukana vai teetkö nyt vaan jotain miestäsi miellyttääksesi? Aika heppoisin perustein sen sitten teet, jos niin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe