Millaisella tyylillä täällä silakkaa savustetaan ? Laitetaanko suolaan ensin vai vasta suolat perään kun on savustettu ? Olen tuossa pöntössä savustanut lohta ja niillä tulilla 1½ kg lohi on hyvä kolmessa vartissa. Siihen ritilälle mahtuis samanverran silakkaa( en ole aikaisemmin silakoita savustanut) suhteessa tuohon loheen, kuinka kauan pidän niitä, että tulee meheviä, että tällaista kyselen kun ollaan silakka-alueella?Ai niin minulla on leppäpuun kalikoita joista vuolen lastuja en käytä katajaa pari sokeripalaa olen lohelle heittänyt. Onkos kataja hyvä silakan savustuksessa?? Kiitos neuvoista, kokki nelonen kokeilee!
Savustetaan silakoita !
6
7203
Vastaukset
- ei ossoo.
voi neuvoa ? Kaverit tulee illalla syömään kotona savustettuja silakoita, joita kesällä rehvakkaasti lupasin kun kävivät savulohta syömässä. Eihän se keneltäkään ole pois jos vähän vinkkais. Minähän niistä tietysti kunnian otan, mutta tapani on myös kiittää vinkeistä.
- kädet tuoksuu savulle.
kelpaavan. Vähän lötköiksi jäivät. En tiedä miksi? Anteeksi kun sotkin tämän palstan Kotkalaisella perinne rualla, silakalla. Sorry politiiiiiiiikot !!
- muikkumies...
Taisit jo savustaa kalat, mutta itse savustan muikut n. 20min ja suolaan ennen savustusta. Toiset kastaa savustuksen jälkeen suoliemeen, mutta minusta niin tulee "lötköjä".
Sitä sokeria en laittaisi pönttöön, sillä viimeaikaisten tutkimusten mukaan palavasta sokerista tulee aika kovia myrkkyjä kalaan. Mutta mistäpä ei tulisi...
Nam.- Muikkumies....
kalamies-comissa löytyy seuraava ohje, siinä voi olla itua. itse en kyllä pyöreitä kaloja savustaisi, mutta jokainen tyylillään. Lötköyden voinee välttää tuolla pöntön raotuksella, sillä jos kosteus jää pönttöön, ne höyrystyvät ja jäävät lötköksi ?
---------------------------------------------
Savusta vain priimakalaa, heti pyynnin jälkeen, ei saa suolestaa, menee ylikuivaksi.
Suolaa silakat kipossa siten että ensin ohut kerros suolaa (merisuolaa, heitä helvettiin se jodipitoinen paska), sitten kerros silakoita, taas ohuelti suolaa ja jatka siihen asti että vati täyttyy tai kalat loppuu. Pistä kalojen päälle voipaperi ja esim tiiliskivi painoksi.
Anna suolaantua 2-3 tuntia, kaada neste pois ja ravistele kalat puhtaiksi, älä huuhtele, silakka pitää savustaa kuivana, suola on nyt kuivannut sen.
Asettele kalat pönttöön siten että ne eivät koske toisiinsa. Ala lämmittämään pönttöä siten että savupöntön kansi on auki (kalat kuivuvat hieman lisää).
Kun lämpö sopiva, laita leppäpurut, 2 dl/1kg kalaa, sulje kansi.
kaloja on syytä kurkkia välillä, tällöin pönttöön syntyvä liika kosteus pääsee ulos ja teikäläinen pysyy ajantasalla kultakalojen väristä.
30 min savussa oleskelu sopii normisilakoille, ne yli 300 g möykyt (digoksiinilla ladatut mötkäleet jotka ovat luikerrelleet läpi beeringinsalmen ja muuttuneet silleistä silakoiksi,) vaativat 45 minuuttia.
Viimeksimainitut antavat mukavan harmaan värin naamavärkille, tulee sellainen elämää nähnyt lärvi, kuten sillä presidentillä Ukrainassa. Mutta ovat hyviä.
Kaloja ei kannata syödä lämpiminä, parhaimmillaan ne ovat seuraavana päivänä. Oikein käsitelty savusilakka säilyy jääkaapissa 3 vrk.
Muista riittävä olut-tankkaus - x-peräpohjola
Justiinsa tässä puhuttiin, että jos ilimoja piisoo niin kokeillaan muikkuja. Olen kasvanut savumuikuilla tuolla Ylitornion korkeudella. Aina se pönttö papalla pöhisi rannassa. Sinne ei ollut muilla asiaa joten savustusoppi jäi saamatta. Sieltä järvestä nousi nuotalla suurimmillaan ehkä kymmensenttistä muikkua. Pappa kuuleman myi niitä Ruotsin puolelle Haaparantaan ämpärittäin. Tummiksi pappa ne savusti ja ilman sokeria.
- x-ylitornio
x-peräpohjola kirjoitti:
Justiinsa tässä puhuttiin, että jos ilimoja piisoo niin kokeillaan muikkuja. Olen kasvanut savumuikuilla tuolla Ylitornion korkeudella. Aina se pönttö papalla pöhisi rannassa. Sinne ei ollut muilla asiaa joten savustusoppi jäi saamatta. Sieltä järvestä nousi nuotalla suurimmillaan ehkä kymmensenttistä muikkua. Pappa kuuleman myi niitä Ruotsin puolelle Haaparantaan ämpärittäin. Tummiksi pappa ne savusti ja ilman sokeria.
Vautsi, heikompi puolisko käski tulostamaan tuon Sinun opin ( ei usko jos selitän). Nyt tiedän miksi jäivät lötköiksi?--komensin, että et sitten aukaise sitä luukkua välillä, väärin. Ja hän savusti sitä satsia vain 20minsaa. Savustamisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539